El
olumn
Eerste pallets in H&B
Logistiek Centrum
Garage-activiteiten Zoeterwoude officieel
ondergebracht bij firma Still
KAMPIOENEN
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Na de zomerstop is de voetbalcompetitie
alweer enige wedstrijden op weg. Trainers
en spelers zijn soms vervangen, trainin
gen zijn aangepast. Dat allemaal voor het
grote doel: kampioen worden van Neder
land. Ook voor Heineken is competitie
belangrijk, alleen heeft die geen zomer
en winterstop, die gaat altijd door. Zojuist
werden de halfjaarcijfers van één van
onze grootste concurrenten, ABInBev, be
kend. Die waren beter dan verwacht, dus
we zullen weer vol aan de bak moeten.
Niet alleen in onze verkoopmarkten, maar
ook aan de andere kant van de keten, bij
onze leveranciers.
Leveranciers zijn belangrijk voor ons. We
spenderen ongeveer 65% van ons geld aan
het inkopen van goederen en diensten.
Niet alleen de prijs is daarbij belangrijk,
ook het vermogen van leveranciers om
ons te helpen bij nieuwe producten en
verpakkingen én bij het realiseren van
kostenbesparingen. Daarom hebben we in
mei voor de tweede keer een zogenoemde
pitch gehouden met een tiental verpak
kingsleveranciers. De pitch is een soort
'Idols', maar dan zonder mensen voor
schut te zetten. De leveranciers worden
uitgedaagd om hun beste besparingsidee
te presenteren aan een Heineken-panel
van managers uit verschillende afdelin
gen. Het is een competitie. Er kan maar
één leverancier winnen!
Het is mooi om te zien hoe goed dit werkt.
De leveranciers vinden het prettig om
voor ons panel te mogen presenteren. Dit
keer zaten er heel bruikbare, praktische
ideeën tussen. Bijvoorbeeld het gebruik
van andere (goedkopere) materialen
voor onze HUSA-palletsEchter, het suc
ces heeft ook een keerzijde. Uit de twee
pitches zijn weliswaar veel goede ideeën
gekomen. Het inschatten van de haalbaar
heid blijft daarbij echter nog moeilijk.
Alles verder uitwerken kost veel tijd. Som
mige ideeën lijken daarbij heel interes
sant, maar na een eerste test blijken deze
toch niet te voldoen. We moeten hier met
z'n allen zo creatief en slim mogelijk mee
omgaan. En als het dan haalbaar is, zal
iedereen zijn beste beentje voor moeten
zetten om het idee werkelijk uit te voeren
en daarmee geld te besparen.
Dat vraagt van iedereen medewerking.
Pas dan wordt het ook echt leuk voor
de betreffende leverancier en krijgt hij
het gevoel daadwerkelijk kampioen te
zijn geworden. En kampioen worden wil
natuurlijk iedereen, zeker HNS!
Hubert te Braake
Op donderdag 30 juli vond de vooropleving plaats van het
nieuwe logistiek centrum waarin H&B Logistics de opslag
voor onder andere Heineken gaat onderbrengen. Een dag
later al reden vorkheftrucks af en aan om de eerste pallets
met Heineken emballage op hun plaats te zetten.
'S-HERTOGENBOSCH. De oplevering was
volgens projectleider Benjamin Nicolasen
een serieuze aangelegenheid. Benjamin:
"Het bouwteam en het logistieke team heb
ben keihard gewerkt om het pand in korte
tijd te realiseren. Voor de oplevering was het
ook nodig om het pand goed te beveiligen en
te voorzien van een alarminstallatie en een
sprinklerinstallatie. Op donderdag waren
vertegenwoordigers van verzekeraar AON
maar ook van de brandweer aanwezig om te
controleren of alles goed was aangebracht.
Gelukkig was dat zo. Dat betekent dat de
huurovereenkomst tussen H&B en Heineken
ook op 31 juli is ingegaan. Meteen die dag is
H&B begonnen om een grote partij embal
lage over te brengen. Vanaf 3 augustus wor
den er ook goederen van andere opdracht
gevers aangevoerd. Op vrijdag 7 augustus
starten ze met het overbrengen van gereed
product van de brouwerij naar het Logis
tiek Centrum. Tien dagen later starten we
met het uitleveren van gereed product naar
onze klanten. Na de verhuizing verschuift
de aandacht naar verdere automatisering.
Eind oktober worden de eerste automatische
laad- en lossystemen opgeleverd, de instal
latie daarvan loopt door tot en met maart
2010. Het is de bedoeling dat midden 2010
de eerste AGV's/LGV's gaan rijden."
Met de bouw van het 55.000 mz tellende
gebouw is iets meer dan een jaar geleden
begonnen. In het gebouw, dat pal naast
de brouwerij ligt, gaat H&B Logistics voor
meerdere klanten logistieke activiteiten ver
richten, zoals transport, opslag en inpak- en
ompakwerk. De overgang naar één logistiek
centrum heeft grote efficiëntievoordelen
voor Heineken dat tot nu toe gebruik maakt
van in totaal vijf kleinere opslaglocaties op
bedrijventerrein de Rietvelden. Die activi
teiten worden nu gebundeld in één modern
en multifunctioneel centrum.
'S-HERTOGENBOSCH. Het Tapvat is inmid
dels een bekende verschijning in Nederland. Het
systeem werd hier een jaar na de Beertender
geïntroduceerd met het doel dat mensen ook
buitenshuis van een vers getapt kwaliteits
biertje kunnen genieten. Tom van der Veen,
procestechnoloog bij de Kwaliteitsdienst van de
Bossche brouwerij, noemt het systeem een echte
doorbraak. Tom:We zien nu dat meer en meer
landen van deze voordelen gebruik maken. Voor
onze brouwerij betekent dit veel orders voor het
afvullen van verschillende nieuwe bieren op het
Tapvat, zoals Maes, Sagres, Newcastle Brown
Ale en Cruzcampo. Om ieder bier steeds op tijd
en in perfecte staat op het buitenlandse schap te
krijgen, bereiden we dit steeds goed voor. Elke
'New Product Introduction' ofwel NPI begint met
een haalbaarheidsonderzoek. Na goedkeuring
kan de brouwerij aan de slag om de systemen in
te richten. De procesroute van de nieuwe bier
soort stippelen we uit in het besturingsysteem
PIMS. We stellen MES af om het afvulproces van
het Tapvat probleemloos te laten verlopen. We
richten LIMS in om in verschillende fasen van
het proces de nodige analyses van het product te
laten doen. Uiteraard zijn PIMS, LIMS en MES aan
elkaar gekoppeld. Als dat het geval is, kunnen
de tankwagens naar binnen. In het geval van
Maes uit België wordt het bier als helder bier
aangevoerd; het kan direct na analyse worden
afgevuld. Het Portugese Sagres wordt als lager
bier aangevoerd om geen afbreuk te doen aan
kwaliteit en om de kosten te drukken. Het lager
bier filteren we vervolgens naar eindsterkte
waarna we het afvullen. De eerste productiebat-
ches worden begeleid door de NPI-technoloog.
Als het bier drie keer zonder problemen is afge
vuld, wordt de NPI in het routineproces opgeno
men. Waar nodig hebben we contact met onze
buitenlandse collega's. Leuke contacten met al
die verschillende merken en nationaliteiten, ik
hoop dat we nog veel NPI's mogen doen!"
Begin 2008 zijn we binnen HNS gestart met een onderzoek naar het onderbrengen
van de garage-activiteiten voor het intern transport in Zoeterwoude. De doelstel
ling was onder andere lagere kosten per draaiuur, terwijl kwaliteit en inzetbaar
heid gewaarborgd zouden blijven. De eerste tussentijdse resultaten zijn positief.
ZOETERWOUDE. Aan de hand van verschillende
criteria waaronder leverbetrouwbaarheid, service
niveau, flexibiliteit, prijs, landelijke dekking, rappor
tagemogelijkheden en opleidings- en trainingsmoge
lijkheden, werd uiteindelijk gekozen voor leverancier
Still uit Hendrik Ido Ambacht. Een scherpe prijs,
leverbetrouwbaarheid en serviceniveau gaven -
gecombineerd met onze eigen ervaringen - de
doorslag.
Nieuwe trucks
Inmiddels wordt de garage in Zoeterwoude al vanaf
1 januari dit jaar bemand door Arjan Valster en
Arnold Noordzij, beide monteurs van de firma Still.
Zij zijn het centrale aanspreekpunt van de garage,
verzorgen het onderhoud en reparaties aan de hef
trucks en voeren de regie over het onderhoud aan
de overige voertuigen (buiskarren, terminaltrek-
kers, veegwagens). Ook heeft Still een adviserende
rol in het verminderen van schades en onveilige situ
aties. Het definitieve contract met Still is op 26 mei jl.
ondertekend. Hierin zijn ondermeer de verkoop (sale
en leaseback) van alle heftrucks en de full service
overeenkomst vastgelegd. Na ondertekening van het
contract kon worden begonnen met de optimalisatie
en vervanging van de heftrucks in Zoeterwoude,
waarbij als eerste de oude CS&L-heftrucks worden
vervangen door het laatste nieuwe model van Still:
de RX60-50. Hiervoor is de nieuwe truck in juli twee
keer vier dagen ingezet als demotruck binnen de
deelgebieden Export, Inbound en Binnenland van
CS&L. Uiteindelijk hebben 31 chauffeurs de truck en
de vorkverstellers geëvalueerd op zaken als: com
fort, algemene indruk, veiligheid en prestaties. Over
het algemeen leverde dat een positieve score op.
Bij de vaststelling van de definitieve specificaties
van de nieuwe trucks worden de CS&L-medewerkers
nauw betrokken. Waar mogelijk en in overleg met de
leverancier worden de opmerkingen van de chauf
feurs verwerkt in de definitieve specificaties. De
verwachting is dat we begin volgend jaar de eerste
vier nieuwe trucks kunnen inzetten.
Ger Pothuizen, contract manager CS&L
-■&
m
EEN VRACHTWAGEN RIJDT HET LOGISTIEKE CENTRUM IN.
vervolg van pagina 1
DE DEMOTRUCK.
I I
AUG/SEPT 2009