El olumn Eerste pallets in H&B Logistiek Centrum Garage-activiteiten Zoeterwoude officieel ondergebracht bij firma Still KAMPIOENEN HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Na de zomerstop is de voetbalcompetitie alweer enige wedstrijden op weg. Trainers en spelers zijn soms vervangen, trainin gen zijn aangepast. Dat allemaal voor het grote doel: kampioen worden van Neder land. Ook voor Heineken is competitie belangrijk, alleen heeft die geen zomer en winterstop, die gaat altijd door. Zojuist werden de halfjaarcijfers van één van onze grootste concurrenten, ABInBev, be kend. Die waren beter dan verwacht, dus we zullen weer vol aan de bak moeten. Niet alleen in onze verkoopmarkten, maar ook aan de andere kant van de keten, bij onze leveranciers. Leveranciers zijn belangrijk voor ons. We spenderen ongeveer 65% van ons geld aan het inkopen van goederen en diensten. Niet alleen de prijs is daarbij belangrijk, ook het vermogen van leveranciers om ons te helpen bij nieuwe producten en verpakkingen én bij het realiseren van kostenbesparingen. Daarom hebben we in mei voor de tweede keer een zogenoemde pitch gehouden met een tiental verpak kingsleveranciers. De pitch is een soort 'Idols', maar dan zonder mensen voor schut te zetten. De leveranciers worden uitgedaagd om hun beste besparingsidee te presenteren aan een Heineken-panel van managers uit verschillende afdelin gen. Het is een competitie. Er kan maar één leverancier winnen! Het is mooi om te zien hoe goed dit werkt. De leveranciers vinden het prettig om voor ons panel te mogen presenteren. Dit keer zaten er heel bruikbare, praktische ideeën tussen. Bijvoorbeeld het gebruik van andere (goedkopere) materialen voor onze HUSA-palletsEchter, het suc ces heeft ook een keerzijde. Uit de twee pitches zijn weliswaar veel goede ideeën gekomen. Het inschatten van de haalbaar heid blijft daarbij echter nog moeilijk. Alles verder uitwerken kost veel tijd. Som mige ideeën lijken daarbij heel interes sant, maar na een eerste test blijken deze toch niet te voldoen. We moeten hier met z'n allen zo creatief en slim mogelijk mee omgaan. En als het dan haalbaar is, zal iedereen zijn beste beentje voor moeten zetten om het idee werkelijk uit te voeren en daarmee geld te besparen. Dat vraagt van iedereen medewerking. Pas dan wordt het ook echt leuk voor de betreffende leverancier en krijgt hij het gevoel daadwerkelijk kampioen te zijn geworden. En kampioen worden wil natuurlijk iedereen, zeker HNS! Hubert te Braake Op donderdag 30 juli vond de vooropleving plaats van het nieuwe logistiek centrum waarin H&B Logistics de opslag voor onder andere Heineken gaat onderbrengen. Een dag later al reden vorkheftrucks af en aan om de eerste pallets met Heineken emballage op hun plaats te zetten. 'S-HERTOGENBOSCH. De oplevering was volgens projectleider Benjamin Nicolasen een serieuze aangelegenheid. Benjamin: "Het bouwteam en het logistieke team heb ben keihard gewerkt om het pand in korte tijd te realiseren. Voor de oplevering was het ook nodig om het pand goed te beveiligen en te voorzien van een alarminstallatie en een sprinklerinstallatie. Op donderdag waren vertegenwoordigers van verzekeraar AON maar ook van de brandweer aanwezig om te controleren of alles goed was aangebracht. Gelukkig was dat zo. Dat betekent dat de huurovereenkomst tussen H&B en Heineken ook op 31 juli is ingegaan. Meteen die dag is H&B begonnen om een grote partij embal lage over te brengen. Vanaf 3 augustus wor den er ook goederen van andere opdracht gevers aangevoerd. Op vrijdag 7 augustus starten ze met het overbrengen van gereed product van de brouwerij naar het Logis tiek Centrum. Tien dagen later starten we met het uitleveren van gereed product naar onze klanten. Na de verhuizing verschuift de aandacht naar verdere automatisering. Eind oktober worden de eerste automatische laad- en lossystemen opgeleverd, de instal latie daarvan loopt door tot en met maart 2010. Het is de bedoeling dat midden 2010 de eerste AGV's/LGV's gaan rijden." Met de bouw van het 55.000 mz tellende gebouw is iets meer dan een jaar geleden begonnen. In het gebouw, dat pal naast de brouwerij ligt, gaat H&B Logistics voor meerdere klanten logistieke activiteiten ver richten, zoals transport, opslag en inpak- en ompakwerk. De overgang naar één logistiek centrum heeft grote efficiëntievoordelen voor Heineken dat tot nu toe gebruik maakt van in totaal vijf kleinere opslaglocaties op bedrijventerrein de Rietvelden. Die activi teiten worden nu gebundeld in één modern en multifunctioneel centrum. 'S-HERTOGENBOSCH. Het Tapvat is inmid dels een bekende verschijning in Nederland. Het systeem werd hier een jaar na de Beertender geïntroduceerd met het doel dat mensen ook buitenshuis van een vers getapt kwaliteits biertje kunnen genieten. Tom van der Veen, procestechnoloog bij de Kwaliteitsdienst van de Bossche brouwerij, noemt het systeem een echte doorbraak. Tom:We zien nu dat meer en meer landen van deze voordelen gebruik maken. Voor onze brouwerij betekent dit veel orders voor het afvullen van verschillende nieuwe bieren op het Tapvat, zoals Maes, Sagres, Newcastle Brown Ale en Cruzcampo. Om ieder bier steeds op tijd en in perfecte staat op het buitenlandse schap te krijgen, bereiden we dit steeds goed voor. Elke 'New Product Introduction' ofwel NPI begint met een haalbaarheidsonderzoek. Na goedkeuring kan de brouwerij aan de slag om de systemen in te richten. De procesroute van de nieuwe bier soort stippelen we uit in het besturingsysteem PIMS. We stellen MES af om het afvulproces van het Tapvat probleemloos te laten verlopen. We richten LIMS in om in verschillende fasen van het proces de nodige analyses van het product te laten doen. Uiteraard zijn PIMS, LIMS en MES aan elkaar gekoppeld. Als dat het geval is, kunnen de tankwagens naar binnen. In het geval van Maes uit België wordt het bier als helder bier aangevoerd; het kan direct na analyse worden afgevuld. Het Portugese Sagres wordt als lager bier aangevoerd om geen afbreuk te doen aan kwaliteit en om de kosten te drukken. Het lager bier filteren we vervolgens naar eindsterkte waarna we het afvullen. De eerste productiebat- ches worden begeleid door de NPI-technoloog. Als het bier drie keer zonder problemen is afge vuld, wordt de NPI in het routineproces opgeno men. Waar nodig hebben we contact met onze buitenlandse collega's. Leuke contacten met al die verschillende merken en nationaliteiten, ik hoop dat we nog veel NPI's mogen doen!" Begin 2008 zijn we binnen HNS gestart met een onderzoek naar het onderbrengen van de garage-activiteiten voor het intern transport in Zoeterwoude. De doelstel ling was onder andere lagere kosten per draaiuur, terwijl kwaliteit en inzetbaar heid gewaarborgd zouden blijven. De eerste tussentijdse resultaten zijn positief. ZOETERWOUDE. Aan de hand van verschillende criteria waaronder leverbetrouwbaarheid, service niveau, flexibiliteit, prijs, landelijke dekking, rappor tagemogelijkheden en opleidings- en trainingsmoge lijkheden, werd uiteindelijk gekozen voor leverancier Still uit Hendrik Ido Ambacht. Een scherpe prijs, leverbetrouwbaarheid en serviceniveau gaven - gecombineerd met onze eigen ervaringen - de doorslag. Nieuwe trucks Inmiddels wordt de garage in Zoeterwoude al vanaf 1 januari dit jaar bemand door Arjan Valster en Arnold Noordzij, beide monteurs van de firma Still. Zij zijn het centrale aanspreekpunt van de garage, verzorgen het onderhoud en reparaties aan de hef trucks en voeren de regie over het onderhoud aan de overige voertuigen (buiskarren, terminaltrek- kers, veegwagens). Ook heeft Still een adviserende rol in het verminderen van schades en onveilige situ aties. Het definitieve contract met Still is op 26 mei jl. ondertekend. Hierin zijn ondermeer de verkoop (sale en leaseback) van alle heftrucks en de full service overeenkomst vastgelegd. Na ondertekening van het contract kon worden begonnen met de optimalisatie en vervanging van de heftrucks in Zoeterwoude, waarbij als eerste de oude CS&L-heftrucks worden vervangen door het laatste nieuwe model van Still: de RX60-50. Hiervoor is de nieuwe truck in juli twee keer vier dagen ingezet als demotruck binnen de deelgebieden Export, Inbound en Binnenland van CS&L. Uiteindelijk hebben 31 chauffeurs de truck en de vorkverstellers geëvalueerd op zaken als: com fort, algemene indruk, veiligheid en prestaties. Over het algemeen leverde dat een positieve score op. Bij de vaststelling van de definitieve specificaties van de nieuwe trucks worden de CS&L-medewerkers nauw betrokken. Waar mogelijk en in overleg met de leverancier worden de opmerkingen van de chauf feurs verwerkt in de definitieve specificaties. De verwachting is dat we begin volgend jaar de eerste vier nieuwe trucks kunnen inzetten. Ger Pothuizen, contract manager CS&L -■& m EEN VRACHTWAGEN RIJDT HET LOGISTIEKE CENTRUM IN. vervolg van pagina 1 DE DEMOTRUCK. I I AUG/SEPT 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2