a 'Bossche' Jillz op Radio 1 i, QUARANTAINE PERIODE TAPVAT TIJDENS TRANSPORT OPSTART COLONNE 8 NOG STEEDS GROTE UITDAGING HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS De Heineken-brouwerij in 's-Hertogenbosch kreeg op 14 juli bezoek van NOS-verslag- geefster Vinny Tailor. Ze maakte voor het Radio 1 Journaal een reportage over Jillz en de nieuwe cidercategorie. 'S-HERTOGENBOSCH. De journaliste interviewde marketing manager Pascal van Ham over de nieuwe groep consumenten, de mensen die geen of weinig bier drinken en die Heineken nu bereikt met cider. Het gaat hier om de niet geringe groep van zo'n zes miljoen vrouwen en man nen, die we niet of nauwelijks kunnen aanspreken met onze mooie bieren. Na het interview volgde een rondleiding bij Verpakken, waar de radiojournaliste onder meer flesgerinkel en inpakgeluiden opnam om het item mee te illustreren. De reportage wordt - voor zover nu bekend - uitgezonden in de laatste week van juli. Door de beperkte opslagcapaciteit in Zoeterwoude en de kosten die gemoeid zijn met externe opslag, is besloten om de vijfdaagse quarantaineperiode die voor Tapvaten verplicht is, tijdens het transport te laten plaatsvinden. Verpakken-operators volgen hiervoor een speciale training. ZOETERWOUDE. Sinds 2007 produceren we Tap- vat in Zoeterwoude op colonne 4. Tapvaten worden, in tegenstelling tot 'gewone' producten, niet na het afvullen in een tunnelpasteur gepasteuriseerd. Bij Tapvaten wordt het bier gepasteuriseerd in een 'flash pasteur' en daarna worden de vaatjes asep- tisch (of: 'heel schoon') afgevuld. Bij dit afvullen is er altijd een kleine besmettingskans met bierschade- lijke bacteriën, waardoor het kan gebeuren dat het bier in de markt bederft. Om er zeker van te zijn dat dit niet gebeurt, houden we de Tapvaten vijf dagen in quarantaine. Tijdens deze quarantaineperiode wordt het product uitgebreid onderzocht voordat het naar onze klanten wordt verstuurd. Beperkte opslagcapaciteit Voor CS&L betekent dit dat we de producten niet direct na productie mogen verladen, maar dat we deze tijdelijk moeten opslaan in ons magazijn. Per dag produceert colonne 4 rond de 500 pallets (ongeveer twintig vrachtwagens) met Tapvat. Omdat de opslagcapaciteit in Zoeterwoude beperkt is, heb ben we deze pallets al die tijd moeten vervoeren naar een externe opslag op het bedrijventerrein in Zoeterwoude. Vanwege de kosten die hiermee zijn gemoeid, kwam er vanuit CS&L een verzoek om deze quarantaineperiode tijdens het transport te laten plaatsvinden. Er is in het verleden namelijk geen geval geweest van productie die achteraf niet aan de kwaliteit voldeed. Daarom heeft Jan Kempers het projectteam 'Rapido' opgericht om de kosten 'snel' uit de keten te halen. Training Voor de verpakkingslijn betekent dit dat er - in te genstelling tot de oude situatie - direct moet worden gehandeld als een analyse niet aan de specificaties voldoet. Het eindproduct gaat vrijwel direct de con tainer in en we willen voorkomen dat we containers terug moeten halen door een afwijkend product. Om dat er niet in alle gevallen direct geblokkeerd hoeft te worden maar wel corrigerende maatregelen moeten worden genomen, hebben alle Verpakken-operators een training gehad hoe zij hier mee om moeten gaan. Joop Harteveld, Jan Kempers en Pieter van Kooten In januari werd lijn 81 opgestart, de eerste lijn van colonne 8. Inmiddels is ook lijn 82 in gebruik en wordt de dozen- straat getest en gestart. Martin Bauer, Ronald Gorter, Remco Dreef en Bertha Bouwkamp vertellen ieder vanuit hun eigen perspectief over de uitdagingen van de lijn. ZOETERWOUDE. Installatiebeheerder en opstartcoördinator Martin Bauer: "We hadden hier laatst collega's uit Zuid-Afrika op bezoek die een brouwerij hebben gebouwd, die in augustus 2009 operationeel wordt. Ze vroegen ons wat onze belangrijk ste succesfactoren waren. Wat mij betreft is dat de goede communicatie tussen Heineken en leverancier Krones en een opstartcoördinator die alles weet van de lijn, de leverancier, het projectmanagement en de productieplanning. De opstart coördinator kan die belangen tegen elkaar afwegen. Dat we in het begin hebben gedraaid zonder productie-orders, was ook belangrijk. We konden de lijn een poosje stil zetten zodat de leverancier kon sleutelen. Nu we wel productieorders draaien, kan dat niet meer, nu staan er containers te wachten. Het opstartteam was betrokken bij de fabrieksacceptatietesten. Ze konden de machines in de fabriek bekijken en aangeven waar veranderingen moesten worden door gevoerd. Doordat veel van die punten door het projectteam zijn meegenomen, voelen de operators zich nu ook echt eigenaar van de machines." Ronald Gorter, teamleider ploeg C en lid van het opstartteam, werkt tijdelijk in dagdienst om op projectbasis de dozenstraat op te starten. "We zijn vorig jaar, bijna gelijktijdig met de start van de bouw, begonnen met een op startteam. We hebben die starttijd gebruikt om ons eigen opleidingsmateriaal te schrijven aan de hand van materiaal dat we van de leverancier kregen. We hebben SOP's (Standard Operating Procedure) en OPL's gemaakt en werkplekken beschreven om collega's zo goed mogelijk te kunnen opleiden. Dat zat zo goed in elkaar dat we een grote efficiencyslag hebben gemaakt, vooral op 1 januari toen de bezetting werd aangevuld. In een kort tijdsbestek moesten ongeveer dertig medewerkers worden opgeleid; zij moesten zich de machines eigen maken. Aan de hand van de SOP's en OPL's werd de kennis niet alleen weggeleerd maar ook getoetst. Hierdoor waren we in staat om snel door te stappen naar een drieploegendienst zonder een opleidingsgat. Dit heeft enorm geholpen om de stijgende lijn door te trekken." Operator en lid opstartteam, Remco Dreef, over het werken op colonne 8: "Ik heb het naar mijn zin. Ik kom van de bliklijn dus het was wel even wennen. Het zijn heel andere machines en de lijn is qua opbouw anders. Ik ben er al vanaf het begin bij en ik ben ook naar Amerika geweest om de lijnen te bekijken bij de leve rancier. Dat was erg interessant. We werken nu met een krappe bezetting en dat is wel heftig omdat het nieuwe lijnen zijn. Het voordeel is weer dat ze heel ergono- vervolg op pagina 4 HOOFDROLSPELERS PASCAL VAN HAM, VINNY TAILOR EN JILLZ. VLNR: BERTHA BOUWKAMP, ERIK PRONK (LID OPSTARTTEAM), RONALD GORTER, ED VAN DORP (TEAMLEIDER) EN MARTIN BAUER. NIET OP DE FOTO: REMCO DREEF. JULI/AUGUSTUS 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3