s olumn Wat doe jij als je een onveilige situatie ziet? OMT WORDT CUSTOMER SERVICE EXPORT OP DE CENTEN LETTEN HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS oireagee In deze tijd van het jaar genieten velen van een welverdiende vakantie en maakt men weloverwogen keuzes met betrekking tot de vakantie-uitgaven. Ook binnen Heineken wordt er gelet op de uitgaven en kosten. Op verschil lende manieren zijn medewerkers de afgelopen periode gewezen op de Hunt for Cash. Deze 'jacht op geld' is nodig omdat Heineken snel zijn schuld wil aflossen vanwege de overname van S&N om vervolgens weer acquisities te kunnen doen. Op onze brouwerijen en bij de HNS- stafafdelingen worden veel initiatieven ontplooid om kosten te besparen. En dit is niet alleen een managementaan- gelegenheid; iedereen kan zijn steentje bijdragen - graag zelfs! Een collega zei laatst dat het beter was om alle HNS- hersenen te mobiliseren in plaats van een paar. 2.000 kilogram meedenk capaciteit kunnen we goed gebruiken! Bij besparingen denken we vaak aan i zogenoemd 'laag hangend fruit' of 'grote vissen', maar die zijn meestal al geoogst of gevangen. Het is belangrijk om ideeën die kleine besparingen op lijken te leveren óók serieus te bekijken. Kleine besparingen kunnen gezien de grote hoeveelheid bier die we produceren, bij elkaar ook een gro te besparing opleveren. Zelfs eentiende cent besparing per hectoliter levert voor HNS jaarlijks duizenden euro's op. Wat betreft besparingsmogelijkheden zijn er geen beperkingen. Kunnen wij goedkoper inkopen? Hebben wij dit nodig? Kan het wat minder? Moeten we dat nu al hebben? Kunnen we later betalen? Functioneert de installatie naar behoren? Kunnen onze proces sen efficiënter? Ook zijn er duidelijk raakvlakken met TPM, waarmee we verliezen reduceren en dus ook kosten besparen. Via de methode '5x Waarom' komen we nog steeds verrassende za ken tegen. Bijvoorbeeld toen ik onlangs in 's-Hertogenbosch was en deelnam aan een audit van een TPM-team van fustenlijn 14. Dit team had de extract- verliezen gigantisch weten te verlagen, omdat het afvullen niet helemaal volgens de regels verliep. Als iedereen zijn steentje bijdraagt om op de centen te letten, kunnen we meer doen met minder. En dat is uiteindelijk in ieders belang. Arno Centen Veel bedrijfsongevallen gebeuren doordat iemand 'even snel iets ondoordachts doet. De gevolgen kunnen helaas ernstig zijn. Daarom is het goed als je collega's aanspreekt op hun gedrag. 'S-HERTOGENBOSCH. Als zo'n onge val plaatsvindt, gaat het veiligheidsteam uiteraard op zoek naar de oorzaak. Via de '5xWhy' vragen proberen we helder te krij gen hoe het gebeurt is. Alleen zo kunnen we herhaling in de toekomst voorkomen. Vaak komt als een van de oplossingen een technische maatregel naar boven. Door een machine of omgeving veiliger te maken, is het probleem opgelost en kunnen we weer op dezelfde wijze als altijd door met ons werk... Uiteraard is dat maar een deel van het verhaal. Steeds vaker blijkt uit onze analyse ook dat het gedrag van de medewerker niet juist was. Hij of zij had de machine niet goed veiliggesteld, had ergens niet van mogen afspringen of onderdoor mogen kruipen. Hoewel mensen geen machine zijn, mag je onveilig gedrag daarmee nog niet goed keuren. Maar, hoe kunnen we met zijn allen volgens de TPM-filosofie werken aan veilig gedrag? In ieder geval moeten we allemaal alert zijn, dus niet alleen op je eigen veiligheid letten, maar ook op die van je collega's. Een opmerking durven maken of raad geven aan een collega die zichzelf in gevaar brengt, is hart stikke goed! Maar minstens zo belangrijk is datje een opmerking of tip van je collega ook 'aanneemt' en niet als kritiek oppakt. Als je iets onveiligs ziet, maak dan ook een melding van een bijna ongeval. De bijna ongevalskaarten zijn op diverse werkplek ken beschikbaar. Als je een kaart invult en inlevert, wordt er zeker actie ondernomen. Wilfried Aarsen Laat ik begaan Uiteraard moesten we een en ander regelen: een peurbakkenboot, een duwboot, hout, verf, muziek. Bij een scoutingvereniging regelden we een boot en een duwboot, die we naar hartelust mochten schilderen in de kleuren geel, wit en groen. Met het hout werden er twee Walking Fridges gemaakt. Van de collega's van commercie kregen we de posters en muziek van de echte com mercial zoals deze op tv te zien is. Voor kwalitatief goede muziek kwamen we uit bij ex-collega Sander Warmerdam, die een eigen bedrijf in geluidsapparatuur heeft. Op de boot stonden twee mega basboxen en vier speakers, waardoor we van veraf al te horen waren! De tienduizenden mensen langs de kant waren zeer enthousiast en staken bij het openen van de koelkasten met een luid gejuich de handen in de lucht. Tijdens de tocht zagen we veel collega's langs de kant staan, waar we leuke reacties van kregen. Wij willen iedereen bedanken die ons heeft geholpen om dit project tot een daverend succes te maken. De plannen voor deelname volgend jaar zijn al in de maak!" De afdeling Order Management Team (OMT) heeft een nieuwe naam: Customer Service Export. "De nieuwe naam geeft veel beter aan wat wij doen en is onderdeel van een nieuwe visie voor 2010", aldus teamleider Stephan Verboom. Hij legt uit wat de veranderingen voor de afdeling betekenen. ZOETERWOUDE. Je bent in oktober 2008 bij OMT begonnen, hoe was de situatie? "Ik kwam er snel achter dat de afde ling enorm veel veranderingen had doorgemaakt. Niet alleen qua werk- locaties - ze zaten in Rotterdam, in Amsterdam en op Schiphol - maar ook qua werkzaamheden. Onder de medewerkers was er onduidelijkheid ontstaan over hun rol, verantwoor delijkheden en de toekomstverwach ting. Deze onduidelijkheid bestond ook bij de in- en externe klanten van de afdeling, er heerste een diffuus beeld waardoor de wederzijdse verwachtingen niet altijd overeen kwamen." Een nieuwe afdelingsnaam kon daar verandering in brengen? "Niet alleen een nieuwe afdelings naam, we hebben ook een visie ontwikkeld waar we in 2010 willen staan. Door de economische situatie hebben wij te maken met verande ringen, bijvoorbeeld bij de rederijen waarmee we zaken doen. Er varen minder boten of boten gaan langza mer varen. Ook het planningsproces zal ingrijpend gaan veranderen. Omdat dat impact heeft op ons werk, moeten we als afdeling dynamischer en efficiënter gaan werken. Hoe we die situatie het hoofd willen bie den, hebben we nu vastgelegd. Een onderdeel van onze plannen is een presentatie die we aan onze in- en externe klanten geven. De eerste was op 2 juli." Wat krijgen de klanten te horen? "Wie er op de afdeling werken, wat we precies doen en wat onze verant woordelijkheden zijn. Maar ook dat we een duidelijke rol en identiteit hebben, dat onze mensen opereren als één team en dat ze trots zijn op hun werk. We werken efficiënt, leveren een constante hoge kwaliteit van werk en zijn klantgericht. Verder handelen en communiceren we proactief en zijn we voor zowel interne als externe partijen hét cen trale punt voor ordergerelateerde vragen en informatievoorziening." Dat is heel wat. Wat vinden de medewerkers van de plannen? "Halverwege mei hadden we de aftrap al, ze weten het dus al een tijdje. Ze zijn vooral positief dat nu duidelijk wordt gecommuniceerd wat ze allemaal doen; dat ze op de kaart worden gezet. Naarmate de tijd vordert, merk ik steeds meer enthousiasme bij ze. We krijgen namelijk veel positieve reacties op de presentatie. Een volgende stap is het in kaart brengen van onze processen. Hoewel het veel tijd kost, verloopt dat zeer voorspoedig." Manager Supply Development Support J vervolg van pagina 1 De Groene Hartmannen JULI/AUGUSTUS 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2