BIJNA-ONGEVALLENTEAM
DOET GOED WERK
WIGGERT GAAT EUROPEES
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fil
Er is een theorie over ongevallen op de werkvloer die zegt dat voor iedere
70 ongevallen met letsel er ongeveer 7.000 bijna-ongevallen zijn en 10.000
onveilige situaties. Bij colonne 5 in Zoeterwoude is een pilotteam gestart
dat potentieel gevaarlijke situaties opspoort en verhelpt. Doel: een veiliger
werkomgeving en dus minder ongevallen met letsel.
ZOETERWOUDE. De werkzaamheden van
het team vallen onder het Safety-gedeelte van
de SHE (Safety, Health Environment) pilaar
binnen TPM. In de SHE-pilaar werd vastge
steld dat er een behoorlijke rapportage van
onveilige situaties nodig was om de kans op
ongevallen terug te brengen. Dus werd er een
team opgezet van operators uit iedere ploeg
op colonne 5, aangevuld met de veiligheids
deskundige en iemand van TPM Office. De
uitdaging was om binnen de acht weken die
staat voor een pilot, twintig situaties benoemd
en opgelost te hebben.
Label
Toen het team eenmaal aan het werk ging,
bleek dat veel sneller te gaan. Er werd gestart
met een ééndaagse opleiding van veiligheids
deskundige Tjeerd Rozema. Ook werd er een
procedure ontwikkeld: de teamleden in de
ploegen stellen een gevaarlijke situatie vast,
vervolgens maken ze daar een foto van en
vullen een kaart in met de aard van de situatie
en een vermelding van hoe acuut het gevaar
is. Die kaart gaat naar de technische mensen
die er een TPMTabel van maken en het
probleem, in samenwerking met de team
leden, oplossen. De tijd die de technici daar
voor krijgen, is afhankelijk van hoe urgent
de situatie is. Vervolgens komt het label retour
en beoordelen de teamleden of het gevaar
inderdaad is geweken. Ook van de nieuwe
situatie wordt een foto gemaakt.
Eye-opener
De procedure bleek zo goed te werken dat het
team inmiddels vanaf de start, halverwege
maart, zeker vijftig situaties heeft benoemd
en opgelost. Dat hebben ze niet alleen ge
daan, want langzamerhand worden ook
andere collega's bij de speurtocht naar gevaar
betrokken. Het bespreken en rapporteren
van de bijna-ongevallen wordt straks een
vast onderdeel van het teamoverleg. Het is de
bedoeling dat iedereen melding gaat maken
van gevaarlijke situaties. Het team heeft een
opleidingsdocument gemaakt dat straks
gebruikt zal worden om deze werkwijze over
Verpakken uit te rollen. Dan kan iedereen zien
wat teamlid Aid Messemaker bedoelde toen hij
zei: "De grootste eye-opener is datje anders
gaat kijken."
Wiggert Deelen, directeur Heineken Nederland Supply, gaat HNS verlaten.
Met ingang van 1 augustus wordt hij Regional Supply Chain Director Western
Europe. In dit afscheidsinterview voor HNS-nieuws vertelt Wiggert over zijn
vertrek en zijn plannen voor de toekomst.
Wat ga je precies doen?
"Meer van hetzelfde, maar dan op West-Europese
schaal. Er is in ieder land keihard gewerkt om te
optimaliseren, maar nu is het zaak dat we proberen
het geheel te optimaliseren en niet meer land voor
land. Daarmee is de invulling van de baan wel een
beetje veranderd. Als je op West-Europese schaal
kijkt, zijn wij twee keer zo groot als onze naaste
concurrent. Daar moeten en kunnen we wat mee.
Dat schaalvoordeel kunnen we gebruiken om beter
te concurreren. Je kunt dingen harmoniseren.
Bijvoorbeeld door flesomtrek of fleshoogte gelijk te
trekken in plaats van ieder merk zijn eigen fles met
zijn eigen verhoudingen. Dat levert al een enorm
efficiency voordeel."
Wilde je het graag doen?
"Nee, in eerste instantie had ik mijn reserves. Een
coördinerende rol ligt me minder goed dan een be
stuurlijke of operationele rol. Het werd interessant
omdat de agenda veranderde. Het doel werd een
geheel maken van West-Europa, terwijl er daarvoor
veel meer werd gekeken naar het bestuur van de
landen naast elkaar. Dat betekent dat ik toch meer
operationeel blijf werken. Anders was het, met
mijn eigenschappen, niet zo goed geweest om daar
terecht te komen."
Had je het hier wel gezien?
"Nee, ik was hier nog niet klaar, je bent natuurlijk
nooit klaar. Maar 'change is as good as a rest' zeg
gen de Engelsen, dus het is ook wel weer erg leuk. Ik
zal de dagelijkse gang van zaken, de omgangsvor
men en de manier van samenwerken zeker missen,
die liggen me wel. Ik moet maar weer zien wat ik
daarvoor terug krijg. Ik blijf gelukkig wel een beetje
onder de Heineken-paraplu, dus kan ik het goed blij
ven volgen. Maar er is niets wat niet zonder mij kan.
Er zijn meer capabele mensen in onze organisatie."
Betekent de verandering in jouw nieuwe
baan ook een andere taakomschrijving
voor je opvolger?
"Ja, daarom is er ook nog geen opvolger aangewe
zen. De discussie daarover is nog niet afgerond. Het
is wel de bedoeling en een stuk aardiger om ook
mijn opvolger een duidelijke taakomschrijving te
geven. Zodra dat helemaal duidelijk is, wordt mijn
opvolger bekend gemaakt."
Waar moet je opvolger zeker aandacht
aan besteden?
'Tedere opvolger heeft recht op een slechte voor
ganger. Je moet iedereen de ruimte geven om het
zelf uit te zoeken en eigen accenten aan te bren
gen. Aan de andere kant staan de grote lijnen vast:
productiviteit verbeteren, kosten optimaliseren, dat
blijft allemaal hetzelfde."
Wat heeft je de afgelopen jaren verbaasd?
"Wij hebben een periode van sterke groei binnen
HNS gekend, onmiddellijk gevolgd door een periode
van sterke afname. Allemaal binnen een tijdsbestek
van vier jaar. Dat zijn heel snelle ontwikkelingen,
vroeger ging dat veel langzamer. In die vier jaar
zijn we gegroeid van 16 naar 19 miljoen hectoliter
en toen weer terug naar 17,5. Dat is best wel een
achtbaan."
Waar ben je trots op?
"Dat we enorme veranderingen teweeg hebben
kunnen brengen zonder grote sociale schokken.
Ik ben er altijd wel op uit om prestaties sterk te
verbeteren en geen spoor van vernieling achter te
laten. Of het lukt is een tweede. Er zijn altijd dingen
die je anders had willen doen. Er is in de afgelopen
1
Heineken
Auteur J8
Thek Bak onderdoorgang MP loopt door.
Positie: AM MP
One Point Lesson
tm
Doei: Veiligheid verbeteren
Detum: 02-04-09
VOOR I
OPERATORS HERMAN KOKSHOORN, DIRK VOORZAAT EN INSTALLATIEBEHEERDER EDWIN
OOSTERWIJK, TEAMLEIDER ALD MESSEMAKER EN RAYONMANAGER BERTHA BOUWMEESTER BIJ
EEN VAN DE OPGELOSTE SITUATIES: DE TREDEN VAN DE TRAP ZIJN BEKLEED MET ZWART-GEEL
GESTREEPT SCHUIMRUBBER TER VOORKOMING VAN HOOFDLETSEL. NIET OP DE FOTO MAAR WEL
IN HET TEAM: OPERATORS JOOP BOSKMA EN TIBOR RUDAS, MARGRIET SMIT VAN TPM OFFICE EN
VEILIGHEIDSDESKUNDIGE TJEERD ROZEMA.
vervolg op pagina 4
JULI 2009