CASH IS IN OP DE PLANNINGS AFDELINGEN Wijlre in stemming! i l| I! Om binnen HNS meer cash-bewustzijn te creëren, werd op 13 maart de workshop Finance voor non-financials georganiseerd voor de CS&L-afdelingen Strategische Planning, Tactische Planning, Market Demand Management en Change Manage ment. Controller Supply Chain Paul Schalekamp doet verslag. ZOETERWOUDE. Heineken heeft de afgelopen jaren overnames gedaan om te kunnen groeien in de bier markt. De bekendste is die van Scottisch Newcastle. De focus van Heineken NV is dan ook komen te liggen op het genereren van cash. Binnen de financiële afdelingen is dit een bekend begrip. Daarbuiten ontstaat soms verwar ring over de precieze invulling daarvan en de conse quenties. Afdelingen hebben het gevoel in het dagelijkse werk weinig invloed te kunnen uitoefenen op financiële beslissingen, waardoor het geen prioriteit heeft. Waar ze niet bij stilstaan, is dat er dagelijks beslissingen worden genomen die een negatief of positief effect hebben op inkomsten of uitgaven. Om die reden werd deze work shop georganiseerd. In de ochtend werden de CS&L-afde lingen op een interactieve manier ingewijd in 'euroland'. Het programma bestond uit drie onderdelen: financiële beginselen, Cash en praktijkvoorbeelden. De reacties van de deelnemers waren positief. Ze vonden dat de sessie goed was voorbe reid op de doelgroep en dat ze in duidelijke taal financi eel werden 'opgeleid'. Hunt for Cash - part 2 - Een duik in het geld Om iedereen zo veel mogelijk zelf te laten nadenken over de term cash werd met meerkeuzevragen getest hoe het gesteld was met de kennis van de deelnemers. Deze eer ste meting wees uit dat er behoefte bestond aan concrete voorbeelden met bijbehorende euro's. Een deelnemer benadrukte dat: 'In mijn ogen is de grote winst dat we straks met een checklist met kengetallen, een goede argumentatie hebben om enerzijds discussies te voeren en anderzijds besluiten te nemen op basis van harde cijfers in plaats van op gevoel'. Vervolgens behandelden we een aantal situaties uit 2008, waarin afwegingen aan bod kwamen die zowel op kwantitatieve aspecten (euro's) als op eventuele kwalitatieve zaken moesten worden beoordeeld. Na een aantal voorgerekende voorbeelden, was het de beurt aan de deelnemers. Hoewel de exacte berekeningen niet foutloos waren, konden we conclude ren dat de afdelingen meer buiten het directe aandachts gebied gingen denken en er meer aandacht werd besteed aan de financiële impact van dagelijkse beslissingen. Het succes van deze eerste workshop biedt niet alleen perspectief voor een vervolgsessie met deze afdelingen, maar kan ook uitstekend worden gebruikt als basis voor workshops voor andere HNS-afdelingen. Misschien is jouw afdeling wel de volgende? Paul Schalekamp Controller Supply Chain Begin maart 2009 heerste er een heuse 'verkiezingskoorts' in Wijlre! Nee, gelukkig geen reden tot verzuim, eerder andersom, want iedereen wilde 'erbij' zijn. WIJLRE. Op dinsdag 24 maart hield de Personeels vereniging haar jaarvergadering. Tijdens de be stuursverkiezing werden Jan Faas en Frank Marx gekozen als nieuwe bestuursleden. Op 25 maart was er natuurlijk concernbreed dé OR-verkiezing. Voor de Brand Bierbrouwerij stond op het spel dat er een lid gekozen moest worden voor de Centrale Onderne mingsraad. Frans van Hoof en Hub Ortmans hadden zich kandidaat gesteld. Een uur na de opening van het stemlokaal was al 47% van de stemmen binnen. Uiteindelijk werd een opkomstpercentage van meer dan 90% gehaald! Tot lid van de OR Heineken werd gekozen Hub Ortmans, die al enkele jaren voorzitter is van de Wijlrese OR. J J Begin maart werd de Bossche brouwerij vereerd met een bezoek van Ryszard Szczotka en Miloslaw Rogowski, twee energiespecialisten van Grupa Zywiec in Polen. Ze brachten het stoom-electriciteit- en wa terverbruik helder in kaart en kwamen met kansrijke verbetervoor- stellen. 'S-HERTOGENBOSCH. Aanleiding voor het onderzoek was de score van de Bossche brouwerij in de wereldwijde energiebenchmark uit 2008. In die benchmark eindigde 's-Hertogenbosch van de in totaal 143 brouwerijen op de 32e plaats. Zoeterwoude eindigde als 3e. Die 32e plaats sluit niet aan bij de ambitie van HNS om tot de 10% best presterende brouwerijen ter wereld te behoren. Op ener giegebied moet de brouwerij dus nog een slag maken. De uitdaging is te ontdekken waar energieverliezen optreden en maatregelen te nemen om deze verliezen te reduceren. De Heineken-brouwerij in Zywiec heeft het laagste energie verbruik ter wereld. Via relaties van Arno Centen (manager SD&S) is de brouwerij in Zywiec gevraagd of hun energie specialisten een energie- en wateronderzoek uit wilden voeren. Begin maart waren Ryszard Szczotka en Miloslaw Rogowski daarvoor een week over. Ze kregen daarbij be geleiding van installatiebeheerder Eddy Folkers en senior engineer Electrotechniek Theo van der Steen. Aan de hand van tekeningen, schema's en bezoeken aan de installaties zijn de twee specialisten behoorlijk 'de diepte' in gegaan om helder te krijgen hoe onze energiesystemen werken. Ze keken daarbij ook naar het waterverbruik, in de regel geldt immers dat een hoog waterverbruik ook leidt tot een hoog energieverbruik. Op de laatste dag van hun bezoek heb ben Ryszard en Miloslaw hun bevin dingen gepresenteerd. Een belangrijke aanbeveling is om constant aandacht te hebben voor het verbruik van energie en water. Daarbij kan gebruik gemaakt wor den van de informatie, die via het UCMS het Energy Consumption Monitoring System) beschikbaar is. Ze adviseren het energie- en waterverbruik dagelijks te volgen. Door het verbruik direct te kop pelen aan de geproduceerde hectoliters, kan bij afwijkingen snel actie worden ondernomen. Het verbruik moet ook een vast agendapunt zijn in de wekelijkse vergadering met de bedrijfsleiding. Op basis van de aanbevelingen wordt nu een plan van aanpak opgesteld. Dat een lager energie- en waterverbruik heel goed mogelijk is, bewijzen onze Poolse collega's dagelijks in hun brouwerij. Goed voorbeeld doet goed volgen. Ryszard en Miloslaw, dank voor jullie inzet en enthousiasme! HET BESTUUR VAN DE PERSONEELSVERENIGING. VLNR: RYSZARD SZCZOTKA, MILOSLAW ROGOWSKI, EDDY FOLKERS, THEO VAN DER STEEN EN HANS KROES. APRIL 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 5