EFFICIËNTER WERKEN DOOR
INTEGRATIE REGELCENTRA
9- 1
NIEUWE ELEKTRISCHE AANSLUITING
VOOR ZOETERWOUDE
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS PÜ
Onlangs zijn de drie regeicentra van CS&L in Zoeterwoude geïntegreerd. Na de
verbouwing van het Kasteel op het brouwerijterrein, zitten de medewerkers van
Inbound Logistics, Binnenland en Export bij elkaar op één locatie. En dat is voor
sommigen best wennen.
ZOETERWOUDE. Michel
Maas, manager Inbound Logis
tics, ziet veel voordelen van de
integratie: "We kunnen de pie
ken en dalen in onze logistieke
operatie straks beter opvangen
door het opleiden van onze
vaste medewerkers op andere
werkplekken. Als we ze efficiën
ter inzetten, reduceert dat de
inhuur van uitzendkrachten.
Voor de medewerkers zelfheeft
het ook voordelen omdat het
werk afwisselender wordt. Dat was een belangrijk punt in de
Climate Survey. Momenteel zijn we volop bezig met opleiden.
De afgelopen maanden hebben we medewerkers opgeleid
voor buitenwerk op de heftruck en we zijn langzaam begon
nen met opleiden voor het binnenwerk. Ons doel is aan het
einde van het jaar 60 tot 70% van de medewerkers te hebben
opgeleid. Ik kan me voorstellen dat het voor de medewerkers
wennen is. Met de OR hebben we afgesproken om regelmatig
te evalueren zodat we eventuele problemen op tijd kunnen
signaleren. Ik heb gezien dat medewerkers nu al uit zichzelf
aan elkaar vragen of ze het druk hebben en of ze ergens mee
kunnen helpen. Dat is absoluut een compliment waard."
Hans Pronk (34),
cluster C medewerker
Jfe Export:
t"Het duurde heel lang
voor het regelcentrum
I klaar was. Twee we-
Jp"- ken zei men, maar het
1 werden er vijf. In die tijd
yi I zaten we aan de overkant
J van het Kasteel, waar
Binnenland altijd zat.
-==r Het was heel druk en
chaotisch. Nu we in het
verbouwde Kasteel zitten, is het gelukkig rusti
ger. Rond de ploegenoverdracht is het nog wel
heel druk. Drie afdelingen komen elkaar hier dan
aflossen. Dan kun je jezelf moeilijk verstaanbaar
maken. De sfeer tussen de collega's is wel heel
goed, we leren een hoop en het is gezellig."
Marco Alsemgeest (38), cluster C
medewerker Inbound Logistics:
"Het is veel drukker geworden in het regelcen
trum. Eerst zaten we alleen, nu zitten we gemid
deld met tien medewerkers. We zijn ook het
overzicht kwijt omdat we helemaal aan de andere
kant van het gebouw zitten. Er zijn offertes aange
vraagd voor camera's, maar die zijn er helaas nog
niet. Als we nu willen weten of een vrachtwagen
op de aanvoerroute doorrijdt of stopt, commu
niceren we met een collega via een 'bakkie'. Een
groot nadeel is dat de kleedruimte niet meer
centraal in het regelcentrum zit, maar 800 meter
verderop."
Nico Meijndert (34), cluster C medewerker
Binnenland:
"Ik heb gemerkt dat het gevoel dat we één club
zijn is toegenomen nu we allemaal bij elkaar zit
ten. De communicatielijnen zijn ook korter. In het
begin dacht ik dat ik veel last zou hebben van ruis
met zoveel mensen in een kleine ruimte, maar
dat valt mee. Dat we nu ook op eikaars gebieden
werken, vind ik leuk. Ik heb al veel geleerd bij
Inbound en bij Export. Van de vijf dagen dat ik
werk, wordt ik gemiddeld twee keer per week
ergens anders ingedeeld. Maar mijn eigen stek bij
Binnenland vind ik nog steeds het leukst."
vervolg van pagina 2
WIJLRE. Peter van Besouw, Kathleen van de
Wal, Jan Faas en Frans van Hoof vormen samen de
Safety-pilaar in Wijlre. Een belangrijk element in
hun aanpak is dat ze medewerkers meer bewust
willen maken van veilig werken. Middelen die ze
daarbij inzetten zijn posters en filmpjes, maar ook
trainingen en continue monitoring zijn cruciaal.
Meest sprekend voor veiligheid is het melden van
het aantal dagen zonder ongeval. De Wijlrese
brouwerij kiest ervoor dat te doen via een groot
flatscreen in de 'klokruimte'. Alle mensen die op de
brouwerij werken starten en vertrekken via deze
ruimte. Hier is door de 'in/uit'-registratie ook in
een oogopslag te zien wie op het bedrijf is en wie
niet. Dat is met name van belang bij calamiteiten.
Voordeel van dit screen is dat er naast het op zich
'droge' getal, ook andere informatie kan worden
doorgegeven. Dat kunnen filmpjes zijn waarin de
gevolgen van onveilig werken duidelijk in beeld
komen, maar ook foto's van activiteiten op en rond
de brouwerij. Medewerkers worden zelf actief bij
veiligheid betrokken doordat ze onveilige situa
ties en bijna-ongevallen kunnen melden via een
'bijna-ongeval-label'. Ook deze labels én de bus
waar ze in gedeponeerd worden, bevinden zich in
de 'klokruimte'. Als de melding binnen is, neemt de
TPM-pilaar contact op met de melder en zet verbe
teringen in gang. Die meldingen zijn van wezenlijk
belang voor het veiliger kunnen werken op de brou
werij. 'Een ongeluk zit in een klein hoekje' luidt het
spreekwoord en het uiteindelijke doel is om ook dat
hoekje veilig te krijgen!
Wiel Muijrers
Brouwerij Zoeterwoude heeft een nieuwe elektrische aansluiting. De aansluiting heeft
niet alleen meer vermogen dan de huidige aansluiting, maar maakt Zoeterwoude ook
volledig onafhankelijk van eigen elektriciteitopwekking.
ZOETERWOUDE. Wij kunnen nu afhankelijk van de
bedrijfsituatie kiezen of wij zelf elektriciteit opwekken of ko
pen, waardoor wij kosten kunnen besparen. Een bijkomend
voordeel is dat we aangesloten worden op een aparte trafo
waardoor we minder gevoelig worden voor spanningdips.
Die spanningdips komen zo nu en dan voor door kortsluitin
gen in hoogspanningskabels in de omgeving.
Vermogen verhogen
Half maart 2009 is een nieuwe aansluiting gerealiseerd door
Alliander en Heineken, waarmee we voorlopig 15 MVA kun
nen importeren. Na deze aanpassingen kan het vermogen in
de toekomst relatief eenvoudig verhoogd worden naar 17,3
MVA en uiteindelijk naar 20 MVA. Met de huidige uitbreiding
van het aansluitvermogen is de continuïteit van de brouwe
rij, elektrisch gezien, voorlopig gewaarborgd. De brouwerij
importeert elektriciteit vanuit het 50 kilo Volt (kV) ondersta
tion in Zoeterwoude. Dit 50 kV onderstation is van Alliander,
voorheen Nuon. Alliander is een zogenaamde netbeheerder
en verantwoordelijk voor de distributie van elektriciteit van
elektriciteitscentrale(s) naar de klant. Heineken koopt zijn
elektriciteit in bij elektriciteitsleverancier Delta. Het onder
station in Zoeterwoude levert niet alleen de elektriciteit
voor de brouwerij in Zoeterwoude maar ook voor de regio's
Leiden en Alphen a/d Rijn. Het maximale importvermogen
voor de brouwerij is momenteel begrensd op 12,5 Mega Volt
Ampère (MVA). Als indicatie; 1 MVA is 1.000.000 VA. Daar
naast beschikt de brouwerij over drie gasturbinegenerato
ren met een geïnstalleerd eigen opwekvermogen van circa
12 MVA onder winter- en 10 MVA onder zomercondities.
Uitgangspunt is dat er steeds één gasturbine beschikbaar
moet zijn voor onderhoud en dat een storing aan een of
meerdere turbines niet mag leiden tot een totale stilstand
van de gehele brouwerij.
Continuïteit
Voor de continuïteit van de bedrijfsvoering is het noodzake
lijk om het totaal benodigde elektrische vermogen te kunnen
importeren via het 50 kV onderstation, waardoor de brou
werij onafhankelijk is van de beschikbaarheid van zijn eigen
generatoren. Het huidige verbruik is regelmatig groter dan
13 MVA. Dat is meer dan we momenteel kunnen importeren.
Frans van der Vliet
Projectleider TD Nieuwbouw
APRIL 2009