EFFICIËNTER WERKEN DOOR INTEGRATIE REGELCENTRA 9- 1 NIEUWE ELEKTRISCHE AANSLUITING VOOR ZOETERWOUDE HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS PÜ Onlangs zijn de drie regeicentra van CS&L in Zoeterwoude geïntegreerd. Na de verbouwing van het Kasteel op het brouwerijterrein, zitten de medewerkers van Inbound Logistics, Binnenland en Export bij elkaar op één locatie. En dat is voor sommigen best wennen. ZOETERWOUDE. Michel Maas, manager Inbound Logis tics, ziet veel voordelen van de integratie: "We kunnen de pie ken en dalen in onze logistieke operatie straks beter opvangen door het opleiden van onze vaste medewerkers op andere werkplekken. Als we ze efficiën ter inzetten, reduceert dat de inhuur van uitzendkrachten. Voor de medewerkers zelfheeft het ook voordelen omdat het werk afwisselender wordt. Dat was een belangrijk punt in de Climate Survey. Momenteel zijn we volop bezig met opleiden. De afgelopen maanden hebben we medewerkers opgeleid voor buitenwerk op de heftruck en we zijn langzaam begon nen met opleiden voor het binnenwerk. Ons doel is aan het einde van het jaar 60 tot 70% van de medewerkers te hebben opgeleid. Ik kan me voorstellen dat het voor de medewerkers wennen is. Met de OR hebben we afgesproken om regelmatig te evalueren zodat we eventuele problemen op tijd kunnen signaleren. Ik heb gezien dat medewerkers nu al uit zichzelf aan elkaar vragen of ze het druk hebben en of ze ergens mee kunnen helpen. Dat is absoluut een compliment waard." Hans Pronk (34), cluster C medewerker Jfe Export: t"Het duurde heel lang voor het regelcentrum I klaar was. Twee we- Jp"- ken zei men, maar het 1 werden er vijf. In die tijd yi I zaten we aan de overkant J van het Kasteel, waar Binnenland altijd zat. -==r Het was heel druk en chaotisch. Nu we in het verbouwde Kasteel zitten, is het gelukkig rusti ger. Rond de ploegenoverdracht is het nog wel heel druk. Drie afdelingen komen elkaar hier dan aflossen. Dan kun je jezelf moeilijk verstaanbaar maken. De sfeer tussen de collega's is wel heel goed, we leren een hoop en het is gezellig." Marco Alsemgeest (38), cluster C medewerker Inbound Logistics: "Het is veel drukker geworden in het regelcen trum. Eerst zaten we alleen, nu zitten we gemid deld met tien medewerkers. We zijn ook het overzicht kwijt omdat we helemaal aan de andere kant van het gebouw zitten. Er zijn offertes aange vraagd voor camera's, maar die zijn er helaas nog niet. Als we nu willen weten of een vrachtwagen op de aanvoerroute doorrijdt of stopt, commu niceren we met een collega via een 'bakkie'. Een groot nadeel is dat de kleedruimte niet meer centraal in het regelcentrum zit, maar 800 meter verderop." Nico Meijndert (34), cluster C medewerker Binnenland: "Ik heb gemerkt dat het gevoel dat we één club zijn is toegenomen nu we allemaal bij elkaar zit ten. De communicatielijnen zijn ook korter. In het begin dacht ik dat ik veel last zou hebben van ruis met zoveel mensen in een kleine ruimte, maar dat valt mee. Dat we nu ook op eikaars gebieden werken, vind ik leuk. Ik heb al veel geleerd bij Inbound en bij Export. Van de vijf dagen dat ik werk, wordt ik gemiddeld twee keer per week ergens anders ingedeeld. Maar mijn eigen stek bij Binnenland vind ik nog steeds het leukst." vervolg van pagina 2 WIJLRE. Peter van Besouw, Kathleen van de Wal, Jan Faas en Frans van Hoof vormen samen de Safety-pilaar in Wijlre. Een belangrijk element in hun aanpak is dat ze medewerkers meer bewust willen maken van veilig werken. Middelen die ze daarbij inzetten zijn posters en filmpjes, maar ook trainingen en continue monitoring zijn cruciaal. Meest sprekend voor veiligheid is het melden van het aantal dagen zonder ongeval. De Wijlrese brouwerij kiest ervoor dat te doen via een groot flatscreen in de 'klokruimte'. Alle mensen die op de brouwerij werken starten en vertrekken via deze ruimte. Hier is door de 'in/uit'-registratie ook in een oogopslag te zien wie op het bedrijf is en wie niet. Dat is met name van belang bij calamiteiten. Voordeel van dit screen is dat er naast het op zich 'droge' getal, ook andere informatie kan worden doorgegeven. Dat kunnen filmpjes zijn waarin de gevolgen van onveilig werken duidelijk in beeld komen, maar ook foto's van activiteiten op en rond de brouwerij. Medewerkers worden zelf actief bij veiligheid betrokken doordat ze onveilige situa ties en bijna-ongevallen kunnen melden via een 'bijna-ongeval-label'. Ook deze labels én de bus waar ze in gedeponeerd worden, bevinden zich in de 'klokruimte'. Als de melding binnen is, neemt de TPM-pilaar contact op met de melder en zet verbe teringen in gang. Die meldingen zijn van wezenlijk belang voor het veiliger kunnen werken op de brou werij. 'Een ongeluk zit in een klein hoekje' luidt het spreekwoord en het uiteindelijke doel is om ook dat hoekje veilig te krijgen! Wiel Muijrers Brouwerij Zoeterwoude heeft een nieuwe elektrische aansluiting. De aansluiting heeft niet alleen meer vermogen dan de huidige aansluiting, maar maakt Zoeterwoude ook volledig onafhankelijk van eigen elektriciteitopwekking. ZOETERWOUDE. Wij kunnen nu afhankelijk van de bedrijfsituatie kiezen of wij zelf elektriciteit opwekken of ko pen, waardoor wij kosten kunnen besparen. Een bijkomend voordeel is dat we aangesloten worden op een aparte trafo waardoor we minder gevoelig worden voor spanningdips. Die spanningdips komen zo nu en dan voor door kortsluitin gen in hoogspanningskabels in de omgeving. Vermogen verhogen Half maart 2009 is een nieuwe aansluiting gerealiseerd door Alliander en Heineken, waarmee we voorlopig 15 MVA kun nen importeren. Na deze aanpassingen kan het vermogen in de toekomst relatief eenvoudig verhoogd worden naar 17,3 MVA en uiteindelijk naar 20 MVA. Met de huidige uitbreiding van het aansluitvermogen is de continuïteit van de brouwe rij, elektrisch gezien, voorlopig gewaarborgd. De brouwerij importeert elektriciteit vanuit het 50 kilo Volt (kV) ondersta tion in Zoeterwoude. Dit 50 kV onderstation is van Alliander, voorheen Nuon. Alliander is een zogenaamde netbeheerder en verantwoordelijk voor de distributie van elektriciteit van elektriciteitscentrale(s) naar de klant. Heineken koopt zijn elektriciteit in bij elektriciteitsleverancier Delta. Het onder station in Zoeterwoude levert niet alleen de elektriciteit voor de brouwerij in Zoeterwoude maar ook voor de regio's Leiden en Alphen a/d Rijn. Het maximale importvermogen voor de brouwerij is momenteel begrensd op 12,5 Mega Volt Ampère (MVA). Als indicatie; 1 MVA is 1.000.000 VA. Daar naast beschikt de brouwerij over drie gasturbinegenerato ren met een geïnstalleerd eigen opwekvermogen van circa 12 MVA onder winter- en 10 MVA onder zomercondities. Uitgangspunt is dat er steeds één gasturbine beschikbaar moet zijn voor onderhoud en dat een storing aan een of meerdere turbines niet mag leiden tot een totale stilstand van de gehele brouwerij. Continuïteit Voor de continuïteit van de bedrijfsvoering is het noodzake lijk om het totaal benodigde elektrische vermogen te kunnen importeren via het 50 kV onderstation, waardoor de brou werij onafhankelijk is van de beschikbaarheid van zijn eigen generatoren. Het huidige verbruik is regelmatig groter dan 13 MVA. Dat is meer dan we momenteel kunnen importeren. Frans van der Vliet Projectleider TD Nieuwbouw APRIL 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3