EVEN VOORSTELLEN
nvk
TRAFFIC TEAM WIJST ONS
DE JUISTE WEG
Van de vloer
HOE BELANGRIJK IS VEILIGHEID OP JOUW WERKPLEK?
colofon
PH HEINEKEW NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Voor HNS Nieuws 31
kun je tot en met
kopij
aanleveren op
redactie@heineken.nl.
De publicatiedatum is
20 maart
Erik Broere is sinds 1 januari jl. teamleider Techniek Onder-
houdsgroep Brouwen. Ger Pothuizen werkt sinds kort als
contactmanager bij CS&L. Beiden werken in Zoeterwoude.
Hieronder stellen zij zich voor.
Erik Broere (35)
Ger Pothuizen (40)
ra Getrouwd, twee dochters van twee en driejaar en
één zoon (verwacht medio februari 2009).
Vorige werkgever en functi
B Projectmanager Operational
Excellence bij Akzo Nobel Base Chemicals.
Anderen die plezier in hun leven en werk
hebben, mensen die energie geven. Van kind tot ouder tot
gepensioneerde!
Naar Nieuw-Zeeland.
Mijn zelfgemaakte appeltaart.
Sinds 1999 getrouwd met Lidewij, we hebben een
dochter van 5 jaar: Bo, en een zoon van 1 jaar: Tim.
Or16-piloot bij de Koninklijke Luchtmacht.
De
Wilde vroeger worde
1
Wordt vrolijk va
De schaterlach van mijn kinderen,
zaalvoetballen, klaverjassen (wel Rotterdams natuurlijk), tennissen
skiën en een betere klassering van mijn club Feyenoord.
Beste film ooi
Soldaat van Oranje.
Na een aantal incidenten met verkeer is in de Safety Pilaar
afgesproken de verkeerssituatie op het brouwerijterrein te
verbeteren. Een speciaal 'traffic team' ging aan de slag om
met concrete verbetermaatregelen te komen.
Als ik vrij ben, ga ik het liefs
n Met de kinderen op pad, het
zwembad en Diergaarde Blijdorp zijn daarbij favoriet.
'S-HERTOGENBOSCH. Het traffic team
bestaat uit Ruud Mandingers (Beveiliging),
John Menkehorst (MEV), Ingeborg van Mil
(CS&L), Paul Clarijs (manager BTS), Louis
Hopstaken (TPM facilitator) en veiligheids
coördinator Luciën Stabel. De opdracht
waarmee het zestal aan de slag ging, was
om de verkeerssituatie én de verkeersre
gels op de wegen van het brouwerijterrein
duidelijk en overzichtelijk te maken. Luciën
Stabel: "We wilden dat de verkeerssituatie
voor alle weggebruikers, dus vrachtver
keer, auto's, fietsers én voetgangers, zo
veilig mogelijk wordt. Als team hebben
we op de TPM-manier gewerkt, met zeven
stappen die uiteindelijk leidden tot con
crete verbeteracties. Belangrijk was een
grondige analyse van een aantal inciden
ten, schades en (bijna)ongevallen. Na die
analyse zag het team nogal wat aandachts
gebieden waarop verbetering mogelijk is.
Dat is onder meer de parkeersituatie bij
gebouw 50 (CS&L), de verkeerssituatie bij
gebouw 40 (MEV), het weergeven van de
plattegrond voor chauffeurs in vijf talen
en het verbeteren van de looproute vanaf
de beveiliging naar de kleedruimten. Ook
maken we een routeaanduiding voor voet
gangers en voor vrachtverkeer. Uiteraard
hebben we onze doelstellingen vastgelegd
zodat we de verbeteringen ook kunnen me
ten. Inmiddels zijn alle genoemde punten
uitgevoerd. We kunnen terugkijken op een
succesvol team met mooie resultaten."
Paul Rooijens,
afdeling Brouwen,
's-Hertogenbosch:
Baan Schroef,
teamleider CS&L,
Zoeterwoude:
Willem Grapendaal,
afdeling Bewaking/
Beveiliging, Zoeterwoude:
"Veiligheid is voor mij 'kijken, denken,
doen'. Je moet er ieder moment van
de dag mee bezig zijn. Als een collega
niet veilig werkt of de procedures niet
volgt, vind ik het mijn verantwoorde
lijkheid daar iets van te zeggen. Een
van mijn taken is het voorbereiden en
uitvoeren van revisies, onder meer
met een goede risicoanalyse en het
veiligstellen van de installaties. Tien
tallen monteurs voeren die revisie
uit, dan is van het grootste belang dat
zij veilig kunnen werken. Als er dan
toch onverhoopt iets (bijna) fout gaat,
schrijf ik een (bijna)ongevalrapport
dat we naderhand samen bespreken.
Zodat het in de toekomst niet meer
voorkomt!"
"Bij CS&L monitoren we de veiligheid onder
andere via zogenaamde veiligheidsrondes
en de dagelijkse loodsrondes. Als we iets
constateren dat de veiligheid in gevaar
brengt, wordt er gepast actie ondernomen.
Ook komen medewerkers het ad-hoc melden
als er iets mis is. Veiligheid staat hoog in het
vaandel bij ons. Toch is er bij verbouwingen,
zoals in de afgelopen periode, sprake ge
weest van onveilige situaties waarbij onnodig
risico was ontstaan. Daarom is het belangrijk
dat producerend personeel van Heineken en
verbouwend personeel van derden vooraf
met elkaar communiceren over verbouwings
plannen. Zo ontstaan er geen onveilige
situaties als er verpakkingsmateriaal wordt
aangevoerd en bier wordt afgevoerd, terwijl
een aannemer op dezelfde locatie zijn werk
wil doen. Overleg vooraf is essentieel om
gevaar en ergernis tegen te gaan."
"Als beveiligingsbeambte is het de
normaalste zaak van de wereld dat
ik met veiligheid bezig ben. Deze
vraag is voor mij dus eenvoudig te
beantwoorden. Bij het betreden van
het terrein let ik al op veiligheid. Zie
ik niets bijzonders? Rij ik niet te hard?
Hoe gedraagt mijn collega zich?
Persoonlijke trekjes die goed van pas
komen bij mijn werk als beveiliger!
Als werknemer bij een productiebe
drijf is veiligheid belangrijker dan
velen denken. Een ongeval zit in een
klein hoekje en als ik zelf niet veilig
werk, hoe kan ik het een ander dan
vertellen? Conclusie: veiligheid is een
must!"
NIEUWE LOOPROUTE NAAR DE KANTINE.
Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply
REDACTIES
ZOETERWOUDE
Aad van der Meer, Loes Iedema, Myrthe van
de Kieft, Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van
Westrienen, Robin Adèr.
'S-HERTOGENBOSCH
Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop
Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers,
Eef Stiekema, Sarah de Rijke. Fotografie:
Henk van Esch.
REDACTIEADRES
BK 3.31, Z/Wou.
Telefoon: 06 -16032340
redactie@heineken.nl
PRODUCTIE EN REALISATIE
Limona Tekst - Leiden
Strooks - 's-Hertogenbosch
vM-design - Delft
Drukkerij Groen - Leiden
MAART 2009