Tiny Martens schrijft 15.000ste label Verpakken! Prins Wil I gekozen tijdens Brand's Beersjteake SMED SUCCESVOL GEÏMPLEMENTEERD OP COLONNE 6 HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T| Op colonne 6 in Zoeterwoude is men in augustus 2008 gestart met een omvangrijk TPM-project: het implementeren van SMED over vijf werkplekken (vullers, depa's, trayloader, multipack en palletiser) voor alle ombouwen. De eindaudit werd afgelopen januari met een 100score afgerond. ZOETERWOUDE. SMED staat voor Single Minute Exchange of Dies en betekent zoveel als het eenduidig vervangen van onderdelen bij een ombouw. Colonne 6 kenmerkt zich door de grote complexiteit en variëteit aan ombouwen. Het is belangrijk dat per specifieke ombouw altijd de juiste handelingen worden uitgevoerd, in de juiste volgorde en met de beste parameterinstellingen. Alleen op die manier kan de ombouw snel en met een minimum aan opstartproblemen plaatsvinden. Verder is het goed om vast te leggen wat de eventuele oorzaak van een uitgelopen ombouw is geweest. Dit alles is precies wat SMED doet. Complex Het SMED-team heeft maandenlang gewerkt om maar liefst 330 verschillende ombouwen goed in het systeem (de SMED-tool) te krijgen, inclusief alle bijbehorende parameterinstellingen. Het is behoorlijk complex gebleken, aangezien praktisch alle ombou wen op de 6 zowel online als offline kunnen plaats vinden. Soms kunnen machines al volledig worden omgebouwd tijdens de productie van een ander product. Dit zorgt dan voor een andere lijst voor exact dezelfde ombouw. De tooi bleek dus niet altijd toereikend, maar door creatieve oplossingen is het toch gelukt. 100% score Inmiddels is een duidelijke stabilisatie in ombouw- tijd te zien en lopen de korte stops bij de opstart terug, wat de broodnodige OPI's ten goede komt. Ombouwen die langer duren dan gepland, worden verklaard en vervolgens in verbeteracties omge zet. In de SMED-tool worden alle aanpassingen aan parameters vastgelegd en aangepast in de ombouw- lijsten. Hiermee wordt de continue verbetering op het gebied van ombouwen geborgd. In januari 2009 was de eindaudit van de SMED-implementatie. Deze is met een prachtige 100% score afgerond! Bovendien is op 3 februari de voltallige bedrijfsleiding bij de 6 op bezoek geweest om deze uitzonderlijke presta tie te komen bekijken. Zowel het SMED- team als de volledige bezetting van colonne 6 hebben aan dit prachtige resultaat bijgedragen! Carl Eric Grootendorst Teamleider colonne 6 Het schrijven van labels is inmiddels een vaste gewoontemet als doel de machines in de goede conditie te houden. Tiny Martens schreef het 15000ste label. 'S-HERTOGENBOSCH. Labelen is een vast onderdeel van Autonoom Onderhoud. Op alle werkplekken schrijven mede werkers labels om te zorgen dat machines in een optimale conditie blijven. In 2007 schreef Peter van Velzen het 10.000sle label, op 11 november 2008 was het de beurt aan alweer het 15.000sle label. Tiny Martens, werkplekeigenaar van de inpak- straat colonne 17 (ploeg B), schreef een label om een storing aan de Jones te verhelpen. Van de korte toevoerketting waren vijftien plaatjes afgebroken. Uiteraard mocht deze mijlpaal niet onopgemerkt voorbij gaan. Op 11 februari kreeg Tiny van Manager Verpakken Frans Rozemeijer een speciale oorkonde én een dinerbon uitgereikt. Op 72 maart krijgt de Bossche Brouwerij in de Japanse stad Kyoto de TPM Excellence Award uitgereikt door het Japan Insti tute of Plant Maintenance (JIPM). Via een prijsvraag kregen medewerkers de kans om deze officiële ceremonie zelf mee te maken. Winnaar werd degene met het origineelste antwoord op de vraag 'waarom moet jij mee naar Kyoto?'. 'S-HERTOGENBOSCH. Op 12 maart is een kleine delegatie van Heineken te gast in Kyoto, thuisbasis van JIPM, het Japanese Institute of Plant Maintenance. De delegatie bestaat uit Luigi Mengoli (Supply Chain Director West Europa) en Petra Hissink (productiemanager Brouwen). De bedrijfsleiding besloot daarnaast alle Bossche medewerkers de kans te geven om deze unieke gebeurtenis zelf mee te maken. Wie mee wilde, moest daarvoor wel met een origineel en inhoudelijk sterk pleidooi komen. In totaal kwam er een dertigtal inzendingen binnen, vaak inhoudelijk zeer sterk en soms ook zéér origineel, zoals een volledig in het Japans geschreven inzending. Uiteindelijk heeft de bedrijfsleiding aan de hand van enkele criteria bepaald wie hun reiskoffers mogen pakken. Hoewel de opzet was twee kandidaten te selecteren, was de einduitslag zodanig dat er drie winnaars uit de bus kwamen: Will van Roosma len (operator Verpakken), Linda Hakvoort (operator Verpakken en schrijfster van het JIPM-boek) en Andy Stuiver (operator Brouwen). We feliciteren hen alledrie van harte met deze reis. Sinds vrijdag 30 januari heeft de Brand Bierbrouwerij weer een nieuwe Prins Carnaval. Deze zeer benijdenswaardige eer viel nu te beurt aan Wil Kicken, al 27 werkzaam bij Brand, op dit moment als supply chain planner. Zijn eerste officiële daad als Prins was het voorproeven én goedkeuren van het Wijlrese carnavalsbier. WIJLRE. De uitverkiezing van Wil Kicken vond plaats tijdens een fantastisch carnavalsevene ment op de brouwerij, het Brand's Beersjteake. De organisatie was in handen van de afdeling Horeca van Heineken Brouwerijen Limburg. Liefst 22 prinsen uit heel Limburg waren met hun gevolg naar de brouwerij gekomen met als doel het carnavalsbier vóór te proeven. De tot feestpaviljoen omgeturnde bieropslag- en laadruimte was rond 18.11 uur gevuld met zo'n 600 carnavalisten, waaronder uiteraard ook veel mensen van de brouwerij zelf. Limburgse troubadour, Sjef Diederen, opende het feest met het Limburgs volkslied. Terwijl de diverse carnavalsprinsen in het koperen brouwhuis een bijzondere medaille en een eredronk kregen aangeboden, kondigde Rob Mullenders, president van de Wijlrese carnavalsvereniging de Puime, de proclamatie van de nieuwe brouwerijprins aan. Tot verrassing van velen sprongen Wil Kicken en zijn vriendin José boven de krattenwand uit! Nadat Wil was voorzien van alle versierselen werd hij rond 22.11 uur uitgenodigd om op het podium het eerste carnavalsbier te tappen, te proeven en, uiteraard, goed te keuren. Toen alle gasten tegen elven weer vertrokken, konden we terugzien op een bijzonder evene ment, dat Brand zeer positief in de belangstel ling bracht. Zowel de kranten als regionale radio en TV besteedden er ruimschoots aandacht aan. Ron Huntjens, accountmanager Horeca Heuvelland, kondigde inmiddels aan dat dit spektakel in 2010 opnieuw gehouden wordt en wel op 29 januari! 'SMED': STAAND VLNR: CARL ERIC GROOTENDORST, GERARD HOEK, MARIO V/D LINDEN, WAYNE HOLLANDER, JIM DUIVENVOORDEN, PETER ZANDVLIET. ZITTEND: GERT VAN LEEUWEN. Kyoto, here we come! Wiel Muijrers BRAM WESTENBRINK (DIRECTEUR HEINEKEN BROUWERIJEN LIMBURG), PRINSES JOSÉ EN PRINS WIL. MAART 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 3