Wiqqert Deelen: CREATIEF EN INNOVATIEF SMAAKPANEL 'S-HERTOGENBOSCH ZOEKT VERSTERKING |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Heineken Nederland Supply is serving the planet. Daarbij onderscheiden we globaal drie markten: Nederland, USA en de rest van de wereld (in totaal 160 landen). Naast de door Group Supply Commerce opgelegde regels met be trekking tot Heineken en Amstel, hebben al deze markten eigen verplichtingen en wensen. Hierdoor is het aantal product- en verpakkingscombinaties enorm groot. HNS produceert zo'n 1.000 verschillende combinaties. Met de introductie van nieuwe producten en/of verpakkingen proberen de commerciële organisaties in de diverse markten hun omzet te verhogen. Een aanpassing van het design van bijvoorbeeld een label, wordt gecoördineerd door de afdeling Product Change Management van CS&L. Betreft het een nieuw product en/of verpakking dan krijgt de afdeling New Product Introductions van SD&S een verzoek om de haalbaarheid te onderzoeken. Tijdens dit onderzoek wordt gekeken of het technisch kan, of er voldoende capa citeit is, of het geplande introductietijdstip kan worden gerealiseerd en wat de kostprijs wordt. In 2008 hebben we 62 feasibilities (feasibility haalbaarheid, red.) uitgevoerd, waarvan uiteindelijk ongeveer een derde wordt gerealiseerd. Naast de creatieve ideeën van de marketeers uit de diverse landen initieert ook Group Commerce innovaties, al dan niet in samenwerking met onze afdeling Research en Innovatie. Een goed voorbeeld daarvan is het Tapvat. HNS wil op het gebied van NPI's (New Product Introductions) een leidende rol spelen. Voorbeelden van NPI's van de afgelopen jaren zijn: BeerTender, Tapvat, Heineken Premium Light, Jillz en Amstel voor Zuid Afrika. Het realiseren van al deze creatieve en innovatieve ideeën is een complex gebeuren, waarbij niet alleen de projectmanagers van SD&S, maar ook planners, technologen, inkopers, engi neers, operators en leveranciers zijn betrokken. Ik zeg wel eens: het lijkt wel alsof er nieuwe lammetjes worden geboren! Dit voorjaar worden er weer een paar nieuwe geboren: Jillz in fles, Strongbow Gold (een cider), Affligem, Maes, Sagres in Tapvat en Heineken clusterpacks in een krat voor de Duitse markt. Dit vergt veel flexibiliteit van iedereen, maar als er dan weer een nieuw product of verpakking is gerealiseerd, zijn we trots op het succes! Vrijwel dagelijks staat een smaakpanel klaar om ons bier te proeven en te beoordelen. Volgens Theo Spierings is dit 'beslist geen gratis happy hour, maar een serieuze aangelegenheid voor getrainde proevers'. 'S-HERTOGENBOSCH. Bij al ons eten en drinken is proeven een essentieel onderdeel. Zoals de chefkok eerst zelf wil proeven voordat hij zijn eten laat uitserveren, zo willen onze brouwers er zeker van zijn dat hun product voldoet aan de eisen en verwachtingen van de consument. Op de Bossche brouwerij is Theo Spierings verantwoordelijk voor het smaakpa nel. Theo: "We staan nu dagelijks met zo'n tien mensen te proeven en dat is te weinig om alle HBT's en eindproducten te beoordelen. Ons smaakpanel heeft meer getrainde proevers nodig. Daarom organiseren we de komende weken een aantal smaaktesttrainingen. Tijdens die training leer je een twintigtal verschillende componenten in bier te herkennen, zoals diace- tyl (bekend van Beaujolais Primeur), iso-amyla- cetate (fruitella/banaan), kruidnagel (snijkoek), citroen et cetera. De training duurt zo'n twee maanden, waarin we iedere week twee keer twintig minuten bij elkaar komen. Na die twee maanden krijg je een keurig rapport waarin staat of je talent hebt of niet. Talent is overigens genetisch vastgelegd, het heeft helemaal niets met je beroep of functieprofiel te maken. Ieder een is dus welkom voor deze training." Wie denkt door Moeder Natuur rijkelijk bedeeld te zijn met smaakpapillen, kan zich melden bij Theo Spierings, 073 620 9782, T.G.A.M.Spierings@heineken.nl. Als je tot het smaakpanel wordt toegelaten, wordt van je verwacht dat je minstens vier keer per week aan de smaak testen deelneemt. nk ZOETERWOUDE. Operator Verpakken, Marcel Selier, is één van de twaalf opera- A tors en werkt nu vier weken bij CS&L: "Het was wel even wennen, maar ik ben nog geen dag met tegenzin naar mijn werk gegaan." Marcel beseft dat dat niet voor W alle twaalf operators geldt: "Niet iedereen f is blij met dit besluit. De manier waarop het werd aangekondigd, had naar mijn mening beter gekund. Sommigen hoorden van hun teamleiders dat ze werden gedetacheerd bij CS&L. Het was geen vraag maar een mededeling, werd eraan toegevoegd. Achteraf is er een bijeenkomst georganiseerd. Dat had beter vooraf kunnen plaatsvinden." Positieve stemming Tjeerd den Os is één van de teamleiders bij CS&L die de operators opvangt. Tjeerd: "In eerste instantie is er gekeken naar ex-CS&L medewerkers die nu bij Verpakken werken, daarna op welke colonnes er mensen over waren. Achter de schermen moest er veel gebeuren om de detachering te organiseren, zoals het bestellen van kleding en de omzetting in HeiTime. Dat is allemaal op tijd gelukt. Inmiddels heb ik in mijn ploeg drie operators mogen ontvangen die tijdelijk zijn gedetacheerd, twee ex-medewerkers van CS&L en één ope rator die CSL& nog niet kende. De stemming is positief bij de mannen, ze vinden het leuk om bij CS&L te worden ingezet en geven aan goed te worden opgevangen door de nieuwe teamgenoten. Ook de vaste medewerkers van CS&L zijn blij met hun nieuwe collega's." Meer uitdaging Marcel werkte de afgelopen 2,5 jaar op de Tapvatlijn bij Verpakken, daarvoor een kleine twaalf jaar bij CS&L: "Ik heb altijd met veel plezier bij CS&L gewerkt, ik ben ook niet weggegaan omdat ik het niet naar mijn zin had. Om gedwongen ontslagen bij CS&L te voorkomen, werd je een paar jaar geleden gestimuleerd om je om te laten scholen of om ander werk te zoeken. Zo kwam ik bij Verpakken terecht. En nu ben ik voor acht maanden terug." Hoe voelt het om terug te zijn? Marcel: "Ik zat op de heftruck en het was net of ik niet was weggeweest. Het is hier gezellig en ik werk er met plezier. Ik hoop wel dat er meer uitdaging in het werk komt. Vroeger heb ik hier ook regeltaken gedaan, dat zou ik nu ook wel weer willen doen. Ik heb al meegekeken in het regelcentrum om te zien wat ik nog weet en wat ik vergeten ben. Na 2,5 jaar zit het meeste nog steeds in mijn kop. Al is er met betrekking tot de LGV's wel nieuw werk bijgekomen dat ik nog niet beheers." Breed opleiden Tjeerd: "Het is de bedoeling om onze eigen vaste medewer kers binnen CS&L breed op te leiden, zodat we ze kunnen inzetten bij zowel Binnenland, Export als Inbound Logistics. Daar ligt de focus de komende tijd. Waar mogelijk lopen de operators Verpakken daar ook in mee. Maar er is niet veel tijd, eind augustus gaan de operators weer terug naar "De eerste detacheringen zijn een feit, al is de start jammer genoeg zeker niet vlekkeloos verlopen. In de Roadshows is aangekondigd dat door de storm om ons heen het noodzakelijk is om anders om te gaan met het inzetten van onze medewerkers. Deze tijdelijke overplaatsingen maken deel uit van een totaalpakket aan maatregelen waaronder ploegroosterwijzigingen, doelmatige ATV-verroostering, vakantieplanning zonder uitzendkrachten en het goed inzetten van een interne flexibele schil van medewerkers in Zoeter- woude middels detacheringen. De tweede ronde van detacheringen is inmiddels opgestart. We nemen de leerpunten mee." Verpakken. We hebben binnen de ploegen ook behoefte aan mensen die de cluster C-taken beheersen. Ik kan me goed voorstellen dat Marcel in zijn ploeg ook daar zal worden ingezet, maar dat is onder andere afhankelijk van de persoonlijke situatie, bezetting en kennisniveau van de gehele ploeg." Hoe vindt Marcel het om straks weer terug te gaan naar Verpakken? "Ik heb een terugkeergarantie naar Verpakken, maar niet naar de lijn waar ik zat. Dat is jammer omdat ik bij colonne 4 door het rouleren van de werkplekken veel afwisseling had. Ik ben bezig met mijn werkplekoplei dingen en volg een kwaliteitsmodule om mijn 02-niveau te halen. Daarna wil ik zo snel mogelijk door naar 03. Ik probeer eruit te halen wat erin zit en ik vind het ook leuk om te doen. Uiteindelijk wil ik het liefst bij Heineken blijven werken, ik ben benieuwd waar ik in september terecht kom." Arno Centen HET SMAAKPANEL IN ACT E k vervolg van pagina 1 MAART 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2