olumn MICROBIOLOGISCH LAB MAG ZICH 'STERLAB' NOEMEN COLONNE 8 KRIJGT VORM Eerste output boven verwachting SCHOON TOILET EN BIKINI i DEEL VI Grote kans datje dit artikel verder gaat lezen vanwege de titel. Vreemde kop voor een column in een bedrijfsblad! Eigenlijk wil ik het hebben over de bedrijfsregels. Die vervullen namelijk een heel nuttige functie. Regels over veiligheid, product kwaliteit en alcohol zijn onmisbaar binnen ons bedrijf. Maar toen ik laatst de Heineken-bedrijfsregels las, moest ik toch even lachen. Moeten wij echt een regel hebben voor iedere situatie die nog niet be schreven is en om uitleg vraagt? Een aantal voorbeelden: Je mag op het terrein niet roken. Dat mag alleen in de bekende 'bushokjes'. Of: Je moet je werktijden verantwoorden middels het tijdregistratiesysteem 'hei-time' en niet eerst inklok- ken, dan je auto parkeren en dan naar je werkplek lopen. Of ook: Je mag geen computerspelletjes spelen op je PC. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Bedrijfsregels worden regelmatig vernieuwd en ik kijk steeds weer uit naar een nieuwe editie. Eigenlijk zouden we ook een smoezenboek moeten uitge ven. Gewoon naast de bedrijfsregels. Zodat je kunt lachen om de smoezen die medewerkers gebruiken om maar niet te hoeven bekennen dat ze de regels aan hun laars lappen. Bijvoorbeeld: Ik heb dit spelletje nodig voor mijn werk, want ik ben wat aan het uitzoeken. Of: Ik heb zo'n last van de rokers in het 'bus hokje' en daarom rook ik op het terrein. Gelukkig zijn er ook ongeschreven regels die algemeen begrepen worden en die niet in een boekje hoeven: Je moet je auto netjes parkeren zonder ander mans auto te beschadigen en wel zodanig dat iemand normaal in en uit kan stappen en niet via de achterklep hoeft. Of: Ook al vallen de mussen van het dak, dan trek je niet je bikini of naveltruitje aan naar je werk. En gelukkig weet ook iedereen datje het toilet na gebruik schoon moet achterlaten. Als de ongeschreven bedrijfsregels te vaak worden overtreden, is er vast iemand die het zat wordt en het laat opnemen in de bedrijfsregels. En dan komt er weer een nieuwe editie van de bedrijfsregels. Misschien kunnen we een nieuwe, uitgebreidere editie voorkomen en ons gewoon aan de (onge schreven) regels houden. Scheelt een hoop tijd en smoezen! Corrie Scholman Het laboratorium van de Bossche brouwerij heeft een accreditatie binnen als Sterlab voor microbiologische analyses. Binnen Heineken is ze daarmee de eerste. 'S-HERTOGENBOSCH. Volgens labo rante Esther Janssen heeft haar team een topprestatie geleverd. Esther: "Ons laboratorium had al een accreditatie voor de chemische analyses. Daar hebben wij, maar vooral onze interne klanten, de afgelopen jaren enorm veel voordeel bij gehad. Onze analyses werden aantoonbaar betrouwbaarder. Onze klanten kregen daardoor ook meer vertrouwen in onze analyses en rapportages. Vanuit het team kwam toen de wens naar boven om ook onze microbiologische analyses te accredi teren. Heel graag wilden we die accreditatie ook als eerste brouwerij binnen Heineken halen. We besloten om een select aantal analyses voor te dragen voor accreditatie. Ons lab heeft als voorberei ding al zoveel mogelijk via de vereiste norm gewerkt. Daarnaast waren er nog wel een paar belangrijke punten waar we aandacht aan moesten besteden, zoals de validatie. In gewoon Nederlands betekent dat: 'is de methode die ik gebruik geschikt voor het doel waarvoor ik de methode inzet?'. Ook op het gebied van het opzetten van lijncontroles en het aanscherpen van werkvoorschriften moesten we nog wat stappen maken." Eind 2008 hebben de teamleden (Henriëtte Govers, Esther Janssen, Natascha Zegers, Moniek Peters, Martin van Bladel, Heidy Camp-Brekelmans, Koen van Abeelen en Marco Dirkse) erg hard gewerkt om deze punten op te pakken. Tijdens de beoordeling door de Raad voor Accreditatie van 16 en 17 december 2008 kreeg het lab een positief oordeel, hoewel nog een paar kleinigheden moeten worden opgelost. Één man was minder blij met dit succes. Manager Kwaliteitsdienst Leo Vlegels had eind 2008 het team uitgedaagd met de weddenschap dat, mocht het team de accreditatie op tijd binnen hebben, hij zijn karakteristieke krullen zou laten kortwieken. Zowel het team als Leo hielden zich aan hun woord. De eerste commerciële productie van colonne 8 werd succesvol verscheept in week 50. "Het was meteen goed", bevestigt commissioning engineer Mark Haster. "We lopen voor op schema en produceren vanaf het begin boven de gestelde target." ZOETERWOUDE. Mark Haster is in december 2008 begonnen op colonne 8. Daarvoor werkte hij zes jaar voor Heineken in het buitenland. Als commissioning engineer coördineert hij de opstart van colonne 8 en zorgt hij ervoor dat de lijn zo snel mogelijk de output levert die deze moet leveren. Mark: "Op 7 januari zijn we op colonne 81 begonnen met produceren met de vaste bezetting. Het gaat beter dan verwacht. De hele maand januari was ons doel om 21.000 dozen per week te produceren, maar in week 3 hadden we al meer dan 60.000 dozen gedraaid! Qua productie lopen we dus voor op de planning. Het wordt wel een uitdaging om de stijgende lijn door te zet ten. Voor februari hebben we de target namelijk verhoogd naar 86.000 dozen per week." Losse eindjes "Er zijn nog wel veel losse eindjes waar we met zijn allen hard aan werken", bekent Mark. "Niet alles verloopt vlek keloos. Een aantal machines moet nog worden ingeregeld en door de installatie zijn er wat problemen ontstaan; vreemde storingen die we niet hadden voorzien. Naast de prioriteit voor de productie, moet er bij lijn 81 nog een Krones dozenstraat worden gemonteerd, Die is aange kocht en de verwachting is dat wij deze in juni kunnen installeren. De opstart voor colonne 82 staat gepland voor half april, ook daarvoor moeten we nog een aantal machi nes binnen krijgen. Ik zie dat de operators gemotiveerd en proactief zijn, en dat er een goede sfeer op de lijn heerst. Iedereen zet zijn schouders eronder. Ik heb er dus alle vertrouwen in dat het allemaal gaat lukken." Teamdagen Voorafgaande aan de start van de commerciële productie werden er op 5 en 6 januari teamdagen georganiseerd. "Ongeveer 45 operators, kwaliteitsverbeteraars, teamlei ders en technici kwamen bij elkaar", zegt Mark. "Via speed daten, een activiteit waar we goede ervaringen mee had den, hebben we de mensen kennis met elkaar laten maken. Ik rolde er ook net in en voor mij persoonlijk was het een perfecte manier om iedereen te leren kennen." Dynamische verlichting Mark: "Leuk om te vermelden is ook dat er op colonne 8 zogenaamde dynamische verlichting is geïnstalleerd: ver lichting die het daglicht nabootst. In het kader van werk omstandigheden is onderzoek gedaan naar de effecten die ploegendienst en werken in een binnenomgeving op mensen kunnen hebben. Eventuele vervelende gevolgen kun je beïnvloeden door met het licht te variëren. Dit dyna mische verlichting systeem zorgt ervoor dat medewerkers zich beter voelen en alerter blijven. In Nederland voert Heineken dit voor het eerst in." Train de trainer Op de vraag wat er de komende tijd te gebeuren staat, antwoordt Mark: "Het opstartteam heeft in december een training gevolgd waardoor ze in staat zijn om de nieuwe collega's van colonnes 81 en 82 op te leiden. Ze hebben zelf alle éénpuntslessen en SOP's (Standard Operating Proce dure) gemaakt. Het doel is alle éénpuntslessen voor 15 februari weg te leren aan de collega's en vervolgens op te schalen naar drie ploegen." [T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS HET TEAM. OP DE FOTO ONTBREEKT HEIDY CAMP-BREKELMANS. DE BEZETTING VAN COLONNE 81 EN 82. FEBRUARI 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2