0 LEIDERSCHAP?! INTERNATIONALE STUDENTEN BEZOEKEN HEINEKEN olumn 2009 WORDT EEN SPANNEND JAAR HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Elke ochtend rijd ik van Rotterdam naar Zoeterwoude. Vaak luister ik dan naar het beursnieuw op Business News Radio (BNR). Een van de meest interessante analisten is Kees de Kort die elke dag zijn commentaar geeft over het wel en wee van de aandelen- beurs, zo ook in 2008. 2008 was economisch gezien een bijzonder jaar. De eerste helft van het jaar was de econo mie nog booming. En hoewel al sinds 2007 een kredietcrisis sluimerde, barstte die in Neder land pas in de tweede helft van 2008 los. De economische wereld slóeg binnen een maand om. Bedrijven kunnen minder kredieten krij gen, vragen collectieve arbeidstijdverkorting aan en dat heeft direct effect op de economie. En dan is het nu 2009. Dat wordt een spannend jaar. Hoe gaan bedrijven presteren? En hoe ontwikkelt de werkgelegenheid zich, zowel in Nederland als daarbuiten? De aandacht voor kostenreducties zal in ieder geval verder toenemen, ook bij Heineken. In dit speelveld is het moeilijk in te schatten hoe het onszelf zal vergaan. Maar een ding is zeker. Het is niet de eerste crisis die we mee maken. Ons mooie bedrijf houdt zich als sinds 1863 goed staande. We kunnen vertrouwen op onze expertise en onze inzet, maar ook op onze producten, die van uitstekende kwaliteit zijn. Wij werken er allemaal met passie aan om ze op een hoog niveau te houden én te verbeteren. En laten we ook niet vergeten dat juist deze onzekere tijden ook nieuwe kansen bieden. Zo betekent het voor de inkoopafdeling dat de prijsdruk vermindert omdat er meer concur rentie tussen leveranciers ontstaat. En binnen HNS hebben we de productietijd teruggebracht, waarmee we nu ook meer tijd hebben om onze processen verder te verbeteren, onder meer via TPM. Maar ook voor een goede opstart van het Logistieke Centrum in 's-Hertogenbosch en colonne 8 in Zoeterwoude. Deze voorbeelden geven mij dus vertrouwen voor de toekomst, wetende dat deze niet alleen spannend, maar ook onzeker kan zijn. Terug naar Kees de Kort. Hij waarschuwde als sinds anderhalf jaar voor de gevolgen van de Amerikaanse krediet- en huizencrisis. Toen de beurs verder bleef stijgen, vertelde hij al dat die beurs eigenlijk moest dalen. Ik begon hem een vreselijke zwartkijker te vinden. Maar hij had gelijk. Welnu, nu iedereen erg negatief is, wordt hij soms zelfs... positief! - Wie weet... Heel veel gezondheid, voorspoed en geluk toegewenst! Hubert te Braake Leiderschap is een veel beschreven thema in manage mentboeken, maar ook een veel besproken thema binnen HNS. Logisch dus dat de afdeling Verpakken van de Bossche brouwerij dit als thema koos voor de kaderdagen. Teamleider On no de Looff doet verslag. 'S-HERTOGENBOSCH. Als wij het binnen HNS hebben over leider schap, dan gaat het over 'onze' zeven punten van leiderschap, te weten: Juiste sfeer creëren Uitspreken van prioriteiten Altijd dezelfde boodschap uit spreken Nakomen wat je (toe)zegt Denken in oplossingen Heldere opdrachten geven Sturen op argumenten en feiten Dit rijtje ziet er logisch uit en als je het zo ziet, lijkt het ook helemaal niet zo moeilijk om leiderschap uit te dragen. Maar waarom hebben we het er dan zo vaak over en dan met name over wat er minder goed gaat of wat we juist lastig vinden? Moge lijk speelt het een rol dat er nogal wat verschillen zijn in interpretatie en beleving van die zeven punten. Daarnaast zijn er natuurlijk persoon lijke karaktertrekken waardoor er onder leidinggevenden ook nog wat verschillende stijlen voorkomen. De zeven punten zijn voor ons een leidraad, waar we samen met de teams invulling aan willen geven. Tijdens de teamdagen hebben we dit thema dan ook besproken aan de hand van vragen als 'wat betekent leiderschap voor jou?' en 'wat versta jij onder juiste sfeer?'. Op deze manier hebben de teams samen met de teamleiders invulling gegeven aan de zeven punten van leiderschap. Die punten zijn uitgeschreven in maximaal vier concrete statements. Die statements hangen we in 2009 in alle teamruim tes van de afdeling Verpakken. Ze helpen ons in het uitdragen van een gezamenlijke visie op leider schap, ze helpen ook de teams in het accepteren van dat leiderschap. Het doel is om gezamenlijk de sfeer continu te verbeteren door helder, duidelijk, open, feitelijk, positief, consequent en eerlijk met elkaar te praten en naar elkaar te luisteren! Na de veranderingen in de zeggenschapsstructuur van HNS lag het voor de hand dat de medezeggenschap mee zou veranderen. Maar hoe en onder welke voorwaarden? De Groepsonderne- mingsraad nam het initiatief om een pilot te starten, zodat we tijdens de proefperiode, die liep van mei tot en met november, alle voor- en nadelen op een rijtje konden krijgen en knelpunten op tijd konden wegnemen. De ondernemingsraden 'gedroegen' zich als onderdeelcommissies (OC's) van één ondernemingsraad: de OR HNS. Er werd een 'Werkgroep Pilot één OR HNS' ingesteld. Deze stuurde bij als dat nodig was. Al heel snel bleek onderlinge communicatie het moeilijkste, maar ook het belangrijkste knel punt. De werkgroep richtte zich daarom iedere keer opnieuw op het zo duidelijk mogelijk uitleggen van de boodschap. Die boodschap kwam er vooral op neer dat de OC's geen uitgeklede ondernemingsraden zijn, maar dat ze een eigen, belangrijke taak hebben: het overleg met de lokale manager over operatio nele zaken. En daar komt nog genoeg bij kijken! Er zat een behoorlijke tijdsdruk achter de pilot, want op 25 maart aanstaande vinden de OR Verkiezingen plaats. Het nieuwe OR-reglement moet enkele maanden daarvoor klaar zijn. Dat betekent dat de afspraken eigenlijk al afgelopen december definitief moesten worden. Dat lukte. Op 3 december 2008 sprak de medezeggenschap zich positief uit over de veranderingen. Er moest nog wel worden bijgeschaafd aan de werkafspraken met de bestuurder. De werk groep die zich daarmee bezig hield, kreeg tot 19 december de tijd. Tot op de laatste dag had de werkgroep de handen er aan vol. Uiteindelijk is in goed overleg een document tot stand geko men, waar beide partijen zich goed in kunnen vinden. Dat bete kent dat we een goede basis hebben om met elkaar de toekomst in te gaan. Het is zeker niet het einde van de medezeggenschap op lokaal niveau, maar het begin van een nieuwe werkwijze. Of die nieuwe werkwijze succes zal hebben, hangt af van de opstelling van alle betrokkenen. Zowel medezeggenschap als zeggenschap zijn verantwoordelijk voor het welslagen hiervan. Namens de Groepsondernemingsraad Heineken Nederland Supply, Kees Zuyderduyn In het kader van een internationale werkweek bezochten op 26 november ruim 20 studenten van de HAS en vergelijkbare opleidingsinstituten uit het buitenland de Bossche brouwerij. 'S-HERTOGENBOSCH. Na een welkomst woord door Gerard Brockötter ging Fred Waij in een algemene introductie in op de verschil lende afdelingen van de brouwerij, de diver- siteit aan producten en wat er ailemaal komt kijken bij de productie daarvan. Paul Bleijs ging vervolgens in op de specialiteit van de Bossche brouwerij, het ontwikkelen en produceren van nieuwe producten én de verschillende marketingstrategieën die daarvoor ontwikkeld zijn. Petra Hissink vertelde aan de toekomstige technologen hoe het brouwproces in elkaar zit. De verschillende ingrediënten, het proces en de troef van Heineken: de Heineken A-gist. Als laatste deed Jeroen van der Sluijs uit de doeken hoe Heineken omgaat met de kwaliteit van haar producten. Welke procedures en controles zijn nodig om te garanderen dat de consument een perfect biertje kan drinken? Na de presentaties kreeg de groep een uit gebreide rondleiding waarbij de thema's van de ochtendpresentaties in de praktijk te zien waren. Over het algemeen waren de studenten erg onder de indruk van de omvang van de installaties en de activiteiten op de werkvloer. Aan het eind van de dag volgde de even onver mijdelijke als welkome 'productconfrontatie'. De studenten lieten zich de hapjes en drankjes goed smaken, waarna ze met de bus veilig op weg gingen naar de Brabanthallen. Daar volgden ze een lezing van niemand minder dan mevrouw Gerda Verburg, minister van Landbouw, Visserij en Voedselkwaliteit. vervolg van pagina 1 PETRA HISSINK VOOR DE GROEP STUDENTEN. JANUARI 2009

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2009 | | pagina 2