WIJZIGING BHV-ORGANISATIE PER 1 JANUARI 2009 I Ook gespot! AM KADERDAG 2008 Bekend maakt bemind I HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fsl Door wetswijzigingen en de verandering van vijf naar drie ploegen bij Verpakken, krijgt de BHV-organisatie (Bedrijfshulpverlening) in Zoeterwoude met ingang van 1 januari aanstaande een andere samenstelling. Tjeert Rozema, veiligheidskundige en hoofd BHV, be antwoordt er vier vragen over. ZOETERWOUDE Wat was de aanleiding om de BHV-organisatie tegen het licht te houden? "In 2007 vond er een wijziging plaats in de Arbowet. Die wet schrijft voor hoe wij onze BHV-organisatie moeten inrichten, gebaseerd op de risico's binnen het bedrijf. Ten tweede is er artikel 13 van de Brandweerwet. Daarmee kan de gemeente Zoeterwoude ons de verplichting opleggen om een bedrijfs brandweer te hebben. Hiervoor is een risicoanalyse uitgevoerd en gerapporteerd in een zogenaamde bedrijfsbrandweerrap- portage. Deze is beoordeeld door de gemeente Zoeterwoude. De rapportage geeft aan dat er geen aanleiding is om ons een aanwijzing te geven voor het hebben van een bedrijfsbrand weer. Tot op heden hebben we geen definitief uitsluitsel gekre gen of er een aanwijzing komt."- Wat gaat er veranderen aan de BHV-organisatie? "De BHV-organisatie wordt compacter. Brandweermensen krij gen bijvoorbeeld ook EHBO-taken of gaan ontruimen, evacu eren of gewonden helpen. Bij sommige 'worst case' scenario's riepen we voorheen ongeveer 34 man op. In de nieuwe struc tuur in eerste instantie nog maar 12: een calamiteitencoördi nator en een communicatiecoördinator, vier brandwachten, vier afdeling BHV'ers, een bevelhebber en een pompbediende. Het verloop van de calamiteit bepaalt echter of we meer hulpverleners moeten oproepen. Het betreft dan vaak BHV'ers die als taak het ontruimen, evacueren of inruimen hebben. Verpakken gaat over van een vijf naar een drie ploegendienst. Dat betekent voor de BHV-organisatie dat er vanaf zondag avond 23:00 uur tot vrijdagavond 23:00 uur een complete bezetting is van 12 personen. In het weekend wordt de BHV voorzien vanuit Bewaking/Beveiliging omdat er dan maar maximaal 20-25 personen aanwezig zijn op het brouwerijter rein. De automatische branddetectie wordt in het weekend zonder vertraging doorgezet naar de brandweer van Leiden." Is dat niet wat summier bij een calamiteit? "Samen met een extern bureau hebben we het afgelopen jaar onderzoek gedaan naar alle BHV-risico's. In totaal hebben we 194 verschillende scenario's gedefinieerd, inclusief hun risi cofactor. De hoge scores zijn verder uitgewerkt; daar zijn vier 'worst case' scenario's uitgekomen. Op die vier scenario's is de nieuwe BHV-organisatie gebaseerd. Met deze scenario's tonen we aan dat wij onze risico's volledig beheersen. Mocht bij een 'worst case' scenario alsnog de nood aan de man zijn, dan is de afspraak dat de calamiteitencoördinator extra BHV'ers kan oproepen van andere afdelingen. Bijvoorbeeld van Brouwen en CS&L, of overdag van het kantoorgebouw in Zoeterwoude." Zijn alle BHV'ers al multi-inzetbaar? "Nog niet allemaal. Met het opstellen van een opieidingsmatrix gaan we daaraan werken. Het trainen van 'OEI' (ontruimen, evacueren, inruimen) wordt nu bijvoorbeeld ook in de regu liere BHV-opleiding opgenomen, zodat iedereen het leert." Maurice de Hoop, in het da gelijks leven werkzaam op de afdeling Verpakken van de Bossche brouwerij, neemt na werktijd heel gemakkelijk de rol van Zwarte Piet op zich. De nieuwe leden van de AM-pilaar Zoeterwoude hebben op 6 november hun eerste kaderdag georganiseerd. Godfried Meijer gaf de aftrap. Hij gaf aan dat Autonomous Manage ment (AM) en discipline steeds belangrijker worden. Het uit eindelijke doel van AM is dat medewerkers straks hun eigen werkplek managen. De kaderdag was hiervoor een goede start. ZOETERWOUDE. De kaderdag werd mede georgani seerd om meer vertrouwd te raken met AM; Bekend maakt Bemind was dan ook het motto. Sinds afgelopen zomer is de samenstelling van de AM-pilaar gewijzigd. Voorheen bestond het team vooral uit managers, nu is het een doorsnede van de afdeling Verpakken met daarin opera tors, teamleiders, een technoloog, een rayonmanager, een technicus, een medewerker van de Onderhoudsgroep Verpakken en iemand van TPM Office. Enquête De eerste activiteit van de nieuwe AM-pilaar, met rayon manager Verpakken Belinda de Winter als pilaarleider, was het inzichtelijk krijgen waar AM momenteel staat in de organisatie. Zowel op de werkvloer als op kaderniveau. Begin oktober is er een enquête gehouden onder honderd medewerkers van de afdeling Verpakken. De uitslag werd tijdens de kaderdag gepresenteerd. Hieruit bleek onder andere dat niet altijd duidelijk is waarom we bij Heineken met TPM zijn gestart. Een meerderheid dacht om de OPI's te verhogen en met als doel FTE-reductie. TPM is echter een uniforme manier van werken waarbij continue verliezen worden geëlimineerd door actieve deelname van alle medewerkers in de organisatie. Uit de enquête kwamen zowel positieve als minder positieve opmerkin gen: 'AM is leuk, beter dan alleen dozen ingooien', 'Er zijn teveel meningsverschillen, ondanks de aanwezigheid van standaarden', 'Mijn werkplek is netter en overzichtelijker geworden', 'TPM wordt te ver doorgevoerd'. Creatief presenteren Tijdens de kaderdag hebben we gesproken over de essentie van 5S en AM-stappen 1, 2 en 3 doorgenomen. De essentie is onder te brengen in mens, machine en systemen. Met systemen bedoelen we welke tools er zijn, zoals schoonmaak- en smeerlijsten en auditformulieren. De essentie voor wat betreft machines is: 'schoon, schoon, schoon' en 'hoe slim schoon te houden'. De essentie voor de mens is: eigenaarschap en verantwoor delijk (willen) zijn voor de machines waarmee je werkt. Dit presenteerden de kaderleden op een creatieve manier aan elkaar, waarbij gebruik werd gemaakt van alles wat voorhanden was: stoelen, planten, stiften, papier, piano en zelfs collega's! De dag werd afgesloten met een gezellig etentje. Iedereen kan weer met een goed gevoel de vloer op om de TPM-methode verder te brengen en iedereen voor te bereiden en te motiveren. Het is aan de kaderleden en de pilaar om samen met de operators een goed vervolg te geven aan Autonomous Management. Wij willen ieder een die heeft deelgenomen aan deze dag bedanken voor zijn of haar nuttige en hilarische bijdrage. AM Pilaar Zoeterwoude DECEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 5