PROJECT PURCHASE TO PAY BROUWEN IN TESTFASE JIPM audit succesvol verlopen RUUD, HENK, WIGGERT EN ROBIN IN OR WERVINGSCAMPAGNE W\ HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS [51 In het project Purchase to Pay voor Brouwen P2P-bbouwen we aan een nieuw proces om het contracteren, bestellen, ontvangen, verbruiken en betalen van grond- en hulpstoffen gecontroleerd en uniform over de brouwerijen te laten verlopen. Momenteel bevinden we ons in de testfase. Wat moet er allemaal worden getest? Omdat het een breed proces betreft, worden er meerdere IT-systemen gewijzigd: SAP StarChain. Ondersteunt het hele proces en vervangt PRISM/PILS voor het contracteren en bestellen; Planningssystemen Pluto en Advanced Scheduling. Voor het plannen van de grond- en hulpstoffen; WMS/Sattstore. Voor ontvangst, voorraadbeheer en scannen van het verbruik; PIMS. Voor de aanname van bulkgoederen en het borgen van tracking en tracing; L1MS. Voor de ingangscontrole door het laborato rium; Pamela en TM1. Voor financial control. Niet alleen de wijzigingen in deze systemen wor den getest, maar ook of deze systemen goed met elkaar kunnen 'praten', de zogenaamde interfaces. We zijn begonnen met de zogenaamde Factory Ac ceptance Tests (FAT). Elke leverancier demonstreert dan het door hem gebouwde systeem, waarbij wij checken of alle vooraf opgestelde eisen daadwer kelijk zijn opgeleverd. Begin oktober is alles live gegaan in de testomgeving. In de regressietesten hebben we gecontroleerd of de oude systemen nog wel werken. Vervolgens hebben we in de integra tietest een aantal testorders door de systemen heen geschoten, om te kijken of ze ook echt via de interfaces worden doorgegeven. Nu bedenken we in de moduletesten alle mogelijke scenario's en kijken of alles werkt. We leren er veel van en gebruiken het meteen om werkinstructies voor de eindgebruikers te schrijven. Wie zijn er aan te het testen? Elke betrokken afdeling heeft een aantal key users benoemd. Zij leren via de moduletesten alles over de wijzigingen voor hun afdeling. Zij spelen straks een grote rol in de opleiding van hun collega's. Er komt veel kijken bij het testen. Een goede testfase is essentieel om 1 maart 2009 bij de go-live geen pro blemen te krijgen. We werken aan bedrijfskritische processen, dus dat kunnen we ons niet veroorloven! Vicky Vriend-Roos Senior projectleider CS&L Op maandag 17 november stond de Bossche brouwerij de hele dag in het teken van het bezoek van een team Japanse auditoren van JIPM, het Japanese Institute of Planned Maintenance. Het team, ook dit keer onder leiding van de heer Sakaguchi, woonde vele presentaties bij van de verschillende TPM-pilaren, maar ook op de werkvloer. Alle opera tors gaven hun presentaties in het Engels. Ondanks dat de spanning hier en daar merkbaar was, ging dat allemaal behoorlijk soepel. Aan het eind van de dag sloot Paul Bleijs de audit af. Hij sprak van "een reis die we samen gemaakt hebben. Niet alleen al het voorbereiden van die reis was leuk maar het was ook erg belangrijk voor ons functioneren als brouwerij. Bij die reis hoort ook een reisdoel; we zijn blij én trots met wat we bereikt hebben door de inzet van velen." De auditoren konden en wilden nog geen uitsluitsel geven of de Bossche brouwerij ook daadwerkelijk voor de JIPM-Award in aanmerking komt. Wel gaan ze de brouwerij bij de officiële commissie in Japan voordragen. Die commissie neemt begin 2009 een beslissing. Het blijft dus spannend. Goed voor Om medewerkers te bewegen zich verkiesbaar te stellen voor de landelijke OR-verkiezingen op 25 maart 2009, heeft de medezeggenschap op 5 november een wervingscampagne gelanceerd. Die bestaat uit een extern gehoste website, een film, acht posters en een Powerpoint-presentatie. OR-leden Henk van Polanen, Ruud Mandingers en Robin van der Ende en bestuurder Wiggert Deelen leenden hun gezicht voor de campagne. GoiB voor Henk: "Het is belangrijk dat betrokken mensen meedenken met het bedrijf en dat de huidige OR-leden kwalitatief goede opvolgers krijgen. Daarom werk ik mee aan de verkiezings campagne. Ik heb een interview gegeven en sta op een poster. Mezelf zo zien was behoorlijk confronterend! Via de website heb ik al een vraag doorgespeeld gekregen. Een medewerker heeft mij gevraagd hoeveel privé-tijd het OR werk vergt. Het antwoord staat op www.orverkiezingen2009.nl." Ruud: "De campagne laat zien dat het OR-werk meer inhoudt dan de gemiddelde collega denkt. Het is op alle fronten leerzaam en bovendien hard nodig. Het zou goed zijn om nu weer eens een volledige medezeggenschap te verkrijgen, ingevuld via het democratisch kiesrecht. Ik heb medewer king verleend aan het wervingsfilmpje, wat vooraf wat spanning bij mij gaf, maar achteraf een geweldige ervaring bleek te zijn. Ik heb leuke reacties gekregen van OR-leden, maar ik hoop natuurlijk vooral op reacties van aankomende OR-leden!" voor Wiggert: "Een goed functionerende OR is belangrijk voor ons, daarom werk ik mee aan de campagne. We varen steeds scherper en schakelen steeds sneller. Daar ontkomen we niet aan als we als brouwer onafhankelijk en leidend willen blijven. Een meedenkende en meeschakelende OR kan daar een grote bijdrage aan leveren. Voor de campagne heb ik zelf geen noemenswaardige moeite hoeven doen, gelukkig waren er al foto's van mij!" Overweeg jij je kandidaat te stellen voor de mede zeggenschap, maar heb je nog twijfels of vragen? Ga naar de website www.0rverkiezingen2009.nl (ook via de homepage van intranet te bereiken) en stel je vraag aan een OR-lid of bestuurder! PETER HUNINK EN RON MES TESTEN VOOR INBOUND LOGISTIEK ZOETERWOUDE Medezeggenschap Helneken NOVEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3