E
olumn
YES WE CAN!
BYPASSLEIDING BIEDT UITKOMST
WE WISH YOU...
i -
1)7
v M
J M I
i ff
7
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
j 0m
De najaarsroadshows van HNS zitten er op. In zeven
dagen tijd is iedereen in de gelegenheid gesteld te
horen hoe HNS er voor staat. Nog belangrijker: iedereen
is ook in de gelegenheid gesteld zijn of haar vragen en
opmerkingen aan het management van HNS voor te
leggen. Het klimaatonderzoek van vorig jaar gaf aan
dat er grote behoefte is om de afstand tussen directie/
management te verkleinen. Na in totaal tien sessies te
hebben bijgewoond, kan ik alleen maar zeggen dat ik
onder de indruk ben van de vele vragen en opmerkingen
die wij mochten ontvangen. De vragen waren allemaal
van goede kwaliteit en de opmerkingen lieten zien dat
menigeen zich al in de problematiek van volgend jaar
had verdiept. Zowel tijdens de sessies als in de gesprek
ken na afloop zijn er de nodige suggesties gedaan waar
heel HNS zijn voordeel mee kan doen. Daar gaan we
zeker gebruik van maken!
Nogmaals, er gebeuren een heleboel zaken die het
leven van HNS niet eenvoudig zullen maken. Het zijn
'de donkere dagen voor Kerst' en zo kan ik nog veel
meer sombere
mjk f beelden schetsen.
"52 tfj/jr Het is evenwel goed
In één van de Bossche tankblokken deed zich tot voor kort een vervelend probleem
voor. Alle separatoren hadden last van zogenaamde waterslag, wat zorgde voor
druk- en vacuümstoten en daardoor ook voor schade aan koelers, pompen,
drukmeters en overig leidingwerk. Al met al een behoorlijke schadepost Rini van
Son, Hans Siegers en Niek van den Biggelaar, kwamen gelukkig met een passende
oplossing! Ze vertellen hieronder hun verhaal.
'S-HERTOGENBOSCH. "De waterslag zorgde voor een
aantal nadelen. De brouwerij had te maken met hoge
reparatiekosten, bovendien stonden de installaties tijdens
die reparatie stil. Daardoor kwam natuurlijk ook de
bezettingsgraad in het gedrang. Tot slot bestond de kans
dat er vanuit de beschadigde koelers alcoholwater in het
product terecht zou komen. Al met al was iedereen het er
over eens dat dit een uiterst ongewenste situatie was! Er
bestond al een goedgekeurde investeringsaanvraag voor
een zogenaamde 'buffertank'. Dat plan bleek niet haal
baar vanwege de te hoge investeringskosten. Ook was er
te weinig ruimte om de buffertanks te plaatsen."
Waterhammer-killer
Uiteindelijk was er gelukkig ook een oplossing die wél
uitkomst bood en die ook binnen het budget te realiseren
was. "Met ons drieën hebben we veel over dit probleem
gesproken en nagedacht. We kwamen uit bij het idee om
een soort bypassleiding aan te leggen, de zogenaamde
waterhammer-killer. Die bestaat uit twee verticale lei-
dingdelen, die aan de bovenkant aan elkaar gekoppeld
zijn. Op die manier blijft de waterhammer-killer constant
onder druk. Door een automatisch op- en aflaatsysteem
zijn drukpieken nu tot een minimum beperkt. Ook be
hoort een vacuüm tot de verleden tijd. De kosten hiervoor
waren de helft lager dan voor een nieuw buffertank;
bovendien besparen we hiermee jaarlijks enkele tien
duizenden euro's op onderhoudskosten. Daarnaast neemt
de oplossing weinig ruimte in beslag en hoeft de bypass
niet apart gereinigd te worden. Dit levert veel tijdwinst
op."
IVP-Topper!
De voordelen van de oplossing van de drie Bossche col
lega's zijn dus talrijk. Bovendien gaat de Overall Perfor
mance Indicator (OPI) omhoog én, heel belangrijk, deze
oplossing is binnen heel Heineken toe te passen. Overal
waar druk- en vacuümmomenten zijn, kan de waterham
mer-killer worden ingericht. Het idee is inmiddels doorge
voerd en de resultaten zijn uitstekend. Het drietal is in het
kader van Idee tot Verbetering Proces, dan ook terecht
voorgedragen als IVP-topper!
ZOETERWOUDE.
Wat is Cruise Control ook alweer?
Peter: "Cruise Control is software. In plaats van
een operator bewaakt Cruise Control de processen
van onze afdeling en geeft op kritische punten een
alarmmelding. Het is geïntroduceerd om onze afde
ling voor een deel onbemand te laten draaien. Op
dit moment zijn er tussen 23.00 uur en 06.00 uur
en in het weekeinde geen operators meer aanwe
zig. Dan neemt Cruise Control het over en hebben
wij met vier man om beurten consignatiedienst.
Dat houdt in dat wij via een sms op onze mobiele
telefoons door het systeem worden gewaarschuwd
als er een kritisch alarm is. De prioriteit van die
alarmen hebben wij met zijn allen gedefinieerd.
Een prioriteit 1 alarm betekent dat er direct actie
moet worden ondernomen - dag en nacht - omdat
het kritisch is. Voor een prioriteit 2 alarm worden
we 's nachts niet uit ons bed gebeld. Zodra er een
operator op de brouwerij komt, om 06.00 uur
's morgens, wordt het uitgestelde alarm gemeld.
Veel alarmen kunnen we op afstand oplossen met
een speciale laptop. Soms moeten we naar de brou
werij om het op te lossen."
Hoe bevalt het werken met Cruise Control?
Bep: "De invoering van Cruise Control betekende
dat onze afdeling in korte tijd inkromp van vijf
tien medewerkers in 2006 naar vier medewerkers
nu. Dat deed en doet nog steeds pijn, laat ik daar
duidelijk over zijn. Aan Cruise Control en de con
signatiediensten moest ik ook erg wennen. Het
heeft een grote invloed bij mij thuis. Als er een
alarm op mijn mobiel komt en ik start de compu
ter op, is mijn vrouw ook meteen wakker. Positief
aan Cruise Control is dat ik geen nachtdienst
meer hoef te draaien."
Peter: "Mijn vrouw slaapt gewoon door, soms
merkt ze niet eens dat ik eruit ben geweest. De
nachtdienst mis ik ook niet echt. Ik vind het wel
lastig dat ik tijdens een consignatiedienst, na
een late dienst of in het weekeinde, niet gewoon
gezellig een biertje kan drinken. Je moet er toch
rekening mee houden datje naar de brouwerij
moet. Dat geldt ook voor de activiteiten die je
onderneemt. Afgelopen zomer heb ik bijvoor
beeld met mijn laptop op het strand gezeten."
Jan Claus: "Ik drink in principe ook niet als
ik kan worden opgeroepen. Nee, we dragen
niet echt meer bij aan de winst van Heineken!
Voor een consignatiedienst krijgen we volgens
CAO een vergoeding van één uur per etmaal.
Een nadeel van consignatiedienst tijdens het
weekeinde is ook datje niet ver weg kunt gaan.
Je moet toch in staat zijn binnen een half tot één
uur op de brouwerij te zijn als er een alarm is.
Gelukkig konden we het afgelopen jaar 90% van
alle prioriteit 1 alarmen vanuit huis oplossen.
Dat is mooi. Als je elkaar bij vakantie of ziekte
ook moet vervangen, is ieder definitief opgelost
alarm meegenomen."
Hoe is het verloop van het aantal alarm
meldingen sinds 2007?
Jan Claus: "Het voordeel van Cruise Control is
dat we duidelijk op papier hebben welke alar
men er allemaal ontstaan. De nachtalarmen
worden behandeld als incident. Er gaat dus een
verbeterteam mee aan het werk, waardoor we ze
voorgoed kunnen elimineren. Dat levert duidelijk
resultaat op."
Peter: "Sinds 2007 zien we het aantal alarmmel
dingen teruglopen van tien tot vijftien per 100
onbemande uren naar 0,7 meldingen op dit mo
ment. Gemiddeld komen we dit jaar uit op twee
meldingen per 100 onbemande uren."
Bep: "Als er een kritische storing optreedt,
gaan we met zijn allen om tafel zitten om het te
bespreken. Daarbij worden we heel goed onder
steund door onze technoloog Wim Schaap, de
afdeling PA/PI (Proces Automatisering Proces
Informatisering) en onderhoud Technische
Dienst. Een volgende stap is dat we in dagdienst
gaan werken. Dat betekent nog meer onbemande
uren. We zijn benieuwd hoe dat gaat."
De feestdagen zijn weer in aantocht.
Ook op de vestigingen van HNS
wordt daar als vanouds veel
aandacht aan besteed.
Zoeterwoude organiseert op
18 december om 15.00 uur een
Kerstbijeenkomst in het
Bedrijfsrestaurant. Alle vestigingen
houden daarnaast ook hun
traditionele nieuwjaarsbijeenkomst.
Vestiging Locatie Datum Tijdstip
Zoeterwoude Bedrijfsrestaurant 5 januari 12.30 -14.30 uur
's-Hertogenbosch Bedrijfsrestaurant 5 januari 15.00 -17.00 uur
Wijlre 'tKelderke 5 januari 13.00 -16.00 uur
E
DRIE COLLEGA'S BODEN DE OPLOSSING: RINI VAN SON (MECHANICAL
ENGINEER), HANS SLEGERS (BROUWEN) EN NIEK VAN DEN BIGGELAAR
(PROCESAUTOMATISERING).
vervolg van pagina 1
i yw-
NOVEMBER 2008