E olumn YES WE CAN! BYPASSLEIDING BIEDT UITKOMST WE WISH YOU... i - 1)7 v M J M I i ff 7 HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS j 0m De najaarsroadshows van HNS zitten er op. In zeven dagen tijd is iedereen in de gelegenheid gesteld te horen hoe HNS er voor staat. Nog belangrijker: iedereen is ook in de gelegenheid gesteld zijn of haar vragen en opmerkingen aan het management van HNS voor te leggen. Het klimaatonderzoek van vorig jaar gaf aan dat er grote behoefte is om de afstand tussen directie/ management te verkleinen. Na in totaal tien sessies te hebben bijgewoond, kan ik alleen maar zeggen dat ik onder de indruk ben van de vele vragen en opmerkingen die wij mochten ontvangen. De vragen waren allemaal van goede kwaliteit en de opmerkingen lieten zien dat menigeen zich al in de problematiek van volgend jaar had verdiept. Zowel tijdens de sessies als in de gesprek ken na afloop zijn er de nodige suggesties gedaan waar heel HNS zijn voordeel mee kan doen. Daar gaan we zeker gebruik van maken! Nogmaals, er gebeuren een heleboel zaken die het leven van HNS niet eenvoudig zullen maken. Het zijn 'de donkere dagen voor Kerst' en zo kan ik nog veel meer sombere mjk f beelden schetsen. "52 tfj/jr Het is evenwel goed In één van de Bossche tankblokken deed zich tot voor kort een vervelend probleem voor. Alle separatoren hadden last van zogenaamde waterslag, wat zorgde voor druk- en vacuümstoten en daardoor ook voor schade aan koelers, pompen, drukmeters en overig leidingwerk. Al met al een behoorlijke schadepost Rini van Son, Hans Siegers en Niek van den Biggelaar, kwamen gelukkig met een passende oplossing! Ze vertellen hieronder hun verhaal. 'S-HERTOGENBOSCH. "De waterslag zorgde voor een aantal nadelen. De brouwerij had te maken met hoge reparatiekosten, bovendien stonden de installaties tijdens die reparatie stil. Daardoor kwam natuurlijk ook de bezettingsgraad in het gedrang. Tot slot bestond de kans dat er vanuit de beschadigde koelers alcoholwater in het product terecht zou komen. Al met al was iedereen het er over eens dat dit een uiterst ongewenste situatie was! Er bestond al een goedgekeurde investeringsaanvraag voor een zogenaamde 'buffertank'. Dat plan bleek niet haal baar vanwege de te hoge investeringskosten. Ook was er te weinig ruimte om de buffertanks te plaatsen." Waterhammer-killer Uiteindelijk was er gelukkig ook een oplossing die wél uitkomst bood en die ook binnen het budget te realiseren was. "Met ons drieën hebben we veel over dit probleem gesproken en nagedacht. We kwamen uit bij het idee om een soort bypassleiding aan te leggen, de zogenaamde waterhammer-killer. Die bestaat uit twee verticale lei- dingdelen, die aan de bovenkant aan elkaar gekoppeld zijn. Op die manier blijft de waterhammer-killer constant onder druk. Door een automatisch op- en aflaatsysteem zijn drukpieken nu tot een minimum beperkt. Ook be hoort een vacuüm tot de verleden tijd. De kosten hiervoor waren de helft lager dan voor een nieuw buffertank; bovendien besparen we hiermee jaarlijks enkele tien duizenden euro's op onderhoudskosten. Daarnaast neemt de oplossing weinig ruimte in beslag en hoeft de bypass niet apart gereinigd te worden. Dit levert veel tijdwinst op." IVP-Topper! De voordelen van de oplossing van de drie Bossche col lega's zijn dus talrijk. Bovendien gaat de Overall Perfor mance Indicator (OPI) omhoog én, heel belangrijk, deze oplossing is binnen heel Heineken toe te passen. Overal waar druk- en vacuümmomenten zijn, kan de waterham mer-killer worden ingericht. Het idee is inmiddels doorge voerd en de resultaten zijn uitstekend. Het drietal is in het kader van Idee tot Verbetering Proces, dan ook terecht voorgedragen als IVP-topper! ZOETERWOUDE. Wat is Cruise Control ook alweer? Peter: "Cruise Control is software. In plaats van een operator bewaakt Cruise Control de processen van onze afdeling en geeft op kritische punten een alarmmelding. Het is geïntroduceerd om onze afde ling voor een deel onbemand te laten draaien. Op dit moment zijn er tussen 23.00 uur en 06.00 uur en in het weekeinde geen operators meer aanwe zig. Dan neemt Cruise Control het over en hebben wij met vier man om beurten consignatiedienst. Dat houdt in dat wij via een sms op onze mobiele telefoons door het systeem worden gewaarschuwd als er een kritisch alarm is. De prioriteit van die alarmen hebben wij met zijn allen gedefinieerd. Een prioriteit 1 alarm betekent dat er direct actie moet worden ondernomen - dag en nacht - omdat het kritisch is. Voor een prioriteit 2 alarm worden we 's nachts niet uit ons bed gebeld. Zodra er een operator op de brouwerij komt, om 06.00 uur 's morgens, wordt het uitgestelde alarm gemeld. Veel alarmen kunnen we op afstand oplossen met een speciale laptop. Soms moeten we naar de brou werij om het op te lossen." Hoe bevalt het werken met Cruise Control? Bep: "De invoering van Cruise Control betekende dat onze afdeling in korte tijd inkromp van vijf tien medewerkers in 2006 naar vier medewerkers nu. Dat deed en doet nog steeds pijn, laat ik daar duidelijk over zijn. Aan Cruise Control en de con signatiediensten moest ik ook erg wennen. Het heeft een grote invloed bij mij thuis. Als er een alarm op mijn mobiel komt en ik start de compu ter op, is mijn vrouw ook meteen wakker. Positief aan Cruise Control is dat ik geen nachtdienst meer hoef te draaien." Peter: "Mijn vrouw slaapt gewoon door, soms merkt ze niet eens dat ik eruit ben geweest. De nachtdienst mis ik ook niet echt. Ik vind het wel lastig dat ik tijdens een consignatiedienst, na een late dienst of in het weekeinde, niet gewoon gezellig een biertje kan drinken. Je moet er toch rekening mee houden datje naar de brouwerij moet. Dat geldt ook voor de activiteiten die je onderneemt. Afgelopen zomer heb ik bijvoor beeld met mijn laptop op het strand gezeten." Jan Claus: "Ik drink in principe ook niet als ik kan worden opgeroepen. Nee, we dragen niet echt meer bij aan de winst van Heineken! Voor een consignatiedienst krijgen we volgens CAO een vergoeding van één uur per etmaal. Een nadeel van consignatiedienst tijdens het weekeinde is ook datje niet ver weg kunt gaan. Je moet toch in staat zijn binnen een half tot één uur op de brouwerij te zijn als er een alarm is. Gelukkig konden we het afgelopen jaar 90% van alle prioriteit 1 alarmen vanuit huis oplossen. Dat is mooi. Als je elkaar bij vakantie of ziekte ook moet vervangen, is ieder definitief opgelost alarm meegenomen." Hoe is het verloop van het aantal alarm meldingen sinds 2007? Jan Claus: "Het voordeel van Cruise Control is dat we duidelijk op papier hebben welke alar men er allemaal ontstaan. De nachtalarmen worden behandeld als incident. Er gaat dus een verbeterteam mee aan het werk, waardoor we ze voorgoed kunnen elimineren. Dat levert duidelijk resultaat op." Peter: "Sinds 2007 zien we het aantal alarmmel dingen teruglopen van tien tot vijftien per 100 onbemande uren naar 0,7 meldingen op dit mo ment. Gemiddeld komen we dit jaar uit op twee meldingen per 100 onbemande uren." Bep: "Als er een kritische storing optreedt, gaan we met zijn allen om tafel zitten om het te bespreken. Daarbij worden we heel goed onder steund door onze technoloog Wim Schaap, de afdeling PA/PI (Proces Automatisering Proces Informatisering) en onderhoud Technische Dienst. Een volgende stap is dat we in dagdienst gaan werken. Dat betekent nog meer onbemande uren. We zijn benieuwd hoe dat gaat." De feestdagen zijn weer in aantocht. Ook op de vestigingen van HNS wordt daar als vanouds veel aandacht aan besteed. Zoeterwoude organiseert op 18 december om 15.00 uur een Kerstbijeenkomst in het Bedrijfsrestaurant. Alle vestigingen houden daarnaast ook hun traditionele nieuwjaarsbijeenkomst. Vestiging Locatie Datum Tijdstip Zoeterwoude Bedrijfsrestaurant 5 januari 12.30 -14.30 uur 's-Hertogenbosch Bedrijfsrestaurant 5 januari 15.00 -17.00 uur Wijlre 'tKelderke 5 januari 13.00 -16.00 uur E DRIE COLLEGA'S BODEN DE OPLOSSING: RINI VAN SON (MECHANICAL ENGINEER), HANS SLEGERS (BROUWEN) EN NIEK VAN DEN BIGGELAAR (PROCESAUTOMATISERING). vervolg van pagina 1 i yw- NOVEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 2