olumn FLEXIBILITEIT DE MEDEZEGGENSCHAP IN BEWEGING Over de pilot OR HNS: een tussenstand Tussentijdse meting werkklimaat in november [2] HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In 2001 meldde Heineken al dat 'het dak moest worden gerepareerd' om een naderende storm te trotseren. Sindsdien hebben we als brouwerij veel bereikt en zijn we veel efficiënter gaan werken. Dat de storm nu met orkaan kracht over ons heen raast, konden ook wij niet voorspellen. Elke keer weer worden we geconfronteerd met een wereld die sneller verandert dan we kunnen voorzien. Het vergt een conti nue aanpassing van onze plannen en een verregaande flexibiliteit van onze medewerkers. De afgelopen weken werden binnen HNS roadshows georganiseerd, ook in Zoeterwoude. Medewerkers kregen te horen wat de eerder gecommuniceer de maatregelen voor gevolgen hebben voor de lokale situatie op de brouwerij en. In totaal werden er in Zoeterwoude voor het productiepersoneel - inclusief CS&L - vijf sessies georganiseerd. De productie was uitgepland om iedereen de mogelijkheid te geven in werktijd een sessie bij te wonen. We hebben een bondige presentatie met een beperkt aantal sheets gemaakt (ja, we hebben geleerd van jullie opmerkingen tijdens de kratsessies!). In totaal duurde de presentatie van Wiggert Deelen en mijzelf een half uur. Zo bleef er een half uur over voor een interactief ge deelte, gefaciliteerd door Fred Holvast. Dat was betrekkelijk nieuw voor de brouwerij. Fred liep met een microfoon door de zaal heen om medewerkers actief vragen te ontfutselen over de presentatie. Die sluisde hij door naar Wiggert Deelen, Corrie Scholman en mijzelf, waarna ze werden beant woord. Dit werd achteraf door veel mensen als positief ervaren. Veel zaken die tijdens de roadshow de revue passeerden, hadden mede werkers al gehoord. De overgang naar drie ploegen was ook al in een vorige kratsessie aangekondigd. Uit de reac ties uit de zaal bleek dat medewerkers begrijpen dat de wereld in een andere situatie verkeert, dus ook Heineken. Het sluit aan bij wat ze in hun omge ving horen. Ons voornaamste doel is nu om vaste medewerkers aan het werk te houden. HNS is er klaar voor. Hoe de toekomst eruit ziet, weten we niet. We beloven dus niets. De situatie kan namelijk zo weer veranderen! Godfried Meijer Vanaf 1 mei loopt er een pilot, een experiment waarbij de Groeps- ondernemingsraad zich gedraagt als een landelijke OR voor Heineken Nederland Supply, met de onderliggende ondernemings raden als onderdeelcommissies (OC's) van deze OR. Wat is het doel van deze pilot, wat zijn de bevindingen tot nu toe en wat mogen we verwachten voor de nabije toekomst? Medezeggenschap volgt zeggenschap Wat was ook weer de diepere bedoeling achter de voorgestelde veranderingen? De directie van Heineken Nederland gaf twee redenen: de steeds verder gaande centralisering van HNS en vergroting van de efficiëntie. Maar het mes snijdt aan twee kanten. Als de medezeggenschap zich rondom HNS-directeur Wiggert Deelen gaat concentreren, dan zal die de centrale zeg genschap waar moeten maken. En vergroting van de efficiëntie kan alleen wanneer OR en bestuurder heel goede afspraken met elkaar maken. De pilot is er voor opgezet om te bekij ken of dit mes de goede kant uit gaat snijden. Voorlopige tussenstand Waar staan we nu? Na een aarzelend begin zijn de volgende stappen gezet: 1. De werkwijze bij advies- en instemmings- aanvragen is nu helder: alles komt binnen bij OR HNS. Speelt een aanvraag bij een lokale vestiging, dan wordt aan de verte genwoordigers van die vestiging gevraagd om een werkgroep te formeren, die de aanvraag zal behandelen. Deze werkgroep houdt de OC en de OR HNS aangesloten. Tot nu toe werkt deze methode prima. 2. Wat voor taken krijgen de OC's? Er ligt een lijst met onderwerpen die daar op tafel moeten komen, zoals: opleidingen, incidenteel overwerk, lokale VGWM-zaken, investeringsaanvragen, vacatures en benoemingen, en rapportages. Genoeg werk aan de winkel dus! 3. Het nieuwe reglement ligt klaar in concept. Het moet nog door de medezeggenschap worden goedgekeurd en aan de bestuurder worden aangeboden alvorens te worden vastgesteld. In het reglement worden de sa menstelling, de werkwijze, het secretariaat en de verkiezingen van OR en OC's geregeld. Dit reglement zal in werking treden wan neer de nieuwe structuur door gaat. Een vooruitblik In november wordt de pilot geëvalueerd. Als de pilot slaagt, zal de algemeen directeur Heineken Nederland een advies aan de COR vragen over de uitvoering van het besluit om de gewijzigde zeggenschapsstructuur door te voeren. In dat adviestraject moet helderheid komen over de gevolgen voor de medezeggenschap, bijvoor beeld met betrekking tot het secretariaat, de scholing van de OR en de grootte van OR en OC's. In maart 2009 vinden de verkiezingen plaats. Dan moet het toekomstplaatje duidelijk zijn. Het worden spannende maanden. Werkgroep Pilot OR HNS Is er begrip voor de nieuwe prioriteiten die zijn afgekondigd? "Over het algemeen wel, maar dat wil nog niet zeggen dat het voor alle betrokkenen makkelijk te verwerken is. Een ander ploegenrooster gaan lopen, is een grote verandering. Uiteraard wordt ons ook op het hart gedrukt dat we de installaties niet moeten ver waarlozen en dat het onderhoud en de opleidingen op peil moet blijven. Dat onderkennen we ook en die zorg kan ik wegnemen. Op het opleidingsbudget gaan we niet beknib belen. De hulp die we mensen bieden om te leren en zich te ontwikkelen, blijven we ook bieden. Waar we veel energie stopten in investeringen en projecten, gaan we nu de gele genheid te baat nemen om ons te richten op zaken waar mee we nog beter kunnen worden, zoals TPM. Ook krijgen we tijd om te werken aan een verbetering van processen over afdelingen heen en het opruimen van bijvoorbeeld vervuilde bestanden. Er blijft genoeg te doen." Welke lokale maatregelen heb je tijdens de road shows gecommuniceerd? "Ik heb het gehad over de algemene maatregelen, de brouwerijmanagers over de specifieke zaken per vestiging. Algemene maatregelen zijn: hand op de knip bij investe ringen, IT-projecten en inhuurkrachten. Lokaal gaat het om roosterwijzigingen en het voornemen tot verroosteren van een deel van de ATV-dagen binnen Verpakken om de productiecapaciteit omlaag te brengen op de momenten dat we die niet nodig hebben. De rest blijft beschikbaar om vrij in te delen. Daar moeten we overigens wel een instem- mingsaanvraag voor indienen. In 's-Hertogenbosch is het voor het merendeel van de productielijnen al gebruikelijk dat in het laagseizoen in het drieploegenschema de eerste nachtdienst, de laatste late dienst of beide komen verval len. Dit wordt dan anderhalve week van tevoren aangekon digd. Op die dagen produceren we niet, zodat er langere weekenden ontstaan en kortere nachtdienstweken. Dat gaat nu voor heel Verpakken HNS gelden." Wat betekent dat voor de overige afdelingen? "Als de hele afdeling Verpakken stil ligt, hoefje ook geen bier te filtreren en geen pallets van de baan te halen. Om dat we een grote verscheidenheid aan markten bedienen, kunnen we waarschijnlijk niet vaak alle lijnen stil leggen. Bij een half draaiende afdeling Verpakken vertrouwen we erop dat medewerkers en teamleiders het onderling zo kunnen re gelen dat ze niet allemaal komen werken als er niet voor ieder een iets te doen is. We moeten voor iedereen aan het einde van dit jaar de vakantieplanning voor 2009 helemaal rond hebben. Dan kunnen we met een zo uitgekiend mogelijke bezetting het jaar door gaan. Met zo min mogelijk inhuur. Toch voorzien we nog dat de bezetting ergens hoger kan zijn dan wat er nodig is, zelfs zonder uitzendkrachten. In dat geval willen wij een beroep doen op de flexibiliteit van medewerkers om ergens anders te gaan werken waar hun hulp wel hard nodig is. Dat kan zijn op een andere lijn, maar ook op een andere vestiging of afdeling." Wat waren veelgestelde vragen tijdens de roadshows? "Er waren veel vragen over hoe het inroosteren van ATV door het management in zijn werk zou gaan. Ook werden goede vragen gesteld over hoe we het te produceren volume kunnen vergroten en wat we daar allemaal aan doen. Het drieploegen- rooster in Zoeterwoude werd ook veelvuldig aangehaald. De gezondheidsaspecten, voorwaarts of achterwaarts, alternatie ven, et cetera. We hebben alle vragen en antwoorden verza meld, zullen ze bundelen en ter beschikking stellen van alle leidinggevenden." Hoe goed is het werkklimaat bij Heineken? En wat moet er gebeuren om dat nog te verbeteren? Deze vragen stonden centraal in het werk- klimaatonderzoek (Climate Survey) dat eind vorig jaar bij heel Heineken Nederland werd gehouden. Op basis van de uitslagen zijn binnen de verschil lende afdelingen verbeteracties in gang gezet. De bedoeling is dat er om de twee jaar zo'n werk- klimaatonderzoek wordt gehouden. Het volgende onderzoek vindt dus eind 2009 plaats. Om ook tussentijds de stand van zaken te weten, vindt in november een tussentijdse meting plaats. Deze me ting gaat op dezelfde manier als het eerste onder zoek, maar telt veel minder vragen. Een deel gaat over de drie hoofdprioriteiten die zijn geformu leerd: leiderschap, klantgerichtheid en samenwer ken. Daarnaast wordt er heel direct gevraagd naar je eigen ervaringen: zijn er op jouw afdeling acties gestart en ben je daar tevreden over? Zo nee, welke acties hadden gestart moeten worden en door wie? En heb je zelf nog suggesties voor verbeteringen? Op deze manier kan elke collega heel direct zijn of haar mening geven en ontstaat er een duidelijk beeld van wat er nog kan worden verbeterd. Dus... laat ook deze keer je stem horen! De tussentijdse meting begint op 18 november a.s. Je hebt tot 2 december de tijd om de vragenlijst (digitaal of op papier) in te vullen. HRHNS vervolg van pagina 1 NOVEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 2