0
Status pilot 'één OR HNS'
RONDJE LANGS DE VELDEN
Gespot!
Trouble shooters
gezocht!
1
Jij ook in Gespot? Stuur dan een e mail naar redactie@heineken.nl en vergeet er niet bij te vermelden
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
De pilot 'één OR HNS', een initiatief van de OR, loopt nu ruim vier
maanden. Onlangs bracht voorzitter Kees Zuyderduyn een bezoek
aan alle onderdeelcommissies (OC's) binnen HNS en peilde de
stemming. Hieronder een verslag van zijn ervaringen.
Hoe verloopt de pilot?
"We ervaren door de pilot hoe één OR HNS werkt. Van
bestuurder Wiggert Deelen ontvangen wij nu alle advies- en
instemmingsaanvragen voor alle organisatieonderdelen
van HNS. Voorheen gingen aanvragen ook rechtstreeks naar
de lokale raden. De werkwijze is vervolgens dat steeds twee
leden van de OR HNS benoemd worden als kartrekker van
een werkgroep die een advies- of instemmingsaanvraag gaat
behandelen. De kartrekkers zijn verantwoordelijk voor het
zogenaamde veldwerk en formeren de werkgroep. Die kan
bestaan uit meerdere OC-leden, maar ook uit mensen uit de
organisatie die direct met de aanvraag te maken hebben.
Samen kijken zij naar de knelpunten en aandachtspunten en
formuleren vragen die ze terugbrengen bij de OR HNS. Die
bespreekt ze op een later moment met het management van
HNS. Eigenlijk verschilt de werkwijze niet met die van de
Groepsondernemingsraad (GOR). Het verschil voor zowel OR
als management is dat alles nu op één tafel terechtkomt."
Wat is de rol van de werkgroep?
"De werkgroep begeleidt de pilot. Ze houden onder andere
een logboek bij van wat er goed en niet goed gaat. Momen
teel maak ik een rondje langs alle OC's van HNS. Als ik tijdens
mijn bezoeken opmerkingen, onduidelijkheden of vragen
krijg, neem ik die mee naar de werkgroep. Die bespreekt het
vervolgens met bestuurder Wiggert Deelen. Zo blijven we
constant met elkaar in gesprek."
Wat vinden de OC's van de pilot?
"Ik heb nog niet van alle OC's terugkoppeling gekregen, maar
uit de reacties blijkt dat ze momenteel geen hinder onder
vinden van de werkwijze. Via een tegel in Notes kunnen ze
bij alle informatie van de OR HNS. Ze blijven dus betrokken.
De angst dat er minder te doen is of dat het werk anders
wordt, blijkt mee te vallen. De OC's zitten nog steeds met de
lokale bestuurders om tafel om de operationele zaken door te
spreken. En dat zijn er best veel. Ze behouden dus hun eigen
identiteit. Veel OR-leden zien voordelen van deze werkwijze,
maar dat betekent niet dat alle knelpunten de wereld uit zijn.
De resterende tijd hebben we nog hard nodig om zaken te
regelen voor de toekomst."
Wat voor zaken?
"Voor wat betreft de werkwijze zijn we bezig een overeen
komst af te sluiten met bestuurder Wiggert Deelen. Daar staat
van a tot z in hoe we met elkaar omgaan, wanneer een advies-
of instemmingsaanvraag wordt ingediend, hoeveel tijd we
ervoor nemen, et cetera. We zetten het momenteel op papier
en hopen het straks te kunnen bekrachtigen. Het is noodzake
lijk om straks effectief en efficiënt met elkaar te werken."
Wie neemt er uiteindelijk een besluit?
"De pilot loopt nog tot eind november. Na de evaluatie zul
len medezeggenschap en het MT van HNS hun standpunt
bepalen. Dus niet de werkgroep of een individu zoals veel
mensen denken. Besluiten we te kiezen voor één OR HNS, dan
resulteert dat in een adviesaanvraag. Zo niet, dan blijft alles
zoals het nu is: lokale ondernemingsraden en een GOR. Onze
grootste wens is deze pilot tot een goed einde te brengen en
het eens te worden."
Als ventje van negen kwam hij na het zeilen al met een nat pak thuis en
hij was jaren verslaafd aan windsurfen. Niet zo vreemd dat kitesurfen
nu de grote passie is van operator Verpakken, Willem Verburg. "Na de
eerste les was ik verkocht!"
ZOETERWOUDE. Willem: "Ik leerde op
jonge leeftijd zeilen bij de scouting. Mijn
moeder vertelde me dat ik iedere zater
dag nat thuis kwam, behalve in de winter
als de Rijn bevroren was. In de tachtiger
jaren raakte ik redelijk verslaafd aan
windsurfen. Ik heb het ongeveer zes jaar
gedaan. Daarna heb ik nog aan branding
kanoën gedaan. Tot 2006 heb ik gevoet
bald, maar daar moest ik helaas mee
stoppen toen bleek dat ik geen kruisban
den in mijn linkerknie meer had."
Krachten beheersen
"Eindjaren negentig zag ik bij ons in
Katwijk geregeld grote vliegers van kite-
surfers boven de duinen uitsteken. Mijn
interesse was gewekt, maar het duurde
nog zo'n driejaar voordat ik lessen ging
nemen. Na de eerste les was ik helemaal
verknocht aan deze sport. De krachten
die erbij loskomen en die je leert beheer
sen tijdens de lessen; écht geweldig! De
ontwikkeling van de kites staat niet stil.
De eerste kites waren twee lijns. Een groot
nadeel hiervan was datje de kracht niet
kon reguleren en de druk constant was.
Daarna werden de kites met vier lijnen
uitgerust. Deze hadden als voordeel dat
je de kracht kon reguleren. Sinds 2006 is
de zogenaamde bow kite op de markt, een
ovaler model. Ze hebben ongeveer 90%
marktaandeel. Groot voordeel van deze
kite is datje hem 95% kan depoweren, dus
minder krachtig maken. Maar je kunt er
ook nog steeds extreem mee gaan."
Onrust
"Kitesurfen staat bekend als extreme
sport, maar je hebt het helemaal zeifin
de hand. Vergelijk het maar met fietsen:
je kunt lekker gaan toeren of met je
mountainbike downhill gaan. Voor mijn
vrouw is mijn passie voor kitesurfen
niet altijd even leuk. Als de blaadjes in
de bomen beginnen te ritselen, word ik
onrustig. Dan zegt ze: 'Ga maar gauw
naar het strand'. En als we op het strand
zijn en het begint lekker te waaien, wil ik
natuurlijk het liefst zo snel mogelijk naar
mijn surfstrand! Nu we het najaar in gaan
en het harder gaat waaien, kom ik weer
aardig aan mijn trekken. Het kiten doe ik
het hele jaar door, ook in de winter. Als de
buitentemperatuur tenminste niet onder
de tien graden komt. In februari ga ik met
mijn gezin naar Tenerife, daar kite ik ook.
Als mensen het kitesurfen een keer wil
len ervaren, kunnen ze een les nemen.
Kitesurfen tijdens een teamuitje kan na
tuurlijk ook. Kijk voor meer informatie en
foto's op de websites www.airtimekatwijk.
nl en www.dekiteschool.nl. Ik ga nu stop
pen met schrijven, want ik zie de wind
door de bomen waaien!"
Wi
'S-HERTOGENBOSCH. Het begin dit
jaar gehouden Climate Survey leverde
duidelijke resultaten op waar we als
brouwerij graag mee aan de slag gaan.
Er zijn twee verbeterpunten waar we nu
concreet actie op gaan ondernemen, te
weten:
het vertrouwen in het management.
Hiervoor willen we een projectgroep
samenstellen met medewerkers die
samen ideeën uitwerken over hoe het
vertrouwen in het management kan
worden verbeterd;
de behoefte aan meer sociale con
tactmomenten. Hiervoor willen we
een 'contactcommissie' oprichten die
meedenkt over de organisatie van
bijvoorbeeld een borrel of een barbe
cue.
We hopen dat er medewerkers van de
Bossche vestiging (inclusief CS&L!) zijn
die deze kritiekpunten uit de Climate
Survey nu ook mee willen helpen oplos
sen. Trouble shooters dus. Als je wilt deel
nemen aan de projectgroep 'leiderschap'
of de 'contactcommissie', meldt dan je
interesse aan Dries Sauren van HR. Hij is
bereikbaar via dries.sauren@heineken.nl
of 073-6209601.
waarom.
He™»»»"»»5"™"
SEPTEMBER 2008