0 Status pilot 'één OR HNS' RONDJE LANGS DE VELDEN Gespot! Trouble shooters gezocht! 1 Jij ook in Gespot? Stuur dan een e mail naar redactie@heineken.nl en vergeet er niet bij te vermelden HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS De pilot 'één OR HNS', een initiatief van de OR, loopt nu ruim vier maanden. Onlangs bracht voorzitter Kees Zuyderduyn een bezoek aan alle onderdeelcommissies (OC's) binnen HNS en peilde de stemming. Hieronder een verslag van zijn ervaringen. Hoe verloopt de pilot? "We ervaren door de pilot hoe één OR HNS werkt. Van bestuurder Wiggert Deelen ontvangen wij nu alle advies- en instemmingsaanvragen voor alle organisatieonderdelen van HNS. Voorheen gingen aanvragen ook rechtstreeks naar de lokale raden. De werkwijze is vervolgens dat steeds twee leden van de OR HNS benoemd worden als kartrekker van een werkgroep die een advies- of instemmingsaanvraag gaat behandelen. De kartrekkers zijn verantwoordelijk voor het zogenaamde veldwerk en formeren de werkgroep. Die kan bestaan uit meerdere OC-leden, maar ook uit mensen uit de organisatie die direct met de aanvraag te maken hebben. Samen kijken zij naar de knelpunten en aandachtspunten en formuleren vragen die ze terugbrengen bij de OR HNS. Die bespreekt ze op een later moment met het management van HNS. Eigenlijk verschilt de werkwijze niet met die van de Groepsondernemingsraad (GOR). Het verschil voor zowel OR als management is dat alles nu op één tafel terechtkomt." Wat is de rol van de werkgroep? "De werkgroep begeleidt de pilot. Ze houden onder andere een logboek bij van wat er goed en niet goed gaat. Momen teel maak ik een rondje langs alle OC's van HNS. Als ik tijdens mijn bezoeken opmerkingen, onduidelijkheden of vragen krijg, neem ik die mee naar de werkgroep. Die bespreekt het vervolgens met bestuurder Wiggert Deelen. Zo blijven we constant met elkaar in gesprek." Wat vinden de OC's van de pilot? "Ik heb nog niet van alle OC's terugkoppeling gekregen, maar uit de reacties blijkt dat ze momenteel geen hinder onder vinden van de werkwijze. Via een tegel in Notes kunnen ze bij alle informatie van de OR HNS. Ze blijven dus betrokken. De angst dat er minder te doen is of dat het werk anders wordt, blijkt mee te vallen. De OC's zitten nog steeds met de lokale bestuurders om tafel om de operationele zaken door te spreken. En dat zijn er best veel. Ze behouden dus hun eigen identiteit. Veel OR-leden zien voordelen van deze werkwijze, maar dat betekent niet dat alle knelpunten de wereld uit zijn. De resterende tijd hebben we nog hard nodig om zaken te regelen voor de toekomst." Wat voor zaken? "Voor wat betreft de werkwijze zijn we bezig een overeen komst af te sluiten met bestuurder Wiggert Deelen. Daar staat van a tot z in hoe we met elkaar omgaan, wanneer een advies- of instemmingsaanvraag wordt ingediend, hoeveel tijd we ervoor nemen, et cetera. We zetten het momenteel op papier en hopen het straks te kunnen bekrachtigen. Het is noodzake lijk om straks effectief en efficiënt met elkaar te werken." Wie neemt er uiteindelijk een besluit? "De pilot loopt nog tot eind november. Na de evaluatie zul len medezeggenschap en het MT van HNS hun standpunt bepalen. Dus niet de werkgroep of een individu zoals veel mensen denken. Besluiten we te kiezen voor één OR HNS, dan resulteert dat in een adviesaanvraag. Zo niet, dan blijft alles zoals het nu is: lokale ondernemingsraden en een GOR. Onze grootste wens is deze pilot tot een goed einde te brengen en het eens te worden." Als ventje van negen kwam hij na het zeilen al met een nat pak thuis en hij was jaren verslaafd aan windsurfen. Niet zo vreemd dat kitesurfen nu de grote passie is van operator Verpakken, Willem Verburg. "Na de eerste les was ik verkocht!" ZOETERWOUDE. Willem: "Ik leerde op jonge leeftijd zeilen bij de scouting. Mijn moeder vertelde me dat ik iedere zater dag nat thuis kwam, behalve in de winter als de Rijn bevroren was. In de tachtiger jaren raakte ik redelijk verslaafd aan windsurfen. Ik heb het ongeveer zes jaar gedaan. Daarna heb ik nog aan branding kanoën gedaan. Tot 2006 heb ik gevoet bald, maar daar moest ik helaas mee stoppen toen bleek dat ik geen kruisban den in mijn linkerknie meer had." Krachten beheersen "Eindjaren negentig zag ik bij ons in Katwijk geregeld grote vliegers van kite- surfers boven de duinen uitsteken. Mijn interesse was gewekt, maar het duurde nog zo'n driejaar voordat ik lessen ging nemen. Na de eerste les was ik helemaal verknocht aan deze sport. De krachten die erbij loskomen en die je leert beheer sen tijdens de lessen; écht geweldig! De ontwikkeling van de kites staat niet stil. De eerste kites waren twee lijns. Een groot nadeel hiervan was datje de kracht niet kon reguleren en de druk constant was. Daarna werden de kites met vier lijnen uitgerust. Deze hadden als voordeel dat je de kracht kon reguleren. Sinds 2006 is de zogenaamde bow kite op de markt, een ovaler model. Ze hebben ongeveer 90% marktaandeel. Groot voordeel van deze kite is datje hem 95% kan depoweren, dus minder krachtig maken. Maar je kunt er ook nog steeds extreem mee gaan." Onrust "Kitesurfen staat bekend als extreme sport, maar je hebt het helemaal zeifin de hand. Vergelijk het maar met fietsen: je kunt lekker gaan toeren of met je mountainbike downhill gaan. Voor mijn vrouw is mijn passie voor kitesurfen niet altijd even leuk. Als de blaadjes in de bomen beginnen te ritselen, word ik onrustig. Dan zegt ze: 'Ga maar gauw naar het strand'. En als we op het strand zijn en het begint lekker te waaien, wil ik natuurlijk het liefst zo snel mogelijk naar mijn surfstrand! Nu we het najaar in gaan en het harder gaat waaien, kom ik weer aardig aan mijn trekken. Het kiten doe ik het hele jaar door, ook in de winter. Als de buitentemperatuur tenminste niet onder de tien graden komt. In februari ga ik met mijn gezin naar Tenerife, daar kite ik ook. Als mensen het kitesurfen een keer wil len ervaren, kunnen ze een les nemen. Kitesurfen tijdens een teamuitje kan na tuurlijk ook. Kijk voor meer informatie en foto's op de websites www.airtimekatwijk. nl en www.dekiteschool.nl. Ik ga nu stop pen met schrijven, want ik zie de wind door de bomen waaien!" Wi 'S-HERTOGENBOSCH. Het begin dit jaar gehouden Climate Survey leverde duidelijke resultaten op waar we als brouwerij graag mee aan de slag gaan. Er zijn twee verbeterpunten waar we nu concreet actie op gaan ondernemen, te weten: het vertrouwen in het management. Hiervoor willen we een projectgroep samenstellen met medewerkers die samen ideeën uitwerken over hoe het vertrouwen in het management kan worden verbeterd; de behoefte aan meer sociale con tactmomenten. Hiervoor willen we een 'contactcommissie' oprichten die meedenkt over de organisatie van bijvoorbeeld een borrel of een barbe cue. We hopen dat er medewerkers van de Bossche vestiging (inclusief CS&L!) zijn die deze kritiekpunten uit de Climate Survey nu ook mee willen helpen oplos sen. Trouble shooters dus. Als je wilt deel nemen aan de projectgroep 'leiderschap' of de 'contactcommissie', meldt dan je interesse aan Dries Sauren van HR. Hij is bereikbaar via dries.sauren@heineken.nl of 073-6209601. waarom. He™»»»"»»5"™" SEPTEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 4