m OMWONENDEN ZOETERWOUDE GEÏNFORMEERD OVER UITBREIDING VERGUNNINGEN BROUWERIJ COLONNE 8 KRIJGT VORM Opleiding s week bil Kr ones HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS DEEL IV Tijdens twee informatiebijeenkomsten hebben bedrijfsleider Godfried Meijer, milieudeskundige Ingrid Sentse en de Provincie Zuid-Holland de omwonenden van de brouwerij Zoeterwoude op de hoogte gebracht van de aangevraagde uitbreiding van de milieuvergunning en de aanvraag voor moutvervoer per schip. ZOETERWOUDE. Godfried Meijer en Ingrid Sentse legden de omwonenden uit waarom er een aanvraag voor een uitbreiding van de milieuvergunning is in gediend, waarom Heineken mout per schip wil laten vervoeren, en wat de gevolgen zijn voor het milieu en de omwonenden. De afdeling Handhaving van de Provincie Zuid-Holland legde uit wat hun rol is bij een dergelijke aanvraag en hoe zij te werk gaan bij de behandeling daarvan. Grens bereikt De huidige milieuvergunning van de brouwerij Zoeterwoude geldt voor een productie van maximaal 12,5 miljoen hec toliter bier. Omdat de verwachte productie in 2009 12,4 miljoen hectoliter bedraagt, wordt de grens bijna bereikt. De concept vergunning die Zoeterwoude nu heeft aangevraagd, is voor het brouwen van 19 miljoen hectoliter. De aanvraag werd eind september 2008 ingediend. Godfried Meijer legde uit dat door allerlei optimalisaties, er geen grote uitbreidin gen noodzakelijk zijn om deze productie te realiseren. Ingrid Sentse vertelde de aanwezigen welke maatregelen Heineken heeft genomen om bij deze productie te blijven voldoen aan de vergunningsvoor schriften op het gebied van geur en geluid. Ter sprake kwamen de wortstripper, de geurreductiemaatregelen aan de afvalwa terzuivering, de verkeersmaatregelen op het brouwerijterrein en de automatische belading. Voor het verpakken van bier is bouwen op het terrein wel noodzakelijk. Zo wordt colonne 8 gebouwd en zijn er uitbreidingen van de Tapvat-, de blik- en de exportflessenlijn. De milieuvergunnings aanvraag komt in het najaar ter inzage te liggen bij de gemeente; de omwonenden worden dan ook geïnformeerd. Moutvervoer per schip In januari van dit jaar heeft de brouwerij een aanvraag ingediend voor het vervoe ren van mout per schip over de Oude Rijn in Zoeterwoude. De milieuvergunning is inmiddels verleend. Nu komt het mout met vrachtwagens aan die op het terrein wor den gelost. 7.000 stuks vol en 7000 stuks leeg per jaar. Als het mout per schip wordt aangevoerd, gaat het om slechts 350 sche pen per jaar, dus 1 a 2 per dag. Het mout zal op de Oude Rijn worden gelost en via een transportband in een gesloten brug over de Hoge Rijndijk (ter hoogte van de Rijneke Boulevard) naar de brouwerij worden vervoerd. De Provincie Zuid- Holland deelde de omwonenden mee dat de geluids- en milieunormen voor vergun ningsaanvragen steeds strenger worden en dat er weinig of geen overlast zal zijn. Godfried Meijer beloofde zich in te zetten voor een walstroomvoorziening voor de schepen om geluidsoverlast van de eigen generatoren te beperken. Bij het lossen van het mout zorgt Heineken er ook voor dat de vorming van moutstof wordt voorkomen. Zo gebruiken de loskranen gesloten grijpers, is er een losbunker met stofafzuiging door stoffilters en een gesloten transportband. Wkw In week 36 volgden acht operators en monteurs van het opstart- team een opleiding voor de vuiler bij leverancier Krones. Koert van de Pest, sinds 75 augustus ook rayonmanager van colonne 8, beantwoordt er vijf vragen over. Hoe verliep de opleidingsweek? "Prima. We hebben het opstartteam inge deeld naar werkplekken. Alle teamleden volgen een opleiding voor twee werkplek ken, zowel monteurs als operators. Met behulp van het opleidingsmateriaal leiden zij straks de nieuwe medewerkers van colonne 8 op. In september volgt nog een opleidingsweek voor de stapelaar, ook bij Krones." Waarom worden ze voor twee werkplekopleidingen opgeleid? "Ik vind het belangrijk dat er meer dan één expert is per werkplek. En dat zowel tech nische mensen als operators de opleiding volgen. Voor de nieuwe machines op de lijn zoals de vullers en de depalletizer, laten we zelfs drie medewerkers een opleiding volgen. Zo is er altijd een back-up en kun nen medewerkers met elkaar sparren; de een over de bediening van de machine, de ander over de techniek. Ook de team leiders volgen de opleiding omdat ook zij inhoudelijk moeten weten hoe een ma chine wordt bediend. Dat is mijn manier van werken." Onlangs is het opstartteam uitgebreid met operators van rayon 2? "Rayon 2 is inderdaad afgeschaald van vijf- naar drie ploegen en een zevental operators is bij colonne 8 gekomen. Het opstartteam bestaat nu uit vijftien mede werkers. Sommige operators hadden zich al vrijwillig aangemeld, andere hebben we gevraagd. Ik vind het belangrijk dat ze het een uitdaging vinden om een nieuwe lijn op te zetten en dat ze flexibel zijn. Ze heb ben namelijk afwijkende werktijden. Ook moeten ze in staat zijn om kennis op een goede manier over te dragen. Het is goed om te zien hoe enthousiast iedereen is." Hoe enthousiast ben jij als nieuwe rayonmanager van colonne 8? "Het is leuk om op een rijdende trein te springen. Zoals vaker bij complexe projec ten is niet elk detail van colonne 8 vooraf vastgelegd. Ik ben blij dat iedereen binnen de brouwerij mee wil praten om oplossin gen te vinden voor onze uitdagingen. De leverancier is hier uiteraard ook bij betrok ken. Ons opstartteam werkt de komende maanden intensief samen met het opstart team van Krones." Indeling opstartteam colonne 8 per werkplek: Depalletizer: Stefan Schoemaker, Ad Elfering Vuiler/pasteur: Maarten Aandewiel, John Pothof, Peter Louwerens (CT'er) Etiketteermachines: Bas Korbee, Willem Kroeze 12 packer: Remco Dreef, Hans Commandeur, Ed Meima, Cengiz Karaca Palletizer: Serge van Kuijk EEN DEEL VAN HET OPSTARTTEAM. VLNR: PETER LOUWERENS, REMCO DREEF, KOERT V.D. PEST, MARY- JOSÉ IPSKAMP, DENNIS FRANCKEN, STEFAN SCHOEMAKER, RONALD GORTER, MAARTEN AANDEWIEL, JOHN POTHOFF, WILLEM KROEZE, BAS KORBEE, HANS COMMANDEUR. SEPTEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3