m
OMWONENDEN ZOETERWOUDE GEÏNFORMEERD
OVER UITBREIDING VERGUNNINGEN BROUWERIJ
COLONNE 8 KRIJGT VORM
Opleiding s week bil Kr ones
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
DEEL IV
Tijdens twee informatiebijeenkomsten hebben bedrijfsleider
Godfried Meijer, milieudeskundige Ingrid Sentse en de Provincie
Zuid-Holland de omwonenden van de brouwerij Zoeterwoude op
de hoogte gebracht van de aangevraagde uitbreiding van de
milieuvergunning en de aanvraag voor moutvervoer per schip.
ZOETERWOUDE. Godfried Meijer en
Ingrid Sentse legden de omwonenden
uit waarom er een aanvraag voor een
uitbreiding van de milieuvergunning is in
gediend, waarom Heineken mout per schip
wil laten vervoeren, en wat de gevolgen
zijn voor het milieu en de omwonenden.
De afdeling Handhaving van de Provincie
Zuid-Holland legde uit wat hun rol is bij
een dergelijke aanvraag en hoe zij te werk
gaan bij de behandeling daarvan.
Grens bereikt
De huidige milieuvergunning van de
brouwerij Zoeterwoude geldt voor een
productie van maximaal 12,5 miljoen hec
toliter bier. Omdat de verwachte productie
in 2009 12,4 miljoen hectoliter bedraagt,
wordt de grens bijna bereikt. De concept
vergunning die Zoeterwoude nu heeft
aangevraagd, is voor het brouwen van
19 miljoen hectoliter. De aanvraag werd
eind september 2008 ingediend.
Godfried Meijer legde uit dat door allerlei
optimalisaties, er geen grote uitbreidin
gen noodzakelijk zijn om deze productie
te realiseren. Ingrid Sentse vertelde de
aanwezigen welke maatregelen Heineken
heeft genomen om bij deze productie te
blijven voldoen aan de vergunningsvoor
schriften op het gebied van geur en geluid.
Ter sprake kwamen de wortstripper, de
geurreductiemaatregelen aan de afvalwa
terzuivering, de verkeersmaatregelen op
het brouwerijterrein en de automatische
belading. Voor het verpakken van bier is
bouwen op het terrein wel noodzakelijk.
Zo wordt colonne 8 gebouwd en zijn er
uitbreidingen van de Tapvat-, de blik- en de
exportflessenlijn. De milieuvergunnings
aanvraag komt in het najaar ter inzage te
liggen bij de gemeente; de omwonenden
worden dan ook geïnformeerd.
Moutvervoer per schip
In januari van dit jaar heeft de brouwerij
een aanvraag ingediend voor het vervoe
ren van mout per schip over de Oude Rijn
in Zoeterwoude. De milieuvergunning is
inmiddels verleend. Nu komt het mout met
vrachtwagens aan die op het terrein wor
den gelost. 7.000 stuks vol en 7000 stuks
leeg per jaar. Als het mout per schip wordt
aangevoerd, gaat het om slechts 350 sche
pen per jaar, dus 1 a 2 per dag. Het mout zal
op de Oude Rijn worden gelost en via een
transportband in een gesloten brug over
de Hoge Rijndijk (ter hoogte van de
Rijneke Boulevard) naar de brouwerij
worden vervoerd. De Provincie Zuid-
Holland deelde de omwonenden mee dat
de geluids- en milieunormen voor vergun
ningsaanvragen steeds strenger worden
en dat er weinig of geen overlast zal zijn.
Godfried Meijer beloofde zich in te zetten
voor een walstroomvoorziening voor de
schepen om geluidsoverlast van de eigen
generatoren te beperken. Bij het lossen van
het mout zorgt Heineken er ook voor dat de
vorming van moutstof wordt voorkomen. Zo
gebruiken de loskranen gesloten grijpers,
is er een losbunker met stofafzuiging door
stoffilters en een gesloten transportband.
Wkw
In week 36 volgden acht operators en monteurs van het opstart-
team een opleiding voor de vuiler bij leverancier Krones. Koert
van de Pest, sinds 75 augustus ook rayonmanager van colonne
8, beantwoordt er vijf vragen over.
Hoe verliep de opleidingsweek?
"Prima. We hebben het opstartteam inge
deeld naar werkplekken. Alle teamleden
volgen een opleiding voor twee werkplek
ken, zowel monteurs als operators. Met
behulp van het opleidingsmateriaal leiden
zij straks de nieuwe medewerkers van
colonne 8 op. In september volgt nog een
opleidingsweek voor de stapelaar, ook bij
Krones."
Waarom worden ze voor twee
werkplekopleidingen opgeleid?
"Ik vind het belangrijk dat er meer dan één
expert is per werkplek. En dat zowel tech
nische mensen als operators de opleiding
volgen. Voor de nieuwe machines op de lijn
zoals de vullers en de depalletizer, laten
we zelfs drie medewerkers een opleiding
volgen. Zo is er altijd een back-up en kun
nen medewerkers met elkaar sparren; de
een over de bediening van de machine,
de ander over de techniek. Ook de team
leiders volgen de opleiding omdat ook zij
inhoudelijk moeten weten hoe een ma
chine wordt bediend. Dat is mijn manier
van werken."
Onlangs is het opstartteam uitgebreid
met operators van rayon 2?
"Rayon 2 is inderdaad afgeschaald van
vijf- naar drie ploegen en een zevental
operators is bij colonne 8 gekomen. Het
opstartteam bestaat nu uit vijftien mede
werkers. Sommige operators hadden zich
al vrijwillig aangemeld, andere hebben we
gevraagd. Ik vind het belangrijk dat ze het
een uitdaging vinden om een nieuwe lijn
op te zetten en dat ze flexibel zijn. Ze heb
ben namelijk afwijkende werktijden. Ook
moeten ze in staat zijn om kennis op een
goede manier over te dragen. Het is goed
om te zien hoe enthousiast iedereen is."
Hoe enthousiast ben jij als nieuwe
rayonmanager van colonne 8?
"Het is leuk om op een rijdende trein te
springen. Zoals vaker bij complexe projec
ten is niet elk detail van colonne 8 vooraf
vastgelegd. Ik ben blij dat iedereen binnen
de brouwerij mee wil praten om oplossin
gen te vinden voor onze uitdagingen. De
leverancier is hier uiteraard ook bij betrok
ken. Ons opstartteam werkt de komende
maanden intensief samen met het opstart
team van Krones."
Indeling opstartteam colonne 8 per werkplek:
Depalletizer: Stefan Schoemaker, Ad Elfering
Vuiler/pasteur: Maarten Aandewiel, John Pothof, Peter Louwerens (CT'er)
Etiketteermachines: Bas Korbee, Willem Kroeze
12 packer: Remco Dreef, Hans Commandeur, Ed Meima, Cengiz Karaca
Palletizer: Serge van Kuijk
EEN DEEL VAN HET OPSTARTTEAM. VLNR: PETER LOUWERENS, REMCO DREEF, KOERT V.D. PEST, MARY-
JOSÉ IPSKAMP, DENNIS FRANCKEN, STEFAN SCHOEMAKER, RONALD GORTER, MAARTEN AANDEWIEL,
JOHN POTHOFF, WILLEM KROEZE, BAS KORBEE, HANS COMMANDEUR.
SEPTEMBER 2008