Heineken voor vijfde keer James Bond-partner HNS GECERTIFICEERD VOOR ELEKTRONISCHE BERICHTENUITWISSEUNG HET IS WEER TIJD VOOR BO(C)K! jjfe'jj*} HP colofon pT| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS .?l,-. '*m Heineken gaat voor de vijfde keer een James Bond film promoten, in oktober start de promotiecampagne voor de 22ste Bond film, Quantum of Solace, die op 4 november in Nederland de première beleeft. In de nieuwe film speelt Daniel Craig opnieuw de hoofdrol. Voor de wereldwijde marketingcampagne van Heineken speelt Bond girl Olga Kurylenko een vooraanstaande rol. Zo zal zij in een interna tionale tv-commercial te zien zijn samen met Craig. In ongeveer 40 landen wordt gebruik gemaakt van verschillende media om de film te promoten, zoals internet, print, radio en televisie. Volgens Heineken wordt door de associatie met James Bond wereldwijd het imago als 'premium brand' versterkt. Vanaf 1 juli jl. ontvangen al onze Binnen land-klanten een palletlabel en leverings- bericht met een correcte dagaanduiding. Heineken voldoet hiermee aan de nieuw ste eisen op het gebied van elektronische berichtenuitwisseling en heeft hiervoor onlangs zelfs een certificaat ontvangen van het controlerende instituut. Adrie Snepvangers, Mike Schuren, Patrick v.d. Oord en Perry Dekkers doen verslag. iliÊf»3 -.u "We versturen bij Heineken elektro nische leveringsberichten aan onze klanten in Nederland, waarin we aan kondigen wat de betreffende klant op korte termijn gaat ontvangen. Zo kan de klant de goederen bij ontvangst via een scan van het palletlabel (barcode) direct administratief verwerken zonder extra handelingen. Een efficiënt proces dus. Het leveringsbericht is als standaard vastgelegd in Nederland en in de hele keten in gebruik. Dagaanduiding Heineken wil als grootste bierbrou wer in Nederland graag voldoen aan de meest recente voorwaarden van het standaard bericht. Het enige wat bij ons nog ontbrak, was het weer geven van een dagaanduiding. De maandaanduiding als THT (Tenminste Houdbaar Tot)-datum wordt nu op het leveringsbericht vervangen door een dagaanduiding. Ook wordt het daar aan gekoppelde Binnenland-palletlabel (dus niet de codering op fles, blik of verpakking) aangepast. De aanpassing in het leveringsbericht bleek niet zo veelomvattend, maar de aanpassing van het palletlabel des te meer. Uit de impactanalyse bleek dat maar liefst zeven verschillende systemen hiervoor moesten worden aangepast, waaronder SAP, MES, Proost en WMS. Integrale aanpak Vertegenwoordigers van de afdelingen CS&L en Verpakken van zowel 's-Hertogenbosch als Zoeterwoude en de afdelingen Commercie en IT Heineken Nederland hebben samen gewerkt om deze relatief kleine aan passing in alle systemen doorgevoerd te krijgen. De complexiteit zat hem niet in de grootte van de aanpassing, maar meer in de integrale aanpak en gevol gen in systemen die met elkaar verbon den zijn. Zelfs co-packers en de Brand Brouwerij in Wijlre waren betrokken om alle producten van een eenduidige palletlabel te voorzien. En met succes! De certificering werd gevierd met een heerlijke taart." (zie foto) Adrie Snepvangers (Functioneel Beheerder WMS, CS&L) Mike Schuren (Functioneel Beheerder MES, Verpakken Den Bosch) Patrick v.d. Oord (Senior Consultant SAP, IT Heineken Nederland) Perry Dekkers (Project Manager, IT Heineken Nederland) Afgelopen week is op colonne 15 het bottelen van de Amstel Bock van start gegaan. Een mooi product dat eind september op de markt komt en waar nu Verpakken en eerder Brouwen met veel plezier en inzet aan werken. De herfst heeft zo zijn voordelen... 'S-HERTOGENBOSCH. In juli ging de gerstemout voor de eerste 4.000 hectoli ter Amstel Bock de ketel in. In de weken daarvoor is John van Zoggel, procestech noloog Brouwen, druk geweest om de recepten nog eens fijn te slijpen. Voor de brouwers is het altijd een bijzonder moment als de tijd van het jaar daar is om de recepturen van de verschillende bokbieren weer uit de kast te halen. Seizoensbier Bokbier is een seizoensbier dat van oktober tot februari verkrijgbaar is, alhoewel de piek van het seizoen in oktober en november ligt. Volgens onder linge afspraken wordt het bokbier door de brouwers die zijn aangesloten bij het Centraal Brouwerij Kantoor eind septem ber op de markt gebracht. Tot 1982 was bokbier een lage gistingsbier van ca. 6,5% alcohol, robijnrood van kleur en met een moutige en wat karamelachtige smaak. Tegenwoordig is feitelijk alles mogelijk. De enige eis die in de Bierverordening aan bokbier wordt gesteld is dat het een stamwortgehalte heeft van minimaal 15,5 Plato (maat voor de sterkte van het wort). Er zijn nu ook zwaardere bokbie ren en brouwers experimenteren met verschillende grondstoffen. Nederland telt op dit moment zo'n veertig verschil lende bokbieren. Binnen het Heineken- concern worden er drie gebrouwen. 's-Hertogenbosch brouwt Heineken Bokbier en Amstel Bock, Wijlre brouwt het wat specialere Brand Dubbelbok. Proeven en bijstellen Kwaliteit en smaak zijn niet uit een lijstje met getallen te halen. Bier en dus ook bokbier, is een natuurproduct. Een brouwsel kan volledig binnen de speci ficaties vallen en toch net niet smaken. Proeven en kunnen bijstellen is dus nood zaak. Regelmatig houden we een proeve- rij. We gaan dan met een groepje mensen om de tafel zitten en ruiken, proeven en spoelen. Monsters halen we uit de filtra tiekelders. Soms stellen we de recepturen op basis van de proeverijen bij, meestal gaat het om marginale aanpassingen. V J>. Bcck[ Als er een receptuuraanpassing komt, dan is die veelal door de klant ingegeven. Zo is de receptuur van het Heineken-bok- bier eindjaren tachtig flink gewijzigd. Er is tarwe en suiker aan toegevoegd, waar door de smaak veel zoeter is geworden. In augustus was de eerste 4.000 hectoliter Amstel Bock klaar. Een week later lag eenzelfde hoeveelheid Heineken Tarwebok in de lagerkelders. De brouwers ervaren dat nog steeds als een 'spannend moment'. De grote vraag blijft: hoe komt het bok uit de lagering? Die spanning, dat moment, is altijd weer prachtig. Alsof er elk jaar weer iets nieuws ontstaat. Voor HNS Nieuws 23 kun je tot en met vrijdag 12 september kopij aanleve ren op redactie@heineken. nl. De publicatiedatum is 26 september. De redactie behoudt zich het recht voor aangeleverde artikelen door te plaatsen naar een volgend nummer. Klit OLGA KUmLENKO El Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES ZOETERWOUDE Aad van der Meer, Loes Iedema, Lotte van Hoesel, Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen 'S-HERTOGENBOSCH Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers, Eef Stiekema, Sarah de Rijke, Fotografie: Henk van Esch REDACTIEADRES BK 3.31, Z/Wou. Telefoon: 06 -16032340 redactie@heineken.nl PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden Strooks - 's-Hertogenbosch vM-design - Delft Drukkerij Groen - Leiden SEPTEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 8