TOPPER Heineken rapporteert autonome nettowinstgroei van 5,3% in eerste halfjaar Van de vloer KRIJG JIJ VOLDOENDE FEEDBACK? HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS [J] In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. Deze rubriek gaat meestal over een verbeterteam dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. Maar.... TPM bestaat niet uit successen alleen, het is vaak ook een proces van vallen en opstaan. Dit keer beschrijven we de ervaringen van het verbeterteam Kroon- kurken, dat na hard werken en een goed resultaat na korte tijd weer terug bij af bleek te zijn. Teamleider Ron Verweij is daar heel eerlijk over. 'S-HERTOGENBOSCH. "Het vul len van kroonkurken op de vuiler van de exportlijn 8a in 's-Hertogenbosch veroorzaakte begin 2007 gemiddeld 117 minuten aan ongeplande korte stops per maand", aldus Ron. "Het ging om stops als gevolg van 'geen kroonkurk in ster- wiel' (en dus ook niet op de fles). In mei 2007 werd een verbeterteam gestart met als doel deze stops te verkorten tot maximaal 47 minuten per dag ofwel 2,2 minuten per etmaal. Na de eerste ana lyse bleken de kritische gebieden die het grootste verlies veroorzaakten, te zitten in het traject tussen de hopper op de vuiler en het sterwiel waar de kroonkurk boven de fles wordt gepositioneerd. Na het doorlopen van de stappen voor een korte stop-team, hebben we de volgende zaken aangepast: de basiscondities wer den hersteld of gedefiniëerd. Eenpunts- lessen werden gemaakt en getraind. Ook paste het team de machinebesturing aan om de vuiler minder vaak te laten stilval len en zo de kroonkurkaanvoer de kans te geven bij kleine haperingen zichzelf te laten herstellen. Dit resulteerde vanaf november 2007 in maximaal 1,8 mi nuten per dag stilvallen. Geslaagd dus, dachten we! Als team zouden we nog wel volgens afspraak zes maanden 'achter over leunend' het resultaat volgen. Tot onze verbazing bleek in februari dit jaar het resultaat te verslechteren en gedurende het eerste kwartaal werd op dagbasis de target nauwelijks meer ge haald. In april besloten we in te grijpen en het team opnieuw op te starten. De eerste actie was het checken van de basiscondities op het oorspronke lijke kritische gebied. Niet alle basisin stellingen waren in orde. Dit hebben we hersteld en met operators doorgesproken om herhaling te voorkomen. Na verdere analyse bleek vanaf januari 2008 de grondstoffenmix (merken kroonkurken) gewijzigd te zijn. We produceerden veel meer kroonkurken van merk B dan voorheen en deze veroorzaakten meer verstoppingen. Ook bleken de verstorin gen nu niet in het oorspronkelijk kriti sche gebied te vallen, maar in het traject van de octabin met kroonkurken tot in de hopper. Om in de hopper te kunnen kijken, hebben we een minicamera aan geschaft die beelden maakt op onbereik bare plaatsen en deze draadloos naar een PC zendt. Dit leverde waardevolle informatie op. Het systeem bleek er veel last van te hebben dat pluksgewijs grote hoeveelheden kroonkurken werden gestort in de hopper. Ook waren er on voldoende basiscondities voor dit traject bekend. Momenteel wordt daar met een enthousiast team verder aan gewerkt. Het eerste resultaat van het vaststellen en instellen van basiscondities is dat het transport inmiddels vrijwel ongevoelig is geworden voor het merk kroonkurken. Het team verwacht eind september weer op target te kunnen draaien." Op 27 augustus jl. maakte Heineken N.V. de resultaten over de eerste zes maanden van 2008 bekend. Dankzij hogere prijzen in de meeste markten, grotere volumes en kostenbeheersing, kon een autonome nettowinstgroei van 5,3% worden gerapporteerd. De nettowinst (beia) was marginaal lager naar EUR 540 miljoen vanwege een negatief valuta-effect en hogere rentekosten voor de financiering van acquisities. Jean-Frangois van Boxmeer, voorzitter van de Raad van Be stuur: "Dit is een goed halfjaarre sultaat, dat onze sterke concur rentiepositie onderstreept tegen de achtergrond van afzwakkende economieën en gestegen inkoop prijzen. We hebben de kracht in onze omzetgroei weten vast te houden en ervoor gezorgd dat het Heineken-merk opnieuw beter dan het marktgemiddelde heeft gepresteerd en het markt aandeel in het internationale premiumsegment is vergroot. We hebben wederom de doelstel lingen van Fit2Fight gerealiseerd. Een strikte kostenbeheersing maakt inmiddels integraal deel uit van onze operaties. Dankzij de combinatie van kostenbeper- king en het succesvol doorvoeren van prijsverhogingen hebben we een autonome EBlT-groei van 7,5% gerealiseerd. De activiteiten van Scottish Newcastle worden in hoog tempo binnen Heineken geïntegreerd." De volledige tekst van het pers bericht is te vinden op intranet. Boudewijn Hulsman, kwaliteitsverbeteraar Verpakken Zoeterwoude: "In principe heb ik iedere maand een gesprek met de rayonmanager en de se nior technoloog, maar die wordt steeds gecancelled. Het was wat rommelig door een managementwisseling en vakanties; in een jaar tijd heb ik goed geteld twee keer een functionerings gesprek gehad. Dagelijkse feedback over lopende zaken krijg ik wel. Je kunt altijd je eigen plan trekken, maar ik kan optimaler in zetbaar en nuttiger voor de organisatie zijn, als ik weet of ik het goed doe." Paul Jcnnckens, operator Verpakkingslijn Brand Bierbrouwerij Wijlre: "Mijn leidinggevende vertelt me duidelijk wat hij van me verlangt. Een goed hulpmiddel hierbij zijn de RGB-gesprekken die we twee keer per jaar hebben. Hierin spreken we samen af wat mijn targets zijn voor het komende jaar. Zo weet ik wat er van mij verwacht wordt en waarin ik me verder moet ontwik kelen. Hoewel ik best tevre den ben, kan het natuurlijk altijd beter. Het helpt als mijn leidinggevende vaker op de lijn aanwezig is zodat je elkaar wat gemakkelijker aan kunt spreken." Ton Hamers, operator Verpakken 's-Hertogenbosch: "Ja, mijn leidinggevende is duidelijk naar mij toe, ik weet wat hij bedoelt als hij een opdracht aan mij geeft. Ik weet ook wel dat het op verschillende plaatsen anders is, maar in mijn functie heb ik direct en veel contact met mijn leidinggevende. Hij geeft op een goede manier aan hoe ik dingen beter kan aanpakken. Je moet er als ontvanger natuurlijk wel open voor staan en er iets mee willen doen." Heinekp- SEPTEMBER 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3