AFSCHEID VAN TWEE TOPPERS M HEINEKEN QUALITY AWARDS UITGEREIKT Werken tijdens het EK colofon |T| HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Op dinsdag 24 juni nam Constant van den Thillart, senior manager Environmental Affairs, afscheid van de Bossche brouwerij. Drie dagen later volgde bedrijfsarts Wiet Holla zijn voorbeeld. HNS Nieuws staat met beiden uitgebreid stil bij hun imposante carrières. 'S-HERTOGENBOSCH. Kun je kort je carrière bij Heineken omschrijven? "Mijn eerste werkdag was in december 1973. Ik begon toen als elektrotechnisch tekenaar. Later werd ik nog milieucoördinator en coördinator Milieu en Techniek. Vanaf 1995 mag ik me senior manager environmental af fairs noemen." "In de jaren tachtig werkte ik bij een bedrijfsge zondheidsdienst. Tijdens ziekte of vakanties van de vaste bedrijfsarts van Heineken nam ik altijd waar. Mijn eerste officiële werkdag was 2 januari 1997." Wat was het absolute hoogtepunt in die carrière? "De lezingen die ik mocht geven aan enkele Constan ministers en zelfs aan kroonprins Willem-Alexander, maar ook het vitaal krijgen van ons bedrijventerrein de Rietvel den. Maar het échte hoogtepunt was het behalen van mijn doctorsgraad in 2002. Daarbij heb ik veel te danken aan Heineken, waar ik ongekend veel ruimte kreeg." J"Het absolute hoogtepunt was mijn persoonlijke ken nismaking met Freddy Heineken op 23 juni 2000. Bij het in gebruik nemen van tankblok 5 verrichte hij de opening van een soort 'Middeleeuwse Spelen', waarbij ik de rol speelde van Merlijn de tovenaar. Meneer Heineken sprak mij aan en vroeg waarom ik 'doping' leverde aan de spe lers. De beste dope immers was zijn eigen bier." Was er ook een dieptepunt, dat je nog kwijt wilt? u "Het meest geraakt heeft me de hele reorgani satie, met het vertrek van vele collega's heb ik veel moeite gehad. Van een aantal mensen kende ik de persoonlijk situatie. Ik wist hoeveel onzekerheid dit in hun leven zou gaan brengen." "Ook ik heb echt wakker gelegen van de ellende die medewerkers hebben meegemaakt bij de reorganisaties in de laatste vijf jaar. Als de ene afdeling wat tot rust was gekomen, kreeg je de ellende van de volgende afdeling weer aan je bureau." T-^ Welk sterk verhaal mag wat jou betreft niet onver meld blijven? "Op enig moment had ik met een Engelse journa list een interview over het onderwerp water. Ik dacht dat ik goed had uitgelegd wat Heineken allemaal deed voor de zorg voor water. Toen ik de concepttekst kreeg, luidde de kop 'Heineken voert oorlog over water'. Door mijn matige uitspraak had de journalist het begrip 'award' verstaan als 'a war'. Mijn collega Gerrit Sman wist de tekst gelukkig te corrigeren." Na een feestje op de brouwerij besloten we met een groepje door te zakken in de stad. Toen er bij de kroegbaas afgerekend moest worden, gaf ik mijn Heineken-pasje af, niet beseffend datje daar niet mee kunt pinnen. Een col lega heeft mij toen gezegd dat alles goed kwam, waarna ik gerustgesteld te voet richting huis ging. Op maandag ochtend kon ik uiteraard niet inklokken. Ik had geen idee waar mijn pasje gebleven was...! Tot diezelfde college me mailde dat ik mijn pasje bij hem kon ophalen tegen beta ling van de rekening; die had hij met zijn eigen bankpas maar voorgeschoten." Tot slot, wat ga je nu met je tijd doen? h "Het werk helemaal los laten is net een stap te ver voor me. Ik blijf namens Heineken nog een paar be stuursfuncties vervullen. Verder laten we het gewoon maar komen zoals het komt en zorgen we dat we lekker leven." "Eerst ga ik mijn hoofd vrijmaken van alle besognes die ik in de loop van de jaren in mijn hoofd opgeslagen heb. Hopelijk ontstaat er weer ruimte in mijn harde schijf om nieuwe dingen te gaan bedenken en doen. Ik ben wel van plan om weer wat te gaan trimmen, wat meer met de hond te wandelen, knutselen, tuinieren, wat rommelen hier en daar. Alles mag nu, en niks moet!" Begin juni zijn in Amsterdam weer de jaarlijkse Heineken Quality Awards 2007 uitgereikt. Van de 42 OpCo's staat Heineken Nederland - net als in 2006 - op de zevende plaats. Een prima prestatie! Het doel van de Heineken Quality Award is: Het stimuleren van brouwerijen en OpCo's om een perfect Heineken-bier aan te bieden aan onze consumenten. Het stimuleren van kwaliteitsverbeteringen in onze brouwerijen, de distributie en in de markt. Het toekennen van een prijs voor de best preste rende brouwerijen/ OpCo's. De Heineken Quality Award is een interne Heineken-aangelegenheid. Er worden meerdere prijzen uitgereikt: De Heineken Brewery Award Een prijs voor de beste brouwerij op basis van productkwaliteit en de verpakkingskwaliteit (brouwerij gerelateerd). De Heineken Sales Distribution Award Een prijs voor de verkoop- en distributie organisatie op basis van verpakkingskwaliteit (verkoop en distributiegerelateerd) en de versheid van het bier (leeftijd bier bij verkooppunt). De Heineken Quality Award De operatie (OpCo) met de hoogste score op het gebied van product-, en verpakkingskwaliteit en versheid. De Most Improved Operation Award De operatie met de beste verbetering ten opzichte van voorgaand jaar. Commendations Aanbevelingen door de jury. Maandelijks moeten de Heineken producerende brouwerijen Heineken-bier opsturen voor analyse. Deze analyseresultaten zijn de input voor de productkwaliteitsbeoordeling. De verpak kingskwaliteit en de versheid worden in de markt vastgesteld door per land monsters te laten nemen bij een aantal verkooppunten. In 2007 is de Heineken Quality en de Heineken Sales Distribution Award gewonnen door Viet nam VBL. De Brewery Award werd gewonnen door Thailand, TAPB en door Oostenrijk, Puntigam. De Most Improved Award werd gewonnen door Griekenland*. Manager Supply Development Support *De volledige lijst vind je op HeiPort. Voor HNS Nieuws 20 kun je tot en met vrijdag 11 juli kopij aanleveren op redactie@heineken.nl. De publicatiedatum is 25 juli. De redactie behoudt zich het recht voor aangeleverde artikelen door te plaatsen naar een volgend nummer. In de brouwerijen werd er tijdens de wedstrijden van het Nederlands Elftal vaak doorgewerkt, zoals op bliklijn colonne 6 in Zoeterwoude. De mannen kregen voor de wedstrijd Nederland-Rusland allemaal een oranje t-shirt uitgereikt om het leed wat te verzachten. André Berk, Marcel Gijsman, Dirk van der Plas, Michael Scoop en Harry van der Plas wilden wel even poseren voor de fotograaf. APPLAUS VOOR WIET HOLLA EN ZIJN VROUW BIJ BINNENKOMST VAN DE CAMBRINUSKELDER. CONSTANT SAMEN MET ZIJN VROUW INE Arno Centen Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES REDACTIEADRES ZOETERWOUDE BK 3.31, Z/Wou. Aad van der Meer, Loes Iedema, Lotte van Hoesel, Telefoon: 06 -16032340 Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen redactie@heineken.nl 'S-HERTOGENBOSCH Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers, Eef Stiekema, Sarah de Rijke PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden Strooks - 's-Hertogenbosch vM-design - Delft Drukkerij Groen - Leiden Foto's Aboutaleb/De Jager: Henk de Graaf Fotografie JULI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 6