COLONNE 8
KRIJGT VORM
DEEL I
Drie coryfeeën Filtratie
nemen afscheid
PILOT VERLAAGT
HAVENVOORRADEN
Èfr
Op 17 juni werd het hoogste punt in
de bouw bereikt, de twintig leden van
het opstartteam hebben net drie ken-
nismakingsdagen achter de rug en de
eerste machines worden vanaf 21 juli
naar binnen gebracht. Colonne 8 krijgt
langzaam vorm. Ronald Gorter, één van
de teamleiders van colonne 8, is trots:
"Het wordt een echte High Tech-lijn."
ZOETERWOUDE. Ronald: "Vanaf 21 juli aanstaande
verwachten we de eerste machines voor de lijn, de depal-
letizer eerst. Het wordt een echte High Tech-lijn met veel
technische hoogstandjes. Zo krijgen we een nieuw 360
graden inspectiesysteem. De meeste inspecties vinden
plaats bij de etiketteermachine. Op verschillende plekken
worden nu aparte inspecties gedaan, zoals na het plakken
van het hals-, romp- en rugetiket. Op colonne 8 is er straks
nog maar één inspectie rondom de fles. Dat is sneller,
effectiever en minder storingsgevoelig. Het systeem is
helemaal nieuw binnen Heineken. Ook krijgt de lijn een
FBI, een Full Bottle Inspector. Dat inspectiesysteem kijkt of
er glasdeeltjes in de fles aanwezig zijn. Het is de afgelopen
jaren in samenwerking met Krones en andere partijen
doorontwikkeld. Er staat er eentje op proef in 's-Hertogen-
bosch en wij krijgen op colonne 8 de eerste die regulier
wordt ingebouwd. Nieuw voor Zoeterwoude zijn de grote
vullers. Normaal staan er twee vullers van 40.000 op een
lijn, colonne 8 krijgt er twee met een capaciteit van 65.000.
Daarnaast komt er een palletiser die volledig afwijkt van
het huidige concept. En dan hebben we het nog niet gehad
over het nieuwe kroonkurktoevoersysteem, dat veel beter
werkt dan het huidige."
Opleidingen
"Voor al die nieuwe systemen hebben we goed opgeleide
mensen nodig die ze gaan bedienen", aldus Ronald. "De
leden van het opstartteam zijn al in het eerste kwartaal bij
elkaar gebracht. Het team bestaat uit vijf operators, een
opleidingscoördinator, werktuigbouwers en E&I (Electro
Instrumentatie)-medewerkers. Alle disciplines zijn in teams
toebedeeld aan de vijf machinegroepen depalletizer, vui
ler, etiketteer, dozenstraat en palletizer. Die werkplekken
moeten de teamleden heel goed beheersen. Ze worden
daarvoor opgeleid bij de leverancier. Ook moeten zij in
staat zijn om informatie weg te leren aan anderen. Dit alles
gebeurt volgens het 'train de trainer-principe. Er zijn
twee teamleiders beschikbaar voor lijn 81 en 82: Mary José
Ipskamp en ikzelf. Ik ben nu fulltime bezig voor colonne 8,
Mary José sluit medio augustus aan."
Factory Acceptance Test
"We zijn onlangs drie dagen voor een kennismaking bij
elkaar geweest in Limburg. Daar stonden ons een paar las
tige survivaluitdagingen te wachten. Het doel was elkaar
beter leren kennen en leren samenwerken als team. Rollen
spellen, een grotsurvival, tokkelen, abseilen, het was soms
grensverleggend voor mensen, maar ons doel is bereikt.
In juni zijn de teamleden een week bij de leverancier in
Duitsland geweest voor de Factory Acceptance Test. Daar
keken ze - ieder voor hun eigen vakgebied - of machines
zoals etiketteer en vuiler klopten met de specificaties.
Tegelijkertijd werden ze opgeleid als er onderdelen waren
waar ze nog geen ervaring mee hadden. Begin september
verwachten we de laatste machines en de planning is om
op 1 oktober op te starten. We houden iedereen op de
hoogte van de vorderingen!"
Vrijdag 20 juni was een heel speciale dag voor de afdeling Filtratie.
Op één en dezelfde middag namen drie collega's tijdens een gezellige
receptie afscheid van Heineken. Daarmee verliezen we op een dag meer
dan 120 jaar Heineken-ervaring.
'S-HERTOGENBOSCH. Peter van Bergen, met 39
dienstjaren de Benjamin van het trio, Dré van der
Velden, 44 dienstjaren schoon aan de haak én Bart
Schoenmakers met 40 dienstjaren kregen het
afscheid dat ze verdienden. Het was een druk
bezochte receptie waar de Filtratieteams natuurlijk
nadrukkelijk van zich lieten horen, waar ook vele
oud-collega's op af kwamen en waar rayonmanager
Tjeerd Meijer in drie persoonlijke speeches de
karakters van de heren fijntjes uitdiepte. Klap op de
vuurpijl was dat het afscheid voor Bart Schoenma
kers samenviel met zijn 40-jarige jubileum. Én
afscheid nemen én je Pietertje Pils in ontvangst
mogen nemen, dat was voor alle aanwezigen een
bijzonder moment. Bart verwoorde dat op mooie
wijze door zijn dankbaarheid voor en trots op
Heineken uit te spreken en door te benadrukken
dat hij met veel plezier en inzet voor Heineken
gewerkt heeft. Bij die woorden knikten Peter en Dré
instemmend. Niet voor niets bleef het nog lang
gezellig...
Een pilot met de naam Phoenix heeft de opslag-
tijd van onze producten in de haven van ruim een
week naar enkele dagen teruggebracht. En dat
levert een aanzienlijke besparing op.
ZOETERWOUDE. Elke week
transporteren we ongeveer 1.000
containers met bier vanuit de
brouwerij in Zoeterwoude naar
de havens van Rotterdam en
Antwerpen. Het merendeel wordt
verscheept naar onze negen
magazijnen (Demand Points) in
de Verenigde Staten. Dat werkt bij
HNS als volgt: in week 1 wordt er
gepland, in week 2 geproduceerd
en in week 3 verscheept.
Crossdocken
Bij CS&L proberen we zoveel moge
lijk te 'crossdocken'. Dat wil zeggen
dat pallets bier direct vanaf de
productielijn de container in gaan
en weggereden worden naar de
haven, in plaats van eerst opge
slagen te worden in ons magazijn.
Omdat de boot dus pas een week
later vertrekt, staan de containers
gemiddeld een week in de haven
opgeslagen alvorens ze afvaren.
Opslag brengt uiteraard kosten
met zich mee en de vraag die we
ons gesteld hebben, is hoe we deze
opslagkosten in de haven kunnen
minimaliseren. Na analyse van het
vaarschema kwamen we erachter
dat boten naar een van onze De-
mand Points in de Verenigde Sta
ten nooit op maandag vertrokken
maar altijd van dinsdag tot en met
vrijdag. Conclusie: als we ervoor
zorgen dat de producten voor dat
Demand Point op maandag in week
3 gereed zijn, kan het nog steeds
mee op de boot van de volgende
dag. Vervolgens hebben we deze
productie standaard een week
later geproduceerd maar wel altijd
op maandag. Gevolg hiervan is
dat de opslagtijd in de haven werd
teruggebracht van ruim een week
naar enkele dagen, wat een voor-
raadverlaging van bijna 100.000
dozen betekent en dus een flinke
besparing met zich meebracht.
De resultaten zijn tot nu toe
hoopgevend en de intentie is om
deze pilot breder te trekken naar
andere Demand Points of met
meerdere productgroepen. Zo kan
er nog meer besparing worden
gerealiseerd.
Wilko Sierksma
Manager Operational Supply Chain
Planning
PETER, DRE EN BART MET EEN AANTAL VAN HUN GASTEN.
BART SCHOENMAKERS EN ZIJN PIETERTJE
PILS.
JULI 2008