COLONNE 8 KRIJGT VORM DEEL I Drie coryfeeën Filtratie nemen afscheid PILOT VERLAAGT HAVENVOORRADEN Èfr Op 17 juni werd het hoogste punt in de bouw bereikt, de twintig leden van het opstartteam hebben net drie ken- nismakingsdagen achter de rug en de eerste machines worden vanaf 21 juli naar binnen gebracht. Colonne 8 krijgt langzaam vorm. Ronald Gorter, één van de teamleiders van colonne 8, is trots: "Het wordt een echte High Tech-lijn." ZOETERWOUDE. Ronald: "Vanaf 21 juli aanstaande verwachten we de eerste machines voor de lijn, de depal- letizer eerst. Het wordt een echte High Tech-lijn met veel technische hoogstandjes. Zo krijgen we een nieuw 360 graden inspectiesysteem. De meeste inspecties vinden plaats bij de etiketteermachine. Op verschillende plekken worden nu aparte inspecties gedaan, zoals na het plakken van het hals-, romp- en rugetiket. Op colonne 8 is er straks nog maar één inspectie rondom de fles. Dat is sneller, effectiever en minder storingsgevoelig. Het systeem is helemaal nieuw binnen Heineken. Ook krijgt de lijn een FBI, een Full Bottle Inspector. Dat inspectiesysteem kijkt of er glasdeeltjes in de fles aanwezig zijn. Het is de afgelopen jaren in samenwerking met Krones en andere partijen doorontwikkeld. Er staat er eentje op proef in 's-Hertogen- bosch en wij krijgen op colonne 8 de eerste die regulier wordt ingebouwd. Nieuw voor Zoeterwoude zijn de grote vullers. Normaal staan er twee vullers van 40.000 op een lijn, colonne 8 krijgt er twee met een capaciteit van 65.000. Daarnaast komt er een palletiser die volledig afwijkt van het huidige concept. En dan hebben we het nog niet gehad over het nieuwe kroonkurktoevoersysteem, dat veel beter werkt dan het huidige." Opleidingen "Voor al die nieuwe systemen hebben we goed opgeleide mensen nodig die ze gaan bedienen", aldus Ronald. "De leden van het opstartteam zijn al in het eerste kwartaal bij elkaar gebracht. Het team bestaat uit vijf operators, een opleidingscoördinator, werktuigbouwers en E&I (Electro Instrumentatie)-medewerkers. Alle disciplines zijn in teams toebedeeld aan de vijf machinegroepen depalletizer, vui ler, etiketteer, dozenstraat en palletizer. Die werkplekken moeten de teamleden heel goed beheersen. Ze worden daarvoor opgeleid bij de leverancier. Ook moeten zij in staat zijn om informatie weg te leren aan anderen. Dit alles gebeurt volgens het 'train de trainer-principe. Er zijn twee teamleiders beschikbaar voor lijn 81 en 82: Mary José Ipskamp en ikzelf. Ik ben nu fulltime bezig voor colonne 8, Mary José sluit medio augustus aan." Factory Acceptance Test "We zijn onlangs drie dagen voor een kennismaking bij elkaar geweest in Limburg. Daar stonden ons een paar las tige survivaluitdagingen te wachten. Het doel was elkaar beter leren kennen en leren samenwerken als team. Rollen spellen, een grotsurvival, tokkelen, abseilen, het was soms grensverleggend voor mensen, maar ons doel is bereikt. In juni zijn de teamleden een week bij de leverancier in Duitsland geweest voor de Factory Acceptance Test. Daar keken ze - ieder voor hun eigen vakgebied - of machines zoals etiketteer en vuiler klopten met de specificaties. Tegelijkertijd werden ze opgeleid als er onderdelen waren waar ze nog geen ervaring mee hadden. Begin september verwachten we de laatste machines en de planning is om op 1 oktober op te starten. We houden iedereen op de hoogte van de vorderingen!" Vrijdag 20 juni was een heel speciale dag voor de afdeling Filtratie. Op één en dezelfde middag namen drie collega's tijdens een gezellige receptie afscheid van Heineken. Daarmee verliezen we op een dag meer dan 120 jaar Heineken-ervaring. 'S-HERTOGENBOSCH. Peter van Bergen, met 39 dienstjaren de Benjamin van het trio, Dré van der Velden, 44 dienstjaren schoon aan de haak én Bart Schoenmakers met 40 dienstjaren kregen het afscheid dat ze verdienden. Het was een druk bezochte receptie waar de Filtratieteams natuurlijk nadrukkelijk van zich lieten horen, waar ook vele oud-collega's op af kwamen en waar rayonmanager Tjeerd Meijer in drie persoonlijke speeches de karakters van de heren fijntjes uitdiepte. Klap op de vuurpijl was dat het afscheid voor Bart Schoenma kers samenviel met zijn 40-jarige jubileum. Én afscheid nemen én je Pietertje Pils in ontvangst mogen nemen, dat was voor alle aanwezigen een bijzonder moment. Bart verwoorde dat op mooie wijze door zijn dankbaarheid voor en trots op Heineken uit te spreken en door te benadrukken dat hij met veel plezier en inzet voor Heineken gewerkt heeft. Bij die woorden knikten Peter en Dré instemmend. Niet voor niets bleef het nog lang gezellig... Een pilot met de naam Phoenix heeft de opslag- tijd van onze producten in de haven van ruim een week naar enkele dagen teruggebracht. En dat levert een aanzienlijke besparing op. ZOETERWOUDE. Elke week transporteren we ongeveer 1.000 containers met bier vanuit de brouwerij in Zoeterwoude naar de havens van Rotterdam en Antwerpen. Het merendeel wordt verscheept naar onze negen magazijnen (Demand Points) in de Verenigde Staten. Dat werkt bij HNS als volgt: in week 1 wordt er gepland, in week 2 geproduceerd en in week 3 verscheept. Crossdocken Bij CS&L proberen we zoveel moge lijk te 'crossdocken'. Dat wil zeggen dat pallets bier direct vanaf de productielijn de container in gaan en weggereden worden naar de haven, in plaats van eerst opge slagen te worden in ons magazijn. Omdat de boot dus pas een week later vertrekt, staan de containers gemiddeld een week in de haven opgeslagen alvorens ze afvaren. Opslag brengt uiteraard kosten met zich mee en de vraag die we ons gesteld hebben, is hoe we deze opslagkosten in de haven kunnen minimaliseren. Na analyse van het vaarschema kwamen we erachter dat boten naar een van onze De- mand Points in de Verenigde Sta ten nooit op maandag vertrokken maar altijd van dinsdag tot en met vrijdag. Conclusie: als we ervoor zorgen dat de producten voor dat Demand Point op maandag in week 3 gereed zijn, kan het nog steeds mee op de boot van de volgende dag. Vervolgens hebben we deze productie standaard een week later geproduceerd maar wel altijd op maandag. Gevolg hiervan is dat de opslagtijd in de haven werd teruggebracht van ruim een week naar enkele dagen, wat een voor- raadverlaging van bijna 100.000 dozen betekent en dus een flinke besparing met zich meebracht. De resultaten zijn tot nu toe hoopgevend en de intentie is om deze pilot breder te trekken naar andere Demand Points of met meerdere productgroepen. Zo kan er nog meer besparing worden gerealiseerd. Wilko Sierksma Manager Operational Supply Chain Planning PETER, DRE EN BART MET EEN AANTAL VAN HUN GASTEN. BART SCHOENMAKERS EN ZIJN PIETERTJE PILS. JULI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 5