m TOPPER LEEN VAN DER PLAS ONTMOET MARCO VAN BASTEN HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. 'S-HERTOGENBOSCH. Veelal gaat de TPM Topper over een team van de maand dat een specifiek bedrijfsonderdeel met succes heeft aangepakt. Het team bestaat in de regel uit zo'n zes mensen. In april honoreerde de bedrijfsleiding (BL) van de Bossche brouwerij maar liefst 28 mensen, oftewel het hele team van het Laborato rium van de Kwaliteitsdienst (KwD). Het team kreeg de nominatie bovendien niet voor één prestatie maar voor een hele serie prestaties. Je kunt bijna spreken van een oeuvre-prijs. Namens het hele team legt Jeroen van der Sluijs uit wat de uitverkiezing voor gevoel oproept. "Dat gevoel is er vooral een van trots. We heb ben hier een heel drukke periode achter de rug en het is altijd mooi als de BL voor al dat werk én voor de resultaten haar waardering uitspreekt." Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "In de motivatie van de BL speelt een rol dat het KwD-team de eerste maanden van dit jaar een grote bijdrage heeft geleverd aan de verbeteringprocessen in de brouwerij. Op zich is dit natuurlijk gewoon het werk van een laboratorium. Maar deze afgelopen periode is er toch wel veel extra bijgedragen. Er is veel ge daan, het team heeft ook haar veelzijdig heid laten zien. Een korte opsomming: LIMS; het nieuwe Laboratorium Informatie Management Systeem, is geprogrammeerd en opgestart. 5S; in minder dan zes weken tijd heeft het team op het laboratorium 5S ingevoerd (met veel dank aan het TPM Office!). 5S voor een laboratorium is binnen Heineken niet eerder gedaan; dat betekent dus pionieren. Accreditatie audit. Om scherp te blij ven en om de accreditatie te behouden is het KwD in maart ge-audit door twee vakspecialisten van de Raad van Accreditatie. De auditors gaven een compliment voor het hoge niveau van werken. Met name de passie tot continu verbeteren is volgens hen zicht baar en voelbaar. Assistentie bij Jillz en Amstel Sterk. Deelname en assistentie bij verschil lende Verbeterteams. Intensieve bemonstering ten behoeve van de 20 Plato-proeven. Als je het lijstje zo ziet, dan hebben we het naast onze normale werkzaamheden dus aardig druk gehad. Maar het is het beslist meer dan waard." Wat is de volgende stap? "Onze volgende stap zit in een wezenlijke verandering van onze missie. Voorheen was onze missie kort en krachtig; het continue verbeteren van de kwaliteit van onze analyses. Voor de komende jaren hebben we het accent iets verlegd; KwD helpt collega's en teams van andere afdelingen bij het continu verbeteren van kwaliteitsanalyses. Het verschil zit er in dat we afdelingen meer helpen het zelf te doen. Dat stelt wel eisen aan onze openheid en klantgerichtheid. Daarvoor hebben we ons Servicecentrum flink aangepakt. Voorheen diende iedereen die een proefmonster kwam afleveren eerst een labjas aan te trekken, vervol gens kwam je midden in het lab terecht waar het volstrekt onduidelijk was wie je kon aanspreken of waar je de monsters kon neerzetten. Naast de roltappen in het kantoorgebouw hebben we nu een nieuwe, open entree gecreëerd met een monsterontvangstruimte en een klanten balie. De interne klant is welkom!" Op 20 mei had operator Verpakken, Leen van der Plas, een bijzondere ont moeting met niemand minder dan Marco van Basten tijdens de eerste training van Oranje in Katwijk. De bedrijfsleiding in Zoeterwoude had Leen voorge dragen om voor het Oranjenummer van Heineken NL Magazine een interview te geven en op de foto te gaan met een échte Oranjetopper. Marco dus. ZOETERWOUDE. Leen vond het allemaal heel bijzonder. "Voor het interview over Oranjegevoel in Heineken NL Magazine zou ik worden gekoppeld aan Marco van Basten, die dezelfde vragen voor geschoteld kreeg. Voor het maken van een bijbe horende foto werd ik op 20 mei uitgenodigd om bij de eerste training van Oranje bij Quick Boys in Katwijk te zijn. Daar train ik overigens zelf een C-juniorenteam. Nadat Marco de pers te woord had gestaan, maakte een fotograaf van de KNVB de foto's van Marco en mij. Wij hadden ondertussen een informeel gesprekje. Ik vroeg hem tussen neus en lippen door of hij Dirk Kuijt nog mee nam naar het EK. Daar gaf Marco een bevestigend antwoord op, waarna hij geschrokken reageerde: "0, nu verspreek ik me. Tegen de pers heb ik er expres niets over losgelaten! Toen hij later wegliep, riep hij nog: Mond dicht houden hè! Dat hij er tegenover de pers inderdaad geheimzinnig over had gedaan, zag ik die avond op het nieuws. Al met al een leuke ervaring!" Medio april heeft bedrijfsmaatschappelijk werkster Judith Kok Heineken verlaten. Petra Thorn volgt haar op. Op dinsdagen is ze in het Bedrijfskantoor aanwezig. ZOETERWOUDE. Petra; "Ik ben 49 jaar oud, getrouwd, en woon op één van de mooiste plekjes in Leiden, namelijk aan de rivier! Als bedrijfsmaatschappelijk werkster geef ik advies aan ieder een die niet lekker in zijn vel zit door werk of privé, en hieraan wil werken. Ik kan je helpen om verschillende zaken weer op orde te krijgen. Hoeveel gesprek ken er uiteindelijk plaatsvinden, is afhankelijk van de behoefte die jij hebt. Hebben je problemen vooral met het werk te maken, bijvoorbeeld met de werkdruk, het omgaan met veranderingen, de relatie met collega's of een leidinggevende, dan kan ik je helpen hier een goede oplossing voor te vinden. Als je problemen privégerelateerd zijn, kan ik je helpen de juiste instantie te vinden en je doorverwijzen. Uiteraard bespreek ik inhoudelijk niets met deze partijen zonder jouw toestemming. Heb je behoefte aan een gesprek, laatje dan door één van de genoemde partijen naar mij doorverwijzen. Je kunt ook rechtstreeks contact met mij opnemen op: 06 -19536747." Ik werk nauw samen met bedrijfs arts, HR en leidinggevenden. PETRA THORN JUNI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3