11] olumn TROTS Gouden Idee van Bram Kievit Wl MELDEN VAN EEN BIJNA ONGEVAL VOORKOMT SLACHTOFFERS HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS We staan binnen HNS niet iedere dag stil bij wat er allemaal in het bedrijf gebeurt en hoeveel vooruitgang we boeken. Dat wordt anders als je mensen in het bedrijf rondleidt en merkt hoezeer zij onder de indruk zijn van onze brouwerij. Op 19 mei bezochten - los van elkaar - twee staatssecretarissen de brouwerij in Zoeterwoude. Aboutaleb van Sociale Zaken en De Jager van Financien. Aboutaleb complimenteerde ons na afloop van zijn bezoek. Volgens hem was Heineken 'één van de eerste bedrijven die met EVC aan de slag is gegaan omdat zij daar zelf de noodzaak van inzag'. Hij vond het ook bijzonder dat wij betrokken waren bij allerlei discussies over de arbeidsmarkt. 'Een mooie plus voor zo'n groot bedrijf, voegde hij eraan toe. Ik was er zelf niet bij, maar ik hoorde dat De Jager zich ook positief over HNS had uitgelaten met de woorden: 'Het is mooi om te zien hoe Heineken innovatie, productontwik keling en logistiek efficiënt aan elkaar koppelt'. Tijdens het bezoek van Paul Hamers aan de brouwerij Zoeterwoude op 21 mei, werd mij pas echt duidelijk hoeveel er de afgelopen jaren in Zoeterwoude is veranderd. Paul was 11 jaar geleden zelf bedrijfsleider in Zoeterwoude. Hij is dus geen buitenstaander zoals Abouta leb en De Jager, maar iemand die weet waar hij over praat. Hij was zeer onder de indruk van de veranderingen op de Exportlijnen, van de laatste innovaties op het gebied van logistiek en van de huidige productiviteitcijfers. Het gaf mij een enorm gevoel van trots om Paul het bedrijf te laten zien. Onlangs werd bekend dat de brouwerij Zoeterwoude opnieuw een plaats in de Top 5 van de Brewery Award 2007 heeft weten te bemachtigen. Voor het zevende jaar op rij, welteverstaan. Weer iets om trots op te zijn! Maar niet alleen voor mij, ook voor alle medewerkers van de brouwerij Zoeterwoude. Er wordt namelijk hard gewerkt om deze mooie resultaten te behalen. Hartelijk dank voor een ieders bijdrage hieraan. Ik hoop dat jullie er net zo trots op zijn als ik! Godfried Meijer Op 21 mei werd Bram Kievit even in het zonnetje gezet Bram had een eenvoudig maar oh zo effectief idee ingediend dat hem de maximale beloning van 15.000,= opleverde! 'S-HERTOGENBOSCH Het idee van Bram is, zoals dat zo vaak het geval is met goede ideeën, briljant in zijn eenvoud. In Brouwhuis 4 wordt het beslag gefiltreerd met behulp van een Maische Filter. Het beslag wordt hierbij door een platenpakket gefiltreerd, waarna de wort verder het brouwproces ingaat en de bostel uit het filter wordt ver wijderd. Dat laatste wordt gedaan door de platen één voor één uit elkaar te schuiven. Dit zogenaamde 'shiften' duurt elf minuten. Bram's winnende idee was de platen per twee aan elkaar te koppelen, zodat ook de bostel per twee platen tegelijk verwijderd wordt. Dat betekent een reductie van 50%! De tijdwinst benutten we om meer extract uit het beslag te halen en dat is, zeker met de huidige moutprijzen, een prima idee! De argumenten van de bestuurder voor één OR HNS waren duidelijk: er is steeds meer sprake van een uniforme inrichting van de brouwerijen en er vinden veel overkoepelende projecten binnen HNS plaats, zoals TPM en de invoering van RGB. Daarnaast zijn de afdelingen Finance en HR ook al gecentraliseerd. Eén OR HNS zou efficiëntie, eerlijkheid (gelijke be handeling op verschillende vestigingen), duidelijkheid en transparantie opleveren. Zowel het MT HNS als de ORTeden ziet kansen op vergroting van de kwaliteit van besluitvorming, uniformiteit, een gevoel van eenheid en transparantie binnen HNS. Wel vrezen ze voor de toename van bureaucratie en een verslechtering van het representatieve karakter van de medezeggenschap. De medezeggenschap twijfelt onder andere over de toename van efficiency, is bang dat de afstand tus sen medezeggenschap en achterban gro ter wordt en vraagt zich af of de snelheid van besluitvorming ook daadwerkelijk zal toenemen. Duidelijkheid door pilot Er werd besloten dat een pilot voor alle betrokkenen meer duidelijkheid zou scheppen. Tijdens deze proef zal de GOR functioneren als OR HNS en de lokale ondernemingsraden als OC's. De afspraak werd op 16 mei bezegeld met een formele brief met daarin de uitgangspunten en voorwaarden van de pilot. Alle betrokken partijen hebben de brief ondertekend. De pilot loopt tot eind november en wordt begeleid door een werkgroep die de knel punten signaleert en bijstuurt. De werk groep maakt eind dit jaar een rapport met aanbevelingen. Management en medezeg genschap gaven tijdens de bijeenkomst aan ervoor te willen gaan en de pilot tot een succes te willen maken. Kees Zuyderduyn, vice-voorzitter GOR/ OR HNS: "Deze pilot zal aangeven of zeg genschap en medezeggenschap klaar zijn voor een nieuwe structuur. Als dit leidt tot een verbeterde situatie voor HNS en zijn medewerkerszijn we met de juiste struc tuur bezig. Ik verwacht van alle betrok kenen volledige medewerking om tot een goed eindresultaat te komen." Wiggert Deelen, directeur HNS: "Een pilot om te zien hoe één OR HNS in de praktijk werkt, was een idee van de OR. Wij heb ben dat initiatief als MT met veel enthou siasme omarmd. Ik kijk met tevredenheid terug op de bijeenkomst, waar we alle voors- en tegens op een zeer prettige manier met elkaar hebben besproken. Ik hoop dat iedereen de zeilen bijzet om de pilot te doen slagen." De brouwerij in Wijlre is een pilot gestart om het melden van een bijna ongeval een stuk gemakkelijker te maken. Veiligheidsfunctionaris Frans van Hoof is ervan overtuigd dat het melden van bijna ongevallen uiteindelijk onge vallen, én dus slachtoffers, helpt voorkomen. WIJLRE. De pilot is opgezet vanuit de TPM-pilaar Safety, die tot doel heeft een veilige werkomgeving te realiseren. Het melden van ieder bijna ongeval draagt daar aan bij. Frans van Hoof, veiligheidsfunctionaris, legt uit: "Als er een echt ongeval gebeurt, is dat voor iedereen zichtbaar. Je probeert dan altijd met elkaar te analyseren waar het misging en watje kunt doen om dit een volgende keer te voorkomen. Bij een bijna ongeval zijn mensen snel geneigd te denken 'poeh, dat ging net goed, snel over tot de orde van de dag'. Maar het ging niet goed, je hebt simpelweg geluk gehad. Veiligheidswetenschappers hebben aangetoond dat aan ieder echt onge val vele bijna ongevallen vooraf zijn gegaan. Het gaat vele malen nét goed, tot het die ene keer nét fout gaat. Van bijna ongevallen willen en kunnen we heel erg veel leren. We gaan het ongevalsrapport voor bijna ongeval len daarom een stuk eenvoudiger en laagdrempeliger maken. Bij de aftrap van de pilot hebben we tijdens presen taties aan alle medewerkers uitgelegd hoe dat werkt. Ook hebben we posters gemaakt en speciale labels die mensen in een postbus kunnen inleveren. Hoe meer meldingen van bijna ongevallen we binnen krijgen hoe beter. Ik ben er van overtuigd dat, als we die gevallen goed analyseren, dat uiteindelijk echte ongevallen én dus ook slachtoffers, gaat schelen. De komende maanden loopt deze pilot zeker door. Als het een succes is, kunnen we opschalen." vervolg van pagina 1 Voors en tegens Het gaat gelukkig meestal net goed. Maar het gaat een keer niet goed Om ongevallen te voorkomen willen we ook weten het maar net aoed aaatüHM!! Pilaar Safety JUNI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 2