11]
olumn
TROTS
Gouden Idee van Bram Kievit
Wl
MELDEN VAN EEN BIJNA
ONGEVAL VOORKOMT
SLACHTOFFERS
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
We staan binnen HNS niet iedere dag
stil bij wat er allemaal in het bedrijf
gebeurt en hoeveel vooruitgang we
boeken. Dat wordt anders als je mensen
in het bedrijf rondleidt en merkt
hoezeer zij onder de indruk zijn van
onze brouwerij.
Op 19 mei bezochten - los van elkaar -
twee staatssecretarissen de brouwerij
in Zoeterwoude. Aboutaleb van Sociale
Zaken en De Jager van Financien.
Aboutaleb complimenteerde ons na
afloop van zijn bezoek. Volgens hem
was Heineken 'één van de eerste
bedrijven die met EVC aan de slag is
gegaan omdat zij daar zelf de noodzaak
van inzag'. Hij vond het ook bijzonder
dat wij betrokken waren bij allerlei
discussies over de arbeidsmarkt. 'Een
mooie plus voor zo'n groot bedrijf,
voegde hij eraan toe. Ik was er zelf niet
bij, maar ik hoorde dat De Jager zich
ook positief over HNS had uitgelaten
met de woorden: 'Het is mooi om te zien
hoe Heineken innovatie, productontwik
keling en logistiek efficiënt aan elkaar
koppelt'.
Tijdens het bezoek van Paul Hamers aan
de brouwerij Zoeterwoude op 21 mei,
werd mij pas echt duidelijk hoeveel er
de afgelopen jaren in Zoeterwoude is
veranderd. Paul was 11 jaar geleden
zelf bedrijfsleider in Zoeterwoude. Hij is
dus geen buitenstaander zoals Abouta
leb en De Jager, maar iemand die weet
waar hij over praat. Hij was zeer onder
de indruk van de veranderingen op de
Exportlijnen, van de laatste innovaties
op het gebied van logistiek en van de
huidige productiviteitcijfers. Het gaf mij
een enorm gevoel van trots om Paul het
bedrijf te laten zien.
Onlangs werd bekend dat de brouwerij
Zoeterwoude opnieuw een plaats in de
Top 5 van de Brewery Award 2007 heeft
weten te bemachtigen. Voor het
zevende jaar op rij, welteverstaan. Weer
iets om trots op te zijn! Maar niet alleen
voor mij, ook voor alle medewerkers
van de brouwerij Zoeterwoude. Er
wordt namelijk hard gewerkt om deze
mooie resultaten te behalen. Hartelijk
dank voor een ieders bijdrage hieraan.
Ik hoop dat jullie er net zo trots op zijn
als ik!
Godfried Meijer
Op 21 mei werd Bram Kievit even in het zonnetje gezet Bram had
een eenvoudig maar oh zo effectief idee ingediend dat hem de
maximale beloning van 15.000,= opleverde!
'S-HERTOGENBOSCH Het idee van Bram
is, zoals dat zo vaak het geval is met goede
ideeën, briljant in zijn eenvoud. In Brouwhuis
4 wordt het beslag gefiltreerd met behulp
van een Maische Filter. Het beslag wordt
hierbij door een platenpakket gefiltreerd,
waarna de wort verder het brouwproces
ingaat en de bostel uit het filter wordt ver
wijderd. Dat laatste wordt gedaan door de
platen één voor één uit elkaar te schuiven.
Dit zogenaamde 'shiften' duurt elf minuten.
Bram's winnende idee was de platen per
twee aan elkaar te koppelen, zodat ook de
bostel per twee platen tegelijk verwijderd
wordt. Dat betekent een reductie van 50%!
De tijdwinst benutten we om meer extract
uit het beslag te halen en dat is, zeker met de
huidige moutprijzen, een prima idee!
De argumenten van de bestuurder voor
één OR HNS waren duidelijk: er is steeds
meer sprake van een uniforme inrichting
van de brouwerijen en er vinden veel
overkoepelende projecten binnen HNS
plaats, zoals TPM en de invoering van
RGB. Daarnaast zijn de afdelingen Finance
en HR ook al gecentraliseerd. Eén OR HNS
zou efficiëntie, eerlijkheid (gelijke be
handeling op verschillende vestigingen),
duidelijkheid en transparantie opleveren.
Zowel het MT HNS als de ORTeden ziet
kansen op vergroting van de kwaliteit van
besluitvorming, uniformiteit, een gevoel
van eenheid en transparantie binnen
HNS. Wel vrezen ze voor de toename
van bureaucratie en een verslechtering
van het representatieve karakter van de
medezeggenschap. De medezeggenschap
twijfelt onder andere over de toename
van efficiency, is bang dat de afstand tus
sen medezeggenschap en achterban gro
ter wordt en vraagt zich af of de snelheid
van besluitvorming ook daadwerkelijk zal
toenemen.
Duidelijkheid door pilot
Er werd besloten dat een pilot voor alle
betrokkenen meer duidelijkheid zou
scheppen. Tijdens deze proef zal de GOR
functioneren als OR HNS en de lokale
ondernemingsraden als OC's. De afspraak
werd op 16 mei bezegeld met een formele
brief met daarin de uitgangspunten en
voorwaarden van de pilot. Alle betrokken
partijen hebben de brief ondertekend. De
pilot loopt tot eind november en wordt
begeleid door een werkgroep die de knel
punten signaleert en bijstuurt. De werk
groep maakt eind dit jaar een rapport met
aanbevelingen. Management en medezeg
genschap gaven tijdens de bijeenkomst
aan ervoor te willen gaan en de pilot tot
een succes te willen maken.
Kees Zuyderduyn, vice-voorzitter GOR/
OR HNS: "Deze pilot zal aangeven of zeg
genschap en medezeggenschap klaar zijn
voor een nieuwe structuur. Als dit leidt tot
een verbeterde situatie voor HNS en zijn
medewerkerszijn we met de juiste struc
tuur bezig. Ik verwacht van alle betrok
kenen volledige medewerking om tot een
goed eindresultaat te komen."
Wiggert Deelen, directeur HNS: "Een pilot
om te zien hoe één OR HNS in de praktijk
werkt, was een idee van de OR. Wij heb
ben dat initiatief als MT met veel enthou
siasme omarmd. Ik kijk met tevredenheid
terug op de bijeenkomst, waar we alle
voors- en tegens op een zeer prettige
manier met elkaar hebben besproken. Ik
hoop dat iedereen de zeilen bijzet om de
pilot te doen slagen."
De brouwerij in Wijlre is een pilot gestart om het melden
van een bijna ongeval een stuk gemakkelijker te maken.
Veiligheidsfunctionaris Frans van Hoof is ervan overtuigd
dat het melden van bijna ongevallen uiteindelijk onge
vallen, én dus slachtoffers, helpt voorkomen.
WIJLRE. De pilot is opgezet vanuit
de TPM-pilaar Safety, die tot doel
heeft een veilige werkomgeving te
realiseren. Het melden van ieder bijna
ongeval draagt daar aan bij. Frans
van Hoof, veiligheidsfunctionaris, legt
uit: "Als er een echt ongeval gebeurt,
is dat voor iedereen zichtbaar. Je
probeert dan altijd met elkaar te
analyseren waar het misging en watje
kunt doen om dit een volgende keer te
voorkomen. Bij een bijna ongeval zijn
mensen snel geneigd te denken 'poeh,
dat ging net goed, snel over tot de
orde van de dag'. Maar het ging niet
goed, je hebt simpelweg geluk gehad.
Veiligheidswetenschappers hebben
aangetoond dat aan ieder echt onge
val vele bijna ongevallen vooraf zijn
gegaan. Het gaat vele malen nét goed,
tot het die ene keer nét fout gaat.
Van bijna ongevallen willen en kunnen
we heel erg veel leren. We gaan het
ongevalsrapport voor bijna ongeval
len daarom een stuk eenvoudiger en
laagdrempeliger maken. Bij de aftrap
van de pilot hebben we tijdens presen
taties aan alle medewerkers uitgelegd
hoe dat werkt. Ook hebben we posters
gemaakt en speciale labels die mensen
in een postbus kunnen inleveren. Hoe
meer meldingen van bijna ongevallen
we binnen krijgen hoe beter. Ik ben er
van overtuigd dat, als we die gevallen
goed analyseren, dat uiteindelijk echte
ongevallen én dus ook slachtoffers,
gaat schelen. De komende maanden
loopt deze pilot zeker door. Als het een
succes is, kunnen we opschalen."
vervolg van pagina 1
Voors en tegens
Het gaat gelukkig meestal net goed. Maar
het gaat een keer niet goed
Om ongevallen te voorkomen willen we ook weten
het maar net aoed aaatüHM!!
Pilaar Safety
JUNI 2008