m TOPPER DE BASISPRINCIPES Deel 4: Teamwerk Heineken Wieier Tour Club kent ziin klassiekers w HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Het AM-team dat als doel de implementatie van stap 2 op de multipacker van colonne 3 had, bereikte dat niet alleen binnen de gestelde tijd van 12 weken, maar ook nog eens met een eindscore van 100%! Een opvallende prestatie en dus een vermelding als TPM Topper waard. In het AM-team zaten operators Paulien van Bezuijen, Hans Commandeur, Sander van Duijn, Andrew Gill, Jos Keizer, Roy Ramkisoen, Marc Schonewille, Michael Scoop, Sven van Es, Jim Duivenvoorde, Ed Meima, teamtech nicus Henny van Ginkel en teamleider Ronald Gorter. En, tevreden over het resultaat? "Zeker! Binnen de gestelde termijn van 12 weken hebben we stap 2 van AM geïmplementeerd met een auditscore van 100%! Maar het belangrijkste is dat we door het oplossen of vereenvoudigen van de vervuilingsbronnen de schoon maaktijd hebben teruggebracht met ruim 50%. We hebben er wel veel tijd in moeten steken, maar dankzij het enthou siasme in ons team hebben we het gered. In stap 2 van AM houd je je bezig met het oplossen van vervuilingsbronnen. Die hadden we al in kaart gebracht in stap 1. In stap 2 hebben we de vervuilingsbron nen uitgebreid geanalyseerd, we hebben er foto's van gemaakt en de '5x Why'- analyse op losgelaten om tot de kern van het probleem te komen. Waar we het niet helemaal konden oplossen, konden we de vervuiling beperken door afscherming of andere oplossingen. Als de vervuiling daarmee nog niet afdoende was verhol pen, hebben we ze - afhankelijk van de frequentie - op een dagelijkse of wekelijkse CILT-lijst gezet." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Dat de '5x Why'-methode een heel goede tool is om tot de kern van het probleem te komen. Door er met elkaar over te brainstormen, kwamen we daadwerkelijk tot oplossingen. Mensen roepen vaak 'het is dat of dat', maar vaak ligt het probleem veel dieper. Met '5x Why' kwamen we daarachter." Heb je nog verbeterpunten voor de methodiek? "Ja, de periode van 12 weken die voor deze stap gepland staat, is veel te kort. We hadden meer tijd nodig om vervui lingsbronnen die met de leverancier moeten worden opgelost, aan te pakken. Een issue waar we bijvoorbeeld mee zaten, was stof. We hebben heel veel gedaan om dat te verminderen. We heb ben bijvoorbeeld een ander zuigsysteem in de machine geplaatst. Uiteindelijk zijn we verder gekomen dan colonne 5, maar voor een uitgebreider traject met de kartonleverancier was helaas geen tijd. Dat moeten we later oppakken." Wat is de volgende stap? "De volgende stap is stap 3 van AM, we gaan smeren! De smeertrainingen staan gepland en het smeerplan wordt geüpdate. We hebben een week of twee nodig om iedereen te trainen, maar daarna gaan we aan de slag. De ver wachting is dat we met stap 3 kunnen beginnen in week 21. Het doel is binnen acht weken - voor de zomer - klaar te zijn. De motivatie binnen het team is hoog, dus dat gaat wel lukken." Teammeetings, teamborden, teampresentaties, teamaudit. TPM is teamwerk, lijkt het wel. Een van de eerste zaken die opvalt als we bezig zijn met TPM, is dat er teams worden gevormd. Dat kunnen verbeterteams, AM- teams, pilaarteams en stuurgroepen zijn. Op ieder niveau in de organisatie spelen teams een rol bij de implementatie van TPM. Wat is een team? Volgens online encyclopedie WikipediA: 'Een team is een (klein) aantal mensen (een groep), dat bij elkaar is gebracht om één gemeenschappelijk doel te bereiken en het in grote lijnen eens is over de weg naar dit doel.' Volgens Van Dale: 'Team (het; teams; teampje): (sport/ploeg bij elkaar behorende spelers groep mensen die samenwerken' In het TPM-programma wordt gebruik gemaakt van teams om een gekozen probleem op te lossen. Dat heeft een aantal voordelen. In eerste instantie wordt het onderwerp van diverse kanten belicht (operators en monteurs samen een storing op laten lossen, geeft zowel technische als gebruikersinzichten) en kunnen mogelijk bestaande barrières al vroegtijdig worden weggenomen. Daarnaast heeft een team een grotere continuïteit omdat de oplossing van het probleem niet afhankelijk is van de beschikbaarheid van één persoon. Het werken in teams verhoogt ook de betrok kenheid van de verschillende afdelingen rondom om het proces waarin het pro bleem zich voordoet. We zien ons werk dus meer als een onderdeel van een proces dan als 'een eilandje'. Het individu en het team Is er nog ruimte voor het individu binnen een TPM-team? Ja hoor, zeker als je de theorie van Belbin volgt over teamwerk: 'Een individu bezit niet alle kwaliteiten, een team wel'. Dat betekent dat in een team medewerkers zitten, die zijn uitgekozen vanwege hun specifieke capaciteiten. Er zijn bijvoorbeeld medewerkers die beter zijn in het uitzoeken van een complex vraagstuk en anderen die goed zijn in het wegleren van opgedane kennis. In de samenwerking binnen een team kunnen we daar goed gebruik van maken. De aan voerder van een team, de teamtrekker, zal die kwaliteiten van de leden dus optimaal moeten benutten. Kortom, een team vergroot de kans op succes! FonsJacobs TPM Manager Zoeterwoude De Heineken Wieier Tour Club, 'Alweer Weg' heeft er recent weer een paar echte klassiekers op zitten. Op zaterdag 19 april nam een team deel aan de Amstel Gold Race, de zwaarste klassieker van Nederland. 'S-HERTOGENBOSCH. Op zaterdag 19 april jl. namen zo'n 12.000 mensen deel aan de Amstel Gold Race. Onder hen zeven leden van de Heineken Wieier Tour Club. Ruud Mandingers, Ton van de Wielen, Daan Duif en Silvia Kik reden de tocht van 150 kilometer. Ad Kik, Reggy Siwaletti en Wim Geerts legden maar liefst 250 kilometer af. Onze collega's brachten het er goed van af, ondanks de enorme drukte die er soms toe leidde datje midden in een beklimming ineens stilviel! i t £gm'. - - V-. ft t TON VAN DE WIELEN BEKLIMT 1 DÉ KEUTERBERG. -i f - 7 j*afT MEI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 4