0
CS&L HOUDT RONDJE INTERACTIEVE
BIERKRATSESSIES
'BETROUWBARE PARTNER'
HEINEKEN KRIJGT
AEO-CERTIFICAAT UITGEREIKT
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
Tussen 1 april en 22 april hield Customer Service Logistics (CS&L) in totaal
acht bierkratsessies in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude. Dat gebeurde op een
nieuwe, interactieve wijze. HNS Nieuws was aanwezig tijdens de allereerste
bijeenkomst in 's-Hertogenbosch.
ZOETERWOUDE/'s-HERTOGENBOSCH.
Harry Werkman en Wilko Sierksma wilden deze bierkrat
sessie beslist niet met de gebruikelijke, 'voorgekookte'
Powerpoint-presentatie beginnen. Aan de muur hingen
daarom drie flipovervellen, bestemd voor de vragen die
'Een thema dat leeft is de werk-
bezetting. Bedoeld wordt eigenlijk
het bijna structurele overwerk'
op dit moment bij de medewerkers leven. Iedere flipover
had een eigen thema: nieuwe ontwikkelingen, resultaten
2007/ambities 2008 en werkklimaat. Na een aarzelend
begin kwam al vlot een flink aantal vragen op de flipover
vellen te staan. Een thema dat leeft is de werkbezetting.
Bedoeld wordt eigenlijk het bijna structurele overwerk.
Volgens Wilko Sierksma krijgt CS&L vaak meer vrachtwa
gens te verwerken dan vooraf aangegeven: "De algehele
verkoop op HNS-niveau stijgt. Met fles én met blik gaat het
goed, dus moeten we ook veel uitleveren. Qua bezetting
is daar lastig op te anticiperen. Moeten we soms mensen
van OS op de afdeling zetten? Of afdelingen dichter bij
elkaar plaatsen? De nieuwe Exportcolonne 8 die we in
Zoeterwoude gaan bouwen, zal ook wat druk uit 's-Herto
genbosch weghalen. In 's-Hertogenbosch hebben we veel
in mechanische belading geïnvesteerd en in crossdock
banen. Tot en met week 26 en het EK Voetbal zitten we vol
en blijven we dus te maken hebben met overwerk. Daarna
is de noodzaak tot overwerk voorbij."
Werkdruk wordt ook beïnvloed door de uitstroom. CS&L
telt nogal wat vijftigers, die de komende jaren zullen uit
stromen. Hoe houden we dan voldoende capaciteit over?
Harry Werkman: "Voor onze eigen mensen is er voorlopig
werk genoeg. Kijkend naar de benodigde bezetting in 2010
zullen we niet veel nieuwe mensen aannemen, ook niet de
vaste uitzendkrachten. CS&L houdt graag, naast de vaste
mensen, een flexibele schil waarmee we pieken opvangen.
Flexibiliteit zit ook in het nieuwe logistieke centrum dat
Hartog Bikker naast de Bossche brouwerij gaat bouwen.
Als organisatie moetje kunnen ademen, bij pieken kunnen
we een deel van de opslag in dat centrum onderbrengen."
'Tot en met week 26 en het
EK Voetbal zitten we vol en blijven we
te maken hebben met overwerk'
Een ander thema was de samenwerking met andere
afdelingen, met name tussen OS en Verpakken. Het gevoel
leeft wel eens dat CS&L aan de achterste mem hangt.
Harry Werkman: "Samenwerking is sowieso een punt dat
ook in de Climate Survey naar boven kwam. Dat moeten
we dan ook per geval goed bekijken. In 2008 gaan we in
ieder geval verder werk maken van de integratie van
MEV en Export in één CS&L. We willen elkaar graag hel
pen, pieken en dalen van elkaar opvangen. In de nieuwe
'CS&L houdt graag, naast de vaste
mensen, een flexibele schil waarmee
we pieken opvangen'
situatie krijgen de teamleiders wat te zeggen over MEV
én over Export. Dat geeft een breder beeld en maakt ons
ook flexibeler als we op een van beide afdelingen met een
piek zitten. Op ieder team houden we één teamleider."
Een volgende vraag ging over het Tapvat. Blijkbaar slaat
het Tapvat in de markt aan. Maar komt er bijvoorbeeld
ook een Amstel Tapvat? Wilko Sierksma: "Voor het Tapvat
geldt dat de capaciteit omhoog kan. Maar op dit moment
is de capaciteit nog wel hoger dan de marktvraag. In ieder
geval maken we al Heineken Light en Pelforth op Tapvat."
Aan het eind van de bierkratsessie wilden Harry en Wilko
nog graag weten wat de deelnemers van deze nieuwe,
interactieve vorm vonden. Wat in de reacties vooral
doorklonk was 'de interactieve vorm is leuk, spreekt aan,
maar we hebben meer tijd nodig dan een uur'. Afgespro
ken werd dan ook dat de sessie zeker op korte termijn een
vervolg krijgt.
Op 76 april zijn in Rotterdam, op de 31e verdieping van het World Port Center, de eer
ste AEO-certificaten (Authorised Economie Operator) uitgereikt aan negentien bedrij
ven, waaronder Heineken Nederland. Helaas was Kees-Jan de Jager, staatssecretaris
van Financiën, verhinderd maar dit deed niet af aan de impact van deze gebeurtenis.
Met het AEO-certificaat geeft de Douane aan dat zij on
derzocht heeft dat Heineken een betrouwbare partner
is. Waarom is dat zo belangrijk? In een wereld waarin
terreurdreiging niet meer is weg te denken, is nationale
veiligheid een belangrijke taak van de overheid. Nou
denk je in dat verband mogelijk in eerste instantie aan
aanslagen op mensen. Maar bedenk eens wat het met
een open economie als Nederland doet, als bijvoorbeeld
de haven van Rotterdam doelwit is van een aanslag.
Vereenvoudigde doorgang
De Douane is één van de overheidsorganen die be
last is met terreurbestrijding en daardoor worden de
buitengrenzen van de EU steeds zwaarder gecontro
leerd. In de VS zijn die zwaardere controles al duidelijk
merkbaar. Naast veiligheid zegt het certificaat ook
iets over de wijze waarop een bedrijf omgaat met zijn
fiscale verplichtingen. Met de status van AEO krijgen
de bedrijven een vereenvoudigde doorgang aan de
buitengrenzen van de Europese Unie. Wij denken dat
deze nieuwe 'status' op termijn de nodige logistieke
en fiscale voordelen kan gaan bieden, zeker wanneer
dit certificaat ook buiten de EU zal worden erkend en
dus ook mogelijk oponthoud bij internationale havens
wegneemt. Vergelijk het maar met die mensen die bij
Schiphol door die irisscan lopen, die hoeven ook niet te
wachten bij de paspoortcontrole.
Pilot-onderzoek
Nou was het uiteraard niet zo makkelijk om de iris van
Heineken te bepalen, daar is heel wat aan vooraf gegaan.
Begin 2006 heeft de Douane Heineken benaderd om deel
te nemen in een pilot-onderzoek. De pilot stond in het
teken van samen, Douane en bedrijfsleven, kennis en
'Aangezien Heineken de beveiliging
van de supply chain al veel
langer als zeer belangrijk ervaart,
hadden wij geen bezwaar om
onze deuren te openen'
ervaring opdoen ten aanzien van het aspect veiligheid en
exportformaliteiten, een en ander middels een risico-
onderzoek. Aangezien Heineken de beveiliging van de
supply chain al veel langer als zeer belangrijk ervaart,
hadden wij geen bezwaar om onze deuren te openen.
Proseco
Coördinatie van de hele pilot werd gedaan door de
afdeling Customs van HNS en de afdeling Fiscale Zaken
van Heineken Nederland. Het moge duidelijk zijn dat een
belangrijke rol in het onderzoek was weggelegd voor
Proseco. Proseco was al ervaringsdeskundige want zij
hebben een dergelijk traject al eens doorlopen. In 2002
heeft Proseco namelijk ook een belangrijke bijdrage
geleverd aan de Amerikaanse equivalent van de AEO-
certificering: C-TPAT (Customs Trade Partnership against
Terrorism). Veiligheid in dit kader houdt meer in dan de
fysieke veiligheid en toezicht. Het is het samenstellen van
alle beheersmaatregelen rondom de supply chain. Aan de
risico-onderzoek hebben dan ook veel meer afdelingen
meegewerkt, waaronder IT, Kwaliteitsborging Techno
logie, Planning Control HNS en Internal Audit.
Natasja Bezemer, Manager Fiscale Zaken
Rob Wessels, Customs Manager HNS
fHclnetei
fSéffieke»,
ROBWESSELS
MEI 2008