0 CS&L HOUDT RONDJE INTERACTIEVE BIERKRATSESSIES 'BETROUWBARE PARTNER' HEINEKEN KRIJGT AEO-CERTIFICAAT UITGEREIKT HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Tussen 1 april en 22 april hield Customer Service Logistics (CS&L) in totaal acht bierkratsessies in 's-Hertogenbosch en Zoeterwoude. Dat gebeurde op een nieuwe, interactieve wijze. HNS Nieuws was aanwezig tijdens de allereerste bijeenkomst in 's-Hertogenbosch. ZOETERWOUDE/'s-HERTOGENBOSCH. Harry Werkman en Wilko Sierksma wilden deze bierkrat sessie beslist niet met de gebruikelijke, 'voorgekookte' Powerpoint-presentatie beginnen. Aan de muur hingen daarom drie flipovervellen, bestemd voor de vragen die 'Een thema dat leeft is de werk- bezetting. Bedoeld wordt eigenlijk het bijna structurele overwerk' op dit moment bij de medewerkers leven. Iedere flipover had een eigen thema: nieuwe ontwikkelingen, resultaten 2007/ambities 2008 en werkklimaat. Na een aarzelend begin kwam al vlot een flink aantal vragen op de flipover vellen te staan. Een thema dat leeft is de werkbezetting. Bedoeld wordt eigenlijk het bijna structurele overwerk. Volgens Wilko Sierksma krijgt CS&L vaak meer vrachtwa gens te verwerken dan vooraf aangegeven: "De algehele verkoop op HNS-niveau stijgt. Met fles én met blik gaat het goed, dus moeten we ook veel uitleveren. Qua bezetting is daar lastig op te anticiperen. Moeten we soms mensen van OS op de afdeling zetten? Of afdelingen dichter bij elkaar plaatsen? De nieuwe Exportcolonne 8 die we in Zoeterwoude gaan bouwen, zal ook wat druk uit 's-Herto genbosch weghalen. In 's-Hertogenbosch hebben we veel in mechanische belading geïnvesteerd en in crossdock banen. Tot en met week 26 en het EK Voetbal zitten we vol en blijven we dus te maken hebben met overwerk. Daarna is de noodzaak tot overwerk voorbij." Werkdruk wordt ook beïnvloed door de uitstroom. CS&L telt nogal wat vijftigers, die de komende jaren zullen uit stromen. Hoe houden we dan voldoende capaciteit over? Harry Werkman: "Voor onze eigen mensen is er voorlopig werk genoeg. Kijkend naar de benodigde bezetting in 2010 zullen we niet veel nieuwe mensen aannemen, ook niet de vaste uitzendkrachten. CS&L houdt graag, naast de vaste mensen, een flexibele schil waarmee we pieken opvangen. Flexibiliteit zit ook in het nieuwe logistieke centrum dat Hartog Bikker naast de Bossche brouwerij gaat bouwen. Als organisatie moetje kunnen ademen, bij pieken kunnen we een deel van de opslag in dat centrum onderbrengen." 'Tot en met week 26 en het EK Voetbal zitten we vol en blijven we te maken hebben met overwerk' Een ander thema was de samenwerking met andere afdelingen, met name tussen OS en Verpakken. Het gevoel leeft wel eens dat CS&L aan de achterste mem hangt. Harry Werkman: "Samenwerking is sowieso een punt dat ook in de Climate Survey naar boven kwam. Dat moeten we dan ook per geval goed bekijken. In 2008 gaan we in ieder geval verder werk maken van de integratie van MEV en Export in één CS&L. We willen elkaar graag hel pen, pieken en dalen van elkaar opvangen. In de nieuwe 'CS&L houdt graag, naast de vaste mensen, een flexibele schil waarmee we pieken opvangen' situatie krijgen de teamleiders wat te zeggen over MEV én over Export. Dat geeft een breder beeld en maakt ons ook flexibeler als we op een van beide afdelingen met een piek zitten. Op ieder team houden we één teamleider." Een volgende vraag ging over het Tapvat. Blijkbaar slaat het Tapvat in de markt aan. Maar komt er bijvoorbeeld ook een Amstel Tapvat? Wilko Sierksma: "Voor het Tapvat geldt dat de capaciteit omhoog kan. Maar op dit moment is de capaciteit nog wel hoger dan de marktvraag. In ieder geval maken we al Heineken Light en Pelforth op Tapvat." Aan het eind van de bierkratsessie wilden Harry en Wilko nog graag weten wat de deelnemers van deze nieuwe, interactieve vorm vonden. Wat in de reacties vooral doorklonk was 'de interactieve vorm is leuk, spreekt aan, maar we hebben meer tijd nodig dan een uur'. Afgespro ken werd dan ook dat de sessie zeker op korte termijn een vervolg krijgt. Op 76 april zijn in Rotterdam, op de 31e verdieping van het World Port Center, de eer ste AEO-certificaten (Authorised Economie Operator) uitgereikt aan negentien bedrij ven, waaronder Heineken Nederland. Helaas was Kees-Jan de Jager, staatssecretaris van Financiën, verhinderd maar dit deed niet af aan de impact van deze gebeurtenis. Met het AEO-certificaat geeft de Douane aan dat zij on derzocht heeft dat Heineken een betrouwbare partner is. Waarom is dat zo belangrijk? In een wereld waarin terreurdreiging niet meer is weg te denken, is nationale veiligheid een belangrijke taak van de overheid. Nou denk je in dat verband mogelijk in eerste instantie aan aanslagen op mensen. Maar bedenk eens wat het met een open economie als Nederland doet, als bijvoorbeeld de haven van Rotterdam doelwit is van een aanslag. Vereenvoudigde doorgang De Douane is één van de overheidsorganen die be last is met terreurbestrijding en daardoor worden de buitengrenzen van de EU steeds zwaarder gecontro leerd. In de VS zijn die zwaardere controles al duidelijk merkbaar. Naast veiligheid zegt het certificaat ook iets over de wijze waarop een bedrijf omgaat met zijn fiscale verplichtingen. Met de status van AEO krijgen de bedrijven een vereenvoudigde doorgang aan de buitengrenzen van de Europese Unie. Wij denken dat deze nieuwe 'status' op termijn de nodige logistieke en fiscale voordelen kan gaan bieden, zeker wanneer dit certificaat ook buiten de EU zal worden erkend en dus ook mogelijk oponthoud bij internationale havens wegneemt. Vergelijk het maar met die mensen die bij Schiphol door die irisscan lopen, die hoeven ook niet te wachten bij de paspoortcontrole. Pilot-onderzoek Nou was het uiteraard niet zo makkelijk om de iris van Heineken te bepalen, daar is heel wat aan vooraf gegaan. Begin 2006 heeft de Douane Heineken benaderd om deel te nemen in een pilot-onderzoek. De pilot stond in het teken van samen, Douane en bedrijfsleven, kennis en 'Aangezien Heineken de beveiliging van de supply chain al veel langer als zeer belangrijk ervaart, hadden wij geen bezwaar om onze deuren te openen' ervaring opdoen ten aanzien van het aspect veiligheid en exportformaliteiten, een en ander middels een risico- onderzoek. Aangezien Heineken de beveiliging van de supply chain al veel langer als zeer belangrijk ervaart, hadden wij geen bezwaar om onze deuren te openen. Proseco Coördinatie van de hele pilot werd gedaan door de afdeling Customs van HNS en de afdeling Fiscale Zaken van Heineken Nederland. Het moge duidelijk zijn dat een belangrijke rol in het onderzoek was weggelegd voor Proseco. Proseco was al ervaringsdeskundige want zij hebben een dergelijk traject al eens doorlopen. In 2002 heeft Proseco namelijk ook een belangrijke bijdrage geleverd aan de Amerikaanse equivalent van de AEO- certificering: C-TPAT (Customs Trade Partnership against Terrorism). Veiligheid in dit kader houdt meer in dan de fysieke veiligheid en toezicht. Het is het samenstellen van alle beheersmaatregelen rondom de supply chain. Aan de risico-onderzoek hebben dan ook veel meer afdelingen meegewerkt, waaronder IT, Kwaliteitsborging Techno logie, Planning Control HNS en Internal Audit. Natasja Bezemer, Manager Fiscale Zaken Rob Wessels, Customs Manager HNS fHclnetei fSéffieke», ROBWESSELS MEI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 5