TOPPER
ATLS LOOPT OP ROLLETJES
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T|
£5
V
In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams
aan het verbeteren van het productieproces. In deze
rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat
uitzonderlijke resultaten heeft behaald.
's-HERTOGENBOSCH. Vanaf mei
2007 is een verbeterteam intensief
bezig geweest met het verminderen
van korte stops tijdens het kroonkurk-
vullen op colonne 8a (Export). Het betreft
een Simonazzi-vuller. Het team bestond
naast kartrekker Ron Verweij uit Alex de
Lang, Michiel Theuns, Martijn van Hooft
en Anita Roijmans.
Welke resultaten heeft jullie team
bereikt?
"Het resultaat dat we bereikt hebben,
is een OPI verhoging van de lijn 8a van
zo'n 0,5%. We zijn als team begonnen
met het bepalen van de basiscondities
voor een aantal afstellingen en onder
delen van het kroonkurkvultraject.
Deze basiscondities hebben we vastge
legd in eenpuntslessen. De afstelling
van de toevoer van de kroonkurken
was in het verleden een probleem
omdat er geen standaardinstelling was.
De afstelling moest iedere keer opnieuw
gebeuren met alle foutkansen van dien.
Nu hebben we de toevoer voorzien van
afleesbare en regelbare smoorventielen;
in eenpuntslessen staat duidelijk om
schreven wat de juiste afstellingswaar
den zijn. Na wat experimenteren bleek
dat we voor alle kroonkurktypes in eer
ste instantie dezelfde instellingen konden
gebruiken. De kroonkurken liepen in het
verleden wel eens vast in de twister, die
de kroonkurken dezelfde kant op richt;
via eenpuntslessen is de basisconditie
vastgelegd. De kroonkurken liepen soms
ook vast in de onderbocht. Deze wordt
vervangen door een open exemplaar.
De meeste kroonkurken die na deze
wijzigingen alsnog bleven steken in
het systeem, bleken vervolgens na het
stilvallen van de vuiler binnen circa
twee seconden toch weer door te lopen.
In de software hebben we een aanpas
sing gedaan zodat de vuiler pas stilvalt
na vijftien in plaats van vijf gemiste
kroonkurken. Zo hebben meerdere
oplossingen bijgedragen aan het eind
resultaat."
Wat hebben jullie geleerd door de
methodiek toe te passen?
"Door de methodiek TPM toe te passen en
wel de zogenaamde 'short stop reduction
route' leer je zaken heel goed te analy
seren. Je begint met eerst de problemen
goed in kaart te brengen en de machine
in de juiste basiscondities te brengen. Dit
levert vaak al de grootste winst op. Ook
leer je dat training én het vastleggen van
de acties in bijvoorbeeld eenpuntslessen
absoluut noodzakelijk zijn om het resul
taat ook vast te kunnen houden."
Wat is de volgende stap?
"De volgende stap is het resultaat toepas
sen op andere, vergelijkbare vullers."
Heb je nog verbeterpunten voor de
methodiek?
"Een verbeterpunt voor de methodiek is
datje niet een te groot probleem moet
aanpakken. Je moet het inkaderen tot één
duidelijk kritisch gebied. Steken er nader
hand toch nog andere problemen de kop
op, dan zul je met een nieuw team aan de
slag moeten met dezelfde methodiek. Zo
hou je het overzichtelijk en behapbaar."
De automatische containerbelading (ATLS) bij Export Zoeterwoude loopt sinds kort op rolletjes. De manier waarop het belading
systeem bij Heineken wordt ingezet, is uniek in de wereld. Bij geen enkel ander bedrijf wordt het systeem door externe software
aangestuurd en nergens anders ter wereld wordt er 24 uur per dag, 7 dagen per week, met zware pallets gewerkt. Er waren
wel wat 'kinderziektes' in het eerste jaar dat het systeem moest draaien. Hoe zijn deze opgelost en wat zijn de ervaringen van
de mensen die ermee werken?
ZOETERWOUDE. "Bij andere
bedrijven wordt het systeem handmatig
aangestuurd, bij ons gebeurt dat via
het Warehouse Management Systeem",
legt Harry Werkman, manager CS&L
Export, uit. "Bovendien liep de ATLS
niet soepel over de aangebrachte rails
en wordt hij bij ons volcontinue gebruikt
voor zware pallets. Voordat we tot
aanschaf besloten, is het apparaat in
werking gezien bij een bedrijf in Chicago,
waar het keurig voldeed. Voor Heineken
bleek het echter niet robuust genoeg,
waardoor we veel modificaties moesten
aanbrengen. Dit heeft bij de betrokken
medewerkers regelmatig frustratie
opgeleverd, maar nu kunnen we
volmondig zeggen dat het systeem
voldoet aan de inkoopspecificaties."
Harry vervolgt: "De leverancier van
de ATLS is gevestigd in Canada, wat het
oplossen van de problemen niet
eenvoudiger maakte. Daarom hebben
onze vaste onderhoudspartner IJssel-
technologie ingeschakeld voor het
oplossen van de technische problemen.
En we hebben key users aangesteld
die de bedieningsproblemen één voor
één zijn gaan aanpakken."
Ervaringen
Emidio Almeida da Fonseca is een van de
key users van de ATLS. "In het begin was het
werken met het beladingsysteem vervelend;
er lag bijvoorbeeld af en toe een pallet
over de vloer. Met de aanwezige bezetting
konden we dat niet makkelijk opvangen. De
key users zijn volgens de TPM-standaard
operatorsprocedures gaan maken aan de
hand van storingen die zich voordeden.
Dat is een boekwerk geworden van 129
pagina's, waarin alle oplossingen in stapjes
met foto's staan beschreven - inclusief
uitleg over de onderdelen. De laatste weken
draait het systeem prima en vullen we vier
containers per uur." Ook Hans Pronk is als
operator betrokken. "Het was een drama in
het begin. Soms liep het systeem drie dagen
goed, dan lag het weer een week stil omdat
de bouten eraf liepen. Het zwaardere werk
kon het apparaat niet aan. Nu gaat het wel
aardig; de storingen zijn opgelost en het
systeem heeft twee maanden plat gelegen
voor renovatie en aanpassingen. We hebben
er meer vertrouwen in gekregen."
Incasseringsvermogen
Peter Onnekink was als projectleider
Nieuwbouw betrokken bij het oplossen van
de technische problemen. "Toen Heineken
het ATLS-systeem aanschafte, was er nog
geen 'bewezen techniek'. We kwamen pro
blemen tegen waarvan ook de leverancier
de oorzaak niet kon achterhalen. Voor CS&L
was de aanschaf bovendien een omslag
omdat heftruckchauffeurs meer operators
moesten worden. Dat vergde veel van hun
flexibiliteit en incasseringsvermogen. In
overleg met de leverancier heeft Heineken
vervolgens - met de hulp van externe spe
cialisten - een plan van aanpak opgesteld
om oorzaak en oplossing van de huidige
mechanische problemen te definiëren.
Toen dat in september klaar was, zijn we
de wijzigingen gaan doorvoeren en vanaf
januari 2008 draait het als een zonnetje.
We hebben nu alleen nog te maken met de
gebruikelijke storingen."
v-
V
MEI 2008