TOPPER ATLS LOOPT OP ROLLETJES HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T| £5 V In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. 's-HERTOGENBOSCH. Vanaf mei 2007 is een verbeterteam intensief bezig geweest met het verminderen van korte stops tijdens het kroonkurk- vullen op colonne 8a (Export). Het betreft een Simonazzi-vuller. Het team bestond naast kartrekker Ron Verweij uit Alex de Lang, Michiel Theuns, Martijn van Hooft en Anita Roijmans. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Het resultaat dat we bereikt hebben, is een OPI verhoging van de lijn 8a van zo'n 0,5%. We zijn als team begonnen met het bepalen van de basiscondities voor een aantal afstellingen en onder delen van het kroonkurkvultraject. Deze basiscondities hebben we vastge legd in eenpuntslessen. De afstelling van de toevoer van de kroonkurken was in het verleden een probleem omdat er geen standaardinstelling was. De afstelling moest iedere keer opnieuw gebeuren met alle foutkansen van dien. Nu hebben we de toevoer voorzien van afleesbare en regelbare smoorventielen; in eenpuntslessen staat duidelijk om schreven wat de juiste afstellingswaar den zijn. Na wat experimenteren bleek dat we voor alle kroonkurktypes in eer ste instantie dezelfde instellingen konden gebruiken. De kroonkurken liepen in het verleden wel eens vast in de twister, die de kroonkurken dezelfde kant op richt; via eenpuntslessen is de basisconditie vastgelegd. De kroonkurken liepen soms ook vast in de onderbocht. Deze wordt vervangen door een open exemplaar. De meeste kroonkurken die na deze wijzigingen alsnog bleven steken in het systeem, bleken vervolgens na het stilvallen van de vuiler binnen circa twee seconden toch weer door te lopen. In de software hebben we een aanpas sing gedaan zodat de vuiler pas stilvalt na vijftien in plaats van vijf gemiste kroonkurken. Zo hebben meerdere oplossingen bijgedragen aan het eind resultaat." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Door de methodiek TPM toe te passen en wel de zogenaamde 'short stop reduction route' leer je zaken heel goed te analy seren. Je begint met eerst de problemen goed in kaart te brengen en de machine in de juiste basiscondities te brengen. Dit levert vaak al de grootste winst op. Ook leer je dat training én het vastleggen van de acties in bijvoorbeeld eenpuntslessen absoluut noodzakelijk zijn om het resul taat ook vast te kunnen houden." Wat is de volgende stap? "De volgende stap is het resultaat toepas sen op andere, vergelijkbare vullers." Heb je nog verbeterpunten voor de methodiek? "Een verbeterpunt voor de methodiek is datje niet een te groot probleem moet aanpakken. Je moet het inkaderen tot één duidelijk kritisch gebied. Steken er nader hand toch nog andere problemen de kop op, dan zul je met een nieuw team aan de slag moeten met dezelfde methodiek. Zo hou je het overzichtelijk en behapbaar." De automatische containerbelading (ATLS) bij Export Zoeterwoude loopt sinds kort op rolletjes. De manier waarop het belading systeem bij Heineken wordt ingezet, is uniek in de wereld. Bij geen enkel ander bedrijf wordt het systeem door externe software aangestuurd en nergens anders ter wereld wordt er 24 uur per dag, 7 dagen per week, met zware pallets gewerkt. Er waren wel wat 'kinderziektes' in het eerste jaar dat het systeem moest draaien. Hoe zijn deze opgelost en wat zijn de ervaringen van de mensen die ermee werken? ZOETERWOUDE. "Bij andere bedrijven wordt het systeem handmatig aangestuurd, bij ons gebeurt dat via het Warehouse Management Systeem", legt Harry Werkman, manager CS&L Export, uit. "Bovendien liep de ATLS niet soepel over de aangebrachte rails en wordt hij bij ons volcontinue gebruikt voor zware pallets. Voordat we tot aanschaf besloten, is het apparaat in werking gezien bij een bedrijf in Chicago, waar het keurig voldeed. Voor Heineken bleek het echter niet robuust genoeg, waardoor we veel modificaties moesten aanbrengen. Dit heeft bij de betrokken medewerkers regelmatig frustratie opgeleverd, maar nu kunnen we volmondig zeggen dat het systeem voldoet aan de inkoopspecificaties." Harry vervolgt: "De leverancier van de ATLS is gevestigd in Canada, wat het oplossen van de problemen niet eenvoudiger maakte. Daarom hebben onze vaste onderhoudspartner IJssel- technologie ingeschakeld voor het oplossen van de technische problemen. En we hebben key users aangesteld die de bedieningsproblemen één voor één zijn gaan aanpakken." Ervaringen Emidio Almeida da Fonseca is een van de key users van de ATLS. "In het begin was het werken met het beladingsysteem vervelend; er lag bijvoorbeeld af en toe een pallet over de vloer. Met de aanwezige bezetting konden we dat niet makkelijk opvangen. De key users zijn volgens de TPM-standaard operatorsprocedures gaan maken aan de hand van storingen die zich voordeden. Dat is een boekwerk geworden van 129 pagina's, waarin alle oplossingen in stapjes met foto's staan beschreven - inclusief uitleg over de onderdelen. De laatste weken draait het systeem prima en vullen we vier containers per uur." Ook Hans Pronk is als operator betrokken. "Het was een drama in het begin. Soms liep het systeem drie dagen goed, dan lag het weer een week stil omdat de bouten eraf liepen. Het zwaardere werk kon het apparaat niet aan. Nu gaat het wel aardig; de storingen zijn opgelost en het systeem heeft twee maanden plat gelegen voor renovatie en aanpassingen. We hebben er meer vertrouwen in gekregen." Incasseringsvermogen Peter Onnekink was als projectleider Nieuwbouw betrokken bij het oplossen van de technische problemen. "Toen Heineken het ATLS-systeem aanschafte, was er nog geen 'bewezen techniek'. We kwamen pro blemen tegen waarvan ook de leverancier de oorzaak niet kon achterhalen. Voor CS&L was de aanschaf bovendien een omslag omdat heftruckchauffeurs meer operators moesten worden. Dat vergde veel van hun flexibiliteit en incasseringsvermogen. In overleg met de leverancier heeft Heineken vervolgens - met de hulp van externe spe cialisten - een plan van aanpak opgesteld om oorzaak en oplossing van de huidige mechanische problemen te definiëren. Toen dat in september klaar was, zijn we de wijzigingen gaan doorvoeren en vanaf januari 2008 draait het als een zonnetje. We hebben nu alleen nog te maken met de gebruikelijke storingen." v- V MEI 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3