VCA-examens in 's-Hertogenbosch iPBNA BOSSCHENAAR SPRINGT BIJ IN ZOETERWOUDE MATERIAALMANAGEMENT IS MEER DAN AFROEPEN, INPAKKEN EN WEGWEZEN A- Diploma PT] HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS VCA staat voor veiligheid, gezondheid en milieuchecklist aannemers. Dit jaar worden in mei en november weer de verplichte VCA-examens afgenomen bij nieuwe medewerkers en stafmedewerkers die werkzaamheden verrichten op het brouwerijterrein. Ook medewerkers van wie het diploma verlopen is, gaan opnieuw op examen. 's-HERTOGENBOSCH. In het verleden gingen er in 's-Hertogenbosch aan het examen twee cursusdagen vooraf. In Zoeterwoude is eind december een pilot gestart waarbij die twee cursusdagen zijn komen te vervallen. De pilot liet zien dat het aantal geslaagden daardoor niet minder werd. Reden om de cursusdagen ook in 's-Hertogenbosch te laten verval len. Daardoor is er sprake van uniformi teit tussen beide brouwerijen. Bijkomend voordeel is dat we ook wat druk van de bezetting afhalen. Wie aan het VCA-examen deelneemt, krijgt het benodigde studiemateriaal in handen om zich door middel van zelfstudie voor te bereiden op het examen. Daarnaast zijn er papieren proefexamens en een oefen CD- rom beschikbaar. Ook kan iedereen online een proefexamen maken. Om medewer kers in 's-Hertogenbosch verder te onder steunen tijdens de zelfstudie komt er een inloopuur. Medewerkers kunnen tijdens dit uur hun vragen stellen aan Opleidings coördinator Ton Witte. Deze zal ook gedu rende de zelfstudie het aanspreekpunt zijn voor de medewerkers. Medewerkers van wie het VCA-diploma is verlopen én nieuwe medewerkers ontvan gen automatisch een brief met informatie over het examen. Overige medewerkers kunnen zich opgeven voor het examen bij Ton Witte. Omdat een aantal 'eigen' mensen op training moest, kwam CS&L in Zoeterwoude in december wat C-operators tekort. Emiel Peters van de Bossche brouwerij ging gretig in op het verzoek tijdelijk bij te springen. Maar liefst zes weken was hij te gast bij de collega's van ploeg Dl in Zoeterwoude. 's-HERTOGENBOSCH. Inmiddels is Emiel al weer enkele weken terug op 'Bossche' bodem. Het tijdelijk uitstapje naar Zoeterwoude is hem prima be vallen: "Ik ben geweldig opgevangen door de collega's. Een aantal van hen kende ik al van eerdere projecten, veel mensen waren ook nieuw voor me. Misschien heb ik me de eerste momenten een beetje een 'buiten lander' gevoeld, maar toen ik wegging voelde ik me echt bij het team horen. We hadden een leuk team met mensen van alle leeftijden, die goed samen kunnen praten en lachen." Waar je ook op let, zijn natuurlijk de verschillen in werk. Emiel: "Een belangrijk verschil is dat het werk in 's-Hertogenbosch wat gelijkmatiger verdeeld is. Het scheelt denk ik dat we hier een eigen haven en terminal hebben. In Zoeterwoude wisselt de werkdruk nogal per moment. Verder ben ik in 's-Hertogenbosch gewend aan een drieploegendienst. Zoeter woude draait in vier ploegen, ook in het weekend. Dat was uiteraard voor mij wel wennen. Ook wennen is de reistijd. De heenreis ging vaak nog wel, maar terug over de A12 en A2 is er altijd file. Maar goed, dat zijn bijzaken. Het belangrijkste is dat ik weer een mooie ervaring rijker ben!" Nieuwe verpakkingen komen vaak voor. Verpakkingsmaterialen vormen dan ook een belangrijk onderdeel van de uiteindelijke prijs van ons eindproduct. Verstandig omgaan met deze materialen kan ons dus veel geld besparen. De afdelingen Tactische Planning en Operationele Scheduling (OS) zitten daar boven op! ZOETERWOUDE. De reden om voor een nieuwe verpakking te kiezen, kan zeer uiteenlopen. Soms wil de klant wat anders, soms leidt nieuwe wetgeving tot nieuwe regels, soms willen we verbete ringen aan een product ook graag op de verpakking communiceren. Daarnaast speelt Heineken regelmatig met opval lende verpakkingen in op evenementen als het EK of WK voetbal. Als een verpak king wijzigt, zet Tactische Planning (TP) een heel proces in gang om te zorgen dat oude materialen zo goed mogelijk opge maakt worden en het nieuwe materiaal op tijd beschikbaar is. Normaal begint een project zo'n 13 weken voordat de nieuwe verpakking op de markt komt. In die 13 weken ontwikkelt HNS samen met de markt het zogenaamde decor. Een de cor is de uiteindelijke opdruk, bestaande uit logo's, foto's en teksten. TP zorgt ook dat de drukkerij drukproeven maakt en dat bijvoorbeeld een kartonleverancier op het juiste moment voldoende materi- aal in huis heeft. TP werkt in dit proces nauw samen met leveranciers en met de afdelingen Operationele Scheduling (OS) en Masterdata. In overleg met de markt bepaalt het team het juiste overgangsmo ment en of er sprake is van een 'harde' of een 'zachte' overgang. Een harde over gang wil zeggen dat we in één bepaalde week op het nieuwe materiaal overgaan. Dit is organisatorisch de eenvoudigste manier, maar ook de kostbaarste, omdat restmateriaal in een klap onbruikbaar wordt. Een zachte overgang betekent dat we overgaan zodra het oude materiaal op is. De mensen van OS zorgen dat de benodigde materialen op tijd binnen zijn. TP zorgt samen met lokale en centrale masterdata dat in alle achterliggende systemen de aanpassingen worden door gevoerd. Ook houdt ze OS wekelijks op de hoogte over de ontwikkelingen, bijvoor beeld over de voorraad oud materiaal die nog op de vestigingen aanwezig is. Als die afstemming goed verloopt, kunnen beide brouwerijen gelijktijdig over naar het nieuwe materiaal. Helaas is er soms toch sprake van voorraadverschillen. Die verschillen hebben nogal wat conse quenties, zoals het opnieuw plannen en aanpassen van aflevermomenten door leveranciers. Afgelopen weken heeft TP een grote wijziging achter de rug voor de Ameri kaanse markt. Alle kartonverpakkingen en rompetiketten voor Heineken kregen een nieuwe gedaante. Door de grote afnames vanuit de Verenigde Staten ligt er in zo'n beginperiode natuurlijke een enorme voorraad materialen, in dit specifieke geval ging dat om liefst 2.500.000.=. De overgang is niet zonder slag of stoot gegaan, door de wekelijkse verschillen tussen forecast en order heeft OS meerdere keren zijn plan moeten aan passen. Ondanks dat TP het niet iedereen naar de zin kan maken, is wel bereikt dat de uiteindelijke kosten van restma terialen beperkt zijn tot zo'n 30.000,=. Afgezet tegen de omvang van het project is dit een uitzonderlijke prestatie. René Roest Andre Muller Basic Elements of Safety SCC Basisveiligheid VCA Namc/ninm: Date of birlh/gebuortedatum: Place of birih'gcbooricplaalt: Date of luuancc datum uitgifte: Place of iuuance plaan van uitgifte: Graduale Holder Koninklijke PoatbuaM 3330 AB Zwlmdrachl T (078) 82 53 ami Mouw Migw o< ipat$U to the CC&SCC. toefi ma oxJ tn.Je tot MCCMMTO. iupenva the -VCt.'SX. T rxjiui ami Jt Snriumt Rxamnbamer HET DIPLOMA VCA. APRIL 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 4