TOPPER Feestelijke TPM Office Zoeterwoude FACILITAIRE DIENSTVERLENING HEINEKEN IN NEDERLAND GECENTRALISEERD li HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T| &m\ -«9* In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeter- teams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Het SMED-verbeterteam heeft de ombouw- tijden op Exportcolonne 3 teruggebracht van 200 minuten naar minder dan 90 minuten. SMED ('Single Minute Exchange of Dies') is een TPM-methodiek die tot doel heeft zo snel mogelijk een machineonder deel te wisselen. Het verbeterteam begon op 1 mei 2007 en rondde het traject in oktober 2007 af. In het verbeterteam zaten: Koert van de Pest (rayonmanager Verpakken rayon 2), Harald van Duijn (ope rator etiketteermachine), Paul Struiksma (teamleider rayon 2), Alwin Grootveld (teamtechnicus colonne 3), Carl Eric Grootendorst (managementtrainee) en Peter Zandvliet (TPM-facilitator). Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Op colonne 3 worden verschillende flestypen en biersoorten geproduceerd. Er wordt dus veel omgebouwd op de vuiler, ZOETERWOUDE. Op donderdag 20 maart jl. is het nieuwe kantoor van de medewerkers van TPM Office en de TPM- ondersteuners, met daaraan gekoppeld het BOC (Brouwerij Opleiding Centrum), officieel geopend. Godfried Meijer ver richte de opening in het Bedrijfskantoor in Zoeterwoude samen met Fons Jacobs, door het onthullen van een grote afbeel ding van het TPM-logo. Na een speech van Godfried en woorden van dank van Fons Jacobs voor diegenen die zich voor de verbouwing hebben ingezet, was er gele genheid voor een hapje en een drankje. de etiketteer en de multipacker. De meest efficiënte manier van ombouwen op de etiketteer is in een eerder verbeter traject vastgesteld. In dit traject waren de machine-instellingen echter niet in detail vastgelegd. Onze opdracht was het ombouwproces op de etiketteer te standaardiseren en daarmee verder te verkorten. De ombouwtijd varieerde voor 1 mei 2007 tussen de 2 en 3,5 uur, omdat het afhankelijk was van het beschikbare kennisniveau en het aantal operators op de lijn. Tijdens het verbetertraject hebben we na iedere ombouw de afstelling van de machine in detail met elkaar bespro ken en genoteerd. De beste instellingen waarop de machine goed draait, hebben we vervolgens gestandaardiseerd en in de computer ingevoerd. Door middel van zogenaamde SMED-lijsten kan de ombouw van machines nu door iedereen op een ge standaardiseerde wijze worden uitgevoerd met de juiste instellingen. Daarnaast is de machine op een aantal punten aangepast. Zo is bijvoorbeeld het monteren van de inloopworm van de etiketteer nog maar op één manier mogelijk. Als er wijzigingen in de instellingen optreden, houdt de sofware dat bij. Zo werken we steeds optimaler." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "De methode SMED werd al gebruikt in 's-Hertogenbosch en ze werkten daar ook al met het softwaresysteem. Wij hebben geleerd dat we een bestaand systeem uit een andere brouwerij heel goed toe kun nen passen in Zoeterwoude. We hebben ook geleerd dat door gebruik te maken van gestandaardiseerde ombouwlijsten, we nu veel gestructureerder en consequenter werken. Dat scheelt de helft van het werk en is de sleutel tot succes." Nog verbeterpunten voor de methodiek? "Voor de methodiek niet, we zijn super tevreden over het project. Aan de 'mens kant' is het lastiger. Operators moeten duidelijk worden geïnstrueerd en getraind om het goed te kunnen uitvoeren. We constateren ook dat het soms moeite kost om iedereen gedisciplineerd op dezelfde manier te laten opbouwen, ondanks de standaarden. Dat is een grote valkuil in dit systeem en blijft een punt van aandacht." Wat is de volgende stap? "Dit uitrollen naar andere colonnes. Als eerste gaan we naar colonne 2, daarna naar colonne 7, waar veel moet worden omgebouwd voor Zuid-Afrika. Daarna volgt de bliklijn, colonne 6." Met ingang van 1 maart is het grootste gedeelte van de facilitaire dienstverlening van Heineken in Nederland onder één centrale afdeling gebracht. Ook voor HNS heeft de centralisatie gevolgen, bijvoorbeeld voor het Bouw bureau en de Interne Diensten op de brouwerijen. Manager Facilitair bedrijf, Gea Everards, legt uit hoe het zit. "Begin september vorig jaar dienden we de adviesaanvraag Facilitaire dien sterlening Heineken Nederland in. Het doel was de facilitaire dienstverlening van Heineken in Nederland te centrali seren en daarmee de performance en efficiency verder te verbeteren. Onder de scope valt niet alleen de algemene facilitaire dienstverlening zoals ge bouwen en onderhoud, de restaurants, kantoorschoonmaak, koffieautomaten en repro, maar ook bijvoorbeeld de groenvoorziening en het beheer en onderhoud van de parkeerterreinen en de voetbalvelden", aldus Gea. "Binnen de productieomgeving was het lastiger om de scope goed te bepalen, omdat veel taken productiegerelateerd zijn en onder de verantwoordelijkheid van de Technische Dienst vallen. De manager Technische Dienst in Zoeterwoude, Pauwel van Nieuwenhove, en ik hebben vervolgens samen een opzet gemaakt welke taken onder het Facilitaire bedrijf zouden moeten vallen en welke niet. Deze scope is in de adviesaanvraag meegenomen." Scope "Taken die sterk aan de productie zijn ge relateerd, blijven buiten de scope van het Facilitair bedrijf. Productielocaties waar het bierproces plaatsvindt en alles wat met nieuwbouw, technische installaties en gas, water en licht te maken heeft, blijven onder de verantwoordelijkheid van de lokale Technische Diensten vallen. Dus ook in 's-Hertogenbosch, Wijlre en bij Vrumona in Bunnik. Buiten de scope blijven ook de lokale BHV-organisaties en de afdelingen Bewaking/Beveiliging. In de scope zitten wel de Centrale Technische en Facilitaire Ondersteuning in 's-Hertogenbosch en de Interne Dienst en het Bouwbureau in Zoeterwoude. Het Bouwbureau voerde de werkzaamheden al landelijk uit, maar onder verantwoordelijkheid van de Tech nische Dienst HNS Zoeterwoude. De taken zijn nu onderverdeeld naar het Facilitair bedrijf en de Technische Dienst. De pro jectleiders, alsmede de ruimtebeheerder en de montageleider en het voormalige hoofd Bouwbureau - nu een interimma nager - zijn ingestroomd in het Facilitair bedrijf. Hoewel het Bouwbureau als zoda nig stopt te bestaan, kunnen medewerkers nog steeds dezelfde contactpersonen via dezelfde mailadressen en telefoonnum mers benaderen. Verhuizen "In totaal zijn binnen Heineken Neder land vijf afdelingen bestaande uit bijna 90 FTE's overgegaan naar het Facilitair bedrijf. Niet allemaal fysiek uiteraard, omdat de facilitaire werkzaamheden op de locaties worden uitgevoerd. Wel worden de administratieve (facilitaire) taken 's-Hertogenbosch in de loop van dit jaar gecentraliseerd in Zoeterwoude. In Zoeterwoude gaan de medewerkers van het nieuwe Facilitaire bedrijf allemaal bij elkaar werken. Medio april verhuizen de mensen die er nog niet zitten, naar het kantoor in Zoeterwoude." *"lon«mou! i 1 1 KOERT V/ \N DE PE! FONS JACOBS EN GODFRIED MEIJER VERRICHTEN DE OFFICIËLE OPENING. APRIL 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3