0 TOPPER NIEUWE WERKRUIMTE VOOR TPM-MEDEWERKERS KRATSESSIES CS&L 2008 Zoeterwoude 's-Hertogenbosch HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. 's-HERTOGENBOSCH - Eind vorig jaar is door het PQ-team Externe Hygiëne hard gewerkt aan het voorkomen van de micro biologische besmettingen op colonne 23, de Tapvatlijn. De testen die nodig zijn om besmettingen uit te sluiten, leiden ertoe dat de Tapvaten na het vullen veertien da gen in quarantaine moeten blijven staan. In die tijd voert het lab de nodige testen uit om er zeker van te zijn dat de vaten vrij zijn van bierbedervende bacteriën. Onder leiding van John van Zoggel is het team erin geslaagd de betrouwbaarheid van de hygiëne sterk te verbeteren, waardoor het aantal wachtdagen kon worden terugge bracht van veertien naar zes. Teamleden zijn Corne Pennings, Peter van Avendonk, Louis Hopstaken, Marco Dirkse, Antwan Leerintveld, Rob Enzlin en Ad Sluijter. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? John van Zoggel: "Microbiologische besmettingen zijn al een tijdje een hard nekkig probleem bij de Tapvatlijn. Waar die bierbedervende bacteriën vandaan ko men, weten we eigenlijk niet. Maar ze ver tragen het productieproces en jagen het kostenniveau omhoog. Onze doelstelling was om het aantal quarantainedagen terug te brengen. Opslag is immers duur. Met behulp van TPM-tools Five Why Analyse en de QA-matrix hebben we een grondige analyse gemaakt en een aantal grond oorzaken in kaart gebracht. Zo bleek dat er relaties waren tussen overschuimende bussen en besmetting, tussen de intensiteit van schoonmaken en besmetting en tussen het pasteurisatieproces en besmetting. De betrouwbaarheid van het pasteurisatie proces is als eerste aangepakt. Door een andere procesbesturing toe te passen, is dat proces sterk verbeterd. Deze klus is uitgevoerd door Corné Pennings (techno loog) en Hille Smit (software-engineer). De overige bronoorzaken zijn aangepakt in het eigen PQ-team. Het was al snel duidelijk dat de wijzigingen in reinigingsfrequentie en -methoden leidden tot minder besmet tingen. Maar er waren geen duidelijke procedures en te weinig instructies om de gewenste reinigingen door te voeren. Door zaken nauwgezet vast te leggen in procedures en door het benoemen van concrete acties bij elke afwijking, is de klus geklaard. Het resultaat mag er zijn: de besmettingen zijn tot een minimum beperkt, waardoor het aantal wachtdagen kon worden teruggebracht van veertien naar zes. Dat scheelt tijd en opslagruimte. We werken nu kostenefficiënter." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "We hebben het vulproces robuuster kun nen maken, zorgvuldiger. Alle procedures liggen nu vast. Schoonmaakacties, werkin structies, tijdstippen: iedereen weet nu wat op welk moment gereinigd moet worden en waarom. Daardoor produceren we betrouwbaarder. TPM is een uiterst handig hulpmiddel daarbij. Het biedt je een hand vat om gestructureerd naar een proces te kijken en het vervolgens te borgen voor de toekomst." Wat is de volgende stap? "De volgende stap is het verder verkorten van de wachtdagen. We zitten nu op zes en ik denk dat het mogelijk is terug te gaan naar één of twee. Nul wachtdagen lijkt me helaas niet haalbaar; er moet een check plaatsvinden. We praten hier wel over microbiologische besmettingen. Je moet er niet aan denken dat die bij de klant terechtkomen." Heb je nog verbeterpunten voor de methodiek? "Nee, integendeel. Ik vind TPM een mooie methodiek die echt vruchten afwerpt. Als je kijkt naar wat er in ons geval het meest heeft bijgedragen aan de oplossing van het probleem, dan zijn dat twee zaken: het samen opstellen en goedkeuren van hy- giëneprocedures en het vergroten van de bewustwording van alle betrokkenen door een training. Een training die bovendien is afgesloten met een examen. Zonder TPM waren we daar nooit zover mee gekomen." ZOETERWOUDE. Sinds kort zijn de medewerkers van TPM Office en de TPM-ondersteuners (voor heen rayonondersteuners) werkzaam in het Bedrijfskantoor op de begane grond. De officiële opening vond plaats op 20 maart. De telefoonnummers zijn hetzelfde gebleven, net als de service. Het oude TPM Office wordt nu klaargemaakt als AM-oefenruimte en zal dit jaar nog in gebruik worden geno men als praktijkoefenruimte. Naast de nieuwe ruimte van de TPM-ondersteuners zit het nieuwe VOC, dat voortaan BOC (Brouwerij Opleiding Centrum) heet. Ook tijdens de late avonduren zijn we bereikbaar. Je krijgt toegang via de deur met paslezer die naast de draaideur zit, aan de voorkant van het bedrijfskantoor. Medewerkers TPM Office, TPM-ondersteuners ZOETERWOUDE PLOEG A: 22-04-2008 PLOEG B: 16-04-2008 PLOEG C: 16-04-2008 PLOEG D: 22-04-2008 CS&L Kantoor: 08-04-2008 15:00 uur Regelcentrum Binnenland 14:00 uur Regelcentrum Binnenland 15:00 uur Regelcentrum Binnenland 14:00 uur Regelcentrum Binnenland 14:00 uur Kamer 4.100 Zoeterwoude Garage/F0D/Fl/F2/Platenwasserii/CS&C en Daqdienstmedewerkers: Kunnen in overleg met de leidinggevende aansluiten bij een van deze dagen/tijdstippen. Export Loods Export Loods Export Loods PLOEG A: 01-04-2008 PLOEG B: 01-04-2008 PLOEG C: 11-04-2008 13:45 uur 14:45 uur 13:45 uur Dagdienstmedewerkers kunnen in overleg met de leidinggevende aansluiten op een van deze dagen. Helnek VAN LINKS NAAR RECHTS: ANTWAN LEERINTVELD (WERKPLEKEIGENAAR), PETER VAN AVENDONK (QUALITY ASSURANCE TEAM, QAT), JOHN VAN ZOGGEL (TEAMLEIDER), MARCO DIRKSE (KWALITEITSDIENST), ROB ENZLIN (WERKPLEKEIGE NAAR). OP DE FOTO ONTBREKEN CORNÉ PENNINGS (TECHNOLOOG), AD SLUIJTER (WERKPLEKEIGENAAR). DE TPM-ONDERSTEUNERS VLNR: LEEN NOORT, ROB ROSIER, PIM VAN DUIJN EN JOHAN MESSEMAKER. DE MEDEWERKERS VAN TPM OFFICE VLNR: FRANS ROELFSEMA, MARGRIET SMIT, PETER ZANDVLIET, SANDOR VOLWERK, IRENE LEKKERKERKER, RAYMOND SCHILD, FONS JACOBS EN FRANCIEN DE JONG. MAART 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3