olumn TROTSE PAUWEN Iedere prestatie kent zijn prijs From Brabant with love wmm HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Sven Kramer is beretrots op zijn schaatstitels. Mijn jongste nichtje Nicole glom van trots toen ze onlangs haar zwemdiploma A behaalde. Twee voorbeelden van mensen die zo trots zijn als een pauw op de behaalde resultaten en dat breeduit etaleren. En waarom ook niet? Voor het resultaat hebben ze een enorme inspanning moeten leveren en daar heb ik veel respect voor. Trots is een gevoel van iedereen en van alle tijden. Trots is een emo tie met eigen signalen. Je ziet het ook. Bij het bekijken van foto's pik je trotse mensen er zó uit. Kin omhoog, een lach (of een heel brede grijns), rechte schouders en borst vooruit. Trots gaat dus ook gepaard met duidelijke lichaamstaal. Bij collega's van Heineken zie ik regel matig trots. Soms bescheiden trots bij het behalen van bijvoorbeeld een veiligheidsdiploma VCA. 'Het was niet echt heel moeilijk, maar toch spannend'. En je hebt natuurlijk op je vrije zondag in dat leerboek zitten turen. Meer trots zie je als de inspanning groter is geweest. Een lang durige opleiding met goed gevolg afsluiten, een project goed afronden of met zijn allen mooie rendementen met de productielijn behalen. En wat dacht je van dat verjaardagsfeestje waar iemand je vraagt naar het nieuwste reclamespotje van Heineken? Alsof je zelf op de set aanwezig was, vertel je vol trots over alle ins en outs van het filmpje. Mag je glimmen van trots over jezelf of over je werkgever? Jazeker. Je hebt er keihard voor gewerkt of er zijn mooie resultaten behaald. Toch verloopt de weg naar succes niet altijd even geweldig. Sven Kramer begon het schaatsseizoen met een teleurstelling en mijn nichtje heeft regelmatig gehuild omdat ze door een eng, groot gat moest zwemmen. Des te meer reden om als trotse pauwen op het resultaat terug te kijken. Er is bij Heineken genoeg om trots op te zijn. Toch lopen er niet alleen trotse pauwen rond. Waarom eigenlijk niet? Omdat de meeste nog hard bezig zijn om een goed resultaat te behalen. Succes allemaal! Corrie Scholman In HNS 13 stonden we stil bij het 37,5 jarig dienstverband van 'Appie' van der Wijst Ten onrechte schreven we dat Appie hiervoor een Pieter Pils ontving. Een Pieter Pils wordt pas uitgereikt als iemand 40 jaar in dienst is; voor zijn 37,5 dienstjaren ontving Appie uiteraard wel de bijbehorende gouden speld met briljant. Voldoende reden om Wendy Jansen, medewer ker HR Support, eens te vragen hoe het precies zit met onderscheidingen. 's-HERTOGENBOSCH. Wendy heeft het allemaal precies in haar hoofd zitten. "Iemand die 12,5 jaar in dienst is, krijgt in ieder geval een vrije dag, verder naar keuze een eenheid bier of fris én een zilveren hanger voor de dames of een zilve ren speld voor de heren. Bij een 25-jarig dienst verband krijgt de jubilaris een maandsalaris bruto/netto, een vrije dag en vier eenheden bier en/of fris, een gouden speldje en een receptie of andere vorm om het te vieren. Bereikt iemand de mijlpaal van 37,5 jaar dan krijgt hij of zij 1,5 maandsalaris bruto, een vrije dag, vier eenheden bier en/of fris en een gouden speldje met briljant. Ook dan kan de jubilaris kiezen voor een receptie of een andere vorm om het te vieren. Bij het bereiken van het 40e dienstjaar krijgt een mede werker een Pietertje Pils en een oorkonde." Uiteraard is een Pieter Pils een grote uitzonde ring. In onderstaande tabel staan de diverse onderscheidingen en het aantal keren dat ze in 2006 en 2007 in 's-Hertogenbosch zijn uitgereikt. Aantal dienstjaren Onderscheiding Aantal keren uitgereikt in 2006 en 2007 12,5 Zilveren hanger/zilveren speld 13 25 Gouden speld 7 37,5 Gouden speld met briljant 15 40 Pieter Pils 5 willen, geef ik dit keer maar vier cijfers. De nettowinst van Heine ken NV steeg in 2007 met bijna 23% naar 1.119 miljoen. We hebben wereldwijd 191 miljoen bespaard. We produceren nu samen 140 miljoen hectoliter bier, dat is een stijging van bijna 5%. We streven in 's-Hertogenbosch naar een volumeproductie van 6,7 miljoen hectoliter in 2008. Een punt van aandacht is zeker de veiligheid. Dat hebben we in 2007 goed gedaan, maar in de eerste weken van 2008 zitten we nu al op vier ongevallen met verzuim. Dat moet beter!" Zes speerpunten Voor 2008 liggen er volgens Paul Bleijs zes speerpunten: "In 2008 zal het aantal FTE's (full time employees) omlaag gaan. We willen van 555 naar 485 FTE's, een aantal dat we overigens al bijna hebben gerealiseerd, onder meer door natuurlijk verloop, samenvoeging van de colonnes 19 en 20, de sluiting van colonne 12, de centralisering van de Facilitaire Dienst en de overgang van MEV naar CS&L. Een tweede punt is JIPM, wat staat voor het Japans Instituut voor Planmatig Maintenance onderhoud). Dit instituut beoordeelt bedrijven op hoe goed ze TPM hebben ingevoerd. We hoeven niet anders te gaan werken, dit is een internationale er kenning voor wat we al hebben bereikt! Dan speerpunt 3, de OPI's, een belangrijke graadmeter voor onze effectiviteit. In 2002 had den we een OPI van 50%, we willen in 2008 naar 80% OPI. De lijnen staan nu nog steeds 20% van de tijd stil, dat willen we verder te rugbrengen. Een belangrijke rol daarbij speelt MES, wat staat voor Manufacturing Execution System Brouwen, oftewel het maken en uitvoeren systeem. Hier gaan we standaardiseren, scherp speuren naar afwijkingen en deze continu verbeteren. We investeren hier behoorlijk in, maar dat verdienen we ook terug. Het vijfde speer punt zijn de onderhoudskosten. Die vallen de laatste jaren wat hoger uit dan gepland. Maar in 2007 was dat slechts 2% en dat was de beste prestatie sinds 2003. Ook hier gaan we in 2008 mee aan de slag, bijvoorbeeld door maandelijkse budgetrondes. Als laatste speerpunt noem ik extractverlies. Daarbij zullen we focussen op verlies in de hele brouwerij, dus in het Brouwhuis, maar ook op de lagertanks en op de vullers. Al met al hebben we zes speerpunten die van 2008 opnieuw een uitdagend jaar maken." Petje op, petje af De sessie sloot af met een komische variant op Holland Sport's 'Petje op, Petje af' met dit keer Leo Vlegels en Sarah de Rijke in de rol van quizmasters. De drie sessies leverden ieder een winnaar op; Benjamin Nicolassen, Stephan Verbunt en Malou van der Horst. i In HNS Nieuws ïo schreef Rob Enzlin, operator-B aan colonne 23, over zijn ervaringen in Sint Petersburg, waar hij de Russische collega's hielp bij het opbouwen van onze oude colonne 18'. Inmiddels is Rob opnieuw naar Rusland geweest, nu samen met collega Peter Bosters. •-HERTOGENBOSCH/SINT-PETERSBURG. De tweede periode in Sint Petersburg begon erg hobbelig. De reis duurde 21 uur in plaats van 8 uur. Bovendien moesten we onderweg 4 uur wachten op het vliegveld van Riga-Letland, in een kleine kamer zonder eten of drinken. Zo'n ervaring pikje toch maar gratis mee. Doel van deze periode van drie weken was de medewerkers van productie en kwaliteitsdienst te helpen met het opbouwen van routine. Elke dag starten we met reinigen, bier optrekken, met productie en schoonmaak. Rob zat veel met de mensen van de kwaliteitsdienst om tafel om ze te helpen bij het maken van een borgingsplan en om de bijbehorende analyses uit te leggen. Peter had zijn handen vol aan het over brengen van zijn kennis aan de operators. Voor dit stukje routine opbouwen hadden we 1.000 kegs ter beschikking, en in de derde week nogmaals 14.000 kegs als 'proefproductie'. De officiële start van productie staat gepland voor deze maand. Na iedere lange werkdag (10 tot 12 uur per dag!) gingen we terug naar het hotel. Het verkeer is in januari rustiger dan in december; de reistijd was dan ook nooit langer dan één uur. 's-Avonds in het hotel een hapje eten, biertje erbij en een beetje meegaan in het feestgedruis van de gasten in het restaurant. Daarna goed slapen want om 6 uur liep de wekker weer af. In de weekenden heb ben we wat gewinkeld, wat souveniers voor thuis gekocht en wat musea bezocht. Tevens hebben we in de microbrouwerij 'Paulaner' van ons hotel een fantastische rondleiding gehad. Het meest op de proef gesteld werden we toen we als twee Brabo's een willekeurig Russisch restaurant binnenstapten waar ook echt alleen maar Russisch werd gespro ken. Pas na een kwartier snapten we wat voor bier we hadden besteld. Achteraf bleek onze volstrekt willekeurige keuze voor het menu ook erg lekker. Het werk is leuk, de Russen zijn aardig en het beetje vrije tijd kunnen we goed besteden. Toch was de te rugreis naar Nederland en het weerzien met de fa milie iets om naar uit te kijken. We hopen dat onze hulp gewaardeerd wordt en dat we nogmaals onze kennis kunnen inzetten bij een volgend karwei in Rusland of in een wat meer tropische bestemming. Peter Bosters en Rob Enzlin vervolg van pagina 1 UITER MAART 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 2