NIEUWE VEIUGHEIDSCHOENEN VOOR HEINEKEN NEDERLAND 'SAMEN OP 1' BRENGT HNS DICHTER BIJ ELKAAR 1 1 r 1 I Bericht uit Davis HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fsl De huidige veiligheidschoenen die binnen productie en in de magazijnen worden gedragen, worden op korte termijn vervangen door nieuwe, betere modellen. Een goede veiligheidsschoen is belangrijk omdat deze bescherming biedt tegen scherpe voorwerpen, glas en chemicaliën, water tegenhoudt en voorkomt dat je uitglijdt op een natte vloer. Afgewogen keuze De bevindingen van de proefpersonen zijn door de Heineken Arbodienst verwerkt. Dankzij de proef is een afgewogen keuze gemaakt. Besloten is om de huidige schoen te vervangen door de Traxx én Ponto/Omaha. De ondersteuning van de voeten is bij zowel de Traxx als de Ponto/Omaha beter dan de huidige veiligheidschoen. Waar je werkt, bepaalt welke schoen je krijgt. Werkje bijvoorbeeld bij Verpakken dan krijg je de Ponto of Omaha. De Traxx-schoen is voor de medewer kers die alleen op droge vloeren werkzaamheden verrichten. De Ponto/Omaha-schoen is voor de medewerkers die ook op natte vloeren, zoals in de bottelarij, werkzaamheden verrichten. De preven tiemedewerker bepaalt welk type schoen je krijgt. Indien een medewerker een smallere of bredere schoen nodig heeft, komt alleen de Ponto/Omaha in aanmerking omdat deze in tegenstelling tot de Traxx breedtematen kent. Beide schoenen zijn in een laag of hoog model beschikbaar. Aanmeten Op elke vestiging zal Intersafe Groeneveld bij de productiemedewerkers de nieuwe schoen komen aanmeten. Een oproep hiervoor ontvangen jullie nog. De gegevens worden in een bestand opgeno men, zodat bij nabestellingen de maat en het type schoen bekend is. Voor vragen kun je terecht bij de preventiemedewerker. Frans van Hoof, Tjeert Rozema, Jaco Bakker 's-HERTOGENBOSCH. Even een kort bericht vanuit Da- vis, California, USA. Twee weken geleden zijn we met vijf Neder landse Supply Chain Management trainees en een Russische Supply Chain trainee aangekomen in Davis voor het volgen van het UC DAVIS Brewers Certificate Pro gram. Onze missie is om in acht weken tijd het gehele brouwpro- ces te leren, tot in de kleinste de tails. Elke dag van 9.00 tot 16.00 uur zitten we in de collegebanken en krijgen we lessen van de 'Pope of Foam' en bekende brouw- professoren. Erg interessant! De eerste twee weken zijn snel voorbij gegaan. De eerste week bestond uit een stevige opfris cursus scheikunde en biologie. In week twee kwam het vermou ten aan de orde en komende week worden de onderwerpen water, pompen, kleppen en het transporteren van vloeistoffen behandeld. De weken die volgen bestaan uit alle andere proces stappen van brouwen. Het is erg interessant om alle dingen die we hier leren plus de dingen die we al geleerd hebben tijdens onze trainee-opdrachten binnen Heineken, te vergelijken en om de stof beter te begrijpen. Omdat iedereen andere ervaringen heeft en een iets andere achter grond, kunnen we elkaar goed aanvullen. In juni zullen we drie examens doen om het certificaat te verdienen. Natuurlijk proberen we ook zo veel mogelijk van California te zien. Daarom gaan we er elk weekend op uit. San Fransisco hebben we al bezocht en ook Yosemite Pare en Santa Cruz. We halen er uit wat er in zit en zullen de vlag van Heineken hoog houden. Greetings from the one and only female Supply Chain Trainee, Inge Schrama Op de eerste verdieping van het kantoor in Zoeterwoude wordt de laatste hand gelegd aan een grootscheepse verbouwing. De klus moet ertoe leiden dat alle kantoorafdelingen en de P&O-, en Finance-afdelingen van HNS bij elkaar komen te zitten op eerste etage. Waarom is dat zo belangrijk? Wij vroegen het de betrokkenen. DE WENS Fred Holvast vertelt waarom besloten werd om te verbouwen. "De wens om iedereen bij elkaar te zetten in een open setting is voortgekomen uit een aantal voorvallen waar gebrek aan informatie-uitwisseling tot problemen had ge leid. Een dergelijke wens is mooi, maar voordat je kunt overgaan tot de uitvoering moet er nog een aantal dingen gebeuren. Als eerste moest er natuurlijk budget worden vrijgemaakt. Dit soort aanvragen is altijd moeilijk omdat het rendement van de investering niet uit te rekenen is. Gelukkig begreep de directie onze bedoeling en gaven ze ons groen licht. Toen zijn we gaan kijken hoe we het konden realiseren. We moesten voldoende vierkante meters creë ren. Dat deden we door het tussenstuk tussen twee gangen weg te halen en bij de kantoorruim te te betrekken. Die actie had twee voordelen. Natuurlijk dat we meer ruimte kregen, maar ook dat we afscheid konden nemen van de traditio nele kantoren met muren en dichte deuren. Alles werd opener, de transparantie werd letterlijk en niet alleen inhoudelijk. Tenslotte moetje goed nadenken over welke afdeling waar komt te zitten. Daarvoor hebben we hulp gehad van een extern bureau. Zij zetten voor ons op een rijtje wat de meest logische verdeling was en hoe we de looplijnen zo kort mogelijk konden houden. Niet onbelangrijk als je samenwerkt." DE UITVOERING Henk Louer (ontwerp interieur), Rob Baren- dregt (projectleider) en Nico Hanemaaijer (senior medewerker Facility Services) houden zich bezig met de verbouwing zelf. "Ons werd gevraagd een kantooroppervlak ter grootte van 2.500 m2 te verbouwen om plaats te bieden aan 120 medewerkers. In de oude situatie waren hier 75 medewerkers gehuisvest. Toch komt iedere medewerker op een werkruimte van 10 m2 te zitten, terwijl dat voorheen nog geen 9 m2 was. Alleen het aantal vergaderruimtes is beduidend teruggelopen. Eind juli 2007 kregen we de opdracht en we hopen de laatste fase op 22 februari op te leveren. De grote kunst Is om het binnen de gestelde tijd en het gestelde budget te realiseren. We hebben bij de start natuurlijk allerlei tekeningen laten zien maar het gaat eigenlijk nu pas leven voor de mensen. Ze moeten nog wel wennen aan de nieuwe situatie, vooral aan het idee van de flex-werk- plekken en de bijbehorende regels om je plek opgeruimd te houden. Met al dat glas en open ruimtes is het natuurlijk geen gezicht als me dewerkers van alles laten slingeren. Als je dit project moet samenvatten in één woord dan is het: 'uitdaging'. Het budget was een uitdaging, de termijn voor oplevering was een uitdaging en ook voor de mensen die er gaan zitten is het een uitdaging." VEILIGHEIDSCHOEN PONTO (LAAG MODEL) VEILIGHEIDSCHOEN TRAXX 207 (LAAG MODEL) VEILIGHEIDSCHOEN OMAHA (HOOG MODEL) VEILIGHEIDSCHOEN TRAXX 208 (HOOG MODEL) 'J FRED HOLVAST '4 HENK LOUER, ROB BARENDREGT, NICO HANEMAAIJER MAART 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 5