NIEUWE VEIUGHEIDSCHOENEN
VOOR HEINEKEN NEDERLAND
'SAMEN OP 1' BRENGT HNS DICHTER BIJ ELKAAR
1
1 r 1
I
Bericht uit Davis
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fsl
De huidige veiligheidschoenen die binnen productie en in de magazijnen
worden gedragen, worden op korte termijn vervangen door nieuwe,
betere modellen. Een goede veiligheidsschoen is belangrijk omdat deze
bescherming biedt tegen scherpe voorwerpen, glas en chemicaliën,
water tegenhoudt en voorkomt dat je uitglijdt op een natte vloer.
Afgewogen keuze
De bevindingen van de proefpersonen zijn door
de Heineken Arbodienst verwerkt. Dankzij de
proef is een afgewogen keuze gemaakt. Besloten
is om de huidige schoen te vervangen door de
Traxx én Ponto/Omaha. De ondersteuning van de
voeten is bij zowel de Traxx als de Ponto/Omaha
beter dan de huidige veiligheidschoen. Waar je
werkt, bepaalt welke schoen je krijgt. Werkje
bijvoorbeeld bij Verpakken dan krijg je de Ponto
of Omaha. De Traxx-schoen is voor de medewer
kers die alleen op droge vloeren werkzaamheden
verrichten. De Ponto/Omaha-schoen is voor de
medewerkers die ook op natte vloeren, zoals in de
bottelarij, werkzaamheden verrichten. De preven
tiemedewerker bepaalt welk type schoen je krijgt.
Indien een medewerker een smallere of bredere
schoen nodig heeft, komt alleen de Ponto/Omaha
in aanmerking omdat deze in tegenstelling tot de
Traxx breedtematen kent. Beide schoenen zijn in
een laag of hoog model beschikbaar.
Aanmeten
Op elke vestiging zal Intersafe Groeneveld bij de
productiemedewerkers de nieuwe schoen komen
aanmeten. Een oproep hiervoor ontvangen jullie
nog. De gegevens worden in een bestand opgeno
men, zodat bij nabestellingen de maat en het type
schoen bekend is. Voor vragen kun je terecht bij
de preventiemedewerker.
Frans van Hoof, Tjeert Rozema, Jaco Bakker
's-HERTOGENBOSCH.
Even een kort bericht vanuit Da-
vis, California, USA. Twee weken
geleden zijn we met vijf Neder
landse Supply Chain Management
trainees en een Russische Supply
Chain trainee aangekomen in
Davis voor het volgen van het UC
DAVIS Brewers Certificate Pro
gram. Onze missie is om in acht
weken tijd het gehele brouwpro-
ces te leren, tot in de kleinste de
tails. Elke dag van 9.00 tot 16.00
uur zitten we in de collegebanken
en krijgen we lessen van de 'Pope
of Foam' en bekende brouw-
professoren. Erg interessant!
De eerste twee weken zijn snel
voorbij gegaan. De eerste week
bestond uit een stevige opfris
cursus scheikunde en biologie.
In week twee kwam het vermou
ten aan de orde en komende
week worden de onderwerpen
water, pompen, kleppen en het
transporteren van vloeistoffen
behandeld. De weken die volgen
bestaan uit alle andere proces
stappen van brouwen. Het is erg
interessant om alle dingen die
we hier leren plus de dingen die
we al geleerd hebben tijdens
onze trainee-opdrachten binnen
Heineken, te vergelijken en om
de stof beter te begrijpen. Omdat
iedereen andere ervaringen
heeft en een iets andere achter
grond, kunnen we elkaar goed
aanvullen. In juni zullen we drie
examens doen om het certificaat
te verdienen.
Natuurlijk proberen we ook zo
veel mogelijk van California te
zien. Daarom gaan we er elk
weekend op uit. San Fransisco
hebben we al bezocht en ook
Yosemite Pare en Santa Cruz.
We halen er uit wat er in zit en
zullen de vlag van Heineken hoog
houden.
Greetings from the one and only
female Supply Chain Trainee,
Inge Schrama
Op de eerste verdieping van het kantoor in Zoeterwoude wordt de laatste hand gelegd aan een grootscheepse verbouwing. De klus
moet ertoe leiden dat alle kantoorafdelingen en de P&O-, en Finance-afdelingen van HNS bij elkaar komen te zitten op eerste etage.
Waarom is dat zo belangrijk? Wij vroegen het de betrokkenen.
DE WENS
Fred Holvast vertelt waarom besloten werd om
te verbouwen. "De wens om iedereen bij elkaar
te zetten in een open setting is voortgekomen
uit een aantal voorvallen waar gebrek aan
informatie-uitwisseling tot problemen had ge
leid. Een dergelijke wens is mooi, maar voordat
je kunt overgaan tot de uitvoering moet er nog
een aantal dingen gebeuren. Als eerste moest
er natuurlijk budget worden vrijgemaakt.
Dit soort aanvragen is altijd moeilijk omdat
het rendement van de investering niet uit te
rekenen is. Gelukkig begreep de directie onze
bedoeling en gaven ze ons groen licht. Toen zijn
we gaan kijken hoe we het konden realiseren.
We moesten voldoende vierkante meters creë
ren. Dat deden we door het tussenstuk tussen
twee gangen weg te halen en bij de kantoorruim
te te betrekken. Die actie had twee voordelen.
Natuurlijk dat we meer ruimte kregen, maar ook
dat we afscheid konden nemen van de traditio
nele kantoren met muren en dichte deuren. Alles
werd opener, de transparantie werd letterlijk en
niet alleen inhoudelijk. Tenslotte moetje goed
nadenken over welke afdeling waar komt te
zitten. Daarvoor hebben we hulp gehad van een
extern bureau. Zij zetten voor ons op een rijtje
wat de meest logische verdeling was en hoe we
de looplijnen zo kort mogelijk konden houden.
Niet onbelangrijk als je samenwerkt."
DE UITVOERING
Henk Louer (ontwerp interieur), Rob Baren-
dregt (projectleider) en Nico Hanemaaijer
(senior medewerker Facility Services) houden
zich bezig met de verbouwing zelf. "Ons werd
gevraagd een kantooroppervlak ter grootte van
2.500 m2 te verbouwen om plaats te bieden aan
120 medewerkers. In de oude situatie waren
hier 75 medewerkers gehuisvest. Toch komt
iedere medewerker op een werkruimte van 10
m2 te zitten, terwijl dat voorheen nog geen 9
m2 was. Alleen het aantal vergaderruimtes is
beduidend teruggelopen. Eind juli 2007 kregen
we de opdracht en we hopen de laatste fase
op 22 februari op te leveren. De grote kunst Is
om het binnen de gestelde tijd en het gestelde
budget te realiseren. We hebben bij de start
natuurlijk allerlei tekeningen laten zien maar
het gaat eigenlijk nu pas leven voor de mensen.
Ze moeten nog wel wennen aan de nieuwe
situatie, vooral aan het idee van de flex-werk-
plekken en de bijbehorende regels om je plek
opgeruimd te houden. Met al dat glas en open
ruimtes is het natuurlijk geen gezicht als me
dewerkers van alles laten slingeren. Als je dit
project moet samenvatten in één woord dan is
het: 'uitdaging'. Het budget was een uitdaging,
de termijn voor oplevering was een uitdaging
en ook voor de mensen die er gaan zitten is het
een uitdaging."
VEILIGHEIDSCHOEN PONTO
(LAAG MODEL)
VEILIGHEIDSCHOEN
TRAXX 207 (LAAG MODEL)
VEILIGHEIDSCHOEN
OMAHA (HOOG MODEL)
VEILIGHEIDSCHOEN
TRAXX 208
(HOOG MODEL)
'J
FRED HOLVAST
'4
HENK LOUER, ROB BARENDREGT, NICO HANEMAAIJER
MAART 2008