TOPPER HEINEKEN 'ERKEND LEERBEDRIJF VOOR DE TECHNIEK' HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Certificaat derde van vijftig naar tien stuks, maar dat was nog te veel. Twee keer per dag de kop schoonmaken, hielp eveneens onvoldoen de. In samenspraak met de leverancier van de machine hebben we toen een systeem ontwikkeld waarmee we via een barcode lezer inspecteren op de aanwezigheid van een sticker. Nu valt de machine stil als een fust geen sticker heeft. Met als gevolg dat er vanaf dat moment geen enkel fust meer de brouwerij verlaat zonder sticker." van een sticker en als hij bij de derde keer nog steeds niks heeft gevonden, valt de machine stil. Bijkomend voordeel is dat de barcode impliciet checkt of de printer nog goed functioneert. Immers: als de sticker met productiedatum, productinformatie en barcode onduidelijk is geprint - bijvoor beeld omdat het lint bijna op is - dan kan de barcodelezer hem niet lezen. We krijgen nu dus ook een seintje als er iets met de printer is." WIJLRE. De laatste maanden werkten Ruud Meijs (installatiebeheerder), Astrid Bessems (verpakkingstechnologe) en Hub Wetzels (operator Vatenhal) aan de verbetering van de controle van de aanwezigheid van een sticker op een fust. De Brand brouwerij ontving steeds meer klachten van het distributiecentrum in Heerlen dat er fusten werden geleverd zonder stickers met inhoud en houdbaar heidsdatum. "Met als gevolg dat niemand kan zien wat er in die fusten zit en tot wanneer ze goed zijn", zegt Jan Faas, die het drietal vanuit zijn functie als TPM Facilitator adviseerde. Toen Heerlen begin dit jaar meldde dat er 200 fusten waren geleverd zonder sticker, was het tijd voor actie. De Kaizen-methode werd uit de kast gehaald en het drietal ging onder leiding van Ruud Meijs aan de slag. Met succes. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "De sticker op een fust vertelt onze klanten wat er in het fust zit en tot welke datum de inhoud te gebruiken is. Verder staat er in formatie op over de vindbaarheid, de trace bility. Dat is belangrijke informatie die niet mag ontbreken. Na de klachten uit Heerlen zijn we gaan onderzoeken hoe vaak dat nu precies voorkwam en hoe we dat konden verhelpen. Wij turfden drie weken lang alle fusten. In die periode verlieten vijftig stuks de machine zonder sticker. De conclusie was snel getrokken: dit is onaanvaardbaar. We wilden grip krijgen op de situatie en het aantal fouten terugbrengen naar nul. Omdat al snel bleek dat het probleem in de kop van het stickerapparaat zat, zijn we die kop vaker gaan schoonmaken. We hebben die handeling opgenomen in de schoon- maaklijst, waardoor de kop van de etiket teermachine vanaf dat moment dagelijks grondig werd gereinigd. De uitval vermin- Wisseldelenmonteur Sjef Fooien (60) startte recent met een opleiding Draaien en Frezen aan het Koning Willem I College in 's-Hertogenbosch. Daarmee heeft de Bossche brouwerij er binnenkort weer een draaier bij. Dat was broodnodig, want de brouwerij telt op dit moment nog maar één full-time draaier. 's-HERTOGENBOSCH. Sjef Fooien moest even nadenken toen zijn leiding gevenden Hans-Patrick Husken en Alex Klaver hem vroegen of hij interesse had om eenvoudig draai- en freeswerk erbij te gaan doen. Maar na even nadenken be sloot Sjef het aanbod om een opleiding te gaan volgen aan te nemen. Zijn werk aan de wisseldelen neemt door de komst van de plastic labels steeds verder af. De tijd die daardoor vrij komt, kan hij nu gebrui ken voor het opdoen van nieuwe kennis. Na vijf lesdagen toont hij zich bijzonder enthousiast over zijn nieuw opgedane vaardigheden. Draaier is een prachtig beroep, vindt Sjef. "Maar ook het werken en leren in een groep van jonge kerels tussen de 18 en 20 jaar ervaar ik als heel bijzonder", zegt hij. Ze waarderen mijn ervaring in de branche en ik kan ze veel vertellen over hoe het in de praktijk van het bedrijfsleven toegaat. Ik ben tenslotte al 31 jaar in dienst van Heineken. Maar toch is het gek. Ik zou hun grootvader kunnen zijn". Als alles volgens plan verloopt, hoort Sjef na tien lesdagen dat hij het draaien en frezen goed onder knie heeft en kan hij de opleiding afronden. Zoals het er nu naar uitziet, haalt hij dat op zijn sloffen. Hij draaide na vijf dagen al een as en een kettingwiel. "Ik ben zo enthousiast geraakt dat ik nog wel wat langer zou wil len blijven. Dan kan ik nog wat speciale technieken leren." In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "De Kaizen-methode bestaat uit een twaalf stappenplan en is geschikt voor het oplos sen van minder complexe problemen. Het grote voordeel van deze methode is dat hij structuur aanbrengt in het aanvliegen van een probleem. Onze doelstelling was het stickeren van fusten foutbestendig te ma ken en dat is prima gelukt. De barcodelezer checkt drie keer of een fust is voorzien Wat is de volgende stap? "Een volgende stap is er niet. Is ook niet nodig. Samen zijn we erin geslaagd een vervelend probleem volledig uit de wereld te helpen. Het distributiecentrum in Heerlen ontvangt nu geen enkel fust meer zonder sticker. En dat betekent dat onze klanten er ook geen meer krijgen. Wij zien dat als winst. Pure winst." Kenteq, het kenniscentrum voor Technisch Vakmanschap, heeft de brouwerij Zoeterwoude opnieuw als Erkend Leerbedrijf aangemerkt. Vorig jaar werd de brouwerij 's-Hertogenbosch ook al erkend. ZOETERWOUDE. Kenteq erkent bedrij ven uit alle branches op het gebied van installatie, metaal en elektro. De erkenning is vier jaar geldig en loopt tot 2012. Dit be tekent dat de opleidingsactiviteiten binnen de brouwerijen in het kader van Beroeps begeleidend Leren (BBL) en Beroepoplei- dende Leerweg (BOL) zijn goedgekeurd volgens de kwaliteitscriteria zoals bedoeld in de Wet Educatie en Beroepsonderwijs (WEB). De behaalde resultaten in de ge noemde trajecten zijn hiermee volwaardig en wettelijk erkend en kunnen worden uitgevoerd op de brouwerij zelf. De verkre gen erkenning als Leerbedrijf is dan ook een goed resultaat voor inspanningen om medewerkers binnen de brouwerijen een zo goed mogelijke opleiding aan te bieden. De aanwezigheid van praktijkbegeleiders, goede assessoren en gecertificeerd lesma teriaal is hiervoor een vereiste. Een com pliment dus voor iedereen in de brouwerij die hier aan heeft bijgedragen. Zeker in deze tijd van technologische groei en nieuwe eisen die aan vakmensen wor den gesteld, is kennis al snel verouderd. Voor Heineken is het up-to-date houden van het vakmanschap noodzakelijk om de continuïteit en de kwaliteit te garande ren. De ervaring leert dat het bieden van goede opleidingsmogelijkheden resulteert in gemotiveerde vakmensen die graag bij Heineken willen blijven werken. Zo blijft de specifieke kennis en ervaring binnen ons bedrijf en kan bespaard worden op de kos ten die nodig zijn om nieuwe medewerkers te werven en op te leiden. Ton Witte Opleidingscoördinator Erkend leerbedrijf INSTALLATIEBEHEERDER RUUD MEIJS, VERPAKKINGSTECHNOLOGE ASTRID BESSEMS EN OPERATOR VATENHAL HUB WETZELS kenteq MAART 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 3