S olumn POSITIEVE FEEDBACK GROETEN UIT ROEMENIË DRINK VERANTWOORD OF DRINK NIET ZUID-AFRIKA VAART WEL BIJ ELEKTRO NISCHE VERSCHEPINGSINFORMATIE HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Afgelopen donderdagmiddag had ik met de afdeling Purchasing Heineken Nederland het jaarlijkse afdelingsuitje. Altijd leuk natuurlijk, een uitje. Eerst met elkaar aan de slag en daarna een beetje ontspannen. Tenminste dat dacht ik. Maar de organisatie had wat anders in petto: we werden onder worpen aan een 'Dance Scan'. Dat gaat als volgt: eerst moeten alle aanwezigen tegelijk een aantal minuten dansen. Vervolgens danst instructeur Jan Pieter iedereen na en vertelt hij wat hij daarbij voelt. Het is natuurlijk erg komisch om te zien hoe dat dansen er voor een ander uitziet. Maar de aanwezigen zijn vooral onder de indruk van Jan Pieter. Hoe is het immers mogelijk dat hij van meer dan 20 mensen alle danspassen, bijzonderheden, gelaatsuitdrukking en houdingen na kan doen, terwijl hij de hele groep maar een minuut of vijf kon observeren? Daarbij komt nog dat Jan Pieter over iedereen een verhaal kan vertellen waaruit blijkt welke competenties en gevoelens de persoon in kwestie heeft en hoe dat alles in de organisatie past. Hoewel het verwoorden daarvan meer dan twee uur duurt, hangt iedereen aan zijn lippen. Hoe is het mogelijk om een groep meer dan twee uur te boeien? Volgens mij komt dat omdat de instructeur in 'optima forma' bezig was met het geven van positieve feedback. Positieve feedback motiveert en bindt mensen. Het geeft energie. Feedback geven is aan iemand anders vertellen hoe zijn ge drag door de ander wordt waargenomen, begrepen en ervaren. De feedback betreft het waargenomen gedrag en niet de persoon! Als deze feedback ook nog eens positiefis, dan stimuleert dat enorm. Dat bleek ook na de 'Dance Scan'. Iedereen was tijdens het diner na afloop nog vol van de feed back. Er heerste een positieve sfeer en iedereen was écht met elkaar in gesprek. Als we dit met z'n allen verder kunnen uitbouwen dan belooft 2008 niet alleen een jaar van uitdagingen en goede prestaties te worden, maar ook van een goede en positieve werksfeer. En dat na een paar danspassen... 's-HERTOGENBOSCH. In januari 2007 is Roemenië bij de E uropese Unie gekomen. Dit is de meeste recente van de vele veranderin gen die het land heeft doorgemaakt sinds de val van Ceausescu in 1989. Roemenië is een land in beweging met veel uitdagingen. Ik hoefde daarom niet lang na te denken toen Paul Bleijs mijn interesse peilde voor een plek als Brouwerijmanager in Roemenië. Eind december zijn mijn familie en ik afgereisd om ons voor de komende jaren te vestigen in Craiova, een plaats in het zuiden van Roemenië. De kinderen zitten inmiddels op school en het zal niet lang duren voordat zij ons vertellen wat die aardige buurvrouw allemaal zegt. Roemeens is een Latijnse taal: wel te begrijpen, maar toch lastig als je even een praatje wilt maken. Ook voor Heineken is Roemenië volop in be weging. De biermarkt heeft de afgelopen paar jaar een ongelofelijke groei laten zien (tussen de 10 en de 20 procent per jaar), waardoor ook hier de uitdagingen voor het oprapen liggen. Vooral het PET-segment is hier erg groot. In de vier brouwerijen die Heineken op dit moment in Roemenië heeft, wordt dan ook volop geïnvesteerd om de capaciteit voor het volume te kunnen leveren, zonder de Heineken-richtlijnen uit het oog te verliezen. Zo verdubbelen we dit jaar de capaciteit in de brouwerij van Craiova. Een mashfilter, membraanfiltratie, een grotere PETTijn, een nieuwe gistruimte en extra vergistingstanks zijn slechts enkele van de investeringen die nu, in de eerste maanden van 2008, worden neergezet. Deze investeringen gaan hand in hand met de uitrol van HACCP, ISO en LabStar. Natuurlijk vergeten we ook hier in Roemenie TPM niet. Ondanks alle operationele en inves- teringsdruk zoeken we ook hier naar te elimi neren verliezen. De ervaring die ik hiermee in 's-Hertogenbosch heb opgedaan, komt erg van pas. 'Copy with pride' noemen we dat! Groeten uit Roemenië, Onno van Drempt Remco Schram business projectleider CS&L) en Jan Veenstra (project manager IT HNL) komen net terug uit Zuid-Afrika. Daar realiseerden ze een succesvolle koppeling tussen de SAP-systemen van Brandhouse Beverages aldaar en Heineken in Nederland. Met die koppeling is Brandhouse in staat efficiënter te werken en kunnen bijvoorbeeld bestellingen, leveringen en be talingen gemakkelijker gecheckt worden en voorraden beter gemanaged. 's-HERTOGENBOSCH. Brandhouse Beverages distri bueert Heineken en Amstel in Zuid-Afrika. Het is een samen werkingsverband tussen Diageo (de grootste distributeur van sterk alcoholische dranken ter wereld), Namibia Breweries en Heineken. Met de SAP-koppeling ontvangt de Zuid-Afrikaanse distributeur dagelijks elektro nisch de verschepingsinformatie van Heineken. Vijf dagen nadat een schip uit Nederland vertrekt, krijgt Brandhouse de gedetail leerde containerinformatie elektronisch aangeboden via een Logistieke Invoice File (LIF). Daardoor is het aanmelden van de containers bij de douane en de juiste afwikkeling ervan ern stig vereenvoudigd. "We missen nu geen enkele container meer", zegt Gray Ballentine, directeur Supply bij Brandhouse Bevera ges. "Tot voor kort was dat nog wel eens anders." brandhouse Zeer content Ballentine toont zich zeer in zijn nopjes met de koppeling. "We zijn zeer content met de service van Heineken. De containerinforma tie wordt direct in ons SAP-sy- steem verwerkt en inkooporders worden automatisch klaar gezet. Eerst moesten we die handmatig invoeren en dat waren er nogal wat." De facturen van Heineken worden tevens automatisch gecheckt. Alle handmatige con troles die ze bij Brandhouse eerst moesten uitvoeren, kunnen nu achterwege worden gelaten. "Het bespaart ons enorm veel tijd", zegt Ballentine. "We are extre mely happy with what you guys have done for us, cheers!" Administratiefin goede banen HNS werd vorig jaar juni bena derd door Joop Knuist om voor Brandhouse de Logistieke Invoice File (LIF) te bouwen. \lQlf DIAGEO De LIF moet de toenemende stroom containers vanuit Neder land administratief in goede ba nen leiden. HNS deed dat eerder voor Heineken USA. Hans van Zon werd als projectleider benaderd om dit proces vanuit Zuid-Afrika in goede banen te leiden, mede vanwege zijn ervaringen vanuit Heineken USA. Remco Schram en Jan Veenstra hebben dit project namens Heineken Nederland begeleid. Doelstellingen bereikt Vanaf juli vorig jaar is er door verschillende afdelingen binnen HNS (IT Heineken Nederland, Order Management Team) en Brandhouse Beverages hard gewerkt om deze koppeling tot stand te brengen. Eind november is de eerste Logistieke Invoice File verstuurd. In januari 2008 is de koppeling afgerond en daarmee zijn de doelstellingen van het project bereikt. Remco Schram, Jan Veenstra Heineken Begin februari ontvingen alle medewerkers een brief over het interne alcoholbeleid en de brochure Cool@Work. Ook op intranet en door middel van posters wordt aandacht besteed aan verantwoord alcoholgebruik. Wiggert Deelen: "Het kan niet anders dan dat er bij een alcoholproducerend bedrijf als Heineken aandacht is voor verantwoord alcoholgebruik en ons interne alcoholbeleid, zoals nu met Cool@Work. De nadruk ligt daarbij bij HNS zoals altijd op veiligheid en op het nemen van je eigen verantwoordelijk heid. De boodschap is dus niet nieuw. Binnen onze brouwerijen staat veiligheid hoog op de prioriteitenagenda. Alcohol tijdens het werk is dan ook niet toe gestaan. Na werktijd kan er uiteraard wel een biertje worden gedronken, als het maar verantwoord gebeurt. Op die verantwoordelijkheid wil ik de medewerkers van HNS aanspreken. Denk aan je eigen veiligheid en aan die van je collega's, maar ook aan je gezondheid en aan het imago van ons mooie bedrijf!" Drink verantwoord of drink niet RECULI DE ACCi Hubert te Braake ONNO VAN DREMPT VOOR DE BROUWERIJ IN CRAIOVA, ROEMENIË Namihij Brpwcries Limited By Horfiktu 6 ilDUUtt .Pt 8o8_ MAART 2008

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2008 | | pagina 2