0
REVISIE BROUWHUIS 4
i ÉÊ2
W" ÉL
TOEGANG
BROUWERIJ
ZOETERWOUDE
AANGEPAST
EEN GOEDE INVENTARISATIE
IS HET HALVE HGW-WERK!
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS
1
Midden januari vond de revisie van
Brouwhuis 4 plaats. Op hetzelfde
moment werd ook het project 'Split
sen moutaanvoer Brouwhuis 1 en 4'
uitgevoerd. Doel is te zorgen dat bei
de brouwhuizen gelijktijdig van mout
voorzien worden, zodat de een niet
op de ander hoeft te wachten. Tot nu
toe leidde een gelijktijdige vraag tot
wachttijd en dus tot stilstand!
's-HERTOGENBOSCH. In totaal waren in week
4 zo'n 100 monteurs, operators, engineers en
projectleiders bezig om ervoor te zorgen dat
we dit jaar weer aan de brouwopdracht kunnen
voldoen. Zo werden er maar liefst 80 productvei-
lige kleppen en 150 vlinderkleppen vervangen
of van een nieuwe pakking voorzien! De revisie
werd voorbereid en gecoördineerd door Ron
Zalme vanuit de onderhoudsgroep en door Andy
Stuiver vanuit de brouwoperators. Andy werd
hierbij opgeleid door Bram Kievit.
De revisie was gepland van maandagochtend
half acht tot woensdagmiddag vijf uur. Voordat
je met sleutelen kunt beginnen moet er echter
veel gebeuren. Zo moet de installatie schoon,
leeg en elektrisch veiliggesteld worden opgele
verd, zodat er veilig kan worden gewerkt. Zeker
in een brouwhuis is dat een lastig karwei, er zijn
immers veel leidingdelen waar vloeistof in blijft
staan. De revisie startte op maandagochtend
met een zogenaamde toolbox-meeting. Petra
Hissink, manager Brouwen, en Installatiebe
heerder Martin van Nuus gaven alle mensen
een toelichting over de werkzaamheden en over
hoe er gewerkt moest worden om ongelukken
te voorkomen. Vervolgens werden de verschil
lende veiligwerkvergunningen uitgegeven zodat
iedereen aan het werk kon.
Ook aan de inwendige mens werd gedacht tij
dens de revisie; 's-ochtends werd er bij de koffie
een heerlijk warm broodje geserveerd. Dit viel
goed in de smaak, grote klasse! De moraal werd
nog beter, toen er plotseling een doos gebakjes
werd aangeleverd. Toen de Facilitaire Dienst
er achter kwam dat deze op een andere afde
ling geleverd hadden moeten worden, waren ze
uiteraard al op. Hilariteit alom!
Na drie dagen hard sleutelen volgde het op
nieuw reinigen en in bedrijf nemen van de
installatie. De meeste zaken verliepen voorspoe
dig, ook gingen enkele zaken niet naar behoren,
maar dat is inherent aan een grote operatie
zoals deze. Uiteraard nemen we deze punten
mee in de evaluatie zodat we ervan leren en de
revisie de volgende keer nog beter gaat.
Andy Stuiver
De werkzaamheden aan de in- en uitgang
van het brouwerijterrein zijn klaar. De oude
slagbomen zijn vervangen door nieuwe versies
met 'intelligente' elektronica, de toegangs
wegen zijn overzichtelijker gemaakt voor
gebruikers en toezichthouders, en bezoekers
kunnen door de verplaatste bezoekersparkeer
plaats veiliger naar de loge lopen.
ZOETERWOUDE. De verbouwing heeft regelmatig voor hinder
gezorgd en mensen moesten soms zoeken naar alternatieve re
routes, maar het is gelukt alles en iedereen op een goede manier
langs de werkzaamheden te leiden. Een punt van aandacht is de
gewijzigde verkeerssituatie, waarbij bij in- en uitrijden van het
brouwerijterrein, het vrachtvervoer nu voorrang heeft op het
personenverkeer.
Bewegwijzering
De blauwe borden die boven de weg de verschillende bestem
mingen aangeven, worden nog veranderd. Verschillende borden
komen te vervallen en daarmee wordt het voor de bezoekers
eenvoudiger om de juiste richting te kiezen. Ook de bewegwijze
ring gaat veranderen. De parkeerstrook naast de loge aan de
ingaande zijde is komen te vervallen omdat de huidige strook te
smal is. Bij aangifte van (PUM) goederen wordt iedereen verzocht
te parkeren vóór de loge op de bezoekersparkeerplaats. Die is
nu zodanig gesitueerd dat bezoekers niet meer hoeven over te
steken naar de loge. Daarmee is de kans op ongevallen bij de
slagbomen beduidend afgenomen.
Het HGW (Heineken Global Workplacej-project wordt nu echt zichtbaar op
de werkvloer. Checklijsten, stickers op de PC en natuurlijk een hoop vragen
van medewerkers. Vanaf week 3 is de inventarisatie daadwerkelijk van
start gegaan en sinds kort heeft HGW ook een eigen plek op het intranet.
Op de intranetsite worden al veel van de vragen
van medewerkers over het project beantwoord.
Een bezoekje is meer dan de moeite waard. Nog
geen goed antwoord gevonden? Aarzel dan niet
om de daar vermelde contactpersonen of onder
getekende te benaderen.
HNS ingedeeld in groepen
Hoewel de agenda's druk bezet zijn, spreek ik
mijn waardering uit dat iedereen toch tijd heeft
kunnen (en nog zal) vrijmaken om dit belangrijke
project tot een succes te maken. Voor diegenen
die nog niet zijn benaderd, zal dit zeker voor half
februari gaan gebeuren. Om de inventarisatie
zo efficiënt mogelijk te laten plaatsvinden, is
HNS ingedeeld in ongeveer 100 kleine groepen
(clusters) waar één persoon (de groepscoördi-
nator) de regie heeft om de groepsgegevens te
controleren. Hier geldt: vele handen maken licht
werk! Momenteel wordt er prioriteit gegeven aan
de standaard werkplekken. De wat complexere
werkplekken (afwijkende hardware, koppelingen
met machines of software) krijgen speciale aan
dacht van terzake kundige groepscoördinatoren.
Dit ter geruststelling van onze 'heavy users'!
Speciale aandacht
Het is goed om je te realiseren dat de zaken die
in de inventarisatie ontbreken, ook zullen ontbre
ken in de HGW. Ik vraag dus speciale aandacht
voor de items die belangrijk voor jullie zijn en
niet op de checklist voorkomen. Bijvoorbeeld als
informatie alleen bij jullie zelf bekend is. Denk
hierbij aan zelf geïnstalleerde software ('Local
Admin') en ingewikkelde Excel- (macro's) en
Acces-toepassingen. We moeten er namelijk ze
ker van zijn dat de HGW hier goed mee om gaat.
Ik hoor graag of er nog vragen, opmerkingen
of onduidelijkheden zijn. Die kunnen we dan op
intranet, in HNS Nieuws of gewoon in een overleg
aan de orde stellen. Jullie betrokkenheid en input
maken het verschil!
Frans de Roover
IT-Coördinator HNS
Telefoon: 071-545 6207
Mobiel: 06 -12419470
Visitatie
Aan het toegangsysteem voor het personenvervoer is niets ver
anderd, de personeelspas moet nog steeds worden aangeboden
bij binnenkomst en vertrek. Wel zijn de groene en rode verkeers
lichten verdwenen. Daarvoor in de plaats zijn er rode LED-lampen
op de slagbomen gekomen. Die gaan uit als de slagboom is ge
opend om aan te geven dat je door kunt rijden. Bij de uitgang is
de visitatielamp nu aangebracht op de kaartleesunit, zodat je
direct wordt geattendeerd op visitatie als de pas wordt aange
boden. De lampen worden nog voorzien van de juiste 'VIS'tekst.
Implementatie Cargo Card
Na een succesvolle pilotperiode is besloten dat al het vrachtver
keer op korte termijn de Cargo Card gaat gebruiken. Alle vracht-
wagenbanen worden dan omgebouwd. Uiteindelijk is het de
bedoeling dat de Cargo Card verder wordt geïntegreerd in de
verschillende logistieke processen voor een betere en beheers
bare bedrijfsvoering.
Gerard van der Willigen
Afdeling Bewaking Beveiliging
f-Üi
ffiL
FEBRUARI 2008
Heineken
P2 cfi*
HeineJjten