t HEINEKEN PREMIUM LIGHT OOK OP ST. MAARTEN GEÏNTRODUCEERD f HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS fÜ Voor 2008 staat op de agenda: de implementatie van Cruise Control bij Filtratie, meer onbemande uren bij Filtratie en Energie, en de voorbereiding op Cruise Control bij Brouwen. Ook wordt de efficiency van onderhoud verhoogd door een betere focus op de onderhoudskosten. Ontwikkelingen afdeling Verpakken Ook bij Verpakken zijn zeer goede prestaties geleverd. Targets werden gehaald en er was sprake van kostenverlaging door een toename van de productiviteit en een stijging van de OPI's. De glaslijnen overschreden zelfs structureel de 'magische' OPI-grens van 70%. Najaren was er weer sprake van groei: er werden twee Tapvat-lijnen gebouwd, de export naar de USA groeide door nieuwe productintroducties als Heineken Premium Light, Clear Plastic Label en de 'sleek can' (Heineken Premium Light), en er werd Amstel voor Zuid-Afrika gemaakt. Bij de uitrol van TPM waren de speerpunten discipline, HON (Hygiëne, Orde en Netheid), terug naar de basiscondities en voorrang voor 5S. Voor het opleidings traject 01-02 werd een fantastisch resultaat bereikt: een slagingsper centage van 90%! In 2008 zullen opnieuw wijzigingen optreden in de ploegenindeling. Verder wordt de vaste bezetting vergroot door de invulling van 15 vaca tures. Door de komst van colonne 8 in 2009 wordt de exportcapaciteit vergroot. De civiele bouw start half december 2007, de opbouw van de lijn zelf op 1 juli 2008 en de start van de productie naar verwachting op 1 oktober 2008. Per 2009 zullen dan colonnes 3 en 5 worden terugge- schaald van vijf naar drie ploegen. Godfried Meijer: "Het afgelopen jaar volgden tal van mooie ontwikke lingen elkaar razendsnel op. Jullie hebben allemaal geweldige prestaties geleverd, wat niet altijd eenvoudig was. Er werd veel van jullie inzet en flexibiliteit gevraagd. Daarvoor wil ik jullie bedanken. We liggen op plan om invulling te geven aan onze HNS-missie: een trotse, leidende, doelma tige brouwer zijn. De referentiebrouwerij binnen en buiten Heineken!" Na afloop van de bierkratsessie hebben vele medewerkers een enquête ingevuld. De tips en aanbevelingen worden gebruikt om de volgende bierkratsessie nog beter te maken. In het eerstvolgende HNS-nummer berichten wij jullie over de uitkomsten van de enquête. Zonnig nieuws in deze koude tijden: Heineken Premium Light is ook op St. Maarten (Nederlandse Antillen) geïntroduceerd. Na Amerika (maart 2006) en Puerto Rico (november 2007) is St. Maarten de derde markt in de wereld waar Heineken Premium Light wordt verkocht. Tijdens een groot feest in de containerhaven op St. Maarten, werd Heineken Premium Light op 2 december officieel geïntrodu ceerd. Compleet met dj's, lokale artiesten, promotiedames, comedy en acrobaten. John Leone, director van Heineken op St. Maarten vertelt: "We zijn blij dat we Heine ken Premium Light aan de consumenten op St. Maarten kunnen aanbieden. We hebben diverse verzoeken gekregen om het product naar het eiland te brengen; dat is nu eindelijk gebeurd. Op St. Maarten maakt light bier 20% van de totale biermarkt uit. We verwachten dat ons aandeel daarin zal groeien met de komst van Premium Light." Teun van der Linden, Manager Market Demand HNS, maakte de redactie attent op de introduc tie: "Het leuke is dat dit voor St. Maarten natuurlijk een groot event is, terwijl het voor HNS 'maar' enkele containers Heineken Premium Light zijn. Het geeft leuk aan dat naar de HNS-producten soms reikhalzend wordt uitgekeken." Heineken Premium Light is vanaf 3 december verkrijgbaar. Eerst in clubs, bars, hotels en restaurants en daarna in supermarkten en andere winkels. 's-HERTOGENBOSCH. In de nacht van dinsdag 27 op woensdag 28 novem ber werd onze nachtploeg verrast door het bezoek van een heuse kerkuil. Snel waarschuwden we de overige clusters zodat iedereen mee kon helpen dit bezoek in goede banen te leiden. Toen er behoorlijk wat hulptroepen ingevlo gen waren en ook de bewaking was gearriveerd, verdween onze uil helaas weer uit het zicht. Peter Beks van cluster Binnenland liet het daar niet bij zitten en startte een speurtocht. De meest voor de hand liggende plek was colonne 12 vanwege de rust die daar tegenwoordig heerst. En inderdaad... de uil had een lekker plekje gevonden in de flessenwasser van de colonne. Leo van de Lee trok daarop zijn handschoenen aan en kroop heldhaftig de machine in. Het onwaar schijnlijke gebeurde en Leo kreeg de uil ook daadwerkelijk te pakken. Midden in de nacht konden we de uil zijn vrijheid weer teruggeven. Net zoals dat in de nieuwe Heineken-commercial gebeurt na het redden van het lieveheersbeestje, werden ook bij ons de lijnen weer gestart. Een sterk staaltje 'Serving the planet', zou ik zeggen. Jan van de Gouw, ploeg B, colonne Binnenland Na zes jaar worden de SHOW-werkplekken in 2008 vervangen door HGW (Heineken Global Workplace). Ondanks dat we al lemaal wel eens in onze verwachtingen werden teleurgesteld, blijkt de SHOW-werkplek een betrouwbaar stuk gereedschap te zijn geweest, wat gezien de stormachtige IT-ontwikkelingen en onze groeiende behoeften zeker een prestatie is. De SHOW-werkplek is verouderd en is aan vervanging toe. Was SHOW een gestandaar diseerde werkplek voor heel Nederland, de HGW zal de standaard werkplek zijn voor Heineken wereldwijd. Vandaar de naam Heineken Global Workplace. Doel is om wereldwijd kosten te besparen door onder andere uniform werken, makkelijker data en kennis uitwisselen, en een doelmatiger beheer. Hiervoor heeft Heineken een con tract met HP (Hewlet Packard) afgesloten, zij zijn ervaren in wereldwijd werkplekbe- heer. Sleutelwoorden waren: standaardisa tie, heldere afspraken en alleen gebruiken watje nodig hebt. HGW op wereldtournee Inmiddels worden de eerste werkplek ken door de testgebruikers onder handen genomen zodat kinderziektes kunnen worden aangepakt, met een stabiele HGW als resultaat. De planning is dat vóór de zomer 2008 heel Nederland voorzien zal zijn van de nieuwe werkplek. Parallel aan de uitrol in Nederland zal HGW aan zijn 'wereldtournee' beginnen, die half 2009 zal zijn afgerond. Het spreekt voor zich dat de vervanging van de SHOW-machines voor de gebruiker zo min mogelijk last mag veroorzaken. Een goede voorbereiding is daarom van groot belang. Daarbij is jouw hulp als gebruiker zelf ook nodig. De gegevens in de beheersystemen zijn niet foutloos en niet volledig genoeg om een SHOW-werkplek naar tevredenheid door een HGW te kunnen vervangen. Dit is dan ook het perfecte moment om alle zaken die in de loop der tijd overbodig zijn geworden, op te schonen. Tijd maken Vanaf januari zal een uitgebreide inven tarisatie starten waarbij de gebruiker kan worden benaderd. Welke zaken we willen checken, zal dan mondeling of per mail worden gecommuniceerd. Hierbij wil ik al len gebruikers verzoeken om dan even tijd te maken om te helpen de juiste informatie boven water te halen. Het resultaat zal zijn dat jullie SHOW-werkplek probleemloos door de HGW kan worden vervangen. In de volgende HNS Nieuws zal ik een update geven en dieper ingaan op de HGW in het algemeen. Voor urgente vragen of infor matie in een (werk)overleg kun je me altijd benaderen. Alvast bedankt voor jullie hulp! Frans de Roover IT-coördinator HNS vervolg van pagina 4 L X DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 5