EEN TOTAL CLEAN OUT IS TEAMWORK BROUWERIJ BESTEEDT ELECTROWERK UIT AAN ACTEMIUM HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS IT) I vrrCn g3% Stof reductie" TApptQ "Resultaat: In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Het 'stofreductieteam', bestaande uit Foad Mallallah Ghayemi, Francien de Jongh, Taco Zantinge, Aaltje Nieuwdam, Kirsten Willemsen, Jan Pieter van Kempen en Frank Rohmer, werkte de afgelopen maanden aan het reduceren van stof op de modelmachine (multipac- ker) van colonne 5. In het verbetertraject werkte productie nauw samen met Inkoop, de afdeling Kwaliteitsborging Techno logie en de leverancier (RRK) van de kartonnen trays. Met elkaar brachten ze de hoeveelheid stof dat door trays op de lijn werd veroorzaakt, terug met 93%. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Het team kende twee doelstellingen: het reduceren van de hoeveelheid stof en het creëren van een effectieve samen werking tussen de verschillende HNS- afdelingen en de leverancier. Beide doelstellingen zijn behaald! Het stof was afkomstig van de trays, waardoor de trayloader snel vervuilde en er teveel stof op de traybanen kwam. Als je dat stof niet reduceert of regelmatig weghaalt, ontstaan er veel stilstanden, vooral op de dozenbanen. We hebben eerst alle feiten verzameld en daarna zijn we via de afde ling Inkoop in contact getreden met de grootste leverancier van de trays. Onze analyse gaf aan dat de oorzaak van zoveel stof lag in de standaard perforaties van de trays. De leverancier heeft vervolgens de constructie veranderd en de perfora ties vervangen door een voorgeperste vouwrand. Daardoor kwam er bijna geen stof meer vrij. Voor de reductie van het stof dat tijdens het productieproces bij de leverancier op de trays terechtkomt, nam de leverancier ook maatregelen. De trays worden nu schoner bij ons aangeleverd. Onze prioriteiten op elkaar afstemmen kostte wat moeite in het begin, maar uiteindelijk hebben we op een prettige en effectieve manier samengewerkt. Zowel binnen HNS als met de leverancier. Het resultaat was geweldig: 93% reductie van de hoeveelheid stof. Daardoor zijn ook de schoonmaaktijden aanzienlijk gedaald en kost het minder moeite om de boel schoon te houden. En schone banen betekent minder - vooral thermische - storingen en dus een hogere 0P1. Achterafhebben we er niets extra's voor hoeven investeren en was ook de leverancier blij met de aanpas sing. Beter kan het eigenlijk niet." Op donderdag 15 november was het gezellig zweten in de Bossche brouwerij. Een team van 16 mannen en vrouwen uit alle lagen van de organisatie Het de Seperatoren en Sedicanter van het rayon Brouwen weer ouderwets glimmen. 's-HERTOGENBOSCH. Een Total Clean Out (TCO) is een belangrijke mijlpaal in het traject AM stap 1. Op donderdag 15 november, om half 9 's-ochtends, deed rayonmana ger Brouwen Eef Stiekema de kick- off. Het team kreeg eerst nog een stukje theorie over TCO en waarom dat cruciaal is in een AM-traject. Het doel van een TCO is het herstellen van basiscondities, schoonmaken inspecteren en afwijkingen labelen. Door grondig schoon te maken, zie je ook afwijkingen zoals roest- vorming, een bout of moer die ont breekt, of onderdelen die gebroken, beschadigd of versleten zijn. Als je thuis de auto schoonmaakt, zie je ook de krasjes, deukjes, roestplek jes et cetera die je in het dagelijkse gebruik niet opvallen. Na de uitleg werden de mouwen opgestroopt en gingen we in drie groepjes aan de slag. Al snel gingen de jasjes uit; toch vermoeiend dat schoonmaken! Alle afwijkingen heb ben we gelabeld en zoveel mogelijk meteen weggewerkt. Het streven is om binnen zes weken 80% van de TCO-labels te hebben opgelost. De eerste twee stappen van 5S zijn ook uitgevoerd namelijk 'scheiden en schikken'. De overbodige items hebben we netjes in de 'Japanse tuin' geplaatst. Ongelofelijk hoeveel je nog tegenkomt op een relatief schone werkplek. Bij het schikken ga je nadenken over waar je een voorwerp nodig hebt, hoeveel je nodig hebt en hoe je dit gebruikt. Afhankelijk van de antwoorden bepaal je wat de meest geschikte locatie is; die markeer je met tape tot de werkplekeigenaren de defi nitieve plaats aanwijzen. Pas dan wordt de tape vervangen door gele verf. Ja, overal is tegenwoordig een standaard voor. Al met al was het een heel gezellige, leerzame en nuttige dag. Namens AM-team Tankblok 8: Seperatoren Sedicanter Anita Roijmans 's-HERTOGENBOSCH. Op 3 december jongstleden heeft de brouwerij in 's-Hertogenbosch opnieuw een contract afgesloten met Actemium, voorheen bekend onder de naam Starren. De afdelingen Technische Dienst en Inkoop hebben de afgelopen maanden samen met Actemium hard gewerkt om een goed en bruikbaar contract 'in elkaar te sleutelen'. Binnen het contract kan Heineken tegen vaste verreken- prijzen de meest voorkomende elektrowerkzaam- heden uitbesteden aan Actemium. Wat betreft de werkzaamheden zijn in het contract duidelijke pres tatie-indicatoren aangegeven. Het is de bedoeling dat die prestaties en de samenwerking elk kwartaal worden geëvalueerd. Binnen de Bossche brouwerij is Theo van der Steen verantwoordelijk voor het contractmanagement. Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Het was nodig om het probleem goed in kaart te brengen en te visualiseren, zoals dat bij TPM hoort. Dit hielp enorm om draagkracht te krijgen bij de andere afde lingen. Een andere typische TPM-kreet is 'go to Gemba'. Dat betekent: ga naar de plek waar het probleem zich voordoet. Iedereen schrok toch wel van de hoeveel heden stof die overal lagen. Iedereen zag het probleem en wilde graag meewerken om het op te lossen. Ook bleek het belang rijk om de juiste mensen in je team te hebben. Zowel voor het snel kunnen nemen van besluiten als voor de benodigde tech nische kennis. De leverancier heeft ons heel goed geholpen, zonder hem waren we nooit tot dit resultaat gekomen." Wat is de volgende stap? "In dit geval gaan we de twee andere tray-leveranciers vragen dezelfde aan passingen aan te brengen. In de groep is veel enthousiasme ontstaan, dus we hopen binnenkort op een vergelijkbare manier een volgend probleem te kunnen oppakken." DIRECTEUR J. BOERS (STARREN) EN PAUL BLEIJS (HEINEKEN) ONDERTEKENEN HET CONTRACT DECEMBER 2007 T 'STOFTEAM' VAN LINKS NAAR RECHTS: TACO, FRANK, AALTJE, FRANCIEN, JAN ET OP DE FOTO: KIRSTEN WILLEMSEN

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 3