E 70 JAAR 'T KELDERKE Afscheid Walter van Gooi 'Don Leo' neemt na 37 iaar afscheid van Heineken ÉW W colofon HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS EERSTE CLUB BEERTENDER BROUWERIJDAG GROOT SUCCES ym£ Het is 70 jaar geleden dat, als afsluiting van een drie jaar durende verbouwing van de Brand Bierbrouwerij in Wijlre, de opening plaatsvond van ontvangstlokaal 't Kelderke. Anno 2007 werd deze verjaardag op 17 november jl. gevierd met een ontvangst van horecarelaties die meer dan 70 jaar Brand-bier schenken. Een kleine terugblik. WIJLRE. Guus Brand, de toenmalige commercieel directeur, vond het van belang om zijn afnemers op gepaste wijze te kunnen ontvangen. Hij had de befaamde architect Jos Wielders uit Sittard opdracht gegeven om 't Kelderke te ontwerpen en vervol gens schilder Harrie Kooien verzocht een aantal wandschilderingen te maken, die onder andere de oogst, het carnaval en kermis voorstelden. Als toefje op de slagroomtaart had hij schilder/glazenier Henri Schoon- brood een fraai glas-in-lood raam laten vervaardigen dat de blikvanger van de ruimte vormt. Feestvreugde Een jaarlijks terugkerend evenement (tot 2003) was de viering van de ver jaardag van Brand Up '52, het parade paardje van de brouwerij. Het 'gilde der scone levensconste', gevormd door notabelen uit Limburg, sloeg jaarlijks een Limburger tot ridder die zich verdienstelijk had gemaakt. Het gilde kwam tot besluitvorming tijdens een bijzonder diner in 't Kelderke, dat bereid werd door een topkok. Aan het einde van de middag werd de ridder bekend gemaakt en kwamen schutterij en een fanfare of harmonie uit Limburg een serenade brengen op het brouwerijterrein. De Wijlrese bevolking deelde in de feestvreugde, doordat iedere inwoner die ouder was dan 16 jaar vier consumptiebonnen thuisbezorgd kreeg, die op die dag 's avonds in de Wijlrese cafés konden worden verzilverd. Het behoeft geen betoog dat het in heel Wijlre gezellig was tot in de late uurtjes. De grootste groep bezoekers in 't Kelderde vormden echter de horeca ondernemers met hun klanten die 'aan de bron' kwamen kijken, proeven en voelen hoe Brand-bier gebrou wen wordt. Daarnaast maakten veel organisaties gebruik van 't Kelderke om een persconferentie te beleggen, (buitenlandse) gasten te ontvangen, vergaderingen te houden et cetera, 't Kelderke geniet daardoor tot ver over onze landsgrenzen bekendheid. Huldigen Dit jaar was het dus 70 jaar geleden dat 't Kelderke geopend werd en het leek Marketing en Horeca een goede zaak om daar bij stil te staan. Men besloot om alle cafés waar 70 jaar of meer Brand-bier geschonken wordt, uit te nodigen en te huldigen voor hun merkentrouw. De heer Thijs Brand, oud-directeur, was bereid gevonden de ondernemers te huldigen. Naast de 'jubilarissen' waren collega's van Horeca, Marketing en gepensioneerde medewerkers die vroeger contact onderhielden met klanten, aanwezig. Ook de pers was in groten getale present om de gebeurtenissen op foto (week- en glossybladen) en film (regi onale tv LI) vast te leggen. Peter van Besouw (Brand Bierbrouwerij Wijlre), Joris Huijsmans (Horeca) en Pascal van Ham (Marketing Brand) gaven eveneens acte de présence en stelden met elkaar vast dat het een geslaagde bijeenkomst was. Of zoals een aanwe zige zei: 'Dit is waarvoor het Kelderke bedoeld is!' Wiel Muijrers Planning Facilities Afgelopen zaterdag 10 november vond de eerste Club BeerTender Brouwerij dag plaats. Zo'n 100 Club BeerTender- winnaars werden in de Hooiberg ontvangen voor een rondleiding door de brouwerij en een tapcursus van meestertapper Franck Evers. ZOETERWOUDE. Deze Club BeerTender-leden wonnen bij het invullen van de code op hun fust een 'dagje achter de schermen bij Heineken'. Rond 13.00 uur werd iedereen ontvangen. Vervolgens werden er twee groepen gevormd waarbij men afwisselend een bezoek bracht aan de brouwerij en een tapcursus kreeg van Franck Evers. Maar zien is natuurlijk niet alles, daarom stonden er Beertenders klaar waarmee iedereen zijn eigen tapkunsten kon demonstreren. Uiteraard werd de dag afgesloten met een goede productconfrontatie waarbij het bittergarnituur niet ontbrak! ledereen verliet de Hooiberg met een grote glimlach op het gezicht, een tapdiploma op zak en een tasje met 'goodies' voor de Beertender. Omdat drank en vervoer slecht samen gaan konden de genodigden gebruik maken van een pendelbus naar Leiden Centraal Station. 's-HERTOGENBOSCH. Op 30 november nam Walter van Gooi na een loopbaan van 37 jaar afscheid van Heineken. Walter begon in 1970 bij Verpakken, waarna hij via een groepsleiderfunctie bij Brouwen uiteindelijk in 1994 aan de slag ging als teamleider bij DCS, het huidige CS&L. Walter sluit zijn loopbaan af bij Operational Scheduling. Walter hebben we leren kennen als een betrokken medewerker met hart voor de zaak. Naast zijn 'gewone' Heineken- werk was Walter ook een fanatiek FNV-kaderlid. Hij heeft een actieve rol gespeeld in de OR. Wij willen Walter graag bedanken voor zijn inzet en wensen hem en zijn familie een prachtige tijd toe. Wilko Sierksma Manager Operational Scheduling Na 37 jaar trouwe dienst nam Leo Slappendel op 29 novem ber afscheid van Heineken. Dat Leo voor velen een buiten gewoon gewaardeerde col lega is, werd al snel duidelijk door de enorme opkomst. De diverse sprekers stonden uitgebreid stil bij de unieke combinatie van de vakken nis, altijd positieve instelling en menselijke benadering die 'Don Leo' gedurende zijn carrière bij Heineken heeft uitgedragen. Zelfs Sinterklaas kwam nog even langs om zijn waardering uit te spreken voor Leo's inzet als voorzit- - Voor HNS Nieuws 10 kun je tot en met vrijdag 14 december kopij aanleveren. Het nummer wordt op donderdag 27 december naar de huisadressen gestuurd. ter van de personeelsvereni ging. Leo zelf benadrukte dat plezier in het werk uiteindelijk altijd het belangrijkste is. Vervolgens gaf een kleine brouwerij te kennen wel interesse te hebben in de diensten van Leo. 'Drie mon niken' waren speciaal naar Zoeterwoude afgereisd om te testen of Leo wel over de juiste capaciteiten beschikt. Na hun vertrek was het tijd om er nog 'one for the road' te nemen en nog eens stil te staan bij al die mooie herinneringen aan Leo. Eén ding is zeker: HNS zal Leo missen! rcfy.": Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES REDACTIEADRES ZOETERWOUDE BK 3.31, Z/Wou. Aad van der Meer, Loes Iedema, Telefoon: 06 -16032340 Lotte van Hoesel, Hafid Yazami, redactie@heineken.nl Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden 'S-HERTOGENBOSCH Strooks - 's-Hertogenbosch Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, vM-design - Delft Joop Donkers, Margreet van de Ven, Drukkerij Groen - Leiden Joost Broers, Ewald Smits, Jeroen de Fotografie coverfoto - Danielle van Jong, Sarah de Rijke Leeuwaarden, FlashArt DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 6