'Samen gezond begint bij Eigen Verklaring' BROUWERIJEN STARTEN PILOT AFVALVERWERKING ZATERDAG 8 DECEMBER IS HET 'TELLEN, TELLEN EN NOG EENS TELLEN' .3 FIETS- EN MOTOR OVERKAPPINGEN OP DE BROUWERIJ VERVANGEN xztr Met ingang van 15 november start op de brouwerijen in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch een pilot met Vliko BV voor de verwerking van afval- en reststromen. Vooral in Zoeterwoude bestonden er meerdere contracten voor afvalverwerking, met als gevolg veel verschillende afvalbakken, containers, afnemers en transporteurs. Dat kon efficiënter. Milieucoördinator Ingrid Sentse beaamt dat. "Niet alleen het werken met verschillende afnemers en trans porteurs kostte veel tijd, de afdelingen Brouwen, Verpakken en het Afvaldepot hielden er ook een eigen administratie op na. Die administratie werd vaak dubbel gedaan, omdat ze het ook aan het afvaldepot doorgaven. Op de werk vloer hebben operators en MEV veel werk aan het heen en weer rijden van afvalbakken en de bediening van de balenpersen." Vliko als beste uit de bus Begin dit jaar werden alle wensen omgezet in een programma van eisen en werden drie partijen uitgenodigd offerte uit te brengen. "Na een inten sief traject kwam Vliko, een bedrijf dat zich specialiseert in afvalbeheer, milieuzorg en reststoffenmanagement, als beste uit de bus", aldus Ingrid. "Niet alleen financieel, maar ook op het gebied van kwaliteit, logistieke oplos singen, schoonmaak van containers en communicatie. Omdat er met name in Zoeterwoude veel gaat veranderen, is er een proeftijd van zes maanden met Vliko afgesproken. Vliko voert niet alleen containers af, maar verzorgt ook de administratie en geeft adviezen over de interne logistiek en te gebrui ken (pers)containers. De medewerkers van de Milieudepots blijven in dienst van Heineken, maar worden in de nieu we situatie functioneel aangestuurd door Vliko. De hoofden Afvaldepot, Gé van Hartevelt en Henk van de Ven, worden operationeel contactpersoon voor Vliko. Naast de pilot blijven de lopende contracten met bestaande leveranciers voorlopig van kracht. We hebben besloten de afvalstromen gefaseerd toe te voegen en zijn begon nen met papier/karton." 's-Hertogenbosch en Wijlre Op de vraag of het contract ook geldt voor de andere brouwerijen, antwoordt Ingrid: "Alle brouwerijen zijn vanaf het begin betrokken geweest in het traject en bij de keuze voor Vliko. Het is een HNS-breed contract geworden. In 's-Hertogenbosch zal er echter minder veranderen. Daar zijn de werkzaamhe den al veel meer gecentraliseerd. Het Milieustation verzamelt zelf de afval stromen en voert het af via één partij, die dat voor het hele industrieterrein doet. De veranderde aansturing gaat wel voor 's-Hertogenbosch gelden. Bij Brand Bierbrouwerij is ook sprake van verschillende contracten, maar qua volume zijn het minder grote stromen. Na de proeftijd zal Brand bepalen of ze meelopen in het contract met Vliko." Henk van de Ven, hoofd Milieudepot in Zoeterwoude, stuurde tot 15 november zelf de mensen van het Afvaldepot aan. Hij moet behoorlijk wennen aan de nieuwe situatie: "De medewerkers van het depot, Vliko en ikzelf zijn in deze fase nog wat zoekende naar de juiste formule. Ik kan bijvoorbeeld in principe geen directe leiding meer geven aan de mensen van het Milieudepot. Maar we staan pas aan het begin van de pilot, het is nu belangrijk dat Vliko zich be wijst. We hebben bijna dagelijks contact met Vliko. Van de aandachtspunten die we met ze bespreken, zien we dat er verbetering optreedt." De huidige fiets- en motorover kappingen aan de Vlietweg (tegen over de Apollolaan) en de drie kleine fietsoverkappingen onder de loop brug bij het bedrijfskantoor, worden begin januari 2008 vervangen. ZOETERWOUDE. Ze zijn hoognodig aan vervanging toe. Eerder dit jaar is tijdens een storm zelfs een gedeelte van het golfplatendak van één van de fiets- en motoroverkapping weggewaaid. Momenteel heeft de aannemer een tijdelijke voorziening aangebracht. Afgelopen week zijn ter vervanging van de eerder genoem de stallingen, drie nieuwe fiets- en motorover kappingen besteld bij de leverancier. Onder iedere fietsoverkapping kunnen straks 72 fietsen worden geplaatst en onder de motoroverkapping 16 motoren. De drie stallingen worden begin januari 2008 geleverd en geplaatst. Via de mededelingenborden worden de gebruikers van de stallingen tijdig geïnformeerd over alterna tieve parkeermogelijkheden. Op zaterdag 8 december vindt wederom de landelijke voorraadtelling plaats. Mari van der Steen, sinds 1986 werkzaam voor CS&L Export in 's-Hertogenbosch, heeft al vele voorraadtellingen meegemaakt: 'ja, elk jaar is dat een behoorlijke klus waarbij we letterlijk met een notitieboekje alle voorraden tellen." 's-HERTOGENBOSCH. Volgens Mari worden echt in alle hoeken en gaten de kratten, blikken, eenmalig verpakkingsmaterialen en pallets geteld en genoteerd. Mari: "Je ziet dan pas echt hoe groot het magazijn eigenlijk is. We gaan in koppels aan de slag, later tellen we alle tellingen bij elkaar op. We kammen alle magazijnen uit, ook die bij de externe leveran cier. Het is tenslotte allemaal eigendom van Heineken. Verve lend is het wel als er verschillen worden gevonden. De echte voorraad verschilt namelijk wel eens van wat er in de administra tie staat. En ja, meestal is de voorraad in het magazijn kleiner dan de voorraad die we volgens de administratie moeten hebben. Dat bewijst meteen maar weer waarom het nuttig is om te doen." Tellen doe je op zaterdag De vraag komt op waarom deze telling zo belangrijk is voor Heineken? Controller Jan Willem van Riemsdijk, sinds 2004 actief bij HNS als controller, licht het graag toe. Jan Willem: "De voorraadtelling doen we in feite voor drie partijen: voor onze accountant KPMG, voor de Douane en voor onszelf. Onze accountant wil weten of de financiële voorraad die Heineken op haar balans zet, klopt met de echte zogenaamde fysieke voorraad. Die boekhouding moet ieder jaar kloppen. Daarnaast is de Douane een belangrijke partij. Heineken betaalt belasting voor alle produc ten die het Heineken-terrein af gaan. De Douane wil daarom weten wat er nü nog op het terrein staat. Dan weet ze ook over welk deel van de voorraad Heineken belasting af moet dragen. Tot slot is het voor Heineken zelf van belang om eens precies voor ogen te hebben wat we aan voorraad in huis hebben." Het tellen gebeurt op zaterdag 8 december. Jan Willem is er zelf ook bij. "Het wordt echt weer tellen, tellen, tellen, tot we een ons wegen", zegt hij enthousiast. "Om het tellen zo gemakkelijk en goed mogelijk te maken, kiezen we een rustig moment uit. Op dat moment mogen 'de goederen niet bewegen', zo noemen we dat. De zaterdag is daarvoor een uitgelezen moment; de meeste lijnen staan stil, er worden relatief weinig containers van het terrein af gereden en er is nauwelijks aanvoer van grondstof fen en verpakkingsmaterialen. Op 8 december ligt ook de volledige productie stil. Het laatste product zal vóór 07:00 uur van de lijnen aflopen. Niet eerder dan 15:00 uur die middag starten we weer op. Op 8 december zal het lijken of het rustig is op de brouwerij. Maar pas oper wordt keihard gewerkt! In stilte..." Een goede gezondheid is van grote waarde voor een werknemer, zijn directe werkomgeving en Heineken in het algemeen. Heineken voert daar om een actief gezondheidsbeleid. Onderdeel van de spelregels is dat een zieke medewerker op de dag van ziekmelding een Eigen Verklaring-formu lier invult en instuurt. HR adviseur Mirl Rensen legt graag uit waarom dat belangrijk is. Onderdeel van het gezond heidsbeleid is de al bestaande afspraak dat een zieke mede werker op de dag van ziek melding een Eigen Verklaring- formulier volledig invult en het vervolgens naar de Arbodienst stuurt. Iedere werknemer krijgt zo'n formulier thuisge stuurd. Volgens Mirl Rensen, HR adviseur op de brouwerij in 's- Hertogenbosch, gebeurt het in de praktijk nogal eens dat een zieke medewerker dit formu lier niet of niet op tijd instuurt. Mede namens haar collega's van HR op de andere brouwe rijen, wil Mirl graag nog eens onder de aandacht brengen dat het in dit geval gaat om een verplichting waaraan iedereen dient te voldoen. Mirl: "Boven dien is het ook in het belang van de zieke werknemer zelf. Als je de eigen verklaring goed invult krijgt de Arbodienst inzicht in de aard van de problemen. Ze kan daardoor gericht aandacht besteden aan de échte gezond heidsproblemen." Als een medewerker herhaal delijk verzuimt het formulier in te sturen, kan dit uiteindelijk leiden tot sancties. Mirl vraagt daarom nogmaals ieders mede werking en verzoekt iedereen consequent het Eigen Verkla ring-formulier in te sturen op de dag van ziekmelding! Een bruikbare tip is om het formu lier Eigen Verklaring naar je huisadres te mailen. Bij ziekte kun je het dan thuis invullen en naar de Arbodienst mailen! Vanaf oktober zijn we er mee gestart om alle medewerkers in het werkoverleg informatie te geven over de inhoud van dit vernieuwde gezondheids beleid. Mocht het nog niet in jouw werkoverleg aan de orde zijn geweest; vraag ernaar bij je leidinggevende. INGRIDSENTSE Bouwbureau HNS DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 5