Amstel en Ramon Beuk openen Loca Amstel Foodcafé in Tilburg HANS MULDERS HEEFT ZIJN EIGEN 'HEINEKEN-MUSEUM' CS&L STAAT OP KADERDAG STIL BIJ THEMA CUSTOMER SERVICE IT] HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Alles watje altijd al wilde weten over bier Hoe ontstaat de mooie schuimkraag op mijn biertje? Loca Tilburg "Hét visitekaartje voor een perfect glas bier is de schuimkraag. In verschillende landen wordt de hoogte van de schuim kraag anders gewaardeerd. Een Engels man geeft de voorkeur aan een miniem laagje schuim op diens pint, een Duitser prefereert een forse witte toef op zijn halve liter en in onze streken waardeert men de bekende 'twee vingers'. De gewenste hoogte van de schuimkraag verschilt dus, maar bierliefhebbers uit verschillende landen hebben allemaal een voorkeur voor een stabiel schuim met een fraai crèmewit uiterlijk. Wat steekt daar achter en hoe krijgt de brouwer dit voor elkaar? Bierschuim is een verzameling kleine gasbelletjes die bovenop het bier drijft. Bier is oververzadigd met koolzuurgas. Bij schenken of tappen komt dit gas uit het bier als belletjes vrij, die vervolgens het schuim vormen. Hoeveel gas er vrij komt bepaalt dus sterk de uiteindelijke schuim- hoogte na schenken. Dit is gekoppeld aan de hoeveelheid koolzuur in het bier, de temperatuur, het type glas en het schenk- gedrag. Eenieder die wel eens een biertje heeft getapt, weet dat het bekende 'fluitje' meer schuim geeft dan een 'vaasje'. De grootte van de belletjes bepaalt in hoge mate het uiterlijk en de stabiliteit van het schuim. Als vuistregel geldt dat hoe kleiner de belletjes, hoe witter, crèmiger en stabieler het schuim wordt. Als extreem voorbeeld geldt hier Murphy's Stout. Dit ravenzwarte bier bevat doorgaans stikstof- gas in plaats van koolzuur. Doordat stikstof zeer slecht in bier oplost, komen bij uit- schenken slechts zeer kleine belletjes vrij. Het resultaat is een uitermate stabiel schuim. De stabiliteit van het bierschuim hangt ook af van de hoeveelheid van bepaalde eiwitten en hopzuren in het bier. Deze vormen samen een soort schilletje rond de gasbel die het kapot springen ervan vertraagt en dus de stabiliteit ver hoogt. Met de keuze van goede mout en hop, het juiste brouwschema en een ge controleerde vergisting stuurt de brouwer naar een optimale samenstelling van eiwitten en hopzuren in het bier. Helaas zijn er ook stoffen die ervoor zorgen dat het schuim snel inzakt. Bekende voor beelden zijn zeepresten en vet (snacks!) op glazen. Een goede schuimkraag begint daarom altijd bij een schoon glas!" Amstel en topkok Ramon Beuk openen medio februari van het komend jaar een Loca Amstel Foodcafé in Tilburg. De verbouwingswerkzaamheden starten op korte termijn aan de Heuvel 49- De personeelswerving voor de nieuwe vestiging is al gestart. Er wordt onder andere geadverteerd op het bouwdoek aan de gevel van het pand. Ken jij als brouwerijmedewerker alle ins en outs van bier? Of kan jouw kennis best wat worden bijgespijkerd? In deze rubriek gaat de redactie op zoek naar antwoorden op vragen over bier. Een medewerker stelde ons onderstaande vraag. August Bekker, Senior Scientist bij Research Innovation (Group Supply Chain), geeft er een antwoord op. Na Haarlem en Apeldoorn is Tilburg de derde stad waar de nieuwe landelijke horecaformule Loca Amstel Foodcafé voet aan wal zet. In 2008 zullen nog diverse Nederlandse steden volgen. Met deze franchiseketen van het biermerk Amstel wordt ingespeeld op de toenemende behoefte van horecabezoekers om goed eten en drinken op een informele en kwalitatieve manier te combineren. Voor het samenstellen van de menukaart voor Loca Amstel Food café en de training van het keukenpersoneel is Amstel de samenwerking aangegaan met topkok Ramon Beuk. Hij is verantwoordelijk voor de kwaliteit van het eten en dacht ook mee over de invulling van de formule. Op vrijdag 9 november hield Customer Service Logistics van HNS, kortweg CS&L, haar jaarlijkse kaderdag. Managers, teamleiders en stafmedewerkers wissel den die dag hun meningen en ideeën uit over een actueel thema. Dat thema was dit keer klantenservice: 'wie zijn onze klan ten, wat vinden zij belangrijk, waar zitten kansen voor groei'. Eenvoudige vragen die tot heel leuke en zinvolle discussies leid den en die ook in de aanpak van CS&L zul len terugkomen. Meer informatie hierover wordt tijdens de kratsessies van CS&L in maart 2008 gegeven. 'Het werk is als het merk', schreef Wiggert Deelen in zijn column in de vorige HNS Nieuws. Heineken staat voor top, daar hoort ook bij dat medewerkers trots zijn op hun werk en hun merk. Bij Hans Mulders, operator aan colonne 11 (bussen), hoeven we daar allerminst aan te twijfelen. Hij beschikt thuis over een heus 'Heineken-museum'. 's-HERTOGENBOSCH. Hans Mulders werkt al vanaf 1970 op de brouwerij in 's-Hertogenbosch. In het begin werkte hij nog samen met zijn vader, die de start van de brouwerij in 1958 al mee maakte. Van kinds af aan heeft Hans een grote verzamelwoede gehad. Hans: "Het begon bij mij zoals bij zoveel kinderen met postzegels, sigarenband jes en munten. Later kwamen daar ook telefoonkaarten, pennen en singletjes voor mijn drie juke boxen bij. Ook van het Waalwijkse RKC heb ik veel spullen gespaard. Mijn vrouw deelt dezelfde hobby en heeft een behoor lijke verzameling kristal, clowntjes en aanstekers." Als ik iets moois zie, wil ik het hebben Als je in huize Mulders rondkijkt, zie je dat een heel groot deel van de verza meling bestaat uit Heineken-artikelen. In vrijwel iedere kamer tref je wel iets aan. Hans: "Aanvankelijk spaarde ik echt alles wat maar met Heineken (of Amstél) te maken had. De laatste tijd echter richt ik me op de meer speciale, aparte, zeldzame zaken. Alles wat iets minder bijzonder is, gebruik ik weer als ruilmiddel." De verzameling kent een groot aantal 'kroonjuwelen'. Zo heeft Hans koperen brouwketeltjes, vrachtwagens, lichtbakken en metalen reclameplaten in de collectie. Hans: "Van sommige artikelen is er echt maar één in Nederland. Als ik iets moois zie, zal ik er alles aan doen om dat ding te krijgen. Op een beurs zag ik eens een tapkraan, die moest en zou ik hebben. Ik bood een bepaald bedrag, maar de verkoper vond het veel te wei nig. Aan het eind van de beurs stuurde ik mijn schoondochter er op af; zij wist de kraan voor de helft van dee prijs te bemachtigen! Bijzonder is ook de zoge naamde 'WOBO-fles'. Freddy Heineken zelf had ooit het idee om de Afrikaanse markt te voorzien van vierkante fles sen. De fles kon na consumptie gevuld worden met zand en dan als 'baksteen' worden gebruikt. Helaas was de pro ductie toen technisch gezien te duur om een succes te worden." Hans Mulders heeft veel in huis, maar hij verzekert ons dat er voor bijzondere Heineken-spullen altijd nog wel een plekje vrij is. zoekt personeel! Interesse? Mail dan naar tilburg@loca.nl MMlUl Irani r Ovü Co Wat wil jij graag weten over bier? Mail je vraag naar redactie@heineken.nl! HANS MULDERS AAN HET WERK BIJ COLONNE 8 EEN DEEL VAN DE VERZAMELING DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 4