a TOPPER INGEBORG VAN MIL DE VIVA START BOUW BROUWERIJ ZUID-AFRIKA BEGIN VOLGEND JAAR VERWACHT HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS In de brouwerijen werken tiental len TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productie proces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonne tje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Cock van der Lans (teamleider Onderhoudsgroep), Erik Vervaet (onderhoudstechnicus E&I), Anton Ritsema (colonnetechnicus), Richard van Amsterdam (onderhouds technicus Werktuigbouw), Tjeerd Rozema (operator) en Cok Duivenvoor den (PKE-leider en rayontechnicus), bereikten met hun PKE-team (Focus- sed Improvement) een mooi resultaat op de wasmachine van colonne 12 in Zoeterwoude. 1113 storingen per week werden in een periode van tien weken teruggebracht naar 800 storingen per week. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Op Binnenland-colonne 12, ook wel de 1B genoemd, komt retourglas binnen dat door de wasmachine wordt schoongewassen en gespoeld. De wasmachine had heel veel storingen, waardoor operators geen tijd hadden om hun TPM-werkzaam- heden goed uit te voeren. Met het PKE-team zijn we gaan kijken naar de meest kritische storingen die het meeste tijdwinst opleveren. Ons vooronderzoek heeft geleid tot een verbeterslag: een behoorlijke vermin dering van het aantal storingen en kapotte flessen in de machine. We kwamen erachter dat er een structu rele fout in de machine zat, waardoor de flessen te ver door de flessenpoc- kets heen konden komen. Dat veroor zaakte de storingen en schade aan de sproeipijpen. De methodiek 'go to the spot' heeft ons geholpen om veel problemen boven water te halen. Eén van de resultaten is dat we het advies hebben gegeven om een revisie uit te voeren, omdat dan de daadwerkelijke verbetering kan worden doorgevoerd. Ook hebben we geadviseerd het vuil uit de kratten te laten verwijderen voordat de flessen worden uitgepakt. Dat kan met een groot stofzuigsy- steem, waar de kratten doorheen lopen en al het vuil in één keer wordt weggezogen." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "De methodiek 'go to the spot' houdt in datje met z'n allen naar de plaats gaat waar de storingen zitten. Vervolgens overleg je uitgebreid met de bedieningsmensen, je rapporteert alles en je gaat het analyseren. Daarvoor moetje wel met eigen ogen hebben gezien wat er gebeurt. Dankzij de methodiek, de operator- gegevens en de samenwerking met AM (Autonimous Management), hebben we ons doel bereikt en de grondoorzaak gevonden." Wat is de volgende stap? "Ons eerste advies, de revisie, is uitgevoerd. Of het stofzuigsysteem er komt, weten we nog niet. Dat ligt aan het kosten/batenplaatje. Bij andere fabrikanten draait het systeem heel goed. We hopen het straks te kunnen doorkopiëren naar andere wasmachines bij Binnenland." Ingeborg van Mil, Coördinator Fysieke Distributie in Zoeterwoude, staat in het vrouwenmagazine Viva. Compleet met groene Heineken-krat werd ze op het terrein van Hartog Bikker in 's-Hertogenbosch op de gevoelige plaat vastgelegd. 'S-HERTOGENBOSCH. Ingeborg van Mil werkt sinds oktober 2006 bij CS&L in 's-Hertogenbosch. Viva maakte een rubriek over de vacature en de medewerker en benaderde Heineken voor een kandidaat. Ingeborg werd aangemeld. In het artikel legt Ingeborg uit hoe ze werd aan genomen. Ook Walther Klijn komt in het artikel aan het woord. Hij vertelt waarom Ingeborg de baan kreeg. Ingeborg: "Ik was zeer vereerd om in de Viva te staan. Er werd ook zoveel aandacht besteed aan de fotografie! Van mijn collega's heb ik veel leuke reacties gekregen." bron-, viva Ex-brouwerijmanager 's-Hertogenbosch, Herman Ubbink, is Technical Director van de nieuw te bouwen brouwerij in Zuid-Afrika. Samen met Marketing Manager Amstel in Kaapstad, Willem Jan van der Hoeven, praatte hij op 16 november jl. in Zoeterwoude een groot aantal HNS-medewerkers bij over de ontwikkelingen in het land. ZOETERWOUDE. Na een aantal maan den van afwezigheid van Amstel in Zuid- Afrika, is de productie en het transport vanuit Europa nu goed opp gang gekomen. De afgelopen maanden kwamen er per dag zo'n 50 containers met Amstel- en Heineken-producten binnen in de havens van Zuid-Afrika. Met de voorraadopbouw zit het dus wel goed. Nu wordt het aanbod op de vraag afgestemd. De komende tijd gaat het verkoopapparaat in Zuid-Afrika zich richten op het verder heroveren van de markt en de verkoop van de 750 ml fles, die door colonne 7 in Zoeterwoude wordt geproduceerd. Bouw brouwerij Voor de bouw van de nieuwe brouwerij in Zuid-Afrika is het belangrijk om te weten hoeveel volume de verkopen uiteindelijk gaan opleveren. Herman Ubbink: "We weten wat SAB Miller aan Amstel verkocht, maar weten nog niet precies waar wij op uit komen. Daarom willen we de nieuwe brouwerij gefaseerd gaan bouwen. Zoda nig modulair dat we eenvoudig kunnen uitbreiden. Daarvoor hebben we een aantal scenario's voor volume en mogelijkheden ontwikkeld. We hebben momenteel een optie op 100 hectare grond net buiten Johannesburg, in de streek Gauteng, waar 70% van onze markt zit. Omdat de grond structuur op sommige plaatsen niet opti maal is, hebben geologen onder leiding van Ron Bohlmeijer van Group Supply Chain, de grond goed doorgemeten en getest. Een si logebouw moet bijvoorbeeld op een stevige ondergrond staan. We denken dat we begin volgend jaar met de shovels het terrein op kunnen. We wachten nu op de goedkeuring van de investeringsaanvraag. Verder moet er een Milieu Effecten Rapportage, ook wel 'Environmental Impact Assessment', worden ingediend en beoordeeld. Daarin rapporteert Heineken wat de milieu-, geluids- en de wegenbelasting gaat worden van haar activiteiten. Als alles in orde is, volgt de Record Of Decision en kunnen we als het goed is in maart 2008 beginnen met bouwen. Na 18 maanden kunnen we dan het eerste proefbrouwsel opleveren. Eind 2009 dus." Geen vertraging "De lay-out van de brouwerij zoals die uiteindelijk gaat worden bij een maximum capaciteit, is al bekend", meldt Herman. "In principe bouwen we de brouwerij in Sevilla na, maar qua architectuur zodanig dat het mooi past in het Afrikaanse land schap. Omdat wij onderdeel zijn van de joint venture Brandhouse, gaat de brouwerij naast Amstel ook Heineken- en Windhoek-bier produceren, ciders afvullen en zogenaamde 'ready-to-drinks', mixdranken zoals Smirnoff. We worden momenteel heel goed geholpen door de locale overheden. Maar als dingen niet gebeuren binnen de afgesproken tijd, staan wij op de stoep." lADUW BORD I i HERMAN UBBINK DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 3