0 lolumn DE BASISPRINCIPES Deel 3: 5S Onze jongens in Lagos op herhaling CLIMATE SURVEY: HOE ZIT HET MET ÓNS KLIMAAT? HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Paul Bleijs Directeur Heineken brouwerij 's Hertogenbosch Seiri, Seiton, Seiso, Seiketsu, Shitsuke. Ofwel: Sorteren, Structureren, Schoonmaken, Standaardiseren en Standhouden. Het zijn allemaal activiteiten die sterk verbonden zijn met de manier waarop we bij Heineken werken en de uitstraling van het bedrijf. Het is voor iedereen in meer of mindere mate herkenbaar: "Waar is die nietmachi ne, bezem of schroevendraaier nou als ik 'm nodig heb!" Of: "Waarom staat nou juist de doos die ik nodig heb helemaal achter aan?" Zoeken naar onderdelen, opruimen voor er bezoek komt, misgrijpen in de voor raad, eerst opruimen voordat we aan het werk kunnen, verlies aan imago. Het zijn de verliezen die ontstaan door een gebrek aan orde, netheid en discipline. Die verliezen worden aangepakt met 5S. De activiteiten De 5S-activiteiten worden in een vastgestel de volgorde uitgevoerd. Als eerste worden overbodige zaken van de werkplek verwij derd. Tijdens het structureren krijgt alles wat op de werkplek aanwezig is een vaste plaats. Vervolgens worden er afspraken ge maakt hoe de werkplek schoon moet worden gemaakt. In stap 4 worden alle afspraken ge standaardiseerd en gevisualiseerd (er mag geen twijfel bestaan over een standaard). De laatste stap is het borgen van de standaar den en het zorgen voor continue verbetering van de standaarden (het management wordt uitgenodigd om te auditen). Dit wordt alle maal uitgevoerd door de medewerkers op de desbetreffende werkplek, in samenwerking met specialisten en de leidinggevende. Enkele voorbeelden Deze twee voorbeelden van voor en na 5S, laten een wereld van verschil zien op de werkvloer. Voor een prettige werkplek en een professionele uitstraling is het daarom belangrijk dat we gedisciplineerd omgaan met orde, netheid en hygiëne. FonsJacobs TPM Manager Zoeterwoude Digitaal of op papier Ook binnen HNS worden de vragen lijsten van het climate survey onder medewerkers verspreid. Medewerkers die een eigen PC en e mailadres hebben, kunnen de vragenlijst digitaal via intra net invullen. Diegenen die geen eigen PC en e-mailadres hebben, krijgen de vragenlijst via HR of hun leidinggevende op papier. Het beantwoorden van de vragen, zowel digitaal als op papier, is volstrekt anoniem. De papieren lijst kan in een blanco envelop worden ingeleverd bij een centraal inzamelpunt op de brouwerij. Binnenkort verschijnen er op de brouwerij posters en ook tijdens de komende kratsessies wordt er meer informatie gegeven over het onderzoek. Begin maart worden de eerste resultaten gecommu niceerd. Op intranet vindt je een overzicht van de meest gestelde vragen en antwoorden over het onderzoek. In de periode van 4 tot en met 18 december zal de discus siebox op intranet in het teken staan van het climate survey. CLIMATE SURVEY 2007 IN HET KORT: In december worden de vragenlijsten ingevuld. Wie over een computer en e-mailadres beschikt, kan dat via intranet doen, voor anderen is er een papieren vragenlijst. Het gaat om 57 vragen en het invullen kost ongeveer twintig minuten. In januari en februari worden de antwoorden door een extern bureau geanalyseerd. Eind februari/begin maart worden de uitkomsten per bedrijfs onderdeel openbaar gemaakt. In maart beginnen de gesprekken met de managementteams van de bedrijfsonderdelen over de uitkomsten, waarna zij deze delen met hun medewerkers. Vervolgens verschijnen elk kwartaal rapportages over de voortgang van verbeteracties. De beantwoording van de vragenlijst is anoniem. Alle gegevens worden vertrouwelijk behandeld en in de uiteindelijke rapportage zullen géén afzonderlijke personen te herkennen zijn. Eind mei vertrokken drie Bossche collega's, Ton Eberg, Jeroen den Hollander en Louis Schönhage, naar Nigeria om daar een nieuwe bliklijn te installeren. Ze droegen bij aan het finetunen van het productieproces, verzorgden een trainings programma en vierden en passant ook dat het eerste blikbiertje van de band rolde. Nu, bijna een halfjaar later, zijn Ton Eberg en Louis Schönhage weer even terug. Hieronder doen ze verslag. LAGOS, NIGERIA. "Voor de tweede keer dit jaar zijn we aan het werk in de brouwerij van Nigerian Breweries in Lagos, Nigeria. In mei/juni is hier een nieuwe bliklijn geplaatst door Sidel, een Italiaanse bedrijf dat een totaalconcept voor verpakkingslij- nen levert. Een deel van ons werk bestaat uit het 'coachen' van de operators aan de bussenlijn. Veel van die operators zijn vóór de start van het project enkele weken in 's-Hertogenbosch geweest. Ze hebben daar in de ploegendienst meegewerkt, instructies gekregen over alle kwaliteitsbepalingen, et cetera. Ook op het gebied van CILT en 5S zijn hier zoveel mogelijk onze Bossche ervarin gen en expertise toegepast. Door het hele traject dat de operators hebben doorlopen, zijn ze erg goed op de hoogte. In een klein team runnen ze, naar Nederlands model, de gehele lijn. Een kopie van 's-Hertogenbosch dus! Nadat we in juni de installatie en de opstart van de bussenlijn met succes hebben afgerond, heeft de zogenaamde SAT plaats gevonden, de site acceptance test. Het draait daarbij simpelweg om de vraag of de lijn aan alle gestelde eisen en voorwaarden voldoet. Zo ja, dan wordt het project afgesloten. In totaal zijn we dit jaar zeven weken in Lagos geweest. We hebben een goede indruk gekregen van de Nigeriaanse cultuur. Opmerkelijk is de vrolijkheid en de ontspan nen uitstraling van de mensen. Iedere dag handen schudden en groeten is hier gebrui kelijk. Een heel mooi gebruik wat ons betreft. Mensen leven hier ook echt van dag tot dag. Dat kan wel eens leiden tot verbazing en soms tot onbegrip. Iedereen is enorm trots op zijn afkomst (diverse stammen!) en laat dat ook graag zien. Elke zondag gaan mensen naar de kerk, volledig in stijl ge kleed, het levert mooie beelden en prachtige herinneringen op. Kortom, werken in Nigeria was voor ons heel bijzonder." Groeten uit Lagos! Ton Eberg en Louis Schönhage De titel van mijn column heeft niets van doen met de opwarming van de aarde en de gevolgen daarvan voor het klimaat. Het gaat over het 'climate survey', het werkklimaat- onderzoek dat we binnen heel Heineken Nederland gaan houden. In dit climate survey kunnen medewerkers aangeven hoe zij 'het klimaat' in onze organisatie ervaren. Het gaat dan om onderwerpen als communicatie, sfeer, cultuur en werk-omstandigheden. Tussen 4 en 18 december kan iedereen de vragenlijst invullen en insturen (per e-mail of post). De resultaten van het onderzoek zijn zeer belangrijk. We meten niet alleen om te weten, maar ook om te kunnen verbeteren. De resultaten moeten indien nodig ook echt leiden tot concrete acties. Om een juist beeld te krijgen van wat wij met zijn allen vinden, is het héél belangrijk dat zoveel mogelijk collega's de vragenlijst invullen. Doel van de Nederlandse organisatie is dat we een respons halen van minimaal 70%. Dit is een hoog percentage, maar het is essentieel. We steken als organisatie veel tijd, energie en geld in de voorbereiding en de analyse van de antwoorden. Alleen door een hoge respons krijgen we straks een representatief en betrouwbaar beeld van het werkklimaat. Is dat klimaat dusdanig dat we optimaal kunnen presteren en het maximale uit onszelf halen? Dat kan alleen als we gemotiveerd zijn, plezier hebben in ons werk en voldoende uitdaging zien in onze werkomgeving. Alleen als we écht weten wat mensen vinden, kunnen we er straks ook naar handelen en kunnen we met elkaar de acties ondernemen die nodig zijn. Namens het volledige management van HNS kan ik jullie garanderen dat wij alle steun geven om aan dit onderzoek deel te nemen, ledereen krijgt de kans de vragenlijst in te vullen, zowel de mensen op kantoor, bij productie als bij commercie. Wij rekenen op eenieders deelname, want alleen door jouw stem te laten horen, kunnen wij samen van Heineken Nederland een (nog) betere werkomgeving maken. Het zou mooi zijn om het jaar 2007 zo af te sluiten. Want ja, het einde van 2007 is nu bijna binnen hand bereik. Het was (en is nog steeds) een druk en succesvol jaar. Ook 2008 belooft weereen interessant jaar te worden, er is voldoende gaande. Er is niets teveel gezegd dat we binnen HNS goed op weg zijn; 'Samen voor Goud' is nog steeds actueel. vervolg van pagina 1 VLNR: TON EBERG, LUIS DIAS (SIDEL), LOUIS SCHÖNHAGE EN PETER SMITH (HEINEKEN) i I DECEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2