Achter de schermen bij Inkoop UITNODIGING HNS-KERST- IERTJE OP ECEMBER TWEE JAAR WERKPLEKOPLEIDING KWALITEIT DEEL 1 Brand-kratten beelden Ouote 500 uit Wiepkle Coliin colofon HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS 1 VRAGEN AAN: J i, - ZOETERWOUDE. Graag nodigen wij alle HNS-medewerkers in Zoeter- woude uit voor een kerstbiertje. Jullie zijn van harte welkom op donderdag 13 december aanstaande tussen 15.00 en 18.00 uur in de hal van het Bedrijfskantoor (begane grond). MTHNS Begin 2005 werd de werkplekopleiding Kwaliteit in Zoeterwoude geïntroduceerd. Na twee jaar hebben 180 operators van de afde ling Verpakken de kwaliteitsmodule gevolgd. Wat is het resultaat? Beheerster van de oefenruimte Kwaliteit, Wiepkje Colijn-Toering, beantwoordt vijf vragen. Wat was de aanleiding om een kwaliteitsmodule te starten? "In de eerste plaats het 01/02-traject, waarin basisoperators (01) zouden worden opgeleid tot operator (02). In het verleden was er 'kwaliteit naar de lijn' en de module 'HACCP'. Om aan het WEB-niveau 2 te vol doen, moesten medewerkers extra taken kunnen uitvoeren en deze zijn opgenomen in de kwaliteitsmodule. Daarnaast heeft de afdeling Verpakken kwaliteit als één van zijn topdoelstellingen geformuleerd, met het daarbij behorende kwaliteitsbewust zijn." Welke onderwerpen zijn in de module opgenomen? "We behandelen algemene onderwerpen en de analyses. De algemene onderwerpen zijn: hygiëne, orde en netheid (HON), kwa liteitsbewustzijn, milieu, HACCP (Hazard Analysis Critical Control Points) en nieuwe aanpassingen op de lijn die gedaan zijn in het kader van Glas Niet In Fles (GNIF). Daar naast komen alle analyses van Verpak ken grondig aan bod: inhoudsweging/e- weging, visuele helderheid, stamwort en pH-bier/pH-pasteurwater. In totaal leren de mensen van de Binnenland-flessenlijn 16 analyses te beheersen, van de bussen/ bliklijn 12 analyses en van de Export-fles- senlijn 14 analyses." Aan welke eisen moet een cursist voldoen voordat hij/zij zijn certificaat haalt? "Cursisten gaan eerst in groepjes van negen a tien personen gedurende zes dagen voor theorie en praktische lessen naar school. Dat gebeurt in samenwerking met het Hol land College en mijzelf. Tijdens de lessen ontvangen ze 30 tot 40 praktijkopdrachten, waarmee ze op de lijn aan de slag gaan. Ze moeten minimaal drie keer de analyses oefenen, zowel op de lijn als bij mij in de oe fenruimte. Dan volgt de theorietoets met 50 meerkeuzevragen. Als afsluiting leggen de cursisten een twee uur durend praktijkexa men af. Als alle onderdelen voor minimaal 80% zijn behaald, is de cursist geslaagd voor de kwaliteitsmodule." Hoe lang duurt de cursus en wat is de impact op de lijn en op de tijdsbe steding? "De cursus duurt in totaal drie maanden en de lesdagen worden in drie blokken van twee dagen gegeven. Hierdoor is de ploeg op de lijn de operator dus minimaal zes da gen kwijt voor theorie. Bij het oefenen van analyses op de lijn werkt de cursist samen met een praktijkbegeleider (directe col lega). Dat duurt in totaal minimaal vijftien uur per cursist. Daarnaast komt de cursist regelmatig in de oefenruimte oefenen, vooral in voorbereiding op het examen. De praktijkopdrachten maakt de cursist thuis, hij/zij heeft daar gemiddeld zestien uur voor nodig. Al met al heeft de cursus een behoorlijke impact op de lijn en op de operator in opleiding." Welke effecten zijn er naar twee jaar zichtbaar? "Na twee jaar merken we dat vooral op de lijn het kwaliteitsbewustzijn is gegroeid. Een operator van de dozenstraat kan nu bijvoorbeeld herleiden wat er mis gaat bij de vuiler en belt dus sneller met de opera tors aan de voorkant van de lijn. Daarnaast is het team flexibeler geworden omdat meer operators de analyses beheersen en de operators elkaar tijdens de vakantiepe riode kunnen opvangen. Het belangrijkste is dat de kwaliteit van het product vooruit is gegaan omdat de resultaten en het com mentaar kritischer en completer in MES worden ingevuld. De operator is zich ervan bewust met welk product en met welke eisen hij of zij dagelijks werkt." Wist je dat Heineken ieder jaar voor heel veel geld aan grond stoffen en verpakkingsmaterialen inkoopt? HNS neemt daarvan een groot deel voor haar rekening. Achter de schermen ver richt de afdeling Purchasing Heineken Nederland (Inkoop) veel werk om een en ander in goede banen te leiden. Hoe dat in zijn werk gaat, vertelt Contractmanager Karei Schenk. "Voor HNS wordt de inkoop door twee organisatiedelen verzorgd. Group Purchasing maakt prijs- en volumeafspraken voor de meeste verpakkingen en grondstoffen. Pur chasing Heineken Nederland koopt de overige categorieën in. Daarbij kan je denken aan ICT, facilitaire diensten, reizen, consultancy en marketing. Beschikbaarheid garanderen Om ervoor te zorgen dat leveran ciers doen wat wij willen, moeten we ze vertellen wat we van ze verwachten, daarover afspraken maken en die afspraken uiteindelijk ook controleren. Daarom is er bin nen Purchasing Heineken Neder land sinds 1 september een nieuwe sectie: Contractmanagement. De belangrijkste taak is het garande ren van de beschikbaarheid van materialen. Daarnaast meten we de prestaties van de leverancier met het doel deze te verbeteren en zijn we bezig kosten uit de keten te ha len. Dat doen we bijvoorbeeld door verandering in verpakkingen door te voeren zoals meer lagen per pal let en minder verpakkingsmateri aal. Beschikbaarheid garanderen is lastig omdat het soms gepaard gaat met heel grote belangen. Van alle flessen die in een straal van 500 kilometer rondom de brouwerijen worden geproduceerd, wordt 70% aan HNS geleverd. Dat is heel veel glas. Eén fles extra vraag betekent dat onze concurrenten twee flessen minder krijgen. Met CS&L bereiden we leveranciers voor op wijzigin gen en oefenen we druk uit om onze materialen op tijd te krijgen. Kostenreductie De prestaties van Heineken han gen voor een groot deel af van de prestaties van de leveranciers. Dit geldt voor de kwaliteit, maar ook voor het voorraadmanagement en administratieve afhandeling. We maken hierover afspraken met de leverancier, meten de prestaties en evalueren dit met de leverancier. Het uiteindelijke doel is om met Brouwen, Verpakken en Supply Development Support (SD&S) de prestaties van leveranciers te verbe teren waardoor het lijnrendement en de time-to-market (de door looptijd tussen het nemen van de beslissing en het daadwerkelijk in de markt hebben van het product) beter worden. Kosteneffectiviteit wordt almaar belangrijker. Steeds hogere rendementseisen en stijgende prij zen vragen om lagere kosten. Je kunt je voorstellen wat een besparing van 1% over alle leveranciers oplevert. Met leveranciers maken we momen teel afspraken om kostenreducties door te voeren. Intern bekijken we met SD&S, de manager TPM en Verpakken hoe we structureel ideeën kunnen genereren en hoe we kansrijke projecten samen kunnen oppakken. Dat samenwerken is de sleutel tot succes en dé manier om de arbeidsproductiviteit te verhogen en de keten 'lean and mean' te ma ken. Hierin ligt voor HNS een grote uitdaging waarbij we de hulp van de medewerkers hard nodig hebben." Twee weken geleden werd de Quote 500 gepresen teerd. De jaarlijkse rijkenlijst van Nederland. De pre sentatie werd opgesierd met een gigantische muur van Brand-kratten. 2100 groene en gouden kratjes beelden 'Quote 500 "uit. IWMHMI MHWW n ym Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES ZOETERWOUDE Aad van der Meer, Loes Iedema, Lotte van Hoesel, Hafid Yazami, Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen 'S-HERTOGENBOSCH Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, Joop Donkers, Margreet van de Ven, Joost Broers, Ewald Smits, Jeroen de Jong, Sarah de Rijke REDACTIEADRES BK 3.31, Z/Wou. Telefoon: 06 -16032340 redactie@heineken.nl PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden Strooks - 's-Hertogenbosch vM-design - Delft Drukkerij Groen - Leiden Fotografie coverfoto Henk van Esch NOVEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 6