I HEINEKEN OOGST ERKENNING ALS LEERBEDRIJF HEINEKEN SPONSORT BOSSCHE OPERA 'WÈ NOU MADEIRA?' 'Leerbaner' Ismael Hiffens maakt carrière binnen Heineken m ij^l i w Aequor verleent kwaliteitscertificaten aan bedrijven in de levensmiddelen industrie. Je krijgt pas zo'n certificaat als je écht werk maakt van het oplei den van je medewerkers. Normaal gesproken krijg je een certificaat voor één onderdeel, dus bijvoorbeeld voor brouwen, verpakken of voor logistiek. Wally Klijn, medewerker Opleidingen bij Heineken Nederland, ging liever in één keer voor het complete plaatje. Met succes: de Heineken-brouwerij in 's-Hertogenbosch haalde het certificaat binnen voor de hele organisatie. 's-HERTOGENBOSCH. Op vrijdag 2 november kreeg Gerard Brockötter van het Leercentrum uit handen van Wally Klijn, medewerker Opleidingen, het prachtige Aequor-certificaat uitgereikt. Volgens Wally is dit certificaat 'een erkenning voor de manier waarop de Heineken brouwerij in 's-Hertogenbosch werkt op het gebied van opleidingen. Je krijgt dit certificaat pas als je verschil lende aspecten goed op de rails hebt staan. De begeleiding van de mensen die je opleidt, moet kloppen. Van de uitnodiging voor een training tot en met de registratie van de behaalde resulta ten. Je moet beschikken over trainers die hun vak verstaan, inhoudelijk maar ook didactisch." Vooral met dat laatste punt is Gerard zeer ingenomen: "Onze trainers moeten wat over kunnen bren gen en dat is beslist heel wat anders dan over tafel gooien wat je allemaal weet en kunt. Ad Stolzenbach en Reggy Siwaletti, onze trainers op het Leer centrum, gaan uit van een duidelijk omschreven leerdoel. Ze nemen iedere cursist mee op weg naar dat leerdoel. Dat leerdoel is niet bereikt als zij hun verhaal kwijt zijn, maar pas als jij het als cursist snapt of kunt." Waarom is dit certificaat zo belangrijk? Wally Klijn: "Heineken zit in een sterk concurrerende biermarkt. Daarom investeren we in de ontwikkeling van onze medewerkers. Aequor geeft ons een keurmerk, een stempel van kwaliteit. Zoeterwoude heeft het vorig jaar al gehaald, nu is 's-Hertogenbosch de gelukkige. Of het voor medewerkers iets zegt zo'n keurmerk? Van een certificaat op zich zal niemand wak ker liggen, maar ik denk dat iedere medewerker het op prijs stelt dat de brouwerij investeert in opleidingen. En het is toch mooi dat we hier zulke vakbekwame praktijktrainers heb ben. Een certificaat geeft hiervan een bevestiging. Dat zal de medewerkers zeker aanspreken." Paul Bleljs Nationaal erkend leerbedrijf, maakt het iets uit? Jazeker, het wil zeggen dat wij bij Heineken het opleiden serieus nemen en daar ook een volwaardig en kwalitatief erkende infrastruc tuur tegenaan zetten. We weten allemaal dat ons huidige professionele leven betekent dat we een leven lang blijven leren ongeacht je functie. Diegenen die ons nieuwe leercentrum gezien hebben, weten dat het wel goed zit met waar we onze kennis kunnen halen. Het is een fantastische kennisplek geworden waar we trots op kunnen zijn en die ook nog nationaal erkend is. Welke kennisveranderingen de toekomst ook van ons vraagt, wij zijn er klaar voor hiermee aan de slag te gaan. Bossche Opera Buffa In december biedt het Bossche Theater aan de Parade een podium aan 'Wè nou, Madeira?', een volksopera (ofwel een opera buffa) in Bosch dialect en barstensvol humor. De brouwerij en afdeling commercie in 's-Hertogenbosch zijn als sponsor bij dit spektakel betrokken. Tevens dient het Heineken Ontspanningscentrum (HOC) als repetitieruimte voor het gezelschap. 's-HERTOGENBOSCH. In de komische volks opera 'Wè nou Madeira?' komen twee kleurrijke tradities samen. Aan de ene kant komen tal van van bekende aria's, duetten en orkestwerken voorbij van de grote klassieke componisten als Mozart, Donizetti, Verdi en Bizet. Aan de andere kant staat het stuk bol van het goede Bossche gebruik om de eigen samenleving met luim en scherts op de korrel te nemen. Bezoekers zul len daarbij weinig moeite hebben zichzelf (of anderen!) te herkennen in types als La Madeira (de prinses), haar reislustige echtgenoot Prins A. de Zoveelste, la Sagna (de keukenprinses), La Sekreta (de hofdame), Tortellini (de dichtende edelman), Pero (de dorpsburgemeester en boer op zoek naar een huishoudster) en de handelsrei ziger Dottore Berini. Alle teksten zijn geschreven in het Bossche dialect. De decors en de kostuums zijn helemaal van deze tijd. Dus geen bokkeprui- ken en hoepelrokken, maar een setting op het vakantie-eiland Madeira. De directie van Heineken 's-Hertogenbosch heeft besloten de productie van 'Wè nou Madeira?' als sponsor te ondersteunen. Paul Bleijs: "De organi satie wil met deze theaterproductie een podium bieden aan professionals, amateurs en jong talent uit 's-Hertogenbosch en omgeving. Vele be staande koren, harmonieën en dansverenigingen zijn bij de productie betrokken, maar ook vele leerlingen van het Koning Willem I College. Door het luchtige karakter is dit ook typisch een voor stelling waar alle inwoners van Oeteldonck zich kostelijk bij kunnen vermaken. Voor Heineken 's- Hertogenbosch weer een prima gelegenheid om onze betrokkenheid bij de stad tot uitdrukking te brengen. Ik hoop ook dat onze medewerkers zoveel mogelijk de voorstelling gaan zien." Gratis kaarten! Speciaal voor deze gelegenheid geeft Heineken 's-Hertogenbosch 2 x 20 gratis kaar ten weg (de normale prijs is 23,00) voor de matineevoorstelling op zondag 16 december a.s. om 14.30 uur. Alle medewerkers van 's-Hertogenbosqh, Zoeterwoude en Wijlre komen hiervoor in aanmerking. Wil jij 2 kaartjes winnen? Mail dan vóór 1 december je naam, afdeling, postadres en telefoonnum mer naar redactie@heineken.nl. De 20 snelste inzenders zijn verzekerd van twee gratis kaartjes! Alle voorstellingen vinden tussen 12 tot en met 16 december plaats in het Theater aan de Parade in 's-Hertogenbosch. Voor meer informatie kijkje op www.wenoumadeira.nl. Ismael Hiffens kwam op g maart 2005 bij de brouwerij in 's-Hertogenbosch in dienst als leerling bij de Kwaliteitsdienst. Hij kon meteen aan de slag, verdiende zijn salaris, leerde een boel van zijn collega's en maakte op 1 februari 2007 de stap naar kwaliteitsanalist bij de Kwaliteitsdienst. Per 1 november is hij gevlo gen. Mooi is dat, je investeert in zo'n jongen en dan gaat ie weg... 's-HERTOGENBOSCH. Hans Fleuren, senior kwaliteitsanalist bij de brouwerij in 's-Hertogen bosch, moet er wel om lachen. Hans: "We hebben inderdaad met nogal wat mensen van de brouwerij aardig wat tijd ge stoken in de ontwikkeling van Ismael. Het lijkt nu een beetje verloren werk nu hij weggaat. Maar zo voel ik het zeker niet. Ismael was toen hij bij ons begon een heel aardige jongen, wat onzeker, maar zeker nieuwsgierig om wat te leren." Heineken is een erkend leerbe drijf, dat per jaar ongeveer vijf leerlingen aanneemt die kie zen voor de combinatie werken en leren. Iedere week draaien ze vier werkdagen volwaar dig mee binnen een afdeling. Daarnaast gaan ze één dag per week naar school. In het geval van Ismael is dat het ROC de Leijgraaf in Oss. In totaal is de leerling ongeveer anderhalf tot twee jaar werkzaam in een leerbedrijf. Hans: "Bij Ismael heeft dit traject heel goed uitgepakt. Hij is het werk leuk gaan vinden en hij kan wat hij leert ook meteen toepassen. Heineken wil graag dat mensen zich ontwikkelen, nou dat is in zijn geval prima gelukt. Per 1 november is hij in de functie van kwaliteitsanalist begonnen bij ons zusterbedrijf Vrumona in Bunnik, in de buurt van zijn woonplaats Nieuwegein. Ik wens hem daarbij het allerbes te toe en dat hij nog veel mag leren bij Vrumona." W tl •J •1 m i. s f VLNR: WALLY KLIJN, AD STOLZENBACH, GERARD BROCKÖTTER, REGGY SIWALETTI EN MANAGER VERPAKKEN FRANS ROZEMEIJER ISMAEL HIFFENS NOVEMBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 5