BROUWERIJ 'S-HERTOGENBOSCH GAAT VOOR INTERNATIONALE AWARD Bijzondere foto's LLOYDS AUDIT OVERWEGEND SUCCESVOL AFGESLOTEN 1 Aanpak opleidingen binnen HNS efficiënter m HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Maar weinig bedrijven kregen tot nu toe de JIPM-award, dé internationale TPM-award op het gebied van planmatig onderhoud. De Heineken-brouwerij in 's-Hertogenbosch gaat in 2008 op voor deze internationale erkenning. Een bijzondere prestatie en een bijzonder proces waar zelfs een boek over geschreven wordt. 's-HERTOGENBOSCH. JIPM staat voor Japanese Institute of Planned Maintenance, oftewel hét Instituut voor Planma tig Onderhoud. JIPM beoordeelt wereldwijd bedrijven op hoe goed ze het planmatig onderhoud voor elkaar hebben. Onder de weinige bedrijven die de award tot nu toe kregen, zijn klinkende namen te vinden als Unilever, Toyota en Pirelli. Volgens TPM-manager Fred Waij is de JIPM-Award een inter nationale erkenning voor wat de afgelopen jaren is bereikt. Fred Waij: "Voor het behalen van de prijs hoeven we in wezen niet anders te gaan werken. Het gaat om wat we nu al doen! We moeten laten zien dat we de dingen die we doen ook goed doen. Denk bijvoorbeeld aan het zorgen voor droge en schone vloeren, aan de aandacht voor de uitstraling van de afdeling (5S, hygiëne, inspecties). Daarom is het ook erg belangrijk dat alle werkplekken de planning van hun stappen blijven halen. In de brouwerijwereld zijn er maar weinig be drijven die een JIPM-Award in huis hebben. Binnen Heineken is aan de hand van de corporate TPM-auditingresultaten gekeken welke brouwerij het meest in aanmerking komt. Vol trots kunnen we zeggen dat dat 's-Hertogenbosch is ge worden. Wij zullen de pilot zijn en als voorbeeld gaan dienen voor andere brouwerijen die ongetwijfeld gaan volgen." Ervaringen verschijnen in boekvorm Het proces op weg naar de JIPM-Award kent een aantal mijlpalen. In januari 2008 is er een tweede kennismaking met de auditors (de eerste kennismaking was in februari). In april en mei vindt een tussenaudit plaats. In oktober en november vindt de eindaudit plaats. Het halen van deze JIPM-Award is voor de brouwerij zeer bijzonder, zeker ook omdat er een boek over gemaakt wordt. Linda Hakvoort gaat dat boek schrijven. Linda Hakvoort: "Als 'werkplekeige naar etiketteermachine' van rayon Binnenland, colonne 15, heb ik bij TPM Office het junioren traject met zéér veel plezier doorlopen. Nu ga ik beschrijven hoe de invoering van TPM in de brouwerij is verlopen. Met dat boek kunnen de auditoren zich straks een beeld vormen. Ik ga in op de TPM-pilaren en de resultaten, met veel voorbeelden van de resultaten die al behaald zijn én wat de doelen voor de komende jaren zijn. Het is een pittige opdracht, zeker ook omdat het in het Engels moet. Het is voor mij een leuke uitdaging. Het boek zal in maart 2008 klaar zijn". Reactie Paul Bleijs: "Voor de brouwerij is het belangrijk via het JIPM-traject het systeem van con tinu verbeteren (het uiteindelijke doel van TPM) zo goed mogelijk te verankeren. Ook valt niet te ontkennen dat we best trots zijn als JIPM-voortrekker te fungeren binnen Heineken. Met dit traject ga je meespelen in de Premier League van het TPM-spelersveld." De zomervakantie is voorbij, maar de redactie ontvangt nog steeds opvallende vakantiefoto's van medewerkers. Adrie Snep vangers, medewerker bij CS&L in 's-Hertogenbosch, stuurde ons een foto van een bijzondere bloemenvaas. Adrie schrijft: "Hierbij een foto van een tweede leven van een tapvat: als bloemen vaas op een terrastafel. Er stonden er een aantal op een terras in Port Grimaud aan de Cöte d'Azur in Frankijk." Dat de opleidingsactiviteiten binnen Heineken Nederland onlangs zijn gecentra liseerd, is ook merkbaar binnen HNS. Zo wordt bijvoorbeeld de opleiding SAP PM/ MM/IM over drie brouwerijen heen georga niseerd. Opleidingsmedewerker Anne Venema vertelt hoe dat in zijn werk gaat. In oktober keek een drietal auditoren van Lloyds kritisch naar een aantal belangrijke bedrijfsprocessen op de brouwerij. Op veel terreinen doen we het goed. Uiteraard is er ook een aantal verbeterpunten. 'Voorheen werden de opleidingsactiviteiten verspreid over verschillende organisa tieonderdelen bij Heineken uitgevoerd, waaronder de brouwerijen van HNS. Kennis werd daardoor niet altijd gedeeld, er was geen overzicht over de totale inkoop van opleidingen en geen goed beeld van de totale opleidingskosten. Nu de werkzaamhe den centraal in Zoeterwoude zijn georga niseerd, is er één kenniscentrum op het gebied van opleidingen voor heel Heineken Nederland ontstaan. Dat werkt efficiënter, zorgt voor deskundiger opleidingsadviezen en voor een totaaloverzicht van de oplei dingsinspanningen. Dat laatste is van groot belang, onder andere voor subsidieaanvra gen, die ruim op tijd moeten plaatsvinden. Voor medewerkers zijn de leidinggevende en de HR-adviseur nog steeds aanspreek punt voor opleidingen. Zij werken samen met de afdeling Opleidingen. De praktijk coördinatoren (nu nog rayonondersteuners) begeleiden nog steeds werkplekopleidingen in de brouwerijen en examineren. Ook zor gen zij Verpakken-breed voor de planning van opleidingen. Die planning wordt weer afgestemd met de afdeling Opleidingen. Anne Venema is opleidingsmedewerker. Samen met collega Wally Klijn is ze ver antwoordelijk voor het ondersteunen van de opleidingscoördinatoren (Henriëtte Steemers en Ton Witte) bij het organiseren van onder andere maatwerkopleidingen, zoals de training Business Warehouse voor SAP PM/MM/IM Single Client voor HNS. "Het verzoek voor de training kwam van de Manager Technische Dienst in Zoeterwoude, Pauwel van Nieuwenhove. Na een aantal gesprekken hebben we een team samen gesteld met diverse inhoudsdeskundigen binnen HNS: Alfons Versaevel, Application Consultant in 's-Hertogenbosch, Jaap de Boer, Centraal Artikel Manager in Zoeterwoude, Otto Peters, Senior Purchaser in 's-Hertogenbosch, Ton Witte, Opleidings coördinator en Aad Kruijer, Specialist Ap plicatiebeheer in Zoeterwoude. Momenteel bespreken we samen wat de inhoud van de training moet zijn en hoe we het gaan organiseren. Klassikaal, één op één, in grote of in kleine groepen, wel of niet achter de computer, et cetera. De samenwerking verloopt uitstekend. De teamleden zorgen voor de lokale inbreng, waardoor we straks een maatwerktraining kunnen samenstel len die voor heel HNS geschikt is." 's-HERTOGENBOSCH. Op 9,10 en 11 okto ber waren Thomas Zwiers, Alex Roovers en Cecile Willems van Lloyd's drie dagen te gast voor de jaarlijkse certificerings- audit. De auditoren keken daarbij naar de werking van onze systemen voor kwaliteitszorg (ISO 9001:2000), milieu zorg (ISO-14001), voedselveiligheid (HACCP) en diervoederveiligheid (GMP 01-04). Vanuit Heineken werd de audit begeleid door Henriette Grovers, Jet van der Steen en Erwin Overeem. Het resultaat van de driedaagse audit is dat de brouwerij de certificaten ISO 9001 en 14001 en HACCP continueert. Voor GMP moeten we binnen zes weken een interne audit uitvoeren. CS&L wordt voorgedragen voor het certificaat HACCP. Uiteraard is er ook nog een aan tal kleinere verbeterpunten, onder meer op het gebied van de beoordeling op in structies van derden en de borging van de beoordeling van kritische aspecten in projecten. Ook kan de leveranciers beoordeling bij projectinkoop beter en moet de controle van vrachtwagens met voederbier voor de betreffende mede werkers duidelijker omschreven worden. Aan het eind van de audit mogen we concluderen dat de primaire focus bin nen het huidige managementsysteem ligt op OPI's en FTE's. We beheersen het primaire proces, maar het is wel nodig dat we de projectstructuur verbeteren én de competenties vaststellen die in projecten nodig zijn. Ook moeten we milieuverbeteringen doorvertalen naar afdelingsniveau. Jacqueline Bertens LINDA HAKVOORT IS AL VOLOP BEZIG MET HAAR BOEK Beheerder Managementkwaliteitssysteem OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 4