TPM
TOPPER
CS&L NEEMT DEEL AAN
INTERNATIONALE PKE-TRAINING
f aS
HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T|
In de brouwerijen werken tientallen
TPM-verbeterteams aan het verbeteren
van het productieproces. In deze
rubriek zetten we een verbeterteam
in het zonnetje dat uitzonderlijke
resultaten heeft behaald.
ZOETERWOUDE. Het AM-team van Verpakken colonne
5 heeft als eerste in Zoeterwoude stap 4 van AM behaald
op de modelmachine multipacker. Eén van de onderdelen
van stap 4 is de overdracht van onderhoudstaken van
PM (Planned Maintenance) naar AM (Autonomous
Management). Een deel van de taken die normaal door
de onderhoudsgroepen worden uitgevoerd, gaan de
operators uitvoeren. Binnen AM is dat een grote stap.
Het AM-team had een behoorlijke omvang en bestond uit:
Carel van Baal (engineer Onderhoudsgroep Verpakken),
Edwin Oosterwijk (vanuit PM, rayontechnicus), Peter
Louwerens (colonnetechnicus), Fred Stol (vanuit PM,
technicus kopgroep), operators Bob Verwoerd, Huib Blok,
Foad Mallallah Ghayemi, Nicolaas Groot, Hennie Smit,
Richard Frauenfelder, Ben van Vliet, Carlo Paardenkooper,
Danny Schmidgall Tellings, Seare Misghina, Ceril Lopes en
Sandor Volwerk (teamleider Verpakken). Het team begon
in november 2006 en rondde stap 4 op 29 augustus af. Eind
augustus kregen ze tijdens een audit complimenten voor
de grondige en structurele manier waarop ze het hebben
aangepakt.
Welke resultaten heeft jullie team bereikt?
"Stap 1, 2 en 3 gaan bij AM over het in kaart brengen en
optimaliseren van schoonmaken en smeren. Bij stap 4 ga
je inspecteren. We beginnen met het overdragen van een-
I
voudige inspecties van de onderhoudsafdeling naar opera
tors. Het resultaat van het behalen van stap 4 is dat we een
goede methodiek hebben opgezet voor de overdracht van
die inspectietaken. Eén van de formats die we daarvoor
ontwikkelden is een zogenaamd transferplan. Dat is een
overdrachtsplan waar bij alle inspectietaken staat vermeld
wanneer ze over kunnen naar de operators, op welke
manier dat moet gebeuren en welke acties we daarvoor
moeten uitvoeren. Naast het opzetten van de methodiek zijn
er ook standaarden ontwikkeld, zijn de inspectietaken ver
eenvoudigd, is het aantal storingen teruggebracht en zijn de
operators getraind in de inspectietechnieken."
Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe
te passen?
"We hebben onszelf een manier aangeleerd om zaken aan
te pakken, zoals het introduceren, optimaliseren en borgen
van inspecties. Met behulp van een verliesmatrix (L-matrix)
bekijken we nu aan de hand van storingen welk onder
deel niet functioneert. We kijken met het hele team wat de
oorzaak van de storing is en bepalen hoe we het kunnen
voorkomen door te inspecteren. Dat registreren we in de
L-matrix. De toegevoegde waarde van het toepassen van de
methodiek is datje prioriteiten moet stellen en daar steeds
een stapje verder in gaat."
Wat is de volgende stap?
"Omdat de multipacker zo groot is, hebben we stap 4 eerst
uitgerold op het 'insertdeel' van de machine. Nu gaan we
hem over de hele multipacker uitrollen. Daarna beginnen we
samen met 's-Hertogenbosch aan stap 5 en starten we samen
een pilot in beide brouwerijen. Bij stap 5 ga je verder met
inspecteren, maar er komen ook kwaliteitspunten bij. Het uit
eindelijke doel is een nagenoeg storingsvrije machine doordat
de operators, in nauwe samenwerking met andere afdelingen,
hun machine steeds verder beheersen en beheren."
TPM wordt steeds verder in de keten uitgerold, ook buiten productie.
Het managementteam van CS&L nam afgelopen maart al deel
aan een TPM-kennismakingsworkshop (Supply Chain Awareness)
en onlangs werd 5S in 's-Hertogenbosch geïntroduceerd.
Begin oktober namen medewerkers van CS&L een week lang deel
aan een internationale PKE (Process Kaizen Engineer)-training,
die speciaal gericht is op het reduceren van verliezen binnen de
logistieke processen.
IV
r
ZOETERWOUDE. Binnen productie zijn al eerder PKE-
trainingen gegeven. TPM binnen logistiek en planning
introduceren is een logische volgende stap, omdat ook
daar verliezen met de TPM-methoden kunnen worden
gereduceerd. Bijvoorbeeld verliezen die ontstaan bij
voorraadbeheer, transport (laden en lossen van vrachtwa
gens), de leadtime van logistieke processen en handling-
activiteiten. Aan de vijfdaagse PKE-training namen naast
TPM in the Supply Chain
medewerkers van CS&L, TPM-office en horeca Nederland,
ook Heineken-medewerkers uit Oostenrijk, Polen, Rusland
en Zwitserland deel. Alle deelnemers kregen een intensieve
theorietraining, waarbij tools werden behandeld die speci
fieke verliezen binnen de logistiek kunnen terugbrengen.
Uit de training zijn vijf duo's gevormd bestaande uit een
TPM-medewerker en een medewerker van CS&L. Zij gaan,
samen met een zelf samengesteld team, de komende drie
maanden een projectopdracht uitvoeren. In januari 2008
moeten de deelnemers een theorietest afleggen en een
presentatie geven over de resultaten van hun project.
Pas dan is de training afgerond.
Projectopdracht
Roeland Blankespoor (senior projectleider Supply Chain
Planning CS&L) en Benjamin Nicolasen (senior project
leider CS&L Export) volgden de training. Wat vonden zij
ervan en met welke projectopdracht gaan ze aan het werk?
Roeland Blankespoor:
"De materie was best interessant, omdat de TPM-aanpak en
de tools voor Supply Chain Planning nieuw voor mij waren.
Ik ga werken aan de betrouwbaarheid van aanleveringen
van leveranciers. Met betrouwbaarheid bedoel ik On Time
In Full, dus: volgens planning, volledig en op tijd. Daarbij
beperken we ons bij de opdracht niet alleen tot de leverbe
trouwbaarheid van de leveranciers, maar we bekijken ook
de informatie die wij ze geven en hoe snel wij die informatie
intern verwerken. Het vermoeden is dat er aan beide kanten
wat te verbeteren valt. Met behulp van TPM kunnen we ach
terhalen welke oorzaken en factoren daar een rol bij spelen."
Benjamin Nicolasen:
"Ik werd wel getriggered door de training, maar wil toch
eerst zelf onderzoeken hoe TPM binnen logistiek kan
worden toegepast. Logistieke mensen zoeken altijd direct
naar oplossingen en vellen een oordeel. Met TPM kan dat
niet meer. We moeten eerst alle stappen doorlopen en de
methodieken toepassen om tot de oorzaak van het pro
bleem te komen. Dat zal wel wennen zijn. Ik ga me richten
op truckloading en rittenplanning aan de Export-kant. We
gaan onderzoeken wat de oorzaken van verliezen kunnen
zijn, zoals de manier van plannen, de algehele werkwijze,
beslissingen die worden genomen en files en oponthoud."
w
BENJAMIN NICOLASEN (ACHTERSTE RIJ, TWEEDE VAN LINKS) EN ROELAND BLANKESPOOR
(ACHTERSTE RIJ, VIERDE VAN RECHTS) TUSSEN HUN NEDERLANDSE EN BUITENLANDSE COLLEGA'S
Product
Development
Plan
r W
Source
Make Deliver
So TPM does not
stop after production
OKTOBER 2007