TPM TOPPER CS&L NEEMT DEEL AAN INTERNATIONALE PKE-TRAINING f aS HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS |T| In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. ZOETERWOUDE. Het AM-team van Verpakken colonne 5 heeft als eerste in Zoeterwoude stap 4 van AM behaald op de modelmachine multipacker. Eén van de onderdelen van stap 4 is de overdracht van onderhoudstaken van PM (Planned Maintenance) naar AM (Autonomous Management). Een deel van de taken die normaal door de onderhoudsgroepen worden uitgevoerd, gaan de operators uitvoeren. Binnen AM is dat een grote stap. Het AM-team had een behoorlijke omvang en bestond uit: Carel van Baal (engineer Onderhoudsgroep Verpakken), Edwin Oosterwijk (vanuit PM, rayontechnicus), Peter Louwerens (colonnetechnicus), Fred Stol (vanuit PM, technicus kopgroep), operators Bob Verwoerd, Huib Blok, Foad Mallallah Ghayemi, Nicolaas Groot, Hennie Smit, Richard Frauenfelder, Ben van Vliet, Carlo Paardenkooper, Danny Schmidgall Tellings, Seare Misghina, Ceril Lopes en Sandor Volwerk (teamleider Verpakken). Het team begon in november 2006 en rondde stap 4 op 29 augustus af. Eind augustus kregen ze tijdens een audit complimenten voor de grondige en structurele manier waarop ze het hebben aangepakt. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Stap 1, 2 en 3 gaan bij AM over het in kaart brengen en optimaliseren van schoonmaken en smeren. Bij stap 4 ga je inspecteren. We beginnen met het overdragen van een- I voudige inspecties van de onderhoudsafdeling naar opera tors. Het resultaat van het behalen van stap 4 is dat we een goede methodiek hebben opgezet voor de overdracht van die inspectietaken. Eén van de formats die we daarvoor ontwikkelden is een zogenaamd transferplan. Dat is een overdrachtsplan waar bij alle inspectietaken staat vermeld wanneer ze over kunnen naar de operators, op welke manier dat moet gebeuren en welke acties we daarvoor moeten uitvoeren. Naast het opzetten van de methodiek zijn er ook standaarden ontwikkeld, zijn de inspectietaken ver eenvoudigd, is het aantal storingen teruggebracht en zijn de operators getraind in de inspectietechnieken." Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "We hebben onszelf een manier aangeleerd om zaken aan te pakken, zoals het introduceren, optimaliseren en borgen van inspecties. Met behulp van een verliesmatrix (L-matrix) bekijken we nu aan de hand van storingen welk onder deel niet functioneert. We kijken met het hele team wat de oorzaak van de storing is en bepalen hoe we het kunnen voorkomen door te inspecteren. Dat registreren we in de L-matrix. De toegevoegde waarde van het toepassen van de methodiek is datje prioriteiten moet stellen en daar steeds een stapje verder in gaat." Wat is de volgende stap? "Omdat de multipacker zo groot is, hebben we stap 4 eerst uitgerold op het 'insertdeel' van de machine. Nu gaan we hem over de hele multipacker uitrollen. Daarna beginnen we samen met 's-Hertogenbosch aan stap 5 en starten we samen een pilot in beide brouwerijen. Bij stap 5 ga je verder met inspecteren, maar er komen ook kwaliteitspunten bij. Het uit eindelijke doel is een nagenoeg storingsvrije machine doordat de operators, in nauwe samenwerking met andere afdelingen, hun machine steeds verder beheersen en beheren." TPM wordt steeds verder in de keten uitgerold, ook buiten productie. Het managementteam van CS&L nam afgelopen maart al deel aan een TPM-kennismakingsworkshop (Supply Chain Awareness) en onlangs werd 5S in 's-Hertogenbosch geïntroduceerd. Begin oktober namen medewerkers van CS&L een week lang deel aan een internationale PKE (Process Kaizen Engineer)-training, die speciaal gericht is op het reduceren van verliezen binnen de logistieke processen. IV r ZOETERWOUDE. Binnen productie zijn al eerder PKE- trainingen gegeven. TPM binnen logistiek en planning introduceren is een logische volgende stap, omdat ook daar verliezen met de TPM-methoden kunnen worden gereduceerd. Bijvoorbeeld verliezen die ontstaan bij voorraadbeheer, transport (laden en lossen van vrachtwa gens), de leadtime van logistieke processen en handling- activiteiten. Aan de vijfdaagse PKE-training namen naast TPM in the Supply Chain medewerkers van CS&L, TPM-office en horeca Nederland, ook Heineken-medewerkers uit Oostenrijk, Polen, Rusland en Zwitserland deel. Alle deelnemers kregen een intensieve theorietraining, waarbij tools werden behandeld die speci fieke verliezen binnen de logistiek kunnen terugbrengen. Uit de training zijn vijf duo's gevormd bestaande uit een TPM-medewerker en een medewerker van CS&L. Zij gaan, samen met een zelf samengesteld team, de komende drie maanden een projectopdracht uitvoeren. In januari 2008 moeten de deelnemers een theorietest afleggen en een presentatie geven over de resultaten van hun project. Pas dan is de training afgerond. Projectopdracht Roeland Blankespoor (senior projectleider Supply Chain Planning CS&L) en Benjamin Nicolasen (senior project leider CS&L Export) volgden de training. Wat vonden zij ervan en met welke projectopdracht gaan ze aan het werk? Roeland Blankespoor: "De materie was best interessant, omdat de TPM-aanpak en de tools voor Supply Chain Planning nieuw voor mij waren. Ik ga werken aan de betrouwbaarheid van aanleveringen van leveranciers. Met betrouwbaarheid bedoel ik On Time In Full, dus: volgens planning, volledig en op tijd. Daarbij beperken we ons bij de opdracht niet alleen tot de leverbe trouwbaarheid van de leveranciers, maar we bekijken ook de informatie die wij ze geven en hoe snel wij die informatie intern verwerken. Het vermoeden is dat er aan beide kanten wat te verbeteren valt. Met behulp van TPM kunnen we ach terhalen welke oorzaken en factoren daar een rol bij spelen." Benjamin Nicolasen: "Ik werd wel getriggered door de training, maar wil toch eerst zelf onderzoeken hoe TPM binnen logistiek kan worden toegepast. Logistieke mensen zoeken altijd direct naar oplossingen en vellen een oordeel. Met TPM kan dat niet meer. We moeten eerst alle stappen doorlopen en de methodieken toepassen om tot de oorzaak van het pro bleem te komen. Dat zal wel wennen zijn. Ik ga me richten op truckloading en rittenplanning aan de Export-kant. We gaan onderzoeken wat de oorzaken van verliezen kunnen zijn, zoals de manier van plannen, de algehele werkwijze, beslissingen die worden genomen en files en oponthoud." w BENJAMIN NICOLASEN (ACHTERSTE RIJ, TWEEDE VAN LINKS) EN ROELAND BLANKESPOOR (ACHTERSTE RIJ, VIERDE VAN RECHTS) TUSSEN HUN NEDERLANDSE EN BUITENLANDSE COLLEGA'S Product Development Plan r W Source Make Deliver So TPM does not stop after production OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 3