0 olumn 10.000e label Verpakken! DE TENT MOET DOOR... WAT VINDEN MEDEWERKERS ERVAN? HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS Corrie Scholman HR Manager Supply Chain Business Support Om alle machines op stoom te houden, schrijven de collega's van Verpakken heel wat labels. Peter van Velzen had voor het indienen van zijn (prima) label geen beter moment kunnen kiezen. 's-HERTOGENBOSCH. Een niet weg te denken onderdeel van TPM Autonoom Onderhoud is het continue labelen. Op alle werkplekken schrijven onze mede werkers labels met suggesties om de machines in basisconditie te houden en/of te verbeteren. Labelen is daarmee uitgegroeid tot een vast onderdeel van de dagelijkse bezigheden, zou je denken. Dat is ook zo, alleen is er binnen Verpakken een label geschreven met een bijzonder tintje- Peter van Velzen, werkplekeigenaar van de Palletiser colonne 15 (ploeg A), schreef een label om door het verplaatsen van een fotocel het vastlopen van kratten bij Krattenkeerder 15B te voorkomen. Dit bleek niet alleen een goede oplossing te zijn, maar ook het 10.000e geschreven label binnen Verpakken! Omdat continue labelen op de afdeling zeer hoog in het vaandel staat, wilden we deze mijlpaal beslist niet onopgemerkt voorbij laten gaan. Op 1 oktober om 13:00 uur werd Peter in de teamruimte van Rayon Binnenland verwacht. Daar werd hem door Frans Rozemeijer, manager Verpak ken, een speciale oorkonde aangeboden en een diner voor het hele gezin. Frangois van Kronenburg, TPM Office leidinggevende over welke resultaten hij of zij van je verwacht en hoe je deze resultaten kunt behalen. De organisatiedoelstellingen en hoe we deze met eikaar gaan realiseren, zijn hierbij het uitgangspunt. Je hebt jaarlijks een aantal gesprekken met je leidinggevende. In het eerste gesprek maak je afspraken welke resultaten je moet behalen ten aanzien van je functieprofiel. Halverwege het jaar volgt dan een voortgangsgesprek, waarin je samen kijkt of je op de goede weg bent en of je nog ondersteuning nodig hebt om je doelen te behalen. Aan het begin van ieder nieuwjaar wordt de cyclus afgerond met een beoorde lingsgesprek. Daarin steltje leidinggevende vast in hoeverre en hoe je de gestelde doelen hebt gehaald. De leidinggevende koppelt daar aan een score, die mogelijk kan leiden tot een loonsverhoging. Nadat de cyclus is doorlopen, zullen idealiter de beoordeling en de planning in één gesprek aan de orde komen. Aan je max Alleen medewerkers die in hun salarisgroep nog groeiperspectief hebben, kunnen een loonsverhoging krijgen. Als je al aan het maximumsalaris zit heeft de beoordeling geen invloed op je salaris. De standaardperiodieke verhoging die nu wordt gebruikt zal nog in januari 2008 worden toegepast. In januari 2009 volgt nog een halve standaardperiodieke ver hoging. Daarna zal de standaardperiodiek worden afgeschaft. Vanaf juli 2009 kun je alleen op basis van de beoordeling een loons verhoging krijgen. Alle medewerkers, dus ook die al bovenin hun salarisgroep zitten komen natuurlijk wel in aanmerking voor de CAO-verhogingen. Deze staan los van beoor delingen. Alle leidinggevenden worden aan het einde van dit jaar getraind in het houden van RGB-gesprekken, met name het formuleren van concrete, meetbare en uniforme doelstellingen zal hierbij een aandachtspunt zijn. Frangois van Kronenburg, TPM-ondersteuner in 's-Hertogenbosch: "Het is goed dat alle medewerkers straks op dezelfde manier worden beoor deeld en beloond. Persoonlijk vind ik het prettig dat ik straks niet één, maar twee formele gesprekken per jaar met mijn leidinggevende voer. Zo kan ik beter sturen op mijn ontwikkeling en concrete afspraken maken. Voor de medewerkers die aan het einde van hun salarisschaal zitten zou nog wel iets moeten worden verzonnen. Voor hen zijn er straks geen positieve, maar ook geen negatieve consequenties van hun functioneren. Ik las dat door middel van RGB ook beter kan worden gestuurd op de uiteindelijke doelstellingen van Heineken als organisatie. Door RGB draagt iedereen hier aan bij en wordt de betrokkenheid vergroot. Dit sluit perfect aan bij de TPM-filosofie, waarbij eigenaarschap en betrokkenheid een grote rol spelen." Paul Kurvers, onderhoudstechnicus, Brand Wijlre: "Als je je werk op een goede manier uitvoert, is het een goede zaak dat je de mogelijkheid hebt om sneller te groeien en extra beloond te worden. Het is dan wel belangrijk dat een beoordeling objectief plaats vindt. Bij Brand zijn de meeste medewerkers volgroeid in hun functie. RGB is voor deze mensen minder uitdagend; er staat geen beloning tegenover. In mijn ogen zou het goed zijn als de functiegroepen meer uitloopmogelijkheden hadden, zodat ook deze medewerkers gestimuleerd blijven." Fred Bisschop, teamleider Verpakken Zoeterwoude: "Ik vind het goed dat RGB wordt geïntroduceerd. Straks kan ik beter onder scheid tussen medewerkers maken en ze belonen als ze het extra goed doen. Dat kan nu niet. Iedereen krijgt er automatisch een jaar bij, of je het nu goed of slecht doet. Om te voorkomen dat er verschil in de beoordelingen van teamleiders zit, hebben wij besloten alle beoordelingen in ons rayon- teamoverleg te bespreken. Door overeenstemming met elkaar te bereiken, ontstaat er een objectieve beoordeling en worden medewerkers niet tekort gedaan. Als medewerkers aan hun maximale salaris zitten en heel goed presteren zullen we ons best doen om ze in een hogere functie kunnen krijgen, zodat ze weer door kunnen stromen. Motivatie hangt naar mijn mening niet altijd samen met extra geld. Als je waardering voor je medewer kers uitspreekt, win je al een hoop." Mijn broer Hans is loodgieter en heeft een loodgieterinstallatiebedrijf. Af en toe drinken wij een kopje koffie samen en praten we over ons werk. Daarin zitten verrassend veel overeenkomsten. Hans leidt elk jaar stagiai res op. Sommigen begrijpen er niet veel van, anderen hebben het reilen en zeilen binnen het bedrijf snel in de gaten. Om medewerkers en stagiaires goed te begeleiden, houdt mijn broer regelmatig gesprekken met ze, die hij vastlegt op papier. Op mijn vraag waarom hij dat allemaal doet, antwoordt hij steevast: 'Ja hoor eens, mijn tent moet door en ik kan niet alles in mijn eentje doen.' Hans houdt 's ochtends gesprekken met zijn medewerkers. Soms alleen om het dagelijkse werk door te nemen en soms een tweede gesprek als taken uitgebreider moeten worden doorgenomen. Dat niet alleen het vakmanschap, maar ook de houding en het gedrag van de medewerker het succes van een loodgietersklus bepaalt, ontdekte Hans een paar jaar geleden. Een klant die 's avonds belt roept bij de ene medewerker irritatie op, een tweede lost het soepel op en een derde komt zuchtend en steunend terug en bestem pelt de klant als lastig. Het gedrag van 'zijn' medewerkers bespreken vond Hans allesbe halve makkelijk. Het was ook een heel gedoe, want wat verstaat een medewerker onder 'je netjes gedragen bij een klant'? Netjes je voeten vegen bij binnenkomst? Eerst een paar schuine moppen tappen om het gezellig te maken? Hans geeft sindsdien voorbeelden en preciezere aanwijzingen over wat hij van ze verwacht. Op mijn vraag waarom hij dat allemaal doet, antwoordt hij: 'Ja hoor eens, mijn tent moet door en ik kan niet alles in mijn eentje doen.' Aan het eind van het jaar maakt Hans de 'balans' op en bepaalt wie er dit jaar wat extra salaris krijgt en wie niet. Een jonge snelle junior loodgieter die altijd bereidwil lig is, groeit bijvoorbeeld wat harder omdat hij al op vee! klussen zelfstandig werkt. Ik vertelde Hans onlangs dat we bij Heineken resultaatgericht beoordelen (RGB) gaan invoeren voor alle medewerkers. 'We hebben de beoordelingsformulieren aangepast, we hebben uitgewerkte gedragsvoorbeelden (competenties) en alles wordt vastgelegd', zei ik. 'ledereen wordt voorgelicht en leiding gevenden worden getraind in het toepassen van het RGB-systeem.' 'Waarom doet Heine ken dat?' vroeg mijn broer, ik dacht even na en zei toen: 'Ja hoor eens, de tent moet door en niemand kan het in zijn eentje doen.' vervolg van pagina 1 PETER VAN VELZEN ONTVANGT DE OORKONDE UIT HANDEN VAN FRANS ROZEMEIJER OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2