TRAINING LEERCENTRUM ZORGT VOOR DE JUISTE INHOUD s511 TRADE MARKETING 'PIMPT' MULTIPACKER VAN COLONNE 5 fA Prinsjesdag en relevante maatregelen colofon ran deze nieuws uur een e-ma Als op een blikje Heineken 'Inhoud 0,33d' staat, mag je verwachten dat er ook echt 0,33 cl bier in zit Bij eventuele afwijkingen aan de vuiler is het zaak dat de operator snel en adequaat ingrijpt, zodat de productie niet langer dan nodig onderbroken wordt Een speciale training voor operators heeft inmiddels al tot resultaat geleid. 's-HERTOGENBOSCH. Klanten die een flesje of blikje Heineken kopen, mogen verwachten dat daar op zijn minst de juiste hoeveelheid bier in zit. Meer mag natuurlijk, minder mag absoluut niet. Heineken moet wettelijk voldoen aan de e- norm, die simpelweg garandeert dat de klant de hoeveelheid krijgt waar hij voor betaalt. Een van de kwaliteitscontroles die we vrijwel dagelijks op bijna alle colonnes uitvoeren, is de controle op de vulinhoud. We noemen dit ook wel de E-weging. De kwaliteitsafdeling (QAT) en de T&E-pilaar hebben nu sa men een training ontwikkeld die operators op een praktische manier leert hoe ze deze E-weging moeten uitvoeren. Dat was nodig omdat onderzoek aantoonde dat niet altijd op de juiste manier wordt gehandeld als zo'n E-weging een afwijkend resultaat oplevert. In 2006 zorgde dat 34 keer voor een onder breking van de productie. Op colonne 20 werd de E-weging zelfs nog helemaal niet uitgevoerd. Een groep operators van colonne 20 en van het rayon Bus&Vat heeft de training inmiddels met succes afgerond. Tijdens de training is vooral aandacht gegeven aan specifieke vaardighe den zoals het foutloos uitvoeren van de weging en de uitvoering van de verschillende acties bij afwijkingen. Die vaardigheden zijn inmiddels in de praktijk getoetst. Dat leverde een goed beeld op. Immers, na de training zijn er op dit punt geen on derbrekingen meer geweest. Het spreekt voor zich dat we de training de komende tijd ook in de andere rayons gaan geven. Toon Stap en Gerard Brockötter De multipacker van Export-colonne 5 bij Verpakken in Zoeterwoude heeft een facelift gekregen. De TPM-modelmachine werd met behulp van de afdeling Trade Marketing 'gepimpt' en van opvallende stickers voorzien. Doel: de modelmachine meer op laten vallen en trots uitstralen. ZOETERWOUDE. De model machine heeft als doel de stappen van Autonomous Management (AM) als eerste te doorlopen, bij te sturen en standaarden te ontwik kelen voor de andere machines. Door AM leren operators in zeven stappen zelf hun machine te onderhouden. Binnen Verpakken worden de (basis)stappen 1,2,3 al op verschillende plaatsen inge voerd. Stap 4 is inmiddels met succes afgerond op de modelma chine. In deze stap voerden de operators het gestandaardiseerd inspecteren in (inspecteren volgens een vaste werkwijze). Hiervoor zijn de inspecties vereen voudigd en de operators intensief getraind. Operators zijn zo in staat om in een vroeg stadium afwij kingen te herkennen en daardoor verliezen te voorkomen. rmxi RTETTTH Samenwerking De multipacker krijgt veel bezoek. Geregeld komen in- en externe auditors uit binnen- en buiten land langs om de operators en de machine uitgebreid te testen. Het AM-team kwam met het initiatief om een project op te zetten om de multipacker een betere uitstra ling te geven en noemde het: 'Pimp the modelmachine'. Foad Mallallah Ghayemi is ope rator aan de multipacker "Het leek ons een goed idee met Trade Marketing samen te werken. Onze collega's daar zijn er immers in ge specialiseerd het merk Heineken goed en in lijn met het imago te profileren. Jurgen Mohr, Trade Instore manager bij Heineken, was direct enthousiast over ons initia tief tot samenwerking en maakte graag ruimte vrij in zijn agenda. We hebben eerst samen gebrain stormd en vervolgens heeft Jurgen ons in contact gebracht met een communicatiebureau dat vaker voor Heineken werkt. Zij presen teerden een paar plannen, waaruit wij voor een bepaald type bestic- kering kozen. Ik vond het mooi om te zien hoe goed de verschillende disciplines binnen het bedrijf samen kunnen werken." Jurgen Mohr reageert: "Het was een goed idee, ook leuk omdat de mensen van Verpakken zo trots zijn op deze machine. Logisch, want het is in hun vakgebied een mooie innovatie. En innovaties zijn het waard om er spectaculair uit te zien. Het is trouwens een mooi voorbeeld van hoe afde lingen binnen Heineken kunnen samenwerken op manieren die we nog niet eerder hadden bedacht." w I I3/N 07 Op Prinsjesdag heeft de regering haar plannen voor 2008 bekend gemaakt. Uit deze plannen zijn voor Heineken Nederland de volgende maatregelen relevant: 1. Per 1 januari 2009 wordt de bieraccijns verhoogd met circa 2,3 cent per flesje pils van 0,3 liter. Het prijseffect (inclusief BTW) is 2,7 cent per flesje pils of 0,65 cent per krat van 24 flesjes. Reden om alleen bier te belasten (en niet wijn of gedestilleerde dranken) heeft volgens het kabinet te maken met het feit dat overmatig drankgebruik onder jongeren nog altijd veel vaker veroorzaakt wordt door bier dan door wijn. Voor sterke dranken is de accijns al eerder verhoogd. Mede om deze reden is sterke drank daarom niet meegenomen in de accijnsverhoging. 2. De regering wil de leeftijd waarop jongeren beginnen met drinken zoveel mogelijk uitstellen, in ieder geval tot 16 jaar. Daarbij krijgen gemeenten de mogelijkheid om de leeftijdsgrens voor alcoholverkoop onder jongeren te verhogen van 16 naar 18 jaar. 3. De regering gaat in gesprek met het bedrijfsleven, gemeenten, ouders en jongeren over (een vervroeging) van de sluitingstijden van de horeca. 4. Er wordt geld uitgetrokken voor onderzoek naar de effecten van alcoholreclame op radio en tv. In het Regeerakkoord is opgenomen dat vanaf 1 januari 2008 alcoholreclame op radio en tv voor 21.00 uur wordt verboden. Tot slot komt er een belasting op verpakkingen die in 2008 240 miljoen euro moet opbrengen. In 2009 zal de jaarlijkse opbrengst naar 365 miljoen euro stijgen. Reden voor deze stijging is het samengaan van de bestaande regelingen voor het inzamelen van verpakkingen en zwerfafval. ACKER MNE 5 Plattegrond MULTIPACKER VLNR: FRANCINE DE JONGH, FOAD MALLALLAH GHAYEMI, JURGEN MOHR EN SANDOR VOLWERK BIJ DE MULTIPACKER Dit is een uitgave van Heineken Nederland Supply REDACTIES REDACTIEADRES ZOETERWOUDE BK 3.31, Z/Wou. Aad van der Meer, Loes Iedema, Telefoon: 06 -16032340 Lotte van Hoesel, Hafid Yazami, redactie@heineken.nl Jan van Kuijk, Rob Rosier, Edwin van Westrienen PRODUCTIE EN REALISATIE Limona Tekst - Leiden 'S-HERTOGENBOSCH Strooks - 's-Hertogenbosch Norbert Cappetti, Gerard Brockotter, vM-design - Delft Joop Donkers, Margreet van de Ven, Drukkerij Groen - Leiden Joost Broers, Ewald Smits, Jeroen de Fotografie coverfoto - Henk Jong, Sarah de Rijke de Graaf Fotografie OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 6