TOPPER POOLSE COLLEGA'S UIT ZYWIEC TE GAST IN 'S-HERTOGENBOSCH Afdelina Dutv Free Travel Retail naar Zoeterwoude verhuisd In de brouwerijen werken tientallen TPM-verbeterteams aan het verbeteren van het productieproces. In deze rubriek zetten we een verbeterteam in het zonnetje dat uitzonderlijke resultaten heeft behaald. 's-HERTOGENBOSCH. In 2006 werden operators in totaal 84 keer uit bed gebeld om een probleem aan het ethanol koelwatersysteem van de afdeling Filtratie op te lossen. Een gezamenlijk team van de afdelingen Energiedienst en Filtratie heeft zich met succes sterk gemaakt om dat aantal fors terug te brengen. In 2007 is tot nu toe nog maar 12 keer een alarmmelding geweest en sinds eind mei zelfs helemaal niet meer (zie grafiek). Het team maakte gebruik van de PKE-methode. PKE staat voor 'process kaizen engineers'. Kaizen, een Japans begrip, staat voor 'continue verbeteren'. Het team onder leiding van Eddy Folkers, Installatiebeheer der Energiedienst, bestond uit Henk de Groot, Jan Brouwers, Rien op 't Hoog, Peter Slegtenhorst, Huub van Bergen, Theo van der Steen en Jan Clement. Welke resultaten heeft jullie team bereikt? "Vorig jaar kwam er maar liefst 84 keer een alarmmelding uit ons koelwatersysteem. Door een hoog niveau bestond de kans dat ethanol (alcoholwater) overliep uit het voor raadvat. Steeds als dit gebeurde, moesten we een operator oproepen om het systeem te controleren en eventueel 'Operators Energiedienst hoeven 's-nachts minder vaak hun bed uit!' ethanol bij te vullen zodat de prestaties van de koelin stallatie op het juiste peil bleven. Met name in de onbe mande nacht- en weekenddiensten betekent dat dus dat je een operator uit bed moet bellen. Geen pretje, want ook al hoort het bij het werk, de meeste mensen hechten nou eenmaal waarde aan hun nachtrust. Bovendien zijn het voor het bedrijf relatief dure uren als iemand in het weekend of in de nacht opgeroepen moet worden. Samen met de monteurs van TSP (Technical Support Packaging) zijn we begin mei begonnen om het probleem goed te bekijken. Ons doel was het aantal alarmmeldingen én het ethanolverlies flink terug te brengen. Uit ons onderzoek bleek dat het wisselende niveau in de expansietank de grootste verstoorder was. Vervolgens hebben we er werk van gemaakt om de basiscondities te herstellen. We heb ben kritische gebieden vastgesteld en mogelijke oorzaken geanalyseerd. Daarbij stuitten we onder meer op de warmtewisselaars, die mogelijk een oorzaak waren van inwendige lekkages. Maar ook op achterstallig onderhoud van de alcoholcirculatiepomp voor het kelderbier én op het ontbreken van een onderhoudsysteem op het alcohol- watercircuit. Eind mei konden we acties gaan bepalen. Bijvoorbeeld het afpersen van de alcoholwaterkoelers, het overhalen van de alcoholcirculatie pomp voor het kelder bier en het plaatsen van een automatische ontluchting op de hoogst gelegen retourleiding in de directe omgeving van het voorraadvat. Acties om deze verbeteringen te borgen, waren bijvoorbeeld de planning van Planmatig Onderhoud invoeren in SAP en het uitvoeren van taken voor Planmatig Onderhoud. Al deze acties hebben we in juni en juli uitgevoerd. Ze zijn geborgd in augustus en september. Als we de resultaten van 2006 en 2007 vergelijken dan hebben we ons doel meer dan gehaald!" Wat hebben jullie geleerd door de methodiek toe te passen? "Vooral datje tot verrassende resultaten komt als je een probleem met meerdere afdelingen aanpakt. Je hebt dan een paar vreemde ogen die naar de installatie kijken en de goede vragen stellen. Je moet jezelf dwingen om de grensgebieden tussen afdelingen op te zoeken. Juist op die grens zijn dingen niet altijd goed afgesproken. Als team hebben wij laten zien dat het belangrijk is om continu over je grenzen te blijven kijken." Wat is de volgende stap? "Waar we zojuist mee afsloten, continu over je grenzen heen blijven kijken, dus!" Dariusz Jastrzab, Jaroslaw Hoe, Andrzej Mizia, Grzegorz Dudek, Krzysztof Kucharezyk, Tadeusz Krzus, Andrzej Blachut, KrzysztofBlasiak... Mooie namen, een beetje lastig uit te spreken, maar dat mag geen probleem zijn om met hen twee dagen ideeën uit te wisselen over TPM. 's-HERTOGENBOSCH. Op 27 en 28 september brachten acht Poolse col lega's van de brouwerij in de Poolse stad Zywiec een bezoek aan de brouwerij in s-Hertogenbosch. De Zywiec-brouwerij stamt uit 1856 en werd in 1994 door Hei- neken overgenomen, waarna ze is uitge groeid tot de modernste brouwerij in Polen. De collega's uit Zywiec kwamen vooral hier om kennis op te doen over de in voering van TPM. Het TPM-team had een afwisselend programma opgezet met veel presentaties over de Nederlandse brouwe rijen en alle facetten van TPM. Vervolgens waren er presentaties over Kwaliteit, PM, Training Opleiding, het brouwerijproces, continu verbeteren en AM. Ook werd een bezoek gebracht aan het Leer centrum. En ondertussen werd er ook geluncht, gedineerd en geborreld. Op dat gebied hoefden we de Polen niets te leren. Met veel kennis en een goed gevulde maag gingen de Polen weer terug naar Zywiec. Ze leveren 80 verschillende bierproducten, 40 fris producten en POS-materiaal aan zo'n 200 klanten wereldwijd: de afdeling Duty Free Travel Retail (DF&TR). Ze zijn onderdeel van West-Europa en verhuisden op 7 oktober van Rotterdam Schielanden naar Energieweg 38b in Zoeterwoude. ZOETERWOUDE. Duty Free is een organisatie met een zogenaamde Global Account, ze beleveren we reldwijd Duty Free-klanten. Daar voor nemen ze ook producten van de brouwerijen in Zoeterwoude en 's-Hertogenbosch af. De accounts waarmee ze werken hebben tot de verbeelding sprekende namen als: Cruises, Ferries, Borders Maritime, Military, Airlines en Airportshops. Elke van deze accounts heeft een Glo bal Account Manager, ondersteund door in totaal vier Customer Service Coördinators. De orderverwerking vindt plaats bij DF&TR. De afdeling bestaat uit vijf Logistic Coördinators en was tot eind september gevestigd bij Rotterdam Schielanden. Omdat sommige horeca-units in het kader van het project Springbok gaan samenvoegen, moest DF&TR naar een ander kantoor gaan uitkijken. Officiële opening In Zoeterwoude huurt de afdeling niet alleen kantoorruimte, maar ook 2000 m2 opslagruimte voor bier, fris en POS-producten. Daar houden ze een voorraad van aan omdat Duty Free klanten vaak onverwacht bestellen en een kortere levertijd hebben dan klanten van HNS. De unit levertals onderdeel van de totale supply chain, een aanzienlijke besparing op bij HNS. Die kan zich nu concentreren op grote zendin gen waarbij per order slechts één product wordt geleverd. De officiële openingsdatum van het kantoor is op dinsdag 6 november aanstaande. De afdeling DF&TR nodigt jullie allemaal uit om dat met ze te vieren vanaf 17.00. Adres: Energieweg 38bk, op het industrie terrein in Zoeterwoude. storings verloop 2006-2007 VIER LEDEN VAN HET TEAM: HENK DE GROOT, EDDY FOLKERS, JAN BROUWERS EN RIEN OP 'T HOOG, VOOR DE AWK26. OP DE FOTO ONTBREKEN PETER SLEGTENHORST, HUUB VAN BERGEN, THEO VAN DER STEEN EN JAN CLEMENT jan febr maart april mai juni juli aug sept okt nov dec LOUIS HOPSTAKEN EN ANITA ROIJMANS MET DE GROEP POOLSE COLLEGA'S ZYWIEC-BIER MET HET KARAKTERISTIEKE DANSENDE STELLETJE OP HET ETIKET OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 3