Heineken Wieier Tour club haalt GOUD in La Roche Bijzondere Heineken-foto's y Ï1 DE MA1S00RL0G EN DE AFDELING INKOOP HEINEKEN NEDERLAND SUPPLY NIEUWS /rsr W- J Hubert te Braake Manager Purchasing Heineken Nederland MT-lid HNS Er gaat nogal wat gebeuren vanaf eind oktober? "Inderdaad, we starten een megacampagne om de Zuid- Afrikaanse consument met Amstel te herenigen. De slo gan 'It's good to be back' zal overal te zien zijn, we schuwen geen enkel reclamemiddel." Waarom een herintroductie? Het bier blijft toch hetzelfde? "SAB Miller brouwde en distribueerde Amstel in Zuid- Afrika. Door het niet nakomen van contractuele afspraken is de relatie door de rechter beëindigd. De uitspraak was op 12 maart 2007 en vanaf april was er geen Amstel meer voor de Zuid-Afrikaanse consument. Intussen nam HNS - samen met de brouwerijen in Mons en Aosta - de productie voor Amstel over in afwachting van de brouwerij die Heineken gaat bouwen. De verwachting is dat dit ongeveer twee jaar gaat duren. Vanaf juni werden de eerste blikken uitgeleverd en vanaf eind september de fles sen. Er heeft dus enige tijd tus sen gezeten. Door de geweldige samenwerking tussen HNS, de brouwerijen in Mons en Aosta, de Regio Afrika en het Global Amstel Brand Team, zijn we in staat geweest om de vorm van de fles te verfraaien. Het bier wordt gebrouwen met dezelfde ingrediënten, volgens hetzelfde recept en smaakt precies zoals de consument het gewend was. We doen alles onder het motto: 'hetzelfde of een beetje beter'." Hoe vind je dat HNS het aangepakt? "Hier in Zuid-Afrika zijn wij ons zeer bewust van het feit dat dit een grote logistieke operatie is voor HNS. Het tot nu toe behaalde resultaat laat dui delijk zien dat onze collega's in Nederland er ontzettend hard aan hebben gewerkt. De hele operatie verloopt tot nu toe uitermate soepel en de flessen en de verpakkingen die we hebben ontvangen zien er schitterend uit. Binnen de organisatie waarin ik werk, Brandhouse, en van onze klan ten krijgen wij er alleen maar complimenten over." Reactie Wiggert Deelen: "Voor het kunnen produceren van Amstel voor de Zuid- Afrikaanse markt, zijn er op verschillende plaatsen in de HNS-organisatie hoogstandjes geleverd. Het is goed om te weten dat deze inspanningen gewaardeerd worden, maar nog veel belangrijker is dat we als Heineken daarmee één van onze belangrijkste concurrenten de loef afkunnen steken. Dit laat weer eens zien waartoe wij in staat zijn!" I L, BaV" Zaterdag 1 september nam de Heineken Wieier Tour Club met vijf mensen deel aan de Claude Criquielion Classic, genoemd naar de voormalige Belgische prof wielrenner uit de jaren 80. De deelnemers van onze tourclub waren uitermate succesvol! 'S-HERTOGENBOSCH. De op prestatie gerichte toertocht wordt jaarlijks in de Ardennen verreden. Het parcours is 172 km lang met een hoogteverschil van 3300m, verdeeld over 23 hellingen met een stijgings percentage tot 15,5%. Afhankelijk van de gereden tijd en de leeftijd kunnen deelnemers goud, zilver of brons halen. Ad Kik, chauffeur Kelderbier, kon uitermate trots zijn op zijn vrouw Silvia, die met een schitterende tijd van 7 uur, 38 minuten en 51 seconden het goud binnenhaalde. Ad Kik zelf haalde zilver, evenals Wim Geerts, Ruud Mandigers en Reggy Siwaletti. De Claude Criquielion Classic behoort samen met La Marmotte in de Franse Alpen en Maratona Dolomieten in Italië tot de zwaarste fietstochten in Europa. Wil je de tocht goed vol brengen dan moet je gemiddeld zo'n 8.000 tot 10.000 trainingskilometers in de benen hebben. Volgend jaar gaan ze allemaal voor goud! Wat is de planning voor de komende tijd? "Vanaf 1 oktober starten we met de verkoop en distributie van de flessen. De campagne begint op 21 oktober, de dag na de finale van de Rugby World Cup. Dat is gelijk aan we reldcupvoetbal in Nederland. Ons doel is om er zeker van te zijn dat iedereen in Zuid-Afrika weet dat Amstel weer terug is en dat mensen Amstel weer geproefd hebben. Het worden drie heel drukke maanden met veel publiciteit, maar wij zijn ervan overtuigd dat 'it will be good to be back'!" De zomervakantie is voorbij, maar de redactie ontvangt nog steeds opvallende foto's van mede werkers. Nico de Jong, controller bij de afdeling Business Control Supply Chain bij HNS, stuurde ons deze foto van een opvallend beschilderde caravan. "Eigenlijk hoefde ik voor deze vakantiefoto niet ver weg", schrijft Nico. "Er werd namelijk op een weiland naast mijn huis een schuurfeest gehouden. 'Schuurfeest' is de naam voor een besloten tentfeest, waar zo'n 1.000 mensen feest vieren. Dit feest, Duvelsfeest genaamd, werd voor de 13e keer in Zoeterwoude georganiseerd en natuurlijk wordt er al die jaren al Heineken geschonken. Bezoekers nemen hun verantwoordelijkheid met be trekking tot alcohol en rijden. Sommigen nemen zelfs hun eigen slaapplaats mee! Deze caravan was nogal opvallend beschilderd en viel op tussen de anderen." Een pastastaking in Italië, een maïsoorlog in Mexico, het is volop in het nieuws. De prijzen van melk, brood, maar ook van andere graanproducten stijgen. En niet zo'n klein beetje ook. En net als bij de prijsstijgingen van metalen, zijn ook nu de ontwikkelingen in China één van de hoofdoorzaken. In China worden mensen rijker. Men wil daar dus beter eten. Dat betekent meer vlees, wat leidt tot een grotere vraag naar veevoer en dus naar granen die voor veevoer worden gebruikt. De markt wordt krapper en dus stijgen de prijzen. Tel bij dit alles op dat In sommige gebieden in de wereld, zoals bijvoorbeeld de Oekraïne en Rusland, de graanoogsten tegenvallen of de kwaliteit slecht is, en het is duidelijk dat de impact voor Heineken groot is. Het is aan de afdeling Inkoop om deze ontwikkelingen het hoofd te bieden. Daarbij hebben we eenieders hulp nodig. Binnen Heineken is inkoop op twee niveaus geregeld: op Heineken-niveau maakt Group Purchasing de contracten met de leveranciers van mout, blik, flessen en nog een aantal andere materialen. Op landniveau contracteren de lokale inkoopafdelingen de overige materialen en diensten zoals brouwerijmaterialen en -diensten, IT-consultants, uitzendkrachten en opleidin gen. Voor de Nederlandse werkmaatschappijen is dit de afdeling Purchasing Heineken Nederland. Deze afdeling is onderdeel van HNS, maar levert ook inkoopdiensten aan de Heineken Group en aan Heineken Nederland. Hoewel het maken van een contract met een leverancier een belangrijke taak van de afdeling is, is er meer nodig om tot een succesvolle samenwer king met een leverancier te komen. Neem bijvoorbeeld uitzendkrachten. De inkoop afdeling mag dan een goed contract hebben afgesloten, als niemand weet wat de inhoud precies Is en wat de consequen ties van het contract voor de praktijk zijn, heeft het weinig zin. Verder moet de leverancier natuurlijk ook teruggekoppeld krijgen hoe goed de dienst verlening is, hoe de kwaliteit van de uitzendkrachten is en welke verbetering gewenst is. Heineken moet vervolgens weer controleren of de prestatie is verbeterd. Dit alles noemen we contract management. Voor flessen, mout en blik doet de afdeling Purchasing Heineken Nederland het contract management. Dit betekent dat de contract managers samen met de planningsafdeling, Inbound Logistiek (beide CS&L), de kwaliteitsdiensten (SD&S, BTD's en technologen), de brouwe rijen, Group Purchasing en de leveranciers gaan werken aan prestatieverbeteringen en kostenreducties. En om te zorgen dat we voldoende materialen beschikbaar krijgen. Zeker in de huidige, krappe markten is dit essentieel. Of het nu om mout of om flessen gaat, iedereen zal zijn steentje moeten bijdragen, zodat we voorkomen dat het ons net zo vergaat als in Italië of Mexico. De volgende column schrijft Corry Scholman, HR manager Supply Chain Business Support. vervolg van pagina 1 ->* VLNR: RUUD MANDINGERS, SILVIA KIK, REGGY SIWALETTI EN AD KIK Gerard Brockötter Heb jij ook een opvallende foto gemaakt waar het Heineken-merk op staat? Mail ze naar redactie@heineken.nl! OKTOBER 2007

Jaarverslagen en Personeelsbladen Heineken

HNL - Supply Nieuws | 2007 | | pagina 2